Jump to content

personliga veckomenyer

Anita Rosander
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag blev så glad över att ni äntligen startat upp personliga veckomenyer. Jag trodde att det skulle hjälpa mig att hålla mig mätt efter varje måltid. Men jag blev faktiskt lite besviken över att det inte blev så. Jag är inte mätt om jag följer era recept till punkt och pricka. Jag önskar att det kunde stå vad mer man kan lägga till för att bli mätt, till varje recept. Jag har så svårt för att se vad som är tillräckligt och inte.

Och det är väldigt liten variation på måltider. Jag fattar att det är en inkörsperiod, och att man måste samla in åsikter och information, för att förbättra servicen.

Jag önskar också att det stod i näringsinnehållet för exempelvis mussli, om det inkluderar mjölk/yogurth eller nåt annat.

Vad tycker ni andra som använder personliga veckomenyer om dem?

Anita

• Like 1

Hej och välkommen hit. Jag använder inte veckomenyerna men vill ändå säga några saker.  Det är inte farligt att vara hungrig... Har man ätit sig till vissa metabola problem så är det inte alltid enkelt att skilja på sug och hunger.  Man tror man är hungrig men egentligen är man bara sugen på något sött.... Har man lyckats komma in i ketos så brukar det lösa sig och suget försvinner och man fungerar bra även hungrig

• Like 3

Jag har inte en susning om vad personliga veckomenyer kan tänkas innebära. Men jag förstår inte hur någon annan ska kunna tala om för din kropp att den är hungrig eller mätt...

Jag är den som brukar säga till folk: är du hungrig, ät. I början kan det bli för mycket, men det går i de flesta fall över. Gör det inte det får man hitta portioner som fungerar. 

Det är inte farligt att vara hungrig. Men det är heller inte tänkt att man ska gå hungrig. Det fixar man inte i längden. Och det där med hunger och sug, det har vi diskuterat förr här på forumet. Skillnaden mellan ”finns det något gott i kylen?” och ”jag kan tänka mig att gnaga på kylen” 🙂 . 
Man kan ha färdiga pannbiffar eller kokta ägg att ta till. Om det stämmer med din veckomeny vet jag som sagt inte. 

• Like 3
  • Thanks 1

• 1 month later...
On 2021-03-15 at 12:20, Anita Rosander sade:

Jag önskar att det kunde stå vad mer man kan lägga till för att bli mätt, till varje recept.

De flesta brukar bli mätta på protein och fett. Så en smörklick på eller ett par ägg till, så borde du bli mätt, nöjd och belåten. 🤗

• Like 3