Bragge Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 ...är ju något som ligger många här varmt om hjärtat. Jag har dock några luckor som ni gärna får hjälpa mig att fylla. Ingenting jag undrar har med kaloriintag att göra. Vilka olika sorters omega3 finns det? I fisk, frön, alger? och naturligtvis, på vilket sätt är dom olika bra/dåliga för oss? Kokosfett ska vara bra har jag hört, (för hjärnan osv) men vad händer med dess egenskaper om jag värmer upp det? (i kaffe, eller steker i det osv). Och är riven kokos på något sätt likvärdigt bra, eller har det helt andra egenskaper? nötter är ju feta, vissa sorter tenderas ändå att rekommenderar i mycket högre grad än andra. Vilka är nyttigast, och varför? (mycket omega6?) tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Jag undrar om inte en av de bästa källor just nu för omega 3 är gräsbetat kött. Den har ungefär en ratio på 3-4:1 av omega 6 och omega 3. Vet inte hur mycket det är per 100 gr kött. Fisk borde vara vild, vilket utesluter odlad lax men jag är osäker vilken ratio odlad lax har egentligen. Skulle vilja se en tabell per 100 gr fisk för odlad respektive vild. Alger är väl mest bra för vissa mineraler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Eh.. altså.. Omega3 behöver vi i den elongerade formen EPA och DHA, de andra är mest skit, ställer till det om man överkonsumerar. EPA och DHA är animaliska former, dvs vi får det från djuren vi äter.. i viss mån kan man få det från alger.. men låt fiskarna äta algerna så koncentrear de det hela åt dig. Cocosfett har tre hälsosamma fördelar, MCT, Laurinsyra Och Kaprylsyra! MCT betyder Midell Chain Triglycerids, och är altså en kortare form av mättat fet som som inte kroppen gärna lagrar det går i princip direkt till leven där det konverteras i stor utsträckning till ketonkroppar, det kräver ingen galla för att spjälkas och ingen Karnitin för att förbrännas i dina muskler. Laurinsyra finns nästan annars bara i modersmjölk, där det utgör det första kemiska imunförsvaret, innan barnet hunnit uppregelera sitt eget adaptiva imunförsvar, det har antibakteriell, antifungoral och antivirual verkan.. främst tarmen i där det omvandlas tilll Monolaurin! Kaprylsyra omvandlas oxå i maggen till monokapryl, det är surt, det förändrar PH i tarmen.. vilket gynnar de goda mjölksyrebakterierna och missgynnar tex Candia Albicans! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Du kan också bara skriva fett, eller omega 3 i sökrutan på kostdoktorns sida. Då får en bra lättläst info om du inte vill läsa på nätet eller tjocka böcker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts