Gå till innehåll

Recommended Posts

Är LCHF:are sedan 4 år och det har fungerat super. Tyvärr måste jag ta kortison nu p g a en reumatisk sjukdom (PMR) och nu har sockret åkt i höjden. Min fråga är:

Skall jag välja Keto framför t ex strikt eller gör det ingen skillnad? 

Tacksam för svar!

Bitte Janninger

• Ledsen 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet, Bitte!

På vilket sätt skulle det vara skillnad på "keto" och "strikt LCHF"? I min värld är det samma sak. Och det borde vara bra om sockret ligger högt av andra skäl.

• Gilla 2
Länk till inlägg
28 minuter sedan, MariaF sade:

På vilket sätt skulle det vara skillnad på "keto" och "strikt LCHF"?

Strikt lchf är under 20 gram kolhydrater medans keto tillåter upp till 50 gram kolhydrater per dag.

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Sniffe sade:

Strikt lchf är under 20 gram kolhydrater medans keto tillåter upp till 50 gram kolhydrater per dag.

Vem har bestämt det?

EDIT: Jag menar alltså att huruvida det är keto eller inte borde väl höra ihop med mängden ketoner (i blod eller urin eller utandningsluft)? Och för de flesta är väl det samma sak som strikt LCHF? LCHF var ju från början definierat som mindre än 50g kolh/dygn. Nu kan det visst vara lite hur som helst, tom över 100g/dag om kolhydraterna som E% är låg...

• Gilla 1
Länk till inlägg
42 minuter sedan, MariaF sade:

Vem har bestämt det?

Vem som bestämt vad vet jag inte men det är ju så det står i guider. Hur som helst så om jag förstår trådskaparen rätt så vill hon veta om hon ska hålla sig under 20 gram kolhydrater eller äta mer än så.

Länk till inlägg

Tack era svar. Det är rätt - min undran är nivån på kolhydrater med tanke på att jag i dagarna börjat medicinera (tablett) för diabetes. Detta är kopplat till kortison, så när jag kommer ner i dos, ger sig förhoppningsvis sockret. Men fram till dess vill jag hjälpa kroppen på traven. 🤗

Länk till inlägg