Jump to content

C-uppsats

Valin

Recommended Posts

Sitter här och funderar på min C-uppsats som jag ska skriva nästa år. De två ämnen som jag väljer mellan just nu är:

1. Myten om mättat fett

2. Socker göder cancer

Vilket skulle vara mest givande tror ni?

Eller någon som har ett ännu bättre förslag kanske?

Ettan.. då tvåan är betydligt svårare, du får dyka ner i hela metabolismen på enzymnivå och kartlägga varenda signalväg.

Mättat fett är betydligt mer skrivet om, finns mer att ta utav.

Jo jag är medveten om att nr 1 är enklare, dels materialmässigt men även pga djupet.

Men jag är väldigt intresserad av signalvägar o s v, det hör ändå till min utbildning. Är faktiskt mer intresserad av ämne nr 2, men vet att det är en mycket större utmaning samt blir väldigt hypotetisk ( jag får dra mycket egna slutsatser)... 

• Like 1

Antar du redan har sett den här videon: 

Den var riktigt intressant. Men som du säger är alternativ 1 enklare.

Thomas Seyfried, Ph.D.—Targeting Energy Metabolism in Brain Cancer

Published on Jan 17, 2013

Thomas Seyfried, Ph.D. presenting at the 2nd Annual Ancestral Health Symposium (AHS12).

Abstract: 
Despite modest advances in the standard of care, malignant cancer persists as a major disease of morbidity and mortality in children and adults. 
As a metabolic disorder involving the dysregulation of respiration, malignant brain cancer can be managed through changes in metabolic environment. In contrast to normal neurons and glia, which transition to ketone bodies (beta-hydroxybutyrate) for respiratory energy when glucose levels are reduced, malignant brain tumors are mostly dependent on non-oxidative substrate level phosphorylation due to structural and functional abnormalities in mitochondria. Glucose and glutamine are major fuels for malignant cancer cells. 
The transition from glucose to ketone bodies as an energy source is an ancestrally conserved adaptation to food deprivation that permits the survival of normal cells during extreme shifts in nutritional environment. Only those cells with a flexible genome, honed through millions of years of environmental forcing and variability selection, can transition from one energy state to another. 
We propose a different approach to brain cancer management that exploits the metabolic flexibility of normal cells at the expense of the genetically defective and metabolically challenged. This evolutionary and metabolic approach to brain cancer management is supported from studies in orthotopic mouse brain tumor models and from case studies in patients. Calorie restriction and restricted ketogenic diets (R-KD), which reduce circulating glucose levels and elevate ketone levels, are anti-invasive, anti-angiogenic, and pro-apoptotic towards malignant brain cancer. The therapeutic efficacy of some anti-cancer drugs can be enhanced when administered together with the R-KD.

Bio:
Thomas Seyfried is Professor of Biology at Boston College. He is presently on the editorial boards of Nutrition and Metabolism, Neurochemical Research, the Journal of Lipid Research, and ASNNeuro. His research involves gene-environmental interactions in neurological and neurodegenerative diseases including epilepsy, autism, gangliosidoses, and brain cancer.

Hej! Intressant. Det där med blodglukos/LCHF och cancer har jag funderat på mycket det senaste och jag kan ge dig lite frågeställningar och hypotesuppslag

Hur kommer det sig att nästan alla cancerformer ökar? Malignt melanom har tex fördubblats de senaste tio åren. Är ökat solande verkligen en rimlig förklaring? Kopplingen UV-strålning hudcancer har varit känd länge och solarier existerar knappt längre. Melanom uppträder på områden som utsätts för lite solljus.

Vad har immunförsvaret för roll vad gäller att förebygga cancer? 

Ett hypotesuppslag är att en högfetts- lågkolhydratskost kan ha en cancerförebyggande effekt pga av att den stärker immunförsvaret som därmed oskadliggör maligna celler innan cancer hinner utvecklas.

Min man hade nyligen sett någon studie där man menade att det också finns risker med att svälta ut cancer. Något om att de börjar metastasera eller ändrar form så att de undkommer och blir aggressivare. Synd att jag inte tittade närmare på det. Jag ska be honom om länken. Han brukar hitta vetenskapsnyheter på slashdot så jag gissar att han kom över den där.

