sluggo Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har ett tips på ett bra och billigt kokosfett. Eftersom jag och många andra som kör med lchf äter mycket kokosfett så kan det bli dyrt om man alltid måste köpa i hälsokostbutiken. Jag har upptäckt att Citygross säljer ett kokosfett från Alba Dalby, halvkilospaket, som är helt okej för cirka 20:-. Jag har fått för mig att man helst ska äta kokosfett som inte är härdat, vet faktiskt inte riktigt varför, så jag ringde till produktionschefen på Alba och frågade om deras fett är härdat. Men han sa att det inte är härdat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gustaf Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Vet ej sluggo men svårt att tro att detta fett är bra för sååå billigt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yaneth.C Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Är kokossmaken kvar? Kvalitétsoljan har smaken kvar på grund av att de använder gröna nötter. Från att de skördat nötterna tills de är kallpressade får max ta ett par timmar. Olja utan smak så använder de bruna nötter. Bruna nötter blir lätt mögliga och därför tillför de något ämne för att det inte ska mögla samt att de även renar kokosen från mögel vilket även tar bort smaken. Den sistnämnda blir därför mycket billigare. *nyfiken* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 http://www.biofood.se/produktsidor/kokos.html Det där lät väldigt annorlunda än jag hört. Den med smak är kallpressad i 42 grader och det utan är uppvärmd i 220 grader så smaken ska försvinna. Varför skulle omogna kokosnötter vara bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har upptäckt att Citygross säljer ett kokosfett från Alba Dalby, halvkilospaket, som är helt okej för cirka 20:-. CityGross säljer även en riktigt fin ekologiskt kallpressad kokosolja, men då kostar det lite mer. Kung Markattas kokosolja står på hyllan med olivolja, rapsolja etc. till skillnad mot Alba Dalbys som finns i kyldisken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yaneth.C Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 "Raffinerad olja Deodoriserad (luktbefriad) kokosolja är gjord av ’kopra’. I Asien torkar små företag kokosnötterna i solen eller röker dem till kopra. Du kan känna den överväldigande lukten av kopra på långt avstånd. Kycklingar, fåglar, getter och hundar går över det. Det fuktiga klimatet och regn gör torkningsprocessen långsammare, vilket göra att det klibbar ihop och jäser. Kopran transporteras till en fabrik där det sedan pressas, raffineras, bleks och görs luktfri (deodoriseras). Ingenting tycks visa att den här deodoriserade kokosoljan har sin början i stinkande, sammanklibbad, ohygienisk kopra. Amanprana bevittnade detta i Indonesien, på Sri Lanka, på Filippinerna, … De höga temperaturerna från pressningsprocessen gör karamell av sockret som förenas med proteiner (Maillard-reaktion). Den brynta kokosoljan bleks därefter genom kolfilter. Med användning av högtrycksånga tas lukten bort från oljan. Processen är billig eftersom enorma volymer kan produceras utan någon tanke på hälsan – raffineringsprocessen inte bara dödar svamp och bakterier, den förstör även oräkneliga näringsämnen." Hittade detta på Aman Pana´s hemsida och sedan klickade jag vidare till deras produktfolder. Låter logiskt i mina öron men jag är mottaglig för mer info och källor! http://www.nyform.se/home/home_amanprana_kokosfett.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har ett tips på ett bra och billigt kokosfett. Eftersom jag och många andra som kör med lchf äter mycket kokosfett så kan det bli dyrt om man alltid måste köpa i hälsokostbutiken. Jag har upptäckt att Citygross säljer ett kokosfett från Alba Dalby, halvkilospaket, som är helt okej för cirka 20:-. Jag har fått för mig att man helst ska äta kokosfett som inte är härdat, vet faktiskt inte riktigt varför, så jag ringde till produktionschefen på Alba och frågade om deras fett är härdat. Men han sa att det inte är härdat. Hur stor skillnad upplever du med kokosfett (som har höga MCT-nivåer) jämfört med något annat, på våra breddgrader, mer vanligt förekommande fett à la smör? (Om det nu är därför du/ni äter specifikt kokosfett vill säga.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas H Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 "Raffinerad olja Deodoriserad (luktbefriad) kokosolja är gjord av ’kopra’. I Asien torkar små företag kokosnötterna i solen eller röker dem till kopra. Du kan känna den överväldigande lukten av kopra på långt avstånd. Kycklingar, fåglar, getter och hundar går över det. Det fuktiga klimatet och regn gör torkningsprocessen långsammare, vilket göra att det klibbar ihop och jäser. Kopran transporteras till en fabrik där det sedan pressas, raffineras, bleks och görs luktfri (deodoriseras). Ingenting tycks visa att den här deodoriserade kokosoljan har sin början i stinkande, sammanklibbad, ohygienisk kopra. Amanprana bevittnade detta i Indonesien, på Sri Lanka, på Filippinerna, … De höga temperaturerna från pressningsprocessen gör karamell av sockret som förenas med proteiner (Maillard-reaktion). Den brynta kokosoljan bleks därefter genom kolfilter. Med användning av högtrycksånga tas lukten bort från oljan. Processen är billig eftersom enorma volymer kan produceras utan någon tanke på hälsan – raffineringsprocessen inte bara dödar svamp och bakterier, den förstör även oräkneliga näringsämnen." Hittade detta på Aman Pana´s hemsida och sedan klickade jag vidare till deras produktfolder. Låter logiskt i mina öron men jag är mottaglig för mer info och källor! http://www.nyform.se/home/home_amanprana_kokosfett.htm Här kom det flera intressanta svar om kokosfetett, det som är luktfritt. Nu tål ju smör och kokosfett uppvärming bra utan att förändras så mycket.....men enligt Yaneth C. så har det ju hänt mycket med kokosfettet! Så hur bra är det egentligen, det luktfria eller är det som vanligt dvs. Man får det man nu betalar för???? köper luktfritt kokosfett av Naturgott i nuläget och då kostar 400 gram 53:- Så hur bra är det! Produktionssättet liknar ju nästintill margarinets!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cavegirl IF Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Hur stor skillnad upplever du med kokosfett (som har höga MCT-nivåer) jämfört med något annat, på våra breddgrader, mer vanligt förekommande fett à la smör? (Om det nu är därför du/ni äter specifikt kokosfett vill säga.) Jag upplever ingen skillnad som jag kan sätta fingret på, men äter kokosfett ändå eftersom jag hört att laurinsyran ska vara riktigt nyttig. Däremot försöker jag variera mig för att få i mig många olika slags näringsämnen. Det innebär bl.a. att jag även äter smör. Mitt kokosfett tar jag oftast i en kopp varmt te, medan jag hellre steker mat i extrasaltat smör. Jo förresten... en skillnad har jag märkt. Kokosfett är himla effektivt vid de få tillfällen man behöver få fart på magen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Jag upplever ingen skillnad som jag kan sätta fingret på, men äter kokosfett ändå eftersom jag hört att laurinsyran ska vara riktigt nyttig. Däremot försöker jag variera mig för att få i mig många olika slags näringsämnen. Det innebär bl.a. att jag även äter smör. Mitt kokosfett tar jag oftast i en kopp varmt te, medan jag hellre steker mat i extrasaltat smör. Jo förresten... en skillnad har jag märkt. Kokosfett är himla effektivt vid de få tillfällen man behöver få fart på magen! Hehe, sparar den insikten inför framtida bruk. Tackar för utvecklande förklaring också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 MCT.. betyder Midell Chain Triglycerids! Cocosolja består till största delen av MCT, som har andra metabola egenskaper än vad längre fettsyror har. Det behöver ingen galla, difunderar lätt igenom tarmväggen och lagras nästan inte alls då det inte triggar ASP. Iomed att det inte gärna lagras, så omvandlas stor del till ketonkroppar.. därav MBC! Det tål högre temperaturer så det är perfekt att steka i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Jag köper en luktfri kokosolja för att steka i. Den är kallpressad och ekologisk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lowcarbjunkie Posted January 23, 2013 Share Posted January 23, 2013 Annars finns ju kung markattas! Virgin och relativt billigt. Finns i ganska många vanliga mataffärer. Personligen tycker jag kokossmaken minskar när man använder både smör och kokosolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Hej! Jag vill också gärna veta om Dalbys kokosfett är ok. Någon här som VET. Unilevers i silverpaketet är ju härdat så det går bort pga detta. De nyttiga fetterna man vill åt är ju förstörda. Jag äter ganska mycket kokosfett, jag köper 5 kg hink utan doft och smak. Om man kan köpa Dalbys istället så blir det stor prisskillnad. Jag äter den för att få såna nyttiga fetter, laurinsyra, MCT eller vad det heter? Kan inte alla namn. Hur som helst, är fetterna i Dalbys kokosfett oförändrade? Kanske Kostdoktorn Andreas själv kan svara? Gissa kan jag göra själv. @Tiny Tom och Cavegirl IF: Det där med "fart på magen" stämmer nog när man börjar med kokosfett eller bara äter det ibland. Jag som äter ca 25 g varje dag har märkt att magen vänjer sig och jag får inte någon "fart" längre. I början var det nästan så illa att jag funderade på att sluta med kokosfett men nu är det inga problem längre. Jag har ätit det dagligen