Jump to content

Kokosdryck och lchf

Kristin Hovensjö

Recommended Posts

Ja du kan ha en skvätt i kaffet, så länge du inte går och dricker kaffe med kokosdryck dagarna i ända. Den typen av produkter består för det mesta av ca 97% vanligt dricksvatten och ngn tillsatt vitamin, så lär nog inte påverka din förbränning nämnvärt. Tänker dock att det vore mer ekonomiskt(och betydligt godare) att använda vanlig kokosmjölk eller kokosgrädde i kaffet personligen. Tycker den färdiga kokosdrycken är sjukt äcklig. Smakar tvål ju!

• Like 3

Det är inte bara kolhydrater som ställer till det för vår hälsa. Man måste även se upp för tillsatser. Kolla på innehållsförteckningen vad det finns mer i den kokosdrycken du har valt. Om det finns mer än bara kokos skulle inte jag använda det. Det brukar användas konsistensgivare och andra sköna tillsatser.

• Like 3

On 2021-03-10 at 17:34, Kristin Hovensjö sade:

Lite sött smakar det.  Svårt att dricka svart kaffe tycker inte om smaken. 

Nuuuu, närmar vi oss pudelns kärna, dvs det är jättelätt att ställa om till LCHF, behöver inte ta mer än en månad!

Det som tar tid är den mentala omställningen!

Aså varför dricker du kaffe om du inte gillar smaken?

Sååå, allt måste smaka sött, det är en gammal vana.. eventuellt förknippat med sockerkicken man får på köpet?

Iallafall så tar det en tid att få nya vanor och nya kickar.

• Like 3

Söt smak tolkar kroppen som att "Nu kommer det socker! Starta insulinpumpen!" Alle man på däck.

Och när insulinet sprutas ut så stannar fettförbränningen.

Därför undviker vi söt smak, söt lukt och sött innehåll. Dessutom undiker vi det som kanske inte nödvändigtvis smakar jättesött men resulterar i blodglukos, dvs glukos som i en av sina bundna former är stärkelse. Känns igen som "kolhydrat" på näringsdeklarationen. 

• Like 1

On 2021-03-13 at 13:36, Erik 2 sade:

Söt smak tolkar kroppen som att "Nu kommer det socker! Starta insulinpumpen!”

Det där har jag funderat på! Kroppen bör, rent logiskt, anpassa mängden insulin till mängden intaget socker, eller? Hur vet den hur mycket den ska pumpa ut initialt? Och när slutar den om inte det söta fortsätter komma? Eller om man äter en pralin eller en hel låda på kort tid, är inte risken för överdosering stor då om den ”drar på” så där initialt?
Jag vet förstås att vi ofta förenklar för förståelsens skull men just denna del av mekanismen stämmer inte riktigt med vad jag lärt mig om matsmältningen. 

• Like 3