Jump to content

LCHF med ökat proteininnehåll, PE-dieten

Matsen

Recommended Posts

Verkar som DD nu öppnar upp för att öka proteindelen i LCHF-kosten. Ted Naiman verkar vara den stora förespråkaren för detta med sin PE-diet (protein energi). När jag läser om vad han förespråkar så verkar det vara en klassisk diet för att "deffa". som används under lång tid inom bodybuilding. Kycklingbröst och mager fisk som torsk ligger på topp i rekommenderade kostintaget efter vassleprotein och äggvita som ligger högst.  Vad händer tex med ketosen med detta upplägg?

• Like 2

9 minuter sedan, Matsen sade:

Verkar som DD nu öppnar upp för att öka proteindelen i LCHF-kosten. Ted Naiman verkar vara den stora förespråkaren för detta med sin PE-diet (protein energi). När jag läser om vad han förespråkar så verkar det vara en klassisk diet för att "deffa". som används under lång tid inom bodybuilding. Kycklingbröst och mager fisk som torsk ligger på topp i rekommenderade kostintaget efter vassleprotein och äggvita som ligger högst.  Vad händer tex med ketosen med detta upplägg?

Ted Naiman sai en video intevju som kostdoktorn gjorde, att PE är en ketogen diet men att han inte ser nyttan med att mäta blodketoner och vara i djup ketos.

• Like 3

5 timmar sedan, Angelico sade:

Ted Naiman sai en video intevju som kostdoktorn gjorde, att PE är en ketogen diet men att han inte ser nyttan med att mäta blodketoner och vara i djup ketos.

Att han inte ser nyttan med att mäta ketoner betyder ju inte att det kan vara värdefullt för andra. Med nya studier som visar på nyttan av ketos för att påverka tex kognitiva problem vid Alzheimers kan ju vetskapen att man verkligen har en högre ketonnivå vara bra kunskap.

5 minuter sedan, Matsen sade:

Att han inte ser nyttan med att mäta ketoner betyder ju inte att det kan vara värdefullt för andra. Med nya studier som visar på nyttan av ketos för att påverka tex kognitiva problem vid Alzheimers kan ju vetskapen att man verkligen har en högre ketonnivå vara bra kunskap.

Absolut, jag beskrev bara hans inställning. Vill inte påstå något själv alls här om detta.

• Like 3

5 timmar sedan, Angelico sade:

Och i hans kostförslag ingår hela ägg, entrecote , fet fisk mm.

På hans 5-gradiga skala för bästa viktminskning ligger ju fisk, räkor och kycklingbröst högst upp. Ägg ligger så långt ner som på 0,7.  Mager biff och kycklingben ligger på 1.  Men alla är ju förstås inte intresserade av just viktminskning.

11 timmar sedan, Matsen sade:

På hans 5-gradiga skala för bästa viktminskning ligger ju fisk, räkor och kycklingbröst högst upp. Ägg ligger så långt ner som på 0,7.  Mager biff och kycklingben ligger på 1.  Men alla är ju förstås inte intresserade av just viktminskning.

Nä precis 🙂

• Like 1

14 timmar sedan, Matsen sade:

Lite märkligt för i de intervjuer jag sett med honom här på kostdoktorn så är det framförallt "eggs and steak" eller ägg och nötkött han rekommenderar? Det bästa ska (enligt Naiman) vara födokällor som viktmässigt innehåller lika mängd fett och protein viktmässigt. Han nämner iofs i podcasten att low carb och low fat används framgångsrikt inom fitness världen, men frågan är hur det funkar långsiktigt? Har inte alls läst in mig på det här, men håller på och undersöker om det kan vara något för mig. Har inga uppenbara underliggande fysiska problem eller kraftig övervikt men mitt mentala tillstånd förbättras betydligt på low carb generellt och med ketogen kost speciellt.

• Like 3

On 2021-03-13 at 13:59, Matsen sade:

Bara så att du vet, jag orkar inte längre kolla alla länkar på Youtube.. iallafall om DD och hans team anser att PE ligger inom LCHF-zonen, så räcker det för mig!

Oså till protein/aminosyror.. det är och förblir konstanten i födan, (macronutrienter) dvs behovet minskar inte, de är essentiella, vilket varken kolisar eller fett är.. förutom O3/O6!

