Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej, ny här. Jag har ätit lchf i snart 3 månader, och inget händer. Eller jag har gått ner de kilon jag gick upp över jul, men det är jag säker på att jag hade gjort oavsett diet (då jag hamnat på trivselvikten jag haft sen 3 år tillbaka). 

Jag började därför för 3 dagar sen regga allt i Lifesum premium. Där konstaterade jag snabbt att jag fått i mig för mycket kolhydrater (trots väldigt strikt med att inte äta saker som innehåller mer än 5kolhydrater/100 gram) och alldeles för mycket kalorier. Nu reggar jag allt och håller mig innanför 20 kolhydrater per dag, men spräcker alltid fett/protein och kalorimålet! (Kalorimålet har jag satt som 1900.) Dessutom är jag väldigt hungrig. Typ hela tiden.

Så, jag har sedan tonåren misstänkt att jag har fel på hormonet som handlar om hungerkänslor. Tagit upp det med flera läkare men de har tyckt att jag är korkad (typ). Nu senaste året har jag läst mer och insett att jag nog har rätt, och då jag redan har problem med hormoner (pcos) så varför inte mättnadshormonet med? 

Såå, efter min roman här. Min undran är, är det möjligt att svälta kroppen om man äter 2000 kalorier per dag med bra mat (lagat från grunden, grönsaker, bra fetter m.m)? För som det känns nu svälter jag kroppen, vilket jag inte vill, men som konstaterat så kan jag inte skilja på hunger och hunger. Kan det vara dåligt att dra åt kalorierna på detta sätt? Och när vi ändå är här, någon annan som upplevt samma? Hur har ni löst det?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Eiliandes sade:

Min undran är, är det möjligt att svälta kroppen om man äter 2000 kalorier per dag med bra mat (lagat från grunden, grönsaker, bra fetter m.m)?

Ja, det kan du eftersom viktregleringen är hormonell (utifrån vad vi vet idag). Eftersom du har PCOS gissar jag att du är "fucked up" rent hormonellt och bör fokusera på läkning först och främst snarare än viktminskning. Fast det kan vara nog så svårt. Och man behöver tålamod.

Åt du gluten tidigare? Det tar minst 3mån att läka en glutenskadad tarm. Ofta visar sig glutenbesvär som hår- eller hudproblem. 
Hur gammal är du?
Varför vill du äta 1900kcal? Är det nån sorts magisk gräns för nåt? 
Fryser du nu när du är hungrig?

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Åt du gluten tidigare? Det tar minst 3mån att läka en glutenskadad tarm. Ofta visar sig glutenbesvär som hår- eller hudproblem. 
Hur gammal är du?
Varför vill du äta 1900kcal? Är det nån sorts magisk gräns för nåt? 
Fryser du nu när du är hungrig?

Tack för svar! Ja jag åt gluten tidigare, slutade 27/12 -20 med ett undantag 15/2 - 21. På vilket sätt med hår och hud problem? Jag har enstaka finnar och så, men det är främst vid mens. Håret är knas sen jag fick barn 2019, och nu när jag bytt till lchf (torrt och tappar en del) men innan dess hade jag väldigt tjockt och fint hår, behövde inte ens klippa 1 gång om året.

Är 28 år.

Lifesum gav förslag på 1600 vilket jag tyckte lät alldeles för lite. Höjde till 1900 bara för att det var mer men ändå mindre än 2000, som sägs vara gränsen för om man behåller vikt eller går ner. Äter dock de senaste dagarna runt 2200 och är hungrig. Innan middag eller lunch kan jag frysa men på kvällen efter middag när jag ska sova fryser jag sällan, men är hungrig.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Eftersom du slutat med gluten rätt nyligen kan vi nog utgå från att du har läckande tarm, även om den förhoppningsvis är på väg att läkas. Att jag frågade om hår och hud beror på att det är vanligt att glutenkänslighet visar sig som typ eksem eller sprött hår. Att jag frågade om du fryser är för att det är ett vanligt tecken på att energin inte räcker till och att kroppen stryper ämnesomsättningen trots att det finns att ta av (du undrade om man kan svälta trots att man äter). Jason Fung, den kanadensiska läkaren, har beskrivit detta jättebra. 
Brukar du kolla på Martina Johansson, Next Level Biohacking? Hon har i sin bok Hormonbibeln 2.0 skrivit om kvinnohormoner och även om PCOS. Hon har även skrivit boken Inflammation tillsammans med docent Ralf Sundberg, jättebra bok! Ett tredje namn att kolla är Michael D Fox som också pratar kring PCOS-delen. Alla tre kan du se föreläsningar/intervjuer med bland Kostdoktorns videos men även på youtube och deras egna kanaler. Att jag hakar upp mig på din PCOS är för att den i sig är ett symptom på andra obalanser i kroppen, sånt som gör att det kan vara jättesvårt att minska i vikt.

Detta med fel på hormonet som styr hunger... Är du en småätare eller äter du 1-3ggr/dag och är rätt nöjd med det om än hungrig emellan målen? 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Skulle säga att jag klarar mig ok på 3 mål, om än hungrig innan nästa mål liksom. Ibland när jag jobbar och inte får i mig tillräckligt på lunchen behöver jag mellanmål, men hemma när jag kan äta mer ordentligt behövs det inte. 

Funderar nu på om jag ska försöka ligga på mindre än 20 g kolhydrater per dag, men äta tills jag blir mätt och strunta i hur mycket fett/protein/kalorier det blir, iaf till en början för att läka kroppen. Vad tror du om det? Vill givetvis ner i vikt (är ca 30 kilo överviktig) men viktigast är hälsan. Ska läsa mer utifrån de namn du nämnde, tack! 

• Gilla 4
Länk till inlägg

Ibland kan det vara bättre med mer protein för det mättar bättre så det kan vara värt att testa. Eftersom du har de hormonella störningarna kan det också vara bra att utesluta mejerier ett tag för att se hur du reagerar. Man kan göra klarat smör (ghee) för att få bort mjölkproteinet.
Såg förresten att Jason Fung skrivit på DDs svenska sida om PCOS (eller ja, nån har nog översatt det... :P) så här hos DD är nog ett bra ställe att börja på. 
Bra att du inte är en småätare, det kan ställa till det på alla möjliga vis. Själv är jag en notorisk känsloätare. 

30kg är ju en del. Har du mätt dig så att mått-framgångar kan peppa när vågen står still? 

• Gilla 3
Länk till inlägg