i över ett år. Men det som någon skrev om att det tas upp lätt och ger mycket energi stämmer VERKLIGEN på mig. Om jag glömmer att ta kokosfett på morgonen så känner jag mig hängig. Och om jag skulle ta en större klick än vanligt så blir jag nästan "speedad" som om jag druckit massor med kaffe: Snabb hjärtrytm, darriga händer, ytlig, snabb och ostadig andning, orolig att sitta stilla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Altså.. inte ens Unilevers cocosfett är farligt (vad man vet) och de "nyttiga" fettsyrorna är inte förstörda.. utan snarare de onyttiga fleromättade som är härdade! Såå.. egentligen handlar det om kvalitet, tillverkningsmetoder, odlingsförhållanden, transporter och arbetsförhållanden! Såå.. om du brukar välja ekologiska varor för övrigt så väljer du åtminstone de medeldyra typ Biofood som finns i flera butikskedjor, är du lite petigare så väljer du typ Cocossa som finns mest i hälsokostbutiker. Skiter du fullständigt i nyttighet, restprodukter av av transport och process så väljer du Dalbys.. och i värsta fall Unilevers alternativ. Får du tag i sådan här cocosolja får du det bästa.. men då får du nog bo i asien och betala en hel del! http://www.youtube.com/watch?v=wITniMLm89Y 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Hittade litta mer info om cocosfett! Tillverkningsprocesser och skillnader mellan ekologisk kokosolja och kokosfett i silverförpackning! http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=1745 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Upptäckte av en slump att man idag, Nyårsafton, kan köpa Cocosa till halva priset hos Topformula. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag har ett tips på ett bra och billigt kokosfett. Eftersom jag och många andra som kör med lchf äter mycket kokosfett så kan det bli dyrt om man alltid måste köpa i hälsokostbutiken. Jag har upptäckt att Citygross säljer ett kokosfett från Alba Dalby, halvkilospaket, som är helt okej för cirka 20:-. Jag har fått för mig att man helst ska äta kokosfett som inte är härdat, vet faktiskt inte riktigt varför, så jag ringde till produktionschefen på Alba och frågade om deras fett är härdat. Men han sa att det inte är härdat. Om det säljs i paket (och inte i burk) så gissar jag att det faktiskt är härdat. Detta eftersom ohärdat kokosfett har ganska låg smältpunkt och blir svårt att hantera i paket (à la silverpaketet från Unilever). Jag är inte övertygad om att silverpaketskokosfettet är ohälsosamt dock. Om det innehåller transfetter så är det sannolikt i mycket små mängder. Kemikalierester finns säkert också, men även dessa i mycket små mängder. En mätning av detta vore högst välkommet faktiskt! Någon som har tillgång till ett kemilabb? Det tre fettsyrorna man vill åt som finns i kokosfett är samtliga mättade, dvs har väteatomer på alla tillgängliga platser och inga dubbelbindningar. Dessa är C12:0 (lauric acid) C10:0 (capric acid) c8:0 (caprylic acid). Dessa är mättade och kan alltså inte hydrogeneras. Utan tvivel är pristillägget på virgin-kokosfettet väldigt högt för närvarande. Någon täljer guld med kniv just nu. Jämför med t ex extra virgin olivolja och fundera över rimliga skillnader i framställningskostnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag hörde i LCHF-butiken i Arlöv (Malmö) häromveckan att efter det fruktansvärda ovädret i Filippinerna så är det många som höjer priser på kokos. Området som drabbades var tydligen viktigt för kokosförsörjningen, och många många träd föll. De trodde kokosfett skulle bli ännu dyrare framöver. 4,5-kg hinken deodoriserat hade gått upp från 450 till 550 kr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
foodhacker Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Jag hörde i LCHF-butiken i Arlöv (Malmö) häromveckan att efter det fruktansvärda ovädret i Filippinerna så är det många som höjer priser på kokos. Området som drabbades var tydligen viktigt för kokosförsörjningen, och många många träd föll. De trodde kokosfett skulle bli ännu dyrare framöver. 4,5-kg hinken deodoriserat hade gått upp från 450 till 550 kr... Undrar om det drabbar Albas cocos fett på City Gross också - motsvarande 4,5 kg ligger nu på 342 kr. Fast det säljs ju i 250 gr paket. - Vilket passar mig utmärkt eftersom om man smälter ett paket och häller det i en is-kubs form så matchar det perfekt. Sen är det bara att låta det stelna i kylen och bända formen så kuber trillar loss. Perfekt med en kub i en kopp kaffe ! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malin80 Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Men Dalbys kokosfett hanteras ju som kylvara. Då spelar smältpunkten ingen roll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts