Kristin Hovensjö Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 Jag tycker lchf och 16:8 funkar bra ihop. Känner att jag är i ketos. Men nu känner jag på mina jeans sitter tightare än förut åt kost med mycket kolhydrater i. Jag funderar på om jag ska gå över till kolhydrater igen eller fortsätta med lchf? Nu har jag valt mer liberal lchf och fuskat en del plus haft precis mens. Är det bättre med strikt lchf? Har inte vägt mig gör nästa vecka. Mäta midjan då också. Vad gör jag fel med lchf om känns gått upp i vikt? Vill inte fortsätta upp i vikt vill gå ner i vikt. Känns inte som vattnet i kroppen försvunnit ännu står som det ska göra på mig. Vill att atrosen försvinner plus minska i vikt. Har skaffat kollagen för atrosen så det ska bli bra på sikt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2021 Share Posted March 10, 2021 7 timmar sedan, Kristin Hovensjö sade: Jag tycker lchf och 16:8 funkar bra ihop. Känner att jag är i ketos. Men nu känner jag på mina jeans sitter tightare än förut åt kost med mycket kolhydrater i. Jag funderar på om jag ska gå över till kolhydrater igen eller fortsätta med lchf? Nu har jag valt mer liberal lchf och fuskat en del plus haft precis mens. Är det bättre med strikt lchf? Har inte vägt mig gör nästa vecka. Mäta midjan då också. Vad gör jag fel med lchf om känns gått upp i vikt? Vill inte fortsätta upp i vikt vill gå ner i vikt. Känns inte som vattnet i kroppen försvunnit ännu står som det ska göra på mig. Vill att atrosen försvinner plus minska i vikt. Har skaffat kollagen för atrosen så det ska bli bra på sikt. Du får först o främst utvärdera varför LCHF skulle kunna påverka din vikt, din hälsa, men framförallt dina matvanor! Dvs LCHF är lätt att adaptera till, tar max en månad, rent fysiologisk/hormoniellt.. matvanorna kan dock ta tre månader, dvs det är vanor/dvs en mental omställning! Iallafall så är det vanligt att måltidsfrekvensen faller till 16:8 helt av sig självt. Hur som helst så en gång i månaden för kvinnor så är det inte alls ovanligt att både kläder och skor sitter tightare! Oså lite om hur LCHF fungerar och vilka det fungerar bäst för! Det handlar till stora delar om att Insulin minskar på LCHF, en allt större del av befolkningen lider av ett medecinskt tillstånd som går under namnet Metabolt syndrom som karaktäriseras främst utav Hyperinsulinemi! "In summary, the high prevalence and rapidly increasing trends of hyperinsulinemia between the periods 1988–1994 and 1999–2002 have important significance in clinical practice and public health services. The alarming increase in hyperinsulinemia, particularly among groups with a lower prevalence of insulin resistance, such as young adults and non-Hispanic white women, underscores the urgent need to address the root causes. Because the major contributing causes of insulin resistance, such as obesity, poor dietary intake, and inadequate physical activity, are modifiable, clinical consultation and public health campaigns aimed to improve these health behaviors are needed." https://care.diabetesjournals.org/content/29/11/2396 Dvs i USA är man först och störst, vissa läkare menar att cirka hälften av USAs äldre befolkning lider utav Hyperinsulinemi/metabolt syndrom, tror att det ligger på 25-30% i Sverige? Så man kan redan här utröna några orsaker, Glykemic load i förhållande till aktivitetsnivå, näringslös mat, (mest kalorier utan näring)(gäller även fett)! Nämenaltså.. hamnade du på 16:8 helt naturligt, det är ett bra tecken! Osen lite om vattenvikten, Insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt och vatten följer med via Osmos, det handlar nog mest om att det krävs vatten för att lagra glukos som glykogen i musklerna? Så i början droppar insulin, man kissar en hel del, man tappar något kilo vätska i början. Sååå, jag rekommenderar att du fortsätter på inslagen väg, det du inte nämnt är din aktivitetsnivå, snart är det vår och då blir det mer spring i benen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts