Jump to content

Hur mycket fett äter ni? Hur mycket ska jag äta?

Recommended Posts

Hej jag är 175 lång/kort och väger i skrivande stund runt 125 kilo. Jag funderar på vad som är en ungefärlig rätt mängd fett man ska äta?

Till lunch idag åt jag en skiva ryggbiff med kryddsmör på kanske 2 matskedar, sen åt jag 2dl coleslaw som är gjord på vitkål och majonnäs.

Äter jag för mycket fett, eller för lite fett?

Har käkat lchf strikt i 2 veckor imorgon, har aldrig tidigare hållt ut så här länge. Måste hålla mig helt strikt om det ska funka har jag märkt, trivs dessutom bäst med att äta rött kött i olika former.

• Like 1

Jag tror Martina Johansson har en bra sak man kan hålla i huvudet, skär upp 200 gr smör och tänk in att det är en dagsranson. Sen behöver man inte bara äta smör men måttet är bra. Och om man äter fet mat räknar man in det fettet. Ryggbiff är ju magert om den inte kommer med kappa och man äter kappan. Vad gäller kött väljer jag fetare sorter och kokar grytor då får man lättare med fettet. Korv utan dåliga tillsatser och med mycket fett är topp, jag kokar istället för grillar eller steker för då stannar fettet lättare kvar i skinnet. Äter jag magert kött blir det massa smör eller smörsås till. Kalla grönsaker med mkt olivolja. Varma grönsaker med smör eller kokosolja. 

• Like 1
  • Thanks 1

Hej och välkommen hit @Svettigochfet! Vad härligt att höra att du hittat något du trivs med och som funkar för dig, strikt lchf + rött kött. Det finns flera strategier för att öka mängden fett i kosten. 1) Äta proteinkällor som har mer fett i sig. Fläskkött brukar i regel vara fetare än nötkött, men det kan variera mellan styckdetaljer. Kanske kan du variera genom att äta högrev, entrécotê, fläskbog, flintastek med svål, fläskkotlett med fettranden kvar, fläskfärs, halsbit, fläskkarré, fläsklägg, bacon, sidfläsk, revbensspjäll (tunna och/eller tjocka), skinka med svål, skinkstek/ribbestek med svål, märgben? Nu har jag bara listat styckdetaljer från nötkött och fläskkött, men givetvis kan man också äta lamm och vilt. 2) Tillsätta extra fett. Här kommer all användning av smör, olivolja, grädde, creme fraiche, ostar m.m in. Antingen att man lägger till det bara som det är eller som en ingrediens i ett tillbehör.

Sen skulle jag vilja påstå att begreppet rött kött kan vara lite knepigt - vilket kött som inkluderas skiljer sig mellan Livsmedelsverket och Kostdoktorn. Så om du framöver skriver ut vilken sorts kött det rör sig om (nöt/fläsk/lamm/vilt etc) blir det tydligare för alla. 🙂

• Like 2
  • Thanks 1

Dagens middag bestod av 165 gram ryggbiff (nöt) 52 gram kryddsmör och 130 gram coleslaw. Nu ska jag se hur länge jag är mätt på det!

Kanske får börja äta bara 2 gånger om dagen, känner ingen riktig hunger, då jag äter frukost lunch och middag, får kanske bli frukost och middag framöver.

• Like 3

On 2021-03-29 at 17:21, Svettigochfet sade:

Dagens middag bestod av 165 gram ryggbiff (nöt) 52 gram kryddsmör och 130 gram coleslaw. Nu ska jag se hur länge jag är mätt på det!

Kanske får börja äta bara 2 gånger om dagen, känner ingen riktig hunger, då jag äter frukost lunch och middag, får kanske bli frukost och middag framöver.

Bra, du har iallafall börjat sniffa på det som är din aptitreglering.. som egentligen är det som borde avgöra hur mycket och hur ofta.. för att inte tala om vad man borde äta!

Jag lovar, det tog mig minst ett år att få kontakt med min aptitreglering/hunger!

