Jump to content

Att äta organ

lee hughes
 Share

Recommended Posts

så lever, hjärta, njure och sånt har jag aldrig blivit uppväxt med att äta och jag ryser av tanken men tydligen så går det i princip inte att äta mycket nyttigare än så och kosttillskott som ex. ancestralsupplements låter dyrt men iaf i smakväg smärtfritt... har någon någon bra idé på hur man kanske kan köpa organen och göra sina egna kosttillskott lr på annat sätt på något omärksammat sätt få i sig skiten utan att lida pin?

• Like 1

Jag tillagar kycklinglever emellanåt. Jättegott ihop med bacon, grädde och några lingon.
Gör också leverpastej med kycklinglever och anjovis(häller bort sockerlagen). Gott!

Jag varnar dej dock för att köpa kycklingnjure utan att vara påläst med recept för just njure.
Jag gjorde det misstaget en gång och stekte likadant som kycklinglever. 
En odör som luktade pissgubbe i hela huset fick mej att nästan spy! Kunde inte äta.
Man ska tydligen lägga njuren i mjölk innan. Hade inte koll på det😖.

• Like 4

20 timmar sedan, lee hughes sade:

så lever, hjärta, njure och sånt har jag aldrig blivit uppväxt med att äta

Det är inte jag heller, jag åt nog kycklinglever första gången på egen hand i början av 2020. Någon annan inälvsmat har jag inte provat ännu, nästa steg är kanske nötblod...? Jag brukar göra kycklinglevergryta med äpple och lök inspirerat av följande recept gräddstuvad kycklinglever av @Birgitta Höglund. Nu för tiden kan jag nog tänka mig äta leverpastej om jag gjort den själv.

• Like 3

7 timmar sedan, iAnna sade:

Jag är så gammal att jag fick äta både lever, oxtunga och oxsvans när jag var liten. Sen försvann det tydligen från affären i samma takt som cornflakeshyllan bredde ut sig. Lever har en speciell smak, gillade den inte när jag var liten men nu är det helt ok i lagom dos. Började med att hacka ner små bitar i köttfärssåsen.

Samma erfarenhet har jag, dock inte vad gäller tillgången på inälvsmat i affärerna från 1940-talet tills nu. Min känsla för de underbara smaksenstionerna har bara förstärkts med åren. Ett tips vad gäller tillagning av lever (oxlever) är att aldrig låta någon skära till för tunna leverskivor. Steka sådana riskerar lätt "skosuletendensen" att uppstå. Med minst 2 cm tjocka skivor, blir saftighet och smak helt annorlunda.

Minnet av ett barnbarn för många år sedan på besök försvinner aldrig. På tillfälligt besök, med ovilja för lever genom upprepade erfarenheter på bamba, serverades ett av barnbarnen annan mat, när vi vuxna ostört fick njuta vår lever (trodde vi). På barnbarnets initiativ, genom den goda doften, fick önskan av provsmak till föjd att en av oss vuxna i sin helhet fick byta ut leverportionen mot ersättningkosten.  Detta barnbarn har sedan dess under decennierna utsett lever till ett av smakidealen i kosten. Ett av skälen har varit att tillagningen noga följt tipset om leverskivans tjocklek. Den av er som tvekar - testa tipset med mycket smör - krydda efter smak - i mitt fall med nymald svartpeppar och lite flingsalt på det!

• Like 3

8 timmar sedan, Borje sade:

Jag har just inhandlat en styck njure från ett ungnöt. Den ligger i frysen i väntan på ett bra recept. Någon som har ett förslag?

Förvärm järngryta med smör i. På smöret ser du när temperaturen är lagom. Skär upp njuren i tärningar 3x3x3 cm, lägg tärningarna i den varma grytan med röd- och eller gul lök, mycket smör, bryn inte för mycket (får inte bli torr), mycket lite vatten i botten (inte att täcka - får inte bli blaskigt), krydda med nymalen svartpeppar och salt eller oxbuljong, ev en vitlöksklyfta (den bör inte ta över smaken för mycket), red med vispgrädde. Medeltemp - 15-20 minuter. Testa efter din smak.

Observera att smakskillnaden är stor mellan tillredning i gryta av järn och andra material.

• Like 1
  • Thanks 1

On 2021-03-25 at 09:50, morgonsol sade:

... jag åt nog kycklinglever första gången på egen hand i början av 2020. Någon annan inälvsmat har jag inte provat ännu, nästa steg är kanske nötblod...? Jag brukar göra kycklinglevergryta med äpple och lök inspirerat av följande recept gräddstuvad kycklinglever av @Birgitta Höglund. Nu för tiden kan jag nog tänka mig äta leverpastej om jag gjort den själv.

Kycklinglever är en god början för den som tidigare haft invändningar mot inälvsmat. Min egen erfarenhet av kycklinglevergryta daterar sig till 1950-talet, då kilopriset låg kring en tia. Smaksensationen var redan då helt överväldigande. Så... min rekommendarion till den som tidigare tvekat - börja gärna med kycklinglevergryta - med mycket kryddor typ jalapenjo efter egen smak. Grytan blir bara bättre efter att den fått dra något dygn.

Som iAnna påpekar: "Riktig mat är dessutom bättre än alla piller i världen", ligger det mycket i. Problemet är bara att en omväxlande kost i praktiken sällan har så stor andel inälvsmat, så att den täcker det dagliga medelbehovet av näringsämnen. Det betyder att en del tillskott behövs, om man inte tillhör gruppen storätare. Ett glas kraftigt rödvin som extra krydda förhöjer i vanlig ordning smaken.

• Like 3

5 timmar sedan, Nils Engström sade:

Kycklinglever är en god början för den som tidigare haft invändningar mot inälvsmat. Min egen erfarenhet av kycklinglevergryta daterar sig till 1950-talet, då kilopriset låg kring en tia. Smaksensationen var redan då helt överväldigande. Så... min rekommendarion till den som tidigare tvekat - börja gärna med kycklinglevergryta - med mycket kryddor typ jalapenjo efter egen smak. Grytan blir bara bättre efter att den fått dra något dygn.

Som iAnna påpekar: "Riktig mat är dessutom bättre än alla piller i världen", ligger det mycket i. Problemet är bara att en omväxlande kost i praktiken sällan har så stor andel inälvsmat, så att den täcker det dagliga medelbehovet av näringsämnen. Det betyder att en del tillskott behövs, om man inte tillhör gruppen storätare. Ett glas kraftigt rödvin som extra krydda förhöjer i vanlig ordning smaken.

Det måste i så fall vara ett av de få (riktiga) livsmedel som har blivit väldigt mycket billigare i förhållande till penningvärdet, jag köpte 450g kycklinglever för mindre än 17kr förra veckan.

På femtiotalet var en tia mycket mer värd  än typ 38 nu.

Så det är fortfarande väldigt prisvärt.

• Like 3

57 minuter sedan, nokenok sade:

Det måste i så fall vara ett av de få (riktiga) livsmedel som har blivit väldigt mycket billigare i förhållande till penningvärdet, jag köpte 450g kycklinglever för mindre än 17kr förra veckan.

På femtiotalet var en tia mycket mer värd  än typ 38 nu.

Så det är fortfarande väldigt prisvärt.

Möjligen kan det vara så att det på 50-talet fortfarande fanns kvar den naturliga tanken hos människor att allt skulle utnyttjas som mat. Inälvsmat var inget konstigt och skolmaten hade ännu inte hunnit skrämma eleverna till avsmak. Nu kanske man tvingats till att hålla priserna nere på viss inälvsmat för att få någon avkastning. För att få en prisjämförelse på skolmat, när den inte fanns på skolan utan serverades på annat matställe, kostade skollunchen då 3 kronor och 50 öre, inklusive dryck.

Bensinen kostade 15 öre litern på 40-talet. När jag köpte min första motorcyckel i början på 50-talet skenade bensinpriset (oljeblandad) upp från 25 öre till 50 öre litern. Sedan Sverige som första land uppfann bensinskatten ("garanterat" bara som "ETT" tillfälligt påslag - omsättningsskatt) vet vi alla vad ETT innebär och vad meromsättningsskatt betyder ovanpå bensinskatten.

On 3/26/2021 at 10:35 AM, Borje said:

Återkommer när jag har provsmakat

Det blev en mycket god gryta. Jag åt upp hälften som dagens lunch, med lättkokt blomkål som tillbehör. Resten blir lunch eller middag i morgon med något annat tilltugg. Jag tycker att smaken på njurköttet är närmast neutral, inte utpräglad som leverns smak. Jag kommer avgjort att köpa mera njure nästa gång jag beställer från min RekoRing.

• Like 3
  • Boom 1

Lammhjärta är en sorts inälvor som jag kan rekommendera. Hjärta från en ko är ju en klump på cirka ett kilo som ska hanteras, men ett lammhjärta kan bli lagom till lunch för en person. Skär i tunna skivor, fräs upp i smör i en stekpanna tillsammans med t.ex. champinjoner och krydda väl. Serveras med exempelvis broccoli. Började äta denna delikatess när vi hade egna lamm som hemslaktades och har återupptagit vanan efter att jag hittat lammhjärta hos fårfarmare som levererar till Rekoringar.

• Like 6