Oså igen.. LCHF är ingen proteindiet.. det är en fettdiet, dvs då närmar vi oss Kalorier, dvs protein/aminosyroror är byggstenar för muskler, benstomme, vissa andra aminosyror går in i hjärnan och omvandlas där till Serotonin osv!

Sååå jag framhärdar.. protein är konstanten i födan, det funkar nästan lika bra med vegetariskt protein, förutom att det rätt sällan innehåller alla essentiella aminosyrorna, så på vegetarisk diet kan man behöva äta mer protein!

Oså till behovet av essentiellt protein, finns en hel del god vetenskap/många studier iallafall.. dvs minibehovet för hälsa på lite längre sikt, sätter de till 0,6-0,8 gram högvärdigt protein per dag och kilo, (dvs främst av animalisk källa) för vuxna.. mer för barn, som växer, det e därför vi tvingar barn att äta/dricka mejerier så att de inte skall lida brist på essentiella aminosyror!

Oså till vuxna, det sätter jag till minimum 0,8-1,0 gram högvärdigt animaliskt protein per dag och kilo i snitt för att överleva fram till pensionen utan värsta krämpor och muskelförluster!

Minimum av något essentiellt är inte det samma som optimalt, dvs mer optimalt proteinintag ligger iallafall över 1,0, mer troligt upp mot 1,5, för fortfarande aktiva jobbande personer, ju mer aktivt liv ju högre protein-intag.. dvs man behöver inte vara rädd för att äta några skivor av Söndagssteken!

Summa summarum.. högvärdigt protein är konstanten i födan, (av macronutrienterna), resten av macronutrienterna är sk kalorier, de kan man få från antingen fett eller kolhydrater, sen så behöver man oxå vitaminer,mineraler, spårämnen, de får man som regel av en väl sammansatt och varierad kost.

• Like 2

On 2021-03-14 at 09:57, Daheig sade:

Det bästa ska (enligt Naiman) vara födokällor som viktmässigt innehåller lika mängd fett och protein viktmässigt.

Han låter således lika som vår gamla Guru Skaldeman?

Skaldeman introducerade Skaldeman index, (SI), dvs fett i gram/protein + kolhydrater i gram.. vid lika ger 1/1.. vilket ger 66E% fett+33E% protein+kolhydrater, vilket ger att man kan göra en överslagsberäkning i huvudet baserat på gram macronutrienter!

Det var på den gamla goda tiden innan alla kostbevakningsprogram och appar!

• Thanks 1

5 timmar sedan, Zepp sade:

Han låter således lika som vår gamla Guru Skaldeman?

Skaldeman introducerade Skaldeman index, (SI), dvs fett i gram/protein + kolhydrater i gram.. vid lika ger 1/1.. vilket ger 66E% fett+33E% protein+kolhydrater, vilket ger att man kan göra en överslagsberäkning i huvudet baserat på gram macronutrienter!

Det var på den gamla goda tiden innan alla kostbevakningsprogram och appar!

Jag är inte så vass på matematik och kanske har missuppfattat det men handlade inte Skaldemans ratio om att fettmängden skulle överstiga/vara lika som protein+kolhydrater tillsammans?
Naimans ratio är ju att proteinet ska överstiga/vara lika som fett + kolhydrater tillsammans.

• Like 3
  • Thanks 1

Mmm...vid lite närmare eftertanke så blev jag nyfiken på Naimans PE diet. Har kollat in några Youtubepresentationer och räknat Naimans alla magrutor ett antal ggr.🤩
Jovisst, jag är en inbiten LCHFare men jag har ändå svårt att hålla vikten. Såå....något behöver göras!
Dessutom ser jag det inte som en stor avvikelse från maten jag äter. Inte så svårt att öka på proteinet en del och minska på tillsatt/överdrivet mycket fett.
Kolhydratintaget kan ligga på samma nivå.

• Like 7

On 2021-03-17 at 18:07, DRAKULLA sade:

Mmm...vid lite närmare eftertanke så blev jag nyfiken på Naimans PE diet. Har kollat in några Youtubepresentationer och räknat Naimans alla magrutor ett antal ggr.🤩
Jovisst, jag är en inbiten LCHFare men jag har ändå svårt att hålla vikten. Såå....något behöver göras!
Dessutom ser jag det inte som en stor avvikelse från maten jag äter. Inte så svårt att öka på proteinet en del och minska på tillsatt/överdrivet mycket fett.
Kolhydratintaget kan ligga på samma nivå.

Ja, håller med. Själv upplever jag att jag nu äter enbart sådana livsmedel som är fullmatade med näring. Behöver inte tillsatt fett  i någon större utsträckning då. Men det är gott med smör och majonäs till maten och blir ju lätt en vana efter år av lchf kost att man får den goda mixen av kött och grönsaker+ den goda feta såsen. Men det gick bra att justera och trixa så det blir gott ändå. 

• Like 3

On 2021-03-17 at 16:53, DRAKULLA sade:

Jag är inte så vass på matematik och kanske har missuppfattat det men handlade inte Skaldemans ratio om att fettmängden skulle överstiga/vara lika som protein+kolhydrater tillsammans?
Naimans ratio är ju att proteinet ska överstiga/vara lika som fett + kolhydrater tillsammans.

Um.. prexis.. vid 1:1 var typ minimum, bara för att få koll!

Dvs du har rätt, SI skiljer sig inte på något sätt från LCHF, troligen inte heller från PE?

Sådåså.. då kollar vi på Naimans ratio.. då närmar vi oss strikt LCHF.. dvs proteinet är essentiellt, det skall man inte minska på, utan det är kolhydraterna först och sen fett, om man har medecinska behov av att gå ner i vikt,  främst fettvikt!

Sååå, Naimans ratio protein/kolhydrater+ fett.. är lika med Skaldemans Index 1:1!

Dvs både Naiman och Skaldeman har koll och försöker förklara hur det går till, dvs om man behöver gå ner i vikt, (främst av medecinska skäl) så får iallafall proteinet hållas konstant, medans kalorierna i övrigt kan komma från fett+kolisar via munnen samt det fett som frigörs via lipolys från lagrade fettdepåer!

"Jag är inte så vass på matematik och kanske har missuppfattat det men handlade inte Skaldemans ratio om att fettmängden skulle överstiga/vara lika som protein+kolhydrater tillsammans?
Naimans ratio är ju att proteinet ska överstiga/vara lika som fett + kolhydrater tillsammans."

Samma samma, olika förklaringar, dvs SI 1:1 är lixom minimum.. för att uppnå någon som helst macronutrientfördelning som påverkar homeostasen/viktnedgång, om den behövs av främst medecinska skäl!

Oså vidare till viktnedgång, både av medecinska och av estetiska skäl, har man alla Skaldemans böcker hemma så vet man att det är mer att ta hänsyn till.. typ essentiellt behov av protein, då kan man i så fall köra entrecote dieten, bara äta entrecote, 1-2-3 gånger om dagen.. 7 dar i veckan!

I värsta fall får man köra fettfasta, dvs minimum (dvs 0,6-0,8 gram protein/per kilo normalvikt för ens längd), resten fett via munnen/uttag ur fettdepåer.. alla kolisar från gröna blad i princip, dvs det gäller främst lågförbrukare av kalorier!

Oså till Naimans Ratio, påminner om Skaldemans Ratio, hur man än vrider och vänder på det!

• Like 1
  • Confused 1

47 minuter sedan, Zepp sade:

Samma samma, olika förklaringar,

Alltså nu förstår jag inte hur du räknar, rent matematiskt. 
f+k <= p    Mer protein än fett+kolhydrat

samtidigt som

p+k <= f     Mer fett än protein+kolhydrat; Skaldemans index

Det kan ju bara vara sant, matematiskt, om k=0, och p=f. 
Sedan kanske det går att ha det som ungefärligt riktmärke i en diet där kolhydraterna hålls låga. 
I praktiken skulle jag se det som tumregler, och testa vad min kropp föredrar. 

• Like 3
  • Thanks 1

Såvitt jag har läst mig till har Naiman två olika nivåer:

1. Grundnivå= ät 1,5g P x din målvikt + lika många g F + max 20g kh.
ex. om målvikten är 70kg: 105g P + 105g F + 20g kh.

2."Bränna fett" nivå= ät 2,5g P x din målvikt + hälften i g av F+kh tillsammans.
ex. om målvikten är 70kg: 175g P + 67g F + 20g kh 

• Like 3

23 timmar sedan, Effie sade:

Alltså nu förstår jag inte hur du räknar, rent matematiskt. 
f+k <= p    Mer protein än fett+kolhydrat

samtidigt som

p+k <= f     Mer fett än protein+kolhydrat; Skaldemans index

Det kan ju bara vara sant, matematiskt, om k=0, och p=f. 
Sedan kanske det går att ha det som ungefärligt riktmärke i en diet där kolhydraterna hålls låga. 
I praktiken skulle jag se det som tumregler, och testa vad min kropp föredrar. 

Det är hur krongligt som helst att förklara.. likt förbannat.. samma, samma!

Dvs protein är fortfarande konstanten i vår kost, den varken minskar eller ökar oavsett man har medecinska eller estetiska skäl för att gå ner i vikt.. förutom mineraler, vitaminer och spårämnen, som oxå bör hållas på optimal nivå!

Sååå.. protein bör ligga på optimal nivå.. cirka 1,0-1,5 gram per normalvikt.. i värsta fall på 0,6-0,8 gram per kilo inledningsvis!

Dvs proteinerna är essentiella, medans fett och kolhydrater främst kommer in som "Kalorier".. via munnen!

Då blir det dags att hålla koll på var alla kalorierna kommer ifrån.. speciellt om man behöver gå ner i vikt av medecinska skäl eller av estetiska!

Dvs tanken är då att förbruka en hel del lagrat fett.. så då lägger man in det i sin kalkulation, dvs för varje kilo man går ner i vikt kan man kalkulera cirka 7000 Kcal per kilo kroppsvikt!

Så då ser kalkuleringen lite annorlunda ut, dvs P= 0,8-1,5/normal kroppsvikt för sin längd/aktivitetsnivå, kolisar främst från gröna blad, en och annan frukt, en semla om året, lite tårta på familjehögtider!

Resten är fett.. för att komma upp till de kalorierna som kroppen behöver, för att nå sitt snitt av Kcal som behövs varje dag.. för att må bra och ha hälsan!

Dvs grejen är att ha koll på alla macronutrienter, samt hur mycket av dessa (främst fett) som tas ur lagren.. oså på det var någonstans man ligger 1500-2500 Kcal per dag!

Dvs nr 2, tvinga mig inte att Googla PE.. 1:1 är samma, samma, det är minimum.. dvs inget man bör överskrida. oså på det, protein är fortfarande konstanten i födan, resten av Kcal handlar om fett och/eller kolhydrater!

Sååå, hur man än ser på det, protein /(aminosyror) är konstanten i födan.. likaså vitaminer, mineraler och spårämnen, fett och kolisar är främst Kcal!

För det första får man pröva sig fram, tills man kommer underfund om vilken medecinsk eller estetisk åkomma man lider utav!

Proteinet är konstanten i födan, resten varierar!

• Like 3

• 2 weeks later...

Jag har testat P:E ett tag nu. Har hittat ett läge på mina måltider som passar mig bra.
Det känns faktiskt på sätt och vis som en mix mellan GI, Dukan och LCHF. Jag har inte läst Naimans bok om P:E dieten ännu, bara lyssnat till ett antal Youtubebeskrivningar och erfarenheter från P:E kontra LCHF. Ganska enkelt att basera måltiderna på mycket protein tillsammans med lite fett och lite kolhydrater (precis som förut).
Magra mejerier är okej och jag gillar mager keso och grekisk yoghurt 0% fett.

Thomas de Lauer har testat att köra mer proteinrik/fettsnål kost två dagar/vecka(annars LCHF) för att få ner fettprocenten på kroppen och berättar här hur han gjorde.

• Like 6

1 minut sedan, Mig sade:

Blir så förvirrad. Så nu är det bra att äta mkt protein och dra ned på fettet? Trodde protein var insulint, och att det var fettet som var superbra att få i sig...

Har jag missat nått?

Angående PE-dieten kan flertalet forummedlemmar som utgått från de vetenskapliga beläggen bakom utvecklingen på området lågkolhydratkost, lättare än andra göra en egen balanserad  bedömning. Ni har hört hur majoriteten av skaran vetenskapsmän - våra favoriter nedan - resonerat. Ted Naiman finns bland dessa:

1038586607_ScreenHunter_2650Dec_1819_55.

Ni vet att det bara finns två olika medier, från vilka vi kan hämta energi - glykogen eller fett. Den som påstår sig varken gilla fett eller socker, får svårt att vetenskapligt förklara sig och beskriva varifrån energin kommer. Vi vet också att fördelarna vid växling från konventionell "sockerkost" till ketogen kost, efter hittills under decennier av välgjorda studier, bl.a. kan sammanfattas enligt följande:

1. Reducerad insulinresistens för diabetiker, vanligen med total bot av hela diabeteskomplexet
  2. Anti-åldrandeeffekt genom minskat genomsnittligt behov av insulin (gäller även icke-diabetiker)
  3. Kontinuerligt normalt blodsocker för icke-diabetiker som hindrar framtida uppkomst av åldersdiabetes. Bakgrunden – den jämna, rena förbränningen av fett, vilken ger effektiv kontroll av blodsockret, som vid ketos produceras av levern efter behov – inte stötvis via födan.
  4. Riskfaktorer förbundna med funktionerna ovan, ligger bakom uppkomsten av hjärt/kärlsjukdomar, som kraftigt  minskas (=normaliseras) vid ketogen kost. Blodtrycksmediciner kan oftast sättas ut och STATINERNA. Det senare av mycket stor negativ betydelse genom den stora mängden allvarliga biverkningar som relateras till statiner, felaktigt negligerade av läkare/patient.

Fettet som huvudsaklig energikälla (till skillnad från vid glykogendrift) utnyttjas vid ketosen mycket snabbt och effektivt. Särskilt intressant är att fettförbränningen sker målinriktat till buken runt tarmar och inälvor, i övrigt det som skapar putmage. Den senare till stor nackdel, då fettet i bukinnehållet utgör centrum för de inflammatoriska processer som som ger högt CRP-värde och ingår i det metabola syndromet, som årligen tar livet av ca. 40 miljoner människor.

Innan man inleder med, från lågkolhydratkosten avvikande experiment, finns all anledning att först rekapitulera några av de fördelar som kan tillskrivas den ketogena kosten:

• Hindrar uppkomsten av onormal bukfetma
  • Reducerar blodtrycket - i bästa fall normaliserar det.
  • Sänker nivån på korttids- och fasteblodsocker
  • Sänker triglyceridnivån i väsentlig grad.
  • Höjer HDL-nivån, proteinkapslarna som transporterar oxiderat kolesterol till levern. De senare hindrar oxiderade LDL-partiklar att alltför länge cirkulera i blodet, vilket ger väsentligt lägre intern inflammation.
  • Ger optimalt förhållande mellan LDL-partiklar med stor/liten diameter
  • Medger effektiv förbränning av fett = ren energiform som kroppen föredrar. Detta till skillnad från glykogen som energimedium, numera betraktad som oren form av energi. Skälet ligger i att glukos medför större andel oxidativa effekter som bl.a. medför ökad risk för skador på hjärncellerna. Den genom ketonernas rena energiförbränningen innefattar samtidigt produktion av antioxidanter som minskar andelen fria radikaler (fritt syre i blodet). Skadliga oxidativa processer hindras därmed och också risken för hjärnceller att skadas (visas annars genom uppkomsten av plack i hjärnan som har direkt samband med demenssjukdomar och åldrande).
  • Förbättrar hjärnfunktionen jämfört med glukos som energimedium och omfattar såväl den kognitiva funktionen som kort/långtidsminnet. Ett av skälen till att intresset är stort för ketogen kost, har just med förbättringen av hjärnans funktion att göra. Studier på råttor som visar ökad koncentration av ATP i kroppens ”energifabriker” och i hippocampus, ökar produktionen av nervceller och ger 50 % ökning av minnesfunktionen. Detta bekräftas i studier överensstämma med förbättrat minne hos äldre på ketogen kost. Människor, som tidigare drabbats av hjärt- eller hjärninfarkt, kan i hög grad genom att växla från glukos till ketoner som energimedium, minska risken för återfall.
  • Ger ökad mitokondriell funktion – stabila energinivåer under dygnet utan hunger- eller sötsug
  • Ger ökad uthållighet - prestanda: Fett = 10-100 gånger eller mer lagrad energi.
  • Representerar ett suveränt sätt att generellt hålla vikten normal eller minska den med ett minimum av muskelförlust
  • Ger bättre sömneffekt. Förhållandet djupsömn/remsömn ökas
  • Minskar risken för uppkomsten av njursten och gallsten
  • Ger mindre gasbildning och uppblåsthet
  • Hindrar polycystiskt äggstockssyndrom (PCOS) att uppstå
  • Hindrar irritabelt tarmsyndrom (IBS) att uppstå eller ger kraftigt förbättring.
  • Minskar smärta och sänker generellt inflammationshärdar i hela kroppen
  • Utgör effektiv migränbehandling och ger mindre tendens till huvudvärk
  • Halsbränna undviks, ev. tidigare tendenser försvinner oftast
  • Fettleversjukdom hindras (speciellt om fruktos- och alkoholintag är lågt)
  • Ger stabiliserande funktion vid autism och bipolär sjukdom
  • Multipelskleros (MS) bromsas eller hindras uppstå - effektiv behandling också av RA (reumatoid artrit)
  • Acne rensas eller hindras uppstå
  • Allmän förbättring av hälsan. En rad kultursjukdomar reduceras eller hindras uppstå, som olika cancerformer, Alzheimers, Parkinsons sjukdom, epilepsi och fettsleversjukdom.

