Jump to content

Ägg- och mjölkproteinfritt med LCHF?

Angelica

Recommended Posts

Hej

På grund av utredning av allergier på min 7-månaders son som fortfarande ammar så måste jag äta mjölkprotein- och äggfritt under minst en månads tid. Smör och ägg är i princip min huvudföda så jag vet inte riktigt hur jag ska ersätta detta, tycker jag är hungrig hela tiden och har svårt att få i mig tillräckligt med fett för att bli mätt (amningen gör ju sitt till). Någon som har tips på bra recept eller annat? (Äter nötter, avokado, steker i mycket olja osv).

• Like 1

1 minut sedan, Angelica sade:

Hej

På grund av utredning av allergier på min 7-månaders son som fortfarande ammar så måste jag äta mjölkprotein- och äggfritt under minst en månads tid. Smör och ägg är i princip min huvudföda så jag vet inte riktigt hur jag ska ersätta detta, tycker jag är hungrig hela tiden och har svårt att få i mig tillräckligt med fett för att bli mätt (amningen gör ju sitt till). Någon som har tips på bra recept eller annat? (Äter nötter, avokado, steker i mycket olja osv).

Fet fisk fett kött tex.

• Like 1

Du skulle kanske kunna äta klarnat smör istället för smör för det som orsakar allergi är proteiner och de förstör man och silar bort när man klarnar smöret. För ägg är det väl äggvitan man kan vara allergisk emot så teoretiskt borde gulan funka. Men jag förstår om du inte vill chansa med ngt av dessa tips.  

Mitt tips är då korv, fet korv med så få tillsatser som möjligt, kött och fett och lite salt. Kanske göra egen. Korv är min räddning. 

• Like 3