Min man hade nyligen sett någon studie där man menade att det också finns risker med att svälta ut cancer. Något om att de börjar metastasera eller ändrar form så att de undkommer och blir aggressivare. Synd att jag inte tittade närmare på det. Jag ska be honom om länken. Han brukar hitta vetenskapsnyheter på slashdot så jag gissar att han kom över den där.

Det är skillnad på att svälta ut (när man strypt av syre till tumörer har man i vissa studier sett ökad metastasering. Har tyvärr ingen länk nu, men även det är hypoteser). Däremot så svälter man ju inte tumören om man begränsar kolhydrater/socker, utan gör snarare att den har svårare att växa + sprida sig -> därmed borde den inte panikmetastasera för sin överlevnad.

Men som ni säger, cancer & socker, eller cancer & LCHF är ett område som är under forskning och därför ett svårare ämne att ta sig an, eller åtminstone ett ämne som har dåligt underlag för en uppsats. Det finns nog inte tillräckligt med referenser.

Man skulle kunna skriva om antiinflammatorisk mat & cancerförebyggande, bättre immunförsvar = mildrar risk för cancer. Jag vet inte om det var något sådant du ville impliera Patrix?

Ja nåt och det hållet  :)

LCHF/ketogen kost är en erkänd cancerterapi. Men varför funkar det? Är det för att blodglukosen minskar? Eller stärks immunförsvaret? Eller spelar båda faktorerna in? Annika Dahlkvist hävdar att immunförsvaret stärks av LCHF och Uffe Ravnskov har en hypotes om hur det går till - Lipopreteinerna HDL/LDL som ökar vid LCHF kost är mycket viktigt för att immunförsvaret ska fungera och egentligen för alla celler. Lipoproteinerna med dess kolesterol är en kritisk byggsten  för kroppen.

Kan den generella ökningen av cancer ha en koppling till att vi alltmer gått ifrån att äta de naturliga fetter som höjer vårt kolesterol?

Frågorna är många, du kanske kan hitta svaren Valin?  ;)

Ja nåt och det hållet  :)

LCHF/ketogen kost är en erkänd cancerterapi. Men varför funkar det? Är det för att blodglukosen minskar? Eller stärks immunförsvaret? Eller spelar båda faktorerna in? Annika Dahlkvist hävdar att immunförsvaret stärks av LCHF och Uffe Ravnskov har en hypotes om hur det går till - Lipopreteinerna HDL/LDL som ökar vid LCHF kost är mycket viktigt för att immunförsvaret ska fungera och egentligen för alla celler. Lipoproteinerna med dess kolesterol är en kritisk byggsten  för kroppen.

Kan den generella ökningen av cancer ha en koppling till att vi alltmer gått ifrån att äta de naturliga fetter som höjer vårt kolesterol?

Frågorna är många, du kanske kan hitta svaren Valin?  ;)

Haha, ja jag gör en revolutionerande c-uppsats som har alla svar! Hm... Dags att söka forskningsstöd då tror jag ;)

Tvåan är intressantare. Ettan är väl egentligen inte ens kontroversiell egentligen. Men om det är för svårt vet inte jag. Lycka till och jag vill gärna se resultatet!

Ettan är inte kontroversiell direkt, men märker fortfarande att människor behöver upplysas. Tar gärna emot ideér på vad man kan skriva om som är inom det biomedicinska området.

Vad studerar du förresten? Biokemi eller?

Biomedicinsk analytiker. Det är ganska brett nu för tiden, så det finns utrymme för variation när det kommer till uppsatsen om man säger så. Var även inne på diabetes & LCHF, men jag vet inte. Det är ju också relativt bevisat redan, så känns lite som att påpeka det uppenbara.

• Like 1

Ettan är inte kontroversiell direkt, men märker fortfarande att människor behöver upplysas. Tar gärna emot ideér på vad man kan skriva om som är inom det biomedicinska området.

Ja alla insatta vet idag att det saknas koppling mellan hjärtkärlsjukdom och mättat fett. Det är väl i stort sett bara de köpta experterna Hellenius, Claude-Marcus och några till som hävdar annat. Visst behövs folkbildning, men jag skulle inte lagt min C-uppsats på det.

C-uppsatsen bör ägnas åt en frågeställning eller översikt i det område du vill verka inom.

Förmodligen kommer det att forskas mycket inom områdena cancer/demensjukdomar/hjärtkärlsjukdomar och med nya förusättningar, där man tex en gång för alla lägger den felaktiga kolesterolhypotesen åt sidan.

Jag tror (obs tror!) att överintag av kolhydrater och intag av felaktiga fetter (tex växtoljor) ligger bakom många av dom här sjukdomarna. Men vilka mekanismer som ligger bakom vet vi ju inte, och det kommer därför vara ett hett forskningsmråde.

Läkemedelsindustrin och den medicinska forskningen har kört fast ganska illa idag och för mycket krut läggs på att behålla staus quo. Att t ex rött kött är farligt eller att vissa kemikalier är skadliga misstänker jag är en avledningsmanöver - i larmet som uppstår hörs varningarna om socker och kritken mot kolesterolhypotesen mindre, och därmed får läkemedelsbolagen tid att gruppera om och behålla initiativet. Dom tjänar ju fortfarande oerhörda pengar på statiner, betablockerare. insulin m.m. men de är nog också väl medvetna om att tiden rinner ut för den typen av mediciner.

Ja alla insatta vet idag att det saknas koppling mellan hjärtkärlsjukdom och mättat fett. Det är väl i stort sett bara de köpta experterna Hellenius, Claude-Marcus och några till som hävdar annat. Visst behövs folkbildning, men jag skulle inte lagt min C-uppsats på det.

C-uppsatsen bör ägnas åt en frågeställning eller översikt i det område du vill verka inom.

Förmodligen kommer det att forskas mycket inom områdena cancer/demensjukdomar/hjärtkärlsjukdomar och med nya förusättningar, där man tex en gång för alla lägger den felaktiga kolesterolhypotesen åt sidan.

Jag tror (obs tror!) att överintag av kolhydrater och intag av felaktiga fetter (tex växtoljor) ligger bakom många av dom här sjukdomarna. Men vilka mekanismer som ligger bakom vet vi ju inte, och det kommer därför vara ett hett forskningsmråde.

Läkemedelsindustrin och den medicinska forskningen har kört fast ganska illa idag och för mycket krut läggs på att behålla staus quo. Att t ex rött kött är farligt eller att vissa kemikalier är skadliga misstänker jag är en avledningsmanöver - i larmet som uppstår hörs varningarna om socker och kritken mot kolesterolhypotesen mindre, och därmed får läkemedelsbolagen tid att gruppera om och behålla initiativet. Dom tjänar ju fortfarande oerhörda pengar på statiner, betablockerare. insulin m.m. men de är nog också väl medvetna om att tiden rinner ut för den typen av mediciner.

Jo, det är sant. Tycker bara det är intressant hur myten kom till.

Jag funderar på att skriva om dietär påverkan på utveckling av olika sjukdomar. Men det är ett stort ämne, kanske ska minska det till cancer. Då kan man diskutera antiinflammatorisk mat, fettrik mat, tillsatser och även slänga in hur socker & kolhydrater kan påverka tumörtillväxt.

Jag inser att det fortfarande är ett för brett ämne.... Svårt när man vill ha med mycket.

Man måste begränsa sig starkt.. man kan ändå inte frälsa hela världen med en C-uppsats!

Sen så får du börja tänka från andra hållet.. vilka handledare har du att tillgå.. vad kan de?

Ja jag vet, jag bara spånar än så längre.

Mejlade idag & berättade om vilket område jag tänkte skriva inom åtminstone & om det fanns några handledare för det. Vi får väl se.

• 2 weeks later...

2. Socker göder cancer;  är ett högintressant ämne. Dessvärre också svår hanterligt eftersom socialstyrelsen och Big Pharma har stora ekonomiska intressen i den etablerade cancer behandlingen.

I tidningen 2000-talets vetenskap nr 1/ 2013 finns två mycket intressanta artiklar angående cancer. Deras slutsats är att cancer är svamp och därmed kan hypotesen om att socker göder cancer vara helt korrekt. http://www.2000taletsvetenskap.nu/

Läkaren Erik Enby har bedrivit forskning på detta i mycket lång tid. Han har nyligen skrivit en bok "Blod, Mod och Envishet". Recension finns på denna sajt av Pia Hellertz: http://www.piahellertz.com/Bocker.htm