Jump to content

Vart kan jag köpa följande...

lee hughes
 Share

Recommended Posts

buljong, soja och ben.

att köpa vanlig buljong verkar ju bara att glömma och den "bästa" soja jag hittat är nog kikkoman i förhållande till vad den innehåller men där finns fortfarande vete som ingrediens. finns det keto OK soja?

ifall jag får som svar något i stil med "finns ingen bra buljong på marknaden", då måste jag väl göra egen men vart kan man lixom köpa en hög med ben som man kan koka buljong på? jag bor nere i skåne, Kristianstad, ska jag lixom bara knalla runt till bönder här och fråga lr vart börjar man?

• Like 1

Hej, jag har Sakura soja hemma, som " är naturligt glutenfri". Och apropå en hög med ben så brukar det finnas i mer välsorterade butiker färska köttben, som man kan koka buljong på. Frysdisken brukar det finnas märgben i också. Många säljer kött och grönsaker också via facebook. /Eva

• Like 2

Beroende på vad för buljong du vill koka behöver du olika ben. Jag hade uppsökt en större, välsorterad matbutik med manuell kött/chark-disk och/eller manuell fiskdisk. Men det går utmärkt att koka buljong på benrester från t ex revbensspjäll eller hel kyckling. Nu har jag i och för sig aldrig besökt Kristianstad, men skulle tro att Citygross kan vara värt att besöka. Om du vill handla lokalproducerad mat hade jag rekommenderat att kolla hemsidan gårdsnära, specifikt söder om Kristianstad finns även Degeberga kött och chark. Lycka till!

• Like 3

4 minuter sedan, Sniffe sade:

Tamarisoja är glutenfri.

tackar!

52 minuter sedan, morgonsol sade:

....

tack :)

1 timme sedan, Kattuggla sade:

Hej, jag har Sakura soja hemma, som " är naturligt glutenfri". Och apropå en hög med ben så brukar det finnas i mer välsorterade butiker färska köttben, som man kan koka buljong på. Frysdisken brukar det finnas märgben i också. Många säljer kött och grönsaker också via facebook. /Eva

vart brukar du köpa den billigast?

men att köpa buljong tärningar som jag alltid gjort förr innan jag började skärpa till mig med vad jag trycker i mig är bara att glömma va? verkar inte gå hitta MSG, socker och glutenfria buljong tärningar.

2 minuter sedan, kickilotta sade:

Finns så många tips på hur man själv kan göra buljong. Inte svårt alls. Läs här vad Birgitta Höglund har att säga:

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/11/18/benbuljongens-dag-och-mina-basta-buljongtips/

ja jag ska göra egen med tanke på hur dyrt och svårt det är att köpa nyttig buljong. jag måste bara ha en god tillgång till ben.

8 minuter sedan, lee hughes sade:

ja jag ska göra egen med tanke på hur dyrt och svårt det är att köpa nyttig buljong. jag måste bara ha en god tillgång till ben.

Om du läser Birgittas fina beskrivningar o tips så fattar du snart vad du ska göra. Fråga i charken efter nötben för buljong. Ska vara ben med leder. Eller köp ett par höns eller kyckling o koka enligt anvisningarna i länken.

• Like 2

Googla på grönagårdar! De säljer fantastiskt gräsbetat kött och de har börjat med buljonglådor med ben från olika djurslag! De levererar till Kristianstad (t o m till Karlskrona där jag bor!)

när jag gör kycklingbuljong använder jag slow cookern och lägger i alla sparade ben, en hel ekologisk kyckling någon morot och lök med lite kryddor och någon msk äppelcidervinäger. Fyller på  med vatten,

kokar i 7-7 timmar på låg temp.

tar ur kycklingen, delar och tar tillvara på allt kött. Slänger tillbaka ben, skrov och brosk och skinn som får koka, ibland över natten ibland ännu längre oftast runt 20-24 timmar.

Sila, drick och frys! Och använd i soppor, grytor osv.

gör benbuljong på samma sätt med några fina köttben och en bit kött av något slag som du tar ur när det är lagom kokt! Ger mkt smak och mkt middagsprotein👍🏾

Lycka till!

• Like 1

49 minuter sedan, Lotte sade:

Googla på grönagårdar! De säljer fantastiskt gräsbetat kött och de har börjat med buljonglådor med ben från olika djurslag! De levererar till Kristianstad (t o m till Karlskrona där jag bor!)

när jag gör kycklingbuljong använder jag slow cookern och lägger i alla sparade ben, en hel ekologisk kyckling någon morot och lök med lite kryddor och någon msk äppelcidervinäger. Fyller på  med vatten,

kokar i 7-7 timmar på låg temp.

tar ur kycklingen, delar och tar tillvara på allt kött. Slänger tillbaka ben, skrov och brosk och skinn som får koka, ibland över natten ibland ännu längre oftast runt 20-24 timmar.

Sila, drick och frys! Och använd i soppor, grytor osv.

gör benbuljong på samma sätt med några fina köttben och en bit kött av något slag som du tar ur när det är lagom kokt! Ger mkt smak och mkt middagsprotein👍🏾

Lycka till!

tack för tipset! det ser utsökt ut. men jag börjar förstå att gå på soc och ha råd att äta nyttigt och ekologiskt hållbart inte verkar gå ihop. tror jag bara får helt enkelt köpa billigt lidl kött där ben ingår och sen spara de till buljong kok för grönagårdar tar typ 60kr/kg för buljong ben lådan och skånska vilt vill ha 35kr/kg för fondben och när man kan hitta blandfärs för typ 45kr/kg på lidl så är att köpa ben för ens 35kr/kg inte rimligt.

jag såg på amazon att man kan köpa påsar med kollagen, är det något att ha?

2 timmar sedan, lee hughes sade:

men jag börjar förstå att gå på soc och ha råd att äta nyttigt och ekologiskt hållbart inte verkar gå ihop.

Man kan ha råd att äta nyttigt även med begränsad plånbok, även om allt inte kan vara eko-märkt. Saker som är dyra har ofta högt pris per kg. Här får du några tips.

- När du handlar, försök låta merparten vara varor på extrapris och så lite som möjligt till ordinarie pris. Jämför samma varor mellan olika butiker med matpriskollen

- Det som brukar vara dyrt inom LCHF är t ex smör, ost och olivolja. Om de har smör på extrapris t ex ca 60 kr/kg, kan det vara värt att köpa mer än 1 kg.

- Jag håller inte med om att kött nödvändigtvis behöver vara dyrt. Det beror på vilket kött (nöt/fläsk/kyckling/lamm/vilt) och styckdetalj man köper.

- Fisk däremot tycker jag överlag är dyrare, mindre vanligt att jag hittar fisk under 100 kr/kg. Till viss del konserverad fisk (tonfisk, makrill, sardiner) fungera men håll även ögonen öppna för extrapris på lax och sik t ex. Fryst pangasius, sej, makrill och alaska polloc hittar jag på Willys för under 100 kr/kg. Torsk är dyrt.

- Om du har möjlighet, köp kött/kyckling med kort datum och tillaga eller frys in.

- Om du inte redan äter lever, börja äta lever en gång i veckan. Kycklinglever brukar gå att hitta ganska billigt och har en mild leversmak.

- Fråga snällt i en manuell fiskdisk om det finns fiskben att köpa till mindre summa som ändå annars hade slängts. 

- Ekologiska ägg kanske du kan köpa, om det bara är några få saker du känner att du har råd att köpa ekologiskt. Ägg är också en ganska billig proteinkälla.

- Handla grönsaker efter säsong. Vissa grönsaker är billigare att köpa frysta istället för färska.

• Like 3

2 timmar sedan, morgonsol sade:

Kycklinglever brukar gå att hitta ganska billigt och har en mild leversmak.

Jag tycker ungnötslever är bland det godaste som finns men däremot kycklinglever gav jag upp efter två försök.

• Like 1
  • Thanks 1

20 timmar sedan, Sniffe sade:

Jag tycker ungnötslever är bland det godaste som finns men däremot kycklinglever gav jag upp efter två försök.

Ungnötslever gillar jag också jättemycket. Brukar göra levermos av den tillsammans med ister, salt, svart peppar och lite timjan. Den senaste satsen hade en gudomlig smak utan den karakteristiska järnbismaken som levern brukar ha. Till och med mina nära och kära inklusive sonen åt den utan att klaga.

• Like 3

Jag tycker att benbuljong blir bäst när jag gör den hemma. Då vet jag att den är gjort på rätt sätt och att jag har kontroll över vilka tillsatser som finns i den, dvs inga. När jag gör den bryr jag mig mest om dess kvalité och inte kostnad och inte viken pris jag får när jag säljer den. Jag gör den oftast av märg ben och broskben som jag köper på City Gross. Den matbutiken vi har i närheten har sin egen slakteri och styckar svenskt kött så de säljer ben också. Annars tror jag man kan fråga i mataffären och be dem beställa hem det.

• Like 3