Gå till innehåll

Recommended Posts

Relativt ny här. Har SIBO, läckande tarm och smärta i samband med artros. Förvånas över att jag inte hittar något stöd i veckomenyer och recept för att undvika oxalsyra. Inte ens i veckomeny för mage. Är jag fel ute? Bör jag inte undvika oxalsyra när jag ska försöka läka min tarm? Särskilt med tanke på att de enda besvär jag har är belastningssmärta i leder. Mår i övrigt fint med både blodsocker, blodtryck och vikt.

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Lofsan! :)

Om man söker på vilken föda som innehåller mycket oxalater så hamnar du oftast på spenat, rabarber, grönkål, choklad och cashewnötter. Det är nog svårt för DD att ha recept för all sorts problematik men du kan säkert önska en "oxalatbegränsad veckomeny" hos @Annika Rane. I övrigt får du försöka lära dig så mycket du kan om problemet själv. Oxalater ska binda till mineraler i tarmen och komma ut via avföringen och självklart är det så att om kosten är mineralfattig eller du har tarmpermeabilitet så bör du åtminstone en tid vakta detta och fokusera på läkning. Jag tänker att även artrosen bör kunna lindras om du satsar på antiinflammatorisk mat. 

• Gilla 5
Länk till inlägg
8 timmar sedan, Sniffe sade:

Hittade en studie om hur mycket oxalater som försvinner vid upphettning.

Fast då ska man vara medveten om att många näringsämnen också förstörs vid upphettning så det är en balansgång.

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 timmar sedan, MariaF sade:

Välkommen till forumet, Lofsan! :)

Om man söker på vilken föda som innehåller mycket oxalater så hamnar du oftast på spenat, rabarber, grönkål, choklad och cashewnötter. Det är nog svårt för DD att ha recept för all sorts problematik men du kan säkert önska en "oxalatbegränsad veckomeny" hos @Annika Rane. I övrigt får du försöka lära dig så mycket du kan om problemet själv. Oxalater ska binda till mineraler i tarmen och komma ut via avföringen och självklart är det så att om kosten är mineralfattig eller du har tarmpermeabilitet så bör du åtminstone en tid vakta detta och fokusera på läkning. Jag tänker att även artrosen bör kunna lindras om du satsar på antiinflammatorisk mat. 

Tack för svar! Har ätit strikt AIP 7 veckor och går nu över på LCHF sedan 2-3 veckor eftersom det också är en läkande kost. Fortsätter försöka undvika oxalsyra parallellt men trillar hela tiden dit på något i recepten jag inte tänker på innehåller oxalsyra. Så lyckas inte vara strikt på oxalsyran och är orolig över att jag inte blir av med oxalaterna som jag (kanske) lagrat. Äter samtidigt mediciner och kosttillskott utifrån provtagning hos funktionsmedicinsk läkare så borde ha rätt mineraler osv. 

• Gilla 2
Länk till inlägg