Anmärkning:

För icke-diabetiker som vill reducera sin konsumtion av sockerbildande kolhydrater men inte så långt som till ketos (dvs. fortsatt tillföra mer än 20-50 g glukosbildande kolhydrater per dag), kommer en del av fördelarn­­a ovan i viss utsträckning att uppnås, i proportion till mängden fett som ketonerna ges möjlighet att styra förbränningen av.

De tunga medicinska beläggen som finns för den stora mängden fördelar vid växling till ketogen kost, är mycket imponerande. Det talar för att människans överlevnad under evolutionen måste ha haft samband med optimalt utnyttjande av ketogen kost, precis som det nyfödda, diande barnet som lever i ketos. Ingen medicinsk terapi har någonsin kunnat uppvisa liknande bredd på positiva effekter. Människans livslängd anses på goda skäl vara direkt beroende av förhållandet mellan mängden förbränt fett och energi som under livet utvunnits via glykogen. Dvs. ju längre ketonerna fått stå för energiutvinningen, desto längre livslängd och större andel av livet utan kultursjukdomar. Ketonerna har dock enbart en indirekt inverkan – väsentligt är att ketonerna möjliggör förbränning av fett istället för glykogenet som energigivare.  

Vad gäller proteiner i kosten, kan tveklöst påstås att ju större andel proteiner som tillförs genom kosten, desto närmare "sockerkosten" hamnar man. I det senare fallet omvandlar  levern viss del av preteinet för produktion av glukos/glykogen. LOW FAT KETO går alltså inte att förena med begreppet LCHF!  Logiken är otvetydig. Någonstans måste kroppen ta sin energi - levererar inte levern tillräckligt med ketoner för fettförbränning, omvandlas proteiner till glukos. Finns inte tillräckligt med protein  i kosten, får kroppens muskler tillföra det protein som krävs för omvandling till energi via glukos/glykogen-systemet. 

Från det jag kan se, av vad majoriteten forskare på lågkolhydratkostsidan framhåller vara optimalt, är en väsentlig ökning av proteinerna, jämfört med den i LCHF-kosten, tveksam för yngre människor upp till 50-60-årsåldern. För oss äldre, äldre är situationen något annorlunda. För oss gäller att via lite större proteinandel i kosten förse kroppen med material för den tidskrävande uppträningen av tidigare förlorad muskelstyrka - något som krävs under resten av livet.  Så... män och kvinnor, börja med tyngdlyftning på äldre dar! Det är dock aldrig fel att börja tidigare.                                                           

stark man sl.jpg          ScreenHunter_ny 2786 Apr.jpg

• Like 2
  • Thanks 1
  • Boom 1