Så jag gjorde som alla dedikerade LCHFare skall göra, dvs ett lass med äggobacon till frukost, problemet uppstod rätt snart, jag var proppmätt när lunchen serverades vid 12-tiden!

Såå jag fick bestämma mig för om jag skulle äta frukost eller lunch.. hoppade frukosten, iomed att det var enklast oså åt jag lunch, den var/är tidsbestämd.. oså sen något på kvällen.. litta olika beroende på hur hungrig jag var.

Det om mina matval.. dvs jag anpassade dem till min arbetsituation, men gissa att jag längtade till lunchen!

Dvs jag får lite indikationer om att du har en del kilon för din längd som framöver skulle kunna vara ett hälsoproblem.. iallafall i det långa loppet?

Hur som helst, det finns ingen "one size fix diet", utan man får göra det bästa man kan och likt förbannat måste man äta, ofta när andra gör det.

En del äter frukost och sen lunch, andra äter lunch och kvällsmat, andra äter tre gånger per dag, man kan äta när man vill och hur sällan om man är singel och slipper jobba!

Alla andra får i princip anpassa mattider och matmängder till andra, dvs vi är sociala djur.

• Like 3

Ja jag försöker hitta min riktiga hunger, och inte bara ett sug, som jag haft i så många år. Jag har ganska mycket övervikt, och vill gärna bli av med minst 35 kilo. Äter oftast frukost och hoppar lunchen. Jag med en lite burk med ägg/keso och majonnäsröra i bilen, som jag kan äta, om jag skulle bli vrålhungrig, då äter jag en sen middag, om jag är hungrig. Är inne på vecka 4 utan ett snedsteg ännu, på vågen händer i alla fall inte mycket, men jag är piggare, sover hela nätterna, och mår allmänt bättre, så även min mage, aldrig svullen eller uppblåst längre.

• Like 4

18 timmar sedan, Svettigochfet sade:

Ja jag försöker hitta min riktiga hunger, och inte bara ett sug, som jag haft i så många år. Jag har ganska mycket övervikt, och vill gärna bli av med minst 35 kilo. Äter oftast frukost och hoppar lunchen. Jag med en lite burk med ägg/keso och majonnäsröra i bilen, som jag kan äta, om jag skulle bli vrålhungrig, då äter jag en sen middag, om jag är hungrig. Är inne på vecka 4 utan ett snedsteg ännu, på vågen händer i alla fall inte mycket, men jag är piggare, sover hela nätterna, och mår allmänt bättre, så även min mage, aldrig svullen eller uppblåst längre.

Mm, som sagt det tog mig ett år innan jag hittade något så när till min aptitreglering, innan dess åt jag typ "för säkerhets skull" när andra åt.

Dvs egentligen tills jag vågade lita på den!

Inte nog med det, i mina yngre år jobbade jag iallafall tillfälligtvis som chaufför (25-30.. arbetslös), men min bror fixade påhäng för mig, på det åkeriet han var anställd på!

Yack, i bland fick man gå upp vid 3-4 på natten för att vara hos kunden vid 7-tiden, tvärs över landet!

Och på den tiden kunde jag få ett C i mitt körkort, om jag ville.. om min arbetsgivare/dvs min brors arbetsgivare skrivit på!

Jag struntade i det!

Iallafall, det där med tidiga morgnar och i princip oreglerad arbetstid var inget för mig.. speciellt det med tidiga morgnar!

Så jag föll tillbaka på min utbildning som verkstadsmekaniker, när tillfället gav sig!

Iallafall, på de företag jag jobbat på så har de antingen haft egen lunch eller kunnat erbjuda lunch via utkörning/dra av på lönen, för löjligt låg kostnad.. cirka 80-90 sek per portion!

Iallafall hälften av arbetsstyrkan ville inte köpa mat till lunchen, de hade med sig mackor eller matlådor.. nemas problemas om man har familj. lagar jättegod mat och man får rester över.. jag har fortfarande problem med att förstå de som levde på samma ostmackor varje dag?

Vi går vidare.. man måste finna sin egen diet, som funkar i ens egen livstil!

• Like 1