Jump to content

Orolig mage!!

Trångtröja

Recommended Posts

Hej! 

Jag har diarée i princip dagligen och undrar om någon har något tips? Har inte ont i magen eller så, utan det är uteslutande själva
återkommande diaréen som är problemet. 

Jag har dragit ner på laktos äter inte kokosfett och inte "överdrivet" mycket fett heller tycker jag. 

Det blir värre om jag dricker mycket kaffe. 

Oftast får jag detta på morgon, inom en halvtimme efter frukost. Vanligtvis äter jag lite ost och t.ex. korv samt kaffe till frukost.
Men jag får det även om jag äter t.ex. stekt äggröra, köttbullar osv så exakt vad jag äter verkar ha mindre betydelse. 

Jag har ätit LCHF sedan 2014 och hade inte alls dessa problem i början. Senaste två åren har jag haft svårt att hålla motivationen 
uppe och i vinter tappade jag det helt. Gick naturligtvis upp massor i vikt men det jag märkte när jag började äta bröd osv. var att - efter 
övergångsbekymmer på ett par dagar - så blev magen mycket lugnare och mycket mer normal. 

Sedan ungefär en månad är jag tillbaka på en mer strikt bana och mår överlag mycket bättre förutom detta. 

Sedan ungefär ett halvår äter jag varje dag en kapsel probi mage (för jag trodde det skulle göra detta bättre), en multivitamin och en tablett D- vitamin.

Jag är fullt frisk i övrigt, 33 år gammal. 

Någon som har något tips?

Bästa hälsningar! 

• Like 1

Det är lite lika för mig, när jag "striktar till det" så kommer diarrén. Jag har provat lite olika sammansättningar på måltider och märker, som du säger, att magen är lugn efter t ex en rågknäckemacka (som jag kan ta ibland bara för att jag gillar råg i kombination med leverpastej och gurka). Jag har inget bra tips mer än att du får prova lite olika saker och kombinera på olika sätt. Min mage är lugn och fin på ägg och smör, men testar jag en helvegetarisk dag, inkl rotfrukter, så rinner det. Äter jag bara protein, typ rostbiff, så funkar det men tar jag bara en fett-te, som jag iofs gillar, så blir jag lös. Nu varvar jag protein med fett eller protein med grönt för det funkar bäst. 

• Like 2

On 2021-03-23 at 11:07, Trångtröja sade:

Hej! 

Jag har diarée i princip dagligen och undrar om någon har något tips? Har inte ont i magen eller så, utan det är uteslutande själva
återkommande diaréen som är problemet. 

Jag har dragit ner på laktos äter inte kokosfett och inte "överdrivet" mycket fett heller tycker jag. 

Det blir värre om jag dricker mycket kaffe. 

Oftast får jag detta på morgon, inom en halvtimme efter frukost. Vanligtvis äter jag lite ost och t.ex. korv samt kaffe till frukost.
Men jag får det även om jag äter t.ex. stekt äggröra, köttbullar osv så exakt vad jag äter verkar ha mindre betydelse. 

Jag har ätit LCHF sedan 2014 och hade inte alls dessa problem i början. Senaste två åren har jag haft svårt att hålla motivationen 
uppe och i vinter tappade jag det helt. Gick naturligtvis upp massor i vikt men det jag märkte när jag började äta bröd osv. var att - efter 
övergångsbekymmer på ett par dagar - så blev magen mycket lugnare och mycket mer normal. 

Sedan ungefär en månad är jag tillbaka på en mer strikt bana och mår överlag mycket bättre förutom detta. 

Sedan ungefär ett halvår äter jag varje dag en kapsel probi mage (för jag trodde det skulle göra detta bättre), en multivitamin och en tablett D- vitamin.

Jag är fullt frisk i övrigt, 33 år gammal. 

Någon som har något tips?

Bästa hälsningar! 

För inte så många år sedan var jag tre gånger äldre än du. Visserligen har jag haft tur med min växling till LCHF men liksom de flesta, påverkades också jag  efter den omfattande kostomläggningen, som det blir fråga om när man byter energimediet från socker till fett. Sannolikt är det främst bakteriefloran i mage och tarmar som måste få tid på sig till anpassning.

I mitt fall förberedde jag mig noga genom många hundra timmars studier och tjuvläsning på forumet (innan jag blev medlem). Användningen av de tips och råd som här fanns att få, fick stor betydelse för beslut och tidpunkt för LCHF-start. 

I mitt fall utgick jag från LCHF-kosten så nära idealet som möjligt. Strikt till nära strikt. Det har för mig fungerat enligt de vetenskapliga råden med viss förskjutning i riktning lite större andel proteiner för äldre.

Det jag har förstått av en del LCHF:are med problem, har varit att avvikelserna från grundfördelningen - fett, protein, kolhydrater - tycks ha varit huvudorsaken till problemen (allergiska bekymmer kan naturligtvis ge problem men försvinner i en del fall, sannolikt efter att bakteriefloran normaliserats). Om "avståndet" till den eftertraktansvärda ketosen blir för stort finns alltid risk att kostens verkan  inte blir optimal. Min lösning på det problemet har varit att via utandningsluften med lämpliga mellanrum kontrollera ketosnivån. Enkelt, billigt:

ScreenHunter_1581 Nov. 05 21.19.jpg

Så här kan det se ut på datorskärmen, när man uppnått målet!

ScreenHunter_1569 Nov. 04 19.12.jpg

För egen del brukar jag numera hålla mig runt 20 - 40 och inser att för den som vill lära sig hur olika delar av kosten påverkar ketosnivån, ligger ett stort värde i att kunna kontrollera var man ligger. Vid alltför stora avvikelser kan blandkosten t.o.m. ge negativa effekter jämfört med låg- eller högkolhydratkost. Detta har f.ö. förutsagts av våra vetenskapligt kunniga referenter, som Kostdoktorn lierat sig med.

• Like 1