Limp Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Nu när det våras och vi har sommaren och värmen att se frammemot, har jag haft en mental återblick till mitt allmänna hälsotillstång under de gångna vintrarna. Jag kommer så väl ihåg alla förkylningar och av dem medfört älende. Jag reser mycket inom Norden i mitt jobb och träffar under de mest smittosamma förkylningsmånaderna många hostande och snoriga människor. Eftersom jag kör mycket bil, kommer jag också ihåg alla långa febriga hemresorna med tillhörande hallucinationer. Jag kommer speciellt ihåg en vinter några år sedan, då jag hade en förkylning i stort sett varje månad mellan oktober och mars med avslutande dubbesidig lunginflamation som pricken över i:et. Då kände man sig liten och en viss rädsla gick i kroppen om hur det skulle bli i framtiden. Sedermera har jag börjat äta LCHF och mitt generella hälsotillstånd har förbättrats på alla punkter. Under vintern som gick... jo, nu är det vår hos mig i alla fall... blev jag inte förkylt alls. Inte en enda gång. Jag hade väl ett par "känningar", men blev aldrig sjuk. Dåsigheten gick bort över en natt. Undra om varför egentligen ? Tankarna mina kretsar kring vad som exakt har medfört, att jag sluppit älendet ? Jag har också funderat på den kommande sommaren. Jag har genom åren lidit enormt av hösnuva och överkänslighet mot pollen. Jag kommer ihåg en sommar när ansiktet var mer eller mindre vanställt och folk undrade vad som hänt ? I somras... min första sommar som LCHF:are... behövde jag knappt äta antihistamin alls. Det var en klar skillnad mot föregående somrar. Nu vet jag av egen erfarenhet att stora variationer kan förekomma från år till år, men det blir intressant och se hur denna sommar blir. Snart är det dags för kliande i näsa mun och svalg och då vet jag mer. Jag leker dock med tanken att om det skulle bli som i fjol, dvs. minskning av symptomen... vad i så fall som har orsakat det ? Är det de minskade kolhydraterna generellt, kokosfettet, D-vitaminen, Omega-3 eller extra tillkottet övriga vitaminer och mineraler jag hjälper till ? Vem vet... jag kanske funderar för mycket ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts