Jump to content

Good calories, bad calories

Valin

Recommended Posts

Sitter precis och läser boken "Good calories, bad calories" av Gary Taubes. Han skriver så underbart bra, det är intressant & faktiskt ganska underhållande. Fler här inne som läst den? Om inte - gör det! 
Jag får ännu mer förståelse för samhällets fettskräck och börjar bota min ännu mer.

• Like 3

Har precis köpt både den och "why we get fat" på tradera för 100 kr inklusive porto :D Har börjat med den kortare vertionen och måste säga att den är väldigt bra skriven, märks att han är journalist i botten!

Förresten, har du sett de nya avsnitten av Dr Who? och hans nya följeslagare? Riktigt trevliga helt i äkta "dr Who-stil"

Har precis köpt både den och "why we get fat" på tradera för 100 kr inklusive porto :D Har börjat med den kortare vertionen och måste säga att den är väldigt bra skriven, märks att han är journalist i botten!

Förresten, har du sett de nya avsnitten av Dr Who? och hans nya följeslagare? Riktigt trevliga helt i äkta "dr Who-stil"

Oh vilket bra pris :) Ja, han har ett jäkla bra sätt att skriva, skulle bara vilja att fler som inte redan är "omvända" läste sådan litteratur och fick lite mer koll på vart alla myter kommer ifrån.

Inte sett det än! Ser om förra säsongen för att uppdatera mig lite. Men låter ju verkligen lovande ^^

• Like 1

Oh vilket bra pris :) Ja, han har ett jäkla bra sätt att skriva, skulle bara vilja att fler som inte redan är "omvända" läste sådan litteratur och fick lite mer koll på vart alla myter kommer ifrån.

Kolla in dessa videos om Gary Taubes om du är redo att få en mer komplett bild av honom och hans påståenden. Han har några vettiga poänger, men svälj inte allt han skriver med hull och hår bara! ;)

Kolla in dessa videos om Gary Taubes om du är redo att få en mer komplett bild av honom och hans påståenden. Han har några vettiga poänger, men svälj inte allt han skriver med hull och hår bara! ;)

Jag är medveten om att han inte direkt är objektiv ;) Men vem fan är det, hehe

Jag är medveten om att han inte direkt är objektiv ;) Men vem fan är det, hehe

Nä det är klart, alla har någon form av bias. Dock skadar det inte att ta in argument från flera håll, och sen skapa sig en egen uppfattning. Om du kollar videoklippen kommer du att inse att det finns ganska många hål i Taubes magnum opus. Jag har dock märkt att det är få som vill se dessa videos för att inte riskera att få sin världsbild rubbad.

Nä det är klart, alla har någon form av bias. Dock skadar det inte att ta in argument från flera håll, och sen skapa sig en egen uppfattning. Om du kollar videoklippen kommer du att inse att det finns ganska många hål i Taubes magnum opus. Jag har dock märkt att det är få som vill se dessa videos för att inte riskera att få sin världsbild rubbad.

Ser dom gärna, tar mig tid att göra det imorgon så får vi se om jag gråter tårar över en krossad tilltro sen ;)

• Like 2

Av någon anledning tror jag inte att en person med nicken Plant Positive, som laddat upp videona, heller är särskilt objektiv... Det lilla jag tittade tyder på att Plant Positive själv gjort videona. Är hen forskare?

Som vi diskuterade innan så är ingen fri från bias. Det enda man kan göra är att ta in så många källor som möjligt och använda sitt eget rationella tänkande för att bilda sig en egen uppfattning.

Hur kan du förresten tycka namnet "Plant Positive" är så kontroversiellt? Finns det ngn (oavsett kostregim) som är negativt inställd mot att äta grönsaker?!

Man vet inte riktigt vilken bakgrund Plant Positive har eftersom han vill vara anonym (vilket jag kan förstå utifrån de hetska diskussioner och personangrepp som uppstår). Dock kan man poängtera att han är extremt noggrann, samt förser referenser för allt han säger. Kolla in videoklippen vetja och kommentera sen.

Personligen har jag sett det mesta på YT signerat Gary Taubes, och efter att ha sett Plant Positives videos så inser man att han är väldigt selektiv och aningen oärlig med materialet han väljer att lägga fram. Exempelvis har han har fått kritik från många av personerna han intervjuat inför boken, på grund av att han utelämnat viktiga delar av citat som inte passar hans narrativ. De känner sig felciterade helt enkelt, och deras citat används för att stödja en syn som de egentligen inte vidhåller.

Personligen har jag sett det mesta på YT signerat Gary Taubes, och efter att ha sett Plant Positives videos så inser man att han är väldigt selektiv och aningen oärlig med materialet han väljer att lägga fram. Exempelvis har han har fått kritik från många av personerna han intervjuat inför boken, på grund av att han utelämnat viktiga delar av citat som inte passar hans narrativ. De känner sig felciterade helt enkelt, och deras citat används för att stödja en syn som de egentligen inte vidhåller.

En liten korrigering på mig själv. Den kritiken som han fått för att ha använt citat felaktigt var för hans NY Times-artikel "What If It's Been a Big Fat Lie" som, vad jag förstått, var hans språngbräda ut i rampljuset. Oavsett så visar detta på en mycket tveksam journalistisk integritet.

