Jump to content

Lågkolhydratkost i förskolan?

Sasch

Recommended Posts

Jag har ätit lågkolhydratkost sen en dryg vecka tillbaka och började med det efter jag läst boken matrevolutionen (bästa bok jag läst)

. Jag jobbar på en privat förskola och Jag undrar om det är någon som känner till någon förskola som har börjat med lågkolhydratkost?

Vi pedagoger äter sk pedagogiska måltider med barnen och min chef tyckte inte att det var ok att jag åt ägg till mellanmål medan dom äter smörgåsar.

Men vi kommer iaf ta bort alla produkter med socker i (som yoghurt och nyponsoppa). När jag nämnde att barn mår bäst av att dricka röd mjölk gick hon i taket.

Vi äter mycket frukt också, minst fyra gånger per dag då de får en fjärdedel per gång. Då är det bättre att de får grönsaker. Men det känns långt ifrån en ändring på det.

Det är många reaktioner från nära och kära när jag å min sambo berättar att vi äter lågkolhydratkost.

De kan inte förstå varför.

Har gett boken matrevolution till några (vilket är en mycket bra bok) och de har fastnat för lchf och det känns bra men när jag berättar om det som står i boken bara fnyser de flesta och vill inte ta in det jag säger.

Jag vill ju bara hjälpa dom att må bra.

En annan sak är att de som är vegetarianer får specialmat på jobbet men när jag frågade om det fanns lchfmat så skickar de bara ägg från köket. Varför är det så?

Hoppas det blir en ändring snart.

Hoppas också att Livsmedelsverket läser på och uppdaterar sig snart med en ny tallriksmodell!!!!!

Kram kram

• Like 1

Jag jobbar på en förskola där barnen får hemlagad ekologisk mat med fullfeta alternativ. I matlagningen används kokosfett, smör, olivolja, rapsolja. Ingen lågkolhydratkost, dock. Frukt och mjölmat serveras, men vill man som personal inte ha pannkaka steker kocken gärna ett ägg istället. Jobbar som bäst på att även barnen ska få mindre mjölmat.

• Like 6

Jag har ätit lågkolhydratkost sen en dryg vecka tillbaka och började med det efter jag läst boken matrevolutionen (bästa bok jag läst)

. Jag jobbar på en privat förskola och Jag undrar om det är någon som känner till någon förskola som har börjat med lågkolhydratkost?

Vi pedagoger äter sk pedagogiska måltider med barnen och min chef tyckte inte att det var ok att jag åt ägg till mellanmål medan dom äter smörgåsar.

Men vi kommer iaf ta bort alla produkter med socker i (som yoghurt och nyponsoppa). När jag nämnde att barn mår bäst av att dricka röd mjölk gick hon i taket.

Vi äter mycket frukt också, minst fyra gånger per dag då de får en fjärdedel per gång. Då är det bättre att de får grönsaker. Men det känns långt ifrån en ändring på det.

Det är många reaktioner från nära och kära när jag å min sambo berättar att vi äter lågkolhydratkost.

Har gett boken matrevolution till några (vilket är en mycket bra bok) och de har fastnat för lchf och det känns bra men när jag berättar om det som står i boken bara fnyser de flesta och vill inte ta in det jag säger.

En annan sak är att de som är vegetarianer får specialmat på jobbet men när jag frågade om det fanns lchfmat så skickar de bara ägg från köket. Varför är det så?

Hoppas också att Livsmedelsverket läser på och uppdaterar sig snart med en ny tallriksmodell!!!!!

Kram kram

Om jag hade barn så skulle jag inte vilja att dom åt LCHF på dagis. Om du vill verka för hälsosam mat på dagis och för en bra hälsa hos barnen så finns det mycket du kan göra utan att propagera för LCHF. Mycket är vunnet om dom lär sig att äta grovt bröd i den åldern. Grovt bröd istället istället för bröd bakat på finmalet mjöl. Råris istället för vitt ris. Man kan ju också prata med barnen om socker, godis och snacks och göra dom medvetna.

Bättre att jobba för att minska intaget av raffinerade kolhydrater än att kämpa för något som du ändå inte får igenom.

• Like 1

T o m SLV säger "Framför allt är det barn under två år som brukar reagera på för mycket fullkorn, men under hela förskoleåldern kan man behöva tänka på att de inte ska äta överdrivet mycket." och själv vill jag förstås ha bort det helt och fullt.

Jag skulle dock vilja rekommendera att börja med det lilla; Bort med "tillsatsmat" (margarin, hel/halvfabrikat) och stora mängder frukt. Försök att propagera för ekologiskt och fullfeta alternativ. Försök sedan fasa ut mjölmaten, tex om kött/fisk är panerat osv, servera pasta mer sällan.

Jag tror inte (för)skolan är redo för allt på en gång, man får börja i det lilla. Beroende på personalen kan det gå olika snabbt på olika ställen. Men visst vore det fint om det finaste vi har, våra barn, kunde få de finaste råvaror!

• Like 4

Vad är så farligt med att de får en frukt om dagen?

...Har gett boken matrevolution till några (vilket är en mycket bra bok) och de har fastnat för lchf och det känns bra men när jag berättar om det som står i boken bara fnyser de flesta och vill inte ta in det jag säger.
Jag vill ju bara hjälpa dom att må bra...

Tycker de att de mår dåligt då?

Att propagera för riktig mat i mjölsverige är nästan alltid som att slåss mot väderkvarnar, Bättre att då vara lite diskret, och förklara då i små portioner för de som verkar ärligt intresserade resten bör du ej bry dig om då du kommer bränna dig. Man måste också vara medveten om att människor läser löpsedlar om det ena kostlarmet efter det andra och media har därmed hos de flesta av dem skapat en mycket skev bild av vad lågkolhydratkost går ut på. Jag fick tex i sommras höra av en sjuksyrra att man får diabetes av lchf, han hade läst artikeln om Annika Dalqvists påstådda diabetes.Suck....

• Like 1

Monique Forslund jobbar på en förskola där de serverar någon form av LCHF till barnen: http://www.lifezone.se/. Hon har också skrivit en bok med recept om LCHF och barn. Du kan ju läsa på hennes blogg och köpa in boken till din förskola. Även Anna Hallén har skrivit mycket om barn och LCHF, hur barn, speciellt bokstavsbarn, påverkas av för högt kolhydratinnehåll i maten: http://www.annahallen.se/

• Like 1

Varför fördelar man frukten över så många tillfällen?

Att äta konstant (vilket det måste vara för att hinna med all frukt) är inte bra för hälsan på något vis!! Framför allt inte tänderna!

Jag tycker du ska sluta försöka omvända din förskola till LCHF så starkt. Folk är inte mottagliga för det upplever jag det som. Ta en sak åt gången och var smart!!

Frukten t.ex. tipsa chefen om VARIATION, för att få i barnen så bra mat som möjligt kan ni BYTA ut ett frukttillfälle mot grönsaker. På så vis ökar man chanserna för intaget av olika vitaminer vilket ger en bättre hälsa. DET borde du har störra framgång med än att frukt innehåller socker och bör bytas ut. Eftersom vi är uppväxta med att frukt är nyttigt kan man inte såga frukten vid fotknölarna för då sparkar folk bakut. Låt sedan denna nyhet sjunka in ett tag innan du ger dig på nästa.

Ta mejeriprodukter t.ex.

Yoghurt med smak innehåller mycket socker, socker gör att barn blir väldigt aktiva och då blir de högljudda. Om vi byter ut denna yoghurt mot naturell och har färska bär, och ibland någon sylt (man får ge lite för att få tillbaka mycket) till kan vi få lugnare arbetsmiljö och barnen bättre matro.

Mejeriprodukter är berikade med vitamin A och D (har ni barn på förskolan som lätt får ont i magen och har eksem är detta ett perfekt exempel) - dessa vitaminer är KEMISKT framställda, de är inte naturliga, och kan ge allergiska reaktioner så som eksem.

Har ni barn som ofta blir lösa i magen - fullkorn kan vara den stora boven.

Det finns en uppsjö av bra information på nätet. Skaffa dig kunskap om de olika sakerna och ta en efter en till din chef. MEN, du måste först dämpa din lust att frälsa andra. Ja, lågkolhydratkost är bra, men för att lära andra måste man tona ner sin egen entusiasm annars blir det inget bra.

• Like 3

T o m SLV säger "Framför allt är det barn under två år som brukar reagera på för mycket fullkorn, men under hela förskoleåldern kan man behöva tänka på att de inte ska äta överdrivet mycket." och själv vill jag förstås ha bort det helt och fullt.

Jag skulle dock vilja rekommendera att börja med det lilla; Bort med "tillsatsmat" (margarin, hel/halvfabrikat) och stora mängder frukt. Försök att propagera för ekologiskt och fullfeta alternativ. Försök sedan fasa ut mjölmaten, tex om kött/fisk är panerat osv, servera pasta mer sällan.

Jag tror inte (för)skolan är redo för allt på en gång, man får börja i det lilla. Beroende på personalen kan det gå olika snabbt på olika ställen. Men visst vore det fint om det finaste vi har, våra barn, kunde få de finaste råvaror!

Vi köper in ekologiska varor och jag och en kollega ska förbättra mellanmålet med att ta bort alla produkter med socker i så det är lite på gång redan så det är roligt. Vi ska börja koka ägg tex som vi inte har idag. Kanske byta frukt mot grönsaker.

• Like 1

Vad är så farligt med att de får en frukt om dagen?

Tycker de att de mår dåligt då?

En kompis vill gå ner i vikt efter misslyckade försök med viktväktarna och som nu börjat med GI och tränar varje morgon men går ändå inte ner i vikt men nu orkar hon inte ta till sig något nytt nu iaf.

Och svärmor har diabetes, övervikt, kol osv.

Ngn som klagar på huvudvärk har jag bara hintat om att det kan vara kosten osv.

Så ja, de mår dåligt och jag försöker tipsa så de får upp ögonen på kosten men alla är inte mottagliga för tips.

Det där med fullkorn och barn kände jag inte till. Jag åt alltid rågflingor, lingonsylt och mjölk till frukost när jag var 3 år. Det är ju enbart fullkorn. Det finns ju massor av olika flingor på marknaden och jag trodde att barn ofta åt sådant till frukost. Det finns ju många sorters flingor som är rena skräpet också.

När det gäller bröd så var det ju fullkorn för hela slanten förr i tiden. Det var bara dom rika som hade råd att köpa finmalet siktat mjöl. Vad åt barnen då?

Sedan tror jag i och för sig inte att någon skall överdriva intaget av spannmål och jag tror också att spannmål numera har sämre näringsinnehåll än förr i tiden.

Det finns dock många vuxna och ungdomar som vägrar äta annat än hönökaka och annat bröd på finmalet mjöl och det är i vilket fall ett sämre alternativ för hälsan.

Strikt LCHF är inte något jag heller skulle rekommendera till väldigt små barn. Lilla Annas variant här ovan låter som en mycket bra kompromiss så något liknande den vore sannolikt bättre där man ex. äter potatis etc till måltiderna. Ofoget med mellanmål finns det också en poäng i att få bort av flera skäl. Mycket viktigare då att man ser till att barnen kan dricka vatten när de vill/är törstiga.

Förutom att jag tycker man inte i onödan skall överdriva kostrestriktion till små barn så finns även faktorer som tillväxt:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18727678

Några potatisar kommer ingen (frisk) unge dö av utan tvärtom blir matupplevelsen sannolikt både bättre och mer njutningsfull.

Hm om jag ska vara ärlig så hade ja hellre föredragit broccolimos med smöör framför potatis ! :) men men.. alla har ju olika smaklökar och gillar olika saker.. tycker dock varken ris pasta eller potatis smakar nåt vidare så... för mig kvittar det. ÄVen om jag är frisk och skulle kunna äta mkt utav de.... isåfall är det bröd som jag gillar. men har ju hittat sjukt goda lchf bröd nu som man kan baka så inga problem på den fronten heller (y) :D 

• Like 1

Nyfiken - varför inte?  :)

Som sagt, för att jag inte tycker man skall överdriva kostrestriktion till barn i kombination med möjliga tillväxteffekter på små barn. Från studien jag länkade ovan:

The entire study cohort had additional neurological handicaps apart from the epilepsy. Several were nonambulatory and had cerebral palsy. The growth of the cohort before the diet was, however, only slightly below average as demonstrated by a median height of )0.65 € 2.56 SD. The KD is usually tapered after 3–6 months if the seizure response is not satisfactory. At 1 year after start of the diet, nine patients in the study group had a <50% seizure reduction. However, they had continued the diet either because of improved cognitive functions or because they had a good seizure response earlier in the course of the diet and trials to adjust the diet were still ongoing. During the KD, growth velocity deteriorated significantly to a median below )4 SD, causing a drop in the height SDS. There have been conflicting reports concerning growth velocity in children on the KD. In two studies of short duration, one 6-month retrospective study (Couch et al., 1999) and one 4-month prospective study (Liu et al., 2003), no change was found in height percentiles. The studied periods may, however, have been too short for accurate measurements of growth velocity, given that IGF-I levels continue to drop until around 3 months after initiating the diet. Results in the same direction were presented by Nordli et al. (2001), but in the retrospective 12-month studies of Williams and coworkers (2002) and Peterson et al. (2005), a significantly decreased height velocity was found. In the prospective study by Vining and colleagues (2002), the height SDS did not change the first 6 months on the diet, but a decrease was found thereafter. In the same study (Vining et al., 2002), it was found that older children had smaller decreases in height than younger ones. Our data showed a similar trend, but without reaching the level of statistical significance, probably due to the very small number of children under the age of 4 years (n 1⁄4 6 out of 22). Taken together, this suggests that growth should be more closely monitored in younger patients on the KD.

Studieunderlaget är ju inte gigantiskt vad jag vet men det verkar ju finnas berättigade farhågor vad gäller tillväxt hos små barn i relation till strikt ketogen kosthållning. Nu har ju just de här barnen fått fördelar i relation till sin epilepsi men ur ett generellt perspektiv så är det ju lite annorlunda.

Som sagt, för att jag inte tycker man skall överdriva kostrestriktion till barn i kombination med möjliga tillväxteffekter på små barn. Från studien jag länkade ovan:

Studieunderlaget är ju inte gigantiskt vad jag vet men det verkar ju finnas berättigade farhågor vad gäller tillväxt hos små barn i relation till strikt ketogen kosthållning. Nu har ju just de här barnen fått fördelar i relation till sin epilepsi men ur ett generellt perspektiv så är det ju lite annorlunda.

Hmmm... jag skulle läst länken innan jag frågade  :) Nu förstår jag vad du menar. De flesta populationer under vår evolution har heller inte begränsat kh-intaget, så det kan ju vara rimligt. Jag skulle satsa på rotfrukter utom potatis samt frukt och bär om jag hade små barn nu.

• Like 1

Hmmm... jag skulle läst länken innan jag frågade  :) Nu förstår jag vad du menar. De flesta populationer under vår evolution har heller inte begränsat kh-intaget, så det kan ju vara rimligt.

Jepp, å andra sidan så har vi väl numera också anammat kroppslängd som en hyfsat fungerande allmän välfärdsfaktor så det finns ju flera faktorer att väga in där. Har faktiskt inte tänkt så mycket på just kroppslängd ex hos ursprungsbefolkningar fast jag har ett minne av att det nämndes i någon av Staffan Lindebergs böcker. Om minnet inte sviker mig så var han inne på att den insulinogena miljö som präglar västerländsk modern kosthållning möjligtvis kan ha uppreglerat medellängden bortom vad som kan betraktas som normalt sett till allmän välfärd och folkhälsa. Jag får uppdatera mig på det när tillälle bjuds och komplettera här (om jag kommer ihåg det).

Jag skulle satsa på rotfrukter utom potatis samt frukt och bär om jag hade små barn nu.

Borde funka finemang det med.

Jepp, å andra sidan så har vi väl numera också anammat kroppslängd som en hyfsat fungerande allmän välfärdsfaktor så det finns ju flera faktorer att väga in där. Har faktiskt inte tänkt så mycket på just kroppslängd ex hos ursprungsbefolkningar fast jag har ett minne av att det nämndes i någon av Staffan Lindebergs böcker. Om minnet inte sviker mig så var han inne på att den insulinogena miljö som präglar västerländsk modern kosthållning möjligtvis kan ha uppreglerat medellängden bortom vad som kan betraktas som normalt sett till allmän välfärd och folkhälsa. Jag får uppdatera mig på det när tillälle bjuds och komplettera här (om jag kommer ihåg det).

Du tänker kanske på denna sidan: http://staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html

"Kroppslängd. Västerländska tonåringar blir allt längre och ökningen är tydligast i länder som nyligen industrialiserats. I Japan är trenden slående med 20-åringar som är betydligt längre än sina föräldrar vilka i sin tur är längre än föregående generation. Denna relation mellan kroppslängd och välstånd beror sannolikt i mindre utsträckning på ökat proteinintag och mer på insulinresistens orsakad av den västerländska maten. Vid insulinresistens tycks hormonbalansen vara rubbad på ett sätt som befämjar ohämmad tillväxt av olika vävnader och som stimulerar tillväxthastigheten under puberteten. Vad vi antagligen skådar är alltså en form av övergödning liknande den som åstadkoms av kraftfoder hos djur. Alla som föder upp djur vet att de växer snabbare och blir större om de utfodras med spannmål."

Det är lätt att slentrianmässigt sätta likhetstecken mellan lång längd och god hälsa / välstånd. Idealisk längd borde rimligen vara specificerad i genomet med en förväntan om att miljön ska vara äldre stenåldern både avseende kost och andra faktorer. Våra genom blir allt lite överraskade av den moderna miljön  :)

Frukt yoghhurt, Marmelad/sylt, pannkakor, glass, bullar, kakor - allt innehållande socker tycker jag gott man kan ta bort på förskolan! Ta en sån enkel grej som kanelbullens dag (våffeldagen, fettisdagen osv), först får barnen en på förskolan och sen en hemma. Det är för mycket! Alla såna här dagar borde vara FÖRÄLDRARNAS val om barnen ska eller inte ska ha! Personalen på förskolan kan istället lägga krut på att barnen "tillverkar" kanelbullar i papper och ritar/klipper/klistrar istället för att fyll dem med skräp!

Byt ut sylt till gröt till bär istället!

Lär barnen OLIKA smaker istället för mestadels sött!

Att ta bort det jag skrev överst kommer man väldigt långt med!! Eftersom det fortfarande serveras gröt, bröd, pasta, potatis och ris så begränsar man inte barnens kost på något sätt! Då är det fortfarande livsmedelsverkets älskade tallriksmodell som följs förutom att sockerbomberna är borta!!

Att ta bort potatisen är lite väl drastiskt, ta en sak åt gången som faktiskt går att geomföra!

Ta en sån enkel grej som kanelbullens dag (våffeldagen, fettisdagen osv), först får barnen en på förskolan och sen en hemma. !

Jag tycker ofta det verkar vara ännu fler steg.

Först får barnen vara med och baka = smaka på både ingredienser och deg, och säkert färdig bulle.

Sen läggs bullen i frysen, för att plockas fram på rätt dag.

Självklart har de bakat mer än de äter upp, så det blir bullar dagen efter också.

Kram kram

Kolla up Monique Forslund bok LCHF för hela familjen här finns kostförslag till förskolan, hon arbetar på en förskola där de har LCHF kost.

• Like 1

Frukt yoghhurt, Marmelad/sylt, pannkakor, glass, bullar, kakor - allt innehållande socker tycker jag gott man kan ta bort på förskolan! Ta en sån enkel grej som kanelbullens dag (våffeldagen, fettisdagen osv), först får barnen en på förskolan och sen en hemma. Det är för mycket! Alla såna här dagar borde vara FÖRÄLDRARNAS val om barnen ska eller inte ska ha! Personalen på förskolan kan istället lägga krut på att barnen "tillverkar" kanelbullar i papper och ritar/klipper/klistrar istället för att fyll dem med skräp!

Å andra sidan så har man fel perspektiv om man inriktar sig på undantagen. Kanelbullens dag är försumbart vid jämförelse med "jordgubbssyltens månad" eller "formfranskans år". :) Man kan göra nästan allt...men inte alltid. Det bör även gälla människor på LCHF-kost.

Byt ut sylt till gröt till bär istället!

Lär barnen OLIKA smaker istället för mestadels sött!

Instämmer. I den mån gröten överhuvudtaget skall vara kvar.

Att ta bort det jag skrev överst kommer man väldigt långt med!! Eftersom det fortfarande serveras gröt, bröd, pasta, potatis och ris så begränsar man inte barnens kost på något sätt! Då är det fortfarande livsmedelsverkets älskade tallriksmodell som följs förutom att sockerbomberna är borta!!

Att ta bort potatisen är lite väl drastiskt, ta en sak åt gången som faktiskt går att geomföra!

Håller med ur ett s.k. trappstegsperspektiv där man inriktar sig på det primära här-och-nu och stegvis förfinar/optimerar vad-det-nu-månde-vara.

Tack för alla klocka svar!

Imorgon ska jag och en kollega ha ett möte där vi ska ta bort allt med socker i som vi äter till mellanmål. Som yoghurt med bär i, juice och soppor. Och köpa in ägg till mellanmål som vi inte har haft tidigare.

Så ett steg till förbättring blir det. Vi äter ingen gröt med sylt och inga våfflor eller bullar eller semlor.

När något barn fyller år firar vi BARNET och inte med massa glass, såser och strössel. Det såg jag till att vi slutade med för flera år sedan.

Men däremot får vi pannkaka med sylt varannan vecka för att chefen inte kan stå emot föräldrarna, dom vill att barnen ska äta pannkaka varje torsdag efter soppan?????

• Like 1

Imorgon ska jag och en kollega ha ett möte där vi ska ta bort allt med socker i som vi äter till mellanmål. Som yoghurt med bär i, juice och soppor. Och köpa in ägg till mellanmål som vi inte har haft tidigare.

Så ett steg till förbättring blir det. Vi äter ingen gröt med sylt och inga våfflor eller bullar eller semlor.

När något barn fyller år firar vi BARNET och inte med massa glass, såser och strössel. Det såg jag till att vi slutade med för flera år sedan.

Men däremot får vi pannkaka med sylt varannan vecka för att chefen inte kan stå emot föräldrarna, dom vill att barnen ska äta pannkaka varje torsdag efter soppan?????

Går ju att göra LCHF-pannkakor enkelt ;) Men kanske inte är så populärt att framföra.

• Like 1

Härligt att det finns kloka människor där ute som bekämpar överkonsumtionen av socker, speciellt den som påtvingas våra barn som inte har en chans att göra motstånd.

Tummen upp Sasch!

M.v.h.

OO

• Like 2

Har glömt att nämna att vi får maten från ett annat skolkök och då är det halvfabrikat :( . Så det blir svårt att göra LCHF pannkakor i dagsläget.

Hoppas kommunen skyndar på med att alla förskolor och skolora ska ha ett eget tillagningskök! Men det kostar mycket pengar!

Det där med fullkorn och barn kände jag inte till. Jag åt alltid rågflingor, lingonsylt och mjölk till frukost när jag var 3 år. Det är ju enbart fullkorn. Det finns ju massor av olika flingor på marknaden och jag trodde att barn ofta åt sådant till frukost. Det finns ju många sorters flingor som är rena skräpet också.

När det gäller bröd så var det ju fullkorn för hela slanten förr i tiden. Det var bara dom rika som hade råd att köpa finmalet siktat mjöl. Vad åt barnen då?

Sedan tror jag i och för sig inte att någon skall överdriva intaget av spannmål och jag tror också att spannmål numera har sämre näringsinnehåll än förr i tiden.

Det finns dock många vuxna och ungdomar som vägrar äta annat än hönökaka och annat bröd på finmalet mjöl och det är i vilket fall ett sämre alternativ för hälsan.

Jag fick aldrig något svar på ovanstående frågor.

Tummen upp för ditt engagemang Sasch!

Förhoppningsvis märker förskolepersonalen att barngruppen blir enklare att hantera när barnen inte har en massa sockertoppar och sockerkoma och att det i sej gör dem mer positiva till att minska på socker och så småningom kanske även spannmål och frukt. Förutom föräldrarna är det nog förskolepersonalen som har störst möjlighet att påverka vad som serveras i förskolan. De kan förmedla till sin arbetsgivare att kosten gör skillnad på deras arbetsmiljö!

• Like 2

Tummen upp för ditt engagemang Sasch!

Förhoppningsvis märker förskolepersonalen att barngruppen blir enklare att hantera när barnen inte har en massa sockertoppar och sockerkoma och att det i sej gör dem mer positiva till att minska på socker och så småningom kanske även spannmål och frukt. Förutom föräldrarna är det nog förskolepersonalen som har störst möjlighet att påverka vad som serveras i förskolan. De kan förmedla till sin arbetsgivare att kosten gör skillnad på deras arbetsmiljö!

Tack snälla du :) !

Idag hade jag och kollegan ett möte om vad vi ska byta ut och ta bort från vårt mellanmål.

Men frågan om hur det tas emot på ledningsgruppsmötet på tisdag. Det kan bli protester.

Man önskar att man kunde hänvisa till Livsmedelsverkets rekomendationer för den bästa kosten för barn :angry: .

Mellanmålet kommer att bli sockerfritt, och fetare och ekologiska produkter kommer att köpas in!!!!

Tjohoo vilken lycka!!!!

Lycka Till och kämpa vidare, det är det enda vi kan göra för att få vettig mat till våra barn inom skola och förskola.

• Like 1