Här är några av citaten:

Från sidan https://www.paleopharm.com/what-if-gary-taubes-is-a-big-fat-liar/

“If the facts don’t fit in with his yarn, he ignores them.” — Barbara Rolls, an obesity expert at Pennsylvania State University

“Taubes quoted me, but misrepresented my views. I was greatly offended at how Gary Taubes tricked us all into coming across as supporters of the Atkins diet. What a disaster.” — John Farquhar, professor emeritus of medicine at Stanford University’s Center for Research in Disease Prevention

It’s not clear how Taubes thought he could ignore—or distort—what researchers told him. The article was written in bad faith. It was irresponsible.” — F. Xavier Pi- Sunyer, director of the Obesity Research Center at St. Luke’s-Roosevelt Hospital Center in New York.

“The article (Big Fat Lie) was incredibly misleading. My quote was correct, but the context suggested that I support eating saturated fat. I tried to be helpful and a good citizen and I ended up being embarrassed as hell. He sort of set me up… I was horrified.” – Gerald Reaven, the pioneering Stanford University researcher, now emeritus, who coined the term, “Syndrome X.”

“I told Taubes several times that red meat is associated with a higher risk of colon and possibly prostate cancer, but he left that out.” — Walter Willett, chairman of Harvard’s nutrition department.

There are at least two sides to every story. You can read Mr. Taubes’s rebuttal to these comments here.

Att sätta Gary Taubes arbete på ngn slags pedestal signalerar iaf för mig den låga nivån av vetenskaplig trovärdighet som krävs för att lyckas inom low carb-sfären.

Som vi diskuterade innan så är ingen fri från bias. Det enda man kan göra är att ta in så många källor som möjligt och använda sitt eget rationella tänkande för att bilda sig en egen uppfattning.

Hur kan du förresten tycka namnet "Plant Positive" är så kontroversiellt? Finns det ngn (oavsett kostregim) som är negativt inställd mot att äta grönsaker?!

Man vet inte riktigt vilken bakgrund Plant Positive har eftersom han vill vara anonym (vilket jag kan förstå utifrån de hetska diskussioner och personangrepp som uppstår). Dock kan man poängtera att han är extremt noggrann, samt förser referenser för allt han säger. Kolla in videoklippen vetja och kommentera sen.

Veganpropaganda !  Han är hårdnackad vegan , tror att kolesterol är farligt , tror på Ancel Keys gamla studier etc ...hatar lowcarbs ...  så ja såklart han tycker Taubes har fel och visar på gamla sk experter som stödjer Ancels foskningsfusk !

Veganpropaganda !  Han är hårdnackad vegan , tror att kolesterol är farligt , tror på Ancel Keys gamla studier etc ...hatar lowcarbs ...  så ja såklart han tycker Taubes har fel och visar på gamla sk experter som stödjer Ancels foskningsfusk !

Wow, vilket starkt argument du lägger fram. Undvik sakfrågorna och Taubes faktafel och kalla folk som kritiserar för "hårdnackad vegan". Bra jobbat!  :rolleyes:

Wow, vilket starkt argument du lägger fram. Undvik sakfrågorna och Taubes faktafel och kalla folk som kritiserar för "hårdnackad vegan". Bra jobbat!  :rolleyes:

Vilka sakfrågor och faktafel ? Ja det är många faktafel på sidan du länkade till .. kallar Taubes för överviktig och att Atkins dog av hjärtattack för att han var fet ! Men .. 

Enligt sjukjournalerna var han 182 cm lång (6 feet), vägde 117 kg (258 pounds) och hade hjärtsvikt samt högt blodtryck vid bortgången[2]. Detta har gett upphov till missuppfattningen att Atkins dog av sin diet, dock var hans kroppsvärden försämrade av ansamling av vätska under tiden i intensivvård. Vid inläggningen på sjukhuset var hans vikt 88 kg (195 pounds)[3]. Dr. Robert Atkins blev 72 år. 

Veganen Plant utgår från studier där man tror att högt kolesterol ger hjärtsjukdom och cancer ??? Studier som inte visar  något och leker  med statistik .. ;) 

Jag har läst Gary Taubes böcker och lärt mig oerhört mycket. Dock sjönk han i min aktning efter att jag läste följande i LCHF-magasinet nr 3 2010 uttalat av Staffan Lindeberg. Han hade ju undersökt "naturfolket" på ön Kitava som äter mycket mättat fett (främst från kokosnötter), vilket intresserade Taubes, men när han hörde att de även äter riktigt många kh från rotfrukter så var det, enligt Lindeberg, inte intressant för hans bok längre. Denna upplysning är enligt min mening synnerligen relevant om man "unbiased" vill förstå vad som är sant eller falskt här i världen.post-9-0-25262300-1365500964_thumb.png   

Jag har läst Gary Taubes böcker och lärt mig oerhört mycket. Dock sjönk han i min aktning efter att jag läste följande i LCHF-magasinet nr 3 2010 uttalat av Staffan Lindeberg. Han hade ju undersökt "naturfolket" på ön Kitava som äter mycket mättat fett (främst från kokosnötter), vilket intresserade Taubes, men när han hörde att de även äter riktigt många kh från rotfrukter så var det, enligt Lindeberg, inte intressant för hans bok längre. Denna upplysning är enligt min mening synnerligen relevant om man "unbiased" vill förstå vad som är sant eller falskt här i världen.attachicon.gifSkärmklipp.PNG   

Han är väl säkerligen lika nyanserad som Keys, fast åt andra hållet ;) Men i "Good calories, bad calories"  nämner han åtminstone olika naturfolk, även de som stämmer med Keys teorier - och även om han skriver kritisk om dessa studier så säger han ju inte rakt ut att de är felaktiga, bara att de är tvivelaktiga slutsatser.

• Like 1