Gå till innehåll

Skaldeman index och allt annat, på det!


Recommended Posts

Jag vill slå ett slag för Skaldeman index, dvs SI!

Det är ett sätt att i huvudet beräkna huruvida man äter LCHF eller ej, baserat på gram Macronutrienter!

Dvs det skall vara minimum 1:1, dvs fett 1 och kolhydrater+protein är oxå 1!

Då går vi till en normalperson, som drar cirka 1500-2500 Kcal per dag, dvs jag utgår från cirka 2000 Kcal per dag, denne kan eventuellt vara en man, men det går att räkna om.

Sååå, SI, cirka 2000 Kcal per dag i snitt, vilket enligt SI ger, 150 gram fett + 150 gram protein+kolhydrater!

150*9=1350 Kcal + 150*4 =600 Kcal.. = 1950 Kcal, dvs cirka 2000 Kcal, per dag i snitt!

Detta kallas för LCHF, nemas problemas utifall man är av normallängd, normalkön, normalålder, normal aktivitetsnivå!

Sen så dyker vi närmare in på LC, dvs låg andel kolhydraterna utav de cirka 2000 Kcal man förbrukar, i snitt per dag!

Jag sätter det till 25 gram kolhydrater per dag, vilket ger cirka 100 Kcal i snitt, av rätt goda skäl, för då ryms en hel del gröna blad, kål, grönsaker samt lite rotfrukter, frukt och bär i kosten.. en semla om året samt någon tårtbit/kaka/bulle vid familjesamankomster!

Iallafall så skall man helst ta dessa från grönsaker iomed att det finns lite vattenlösliga vitaminer, en och annan mineral, lite fibrer och en massa vatten.

Så om alla är med på att 25 gram kolisar är hyfsat strikt, dvs främst grönisar.. så går vi vidare till de där 150 P+K, dvs resten är 150-25= 125 gram protein!

Och vi utgår fortfarande från någon som drar cirka 2000 Kcal per dag.. möjligtvis en medelålders man, som har en ideal/optimal vikt på cirka 75-80 kilo!

Då hamnar 125 gram/75-80 på 1,66-1,56 gram protein per kilo per dag i snitt, det anses av vissa vara en högproteinkost, dvs HP, jag sätter det till optimalare delen för en person som har en ideal/normal vikt på cirka 75-80 kilo!

Nu blir det krongligare, dvs macronutrienter, de kallas så för att de kan bidra med Kcal och de är lätta att mäta upp!

I själva verket så har olika macronutrienter olika funktioner i kroppen, dvs det är fett + kolhydrater som utgör energin medans protein är byggstenar i kroppen, för muskler, benstomme, interna organ, hud, hår, hormoner, litta annat smått och gott!

'Inte ens det är 100% korrekt, men det stämmer mellan tummen och pekfingret, speciellt när man skall handla, laga och äta mat!

Oså nu kommer vi osökt in på min, "tjata hål i huvudet", dvs proteinet är konstanten i födan!

Dvs vi applicerar det på den där personen som drog 1950 Kcal per dag, men "hen" kanske inte väger 75-80 kilo utan mer och flera av de andra kilona kan ligga på hälsovådliga eller estetiskt ofördelaktiga nivåer.. då vore det praktiskt om man kunde gå ner i vikt, till en iallafall hälsosammare nivå?

Då vänder vi på ekvationen, dvs vi sätter proteinet som en konstant, dvs 125 P (det är inte hugget i sten), samt vi har lyckats hålla 25 gram kolisar, (det är iallafall LC)!

Resten är fett!

Och då kikar vi på hur det ser ut om man håller upp proteinet samt lyckas hålla kolisarna till LC!

Då kan det se ut som så, 125 gram P + 100 gram fett + 25 gram kolisar.. via munnen, + 25 gram fett från fettdepåerna = 1950 Kcal.

Såå, det är inte bara proteinet som är konstant utan även kaloribehovet, dvs vem vill losa muskler, benstomme, hud, hår,  interna organ. lite annat bra att ha i kroppen, samt sänka sin ämnesomsättning?

Iallafall, 150:150 = 1950 Kcal är bara ett räkneexepel, som ger cirka 69E% från fett och cirka 31E% från protein+kolhydrater, det ger hur som helst ingen brist på protein, utan snarare tvärt om!

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara en lätt ekvation detta, och det verkar dessutom som att folk reagerar så olika, vissa kan inte knappt äta 1gram P/kg kroppsvikt för då höjs blodsockret, andra kan äta både P och K utan att reagera, själv är jag känslig för K, så jag försöker hålla mig under 20 gram per dag, då slipper jag sug efter onyttigheter. Det svåra tycker jag är fettet, jag orkar inte väga maten och räkna kalorier, därför kör jag detta. En vanlig måltid för mig är uppskattat 150-200 gram kött, kanske 2 msk smör (kryddat) och lite coleslaw (vitkål + majonnäs), men frågan är, äter jag för mycket fett, eller för lite?

  • Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Svettigochfet sade:

En vanlig måltid för mig är uppskattat 150-200 gram kött, kanske 2 msk smör (kryddat) och lite coleslaw (vitkål + majonnäs), men frågan är, äter jag för mycket fett, eller för lite?

Hur många gånger äter du om dagen? 2? 3? Vad för kött brukar du äta? Mitt förslag är att öka mängden smör per måltid till 50 g. I händelse av att du inte orkar äta upp allt smör är det inte hela världen, för då har du ätit dig mätt på protein och fett. Lycka till!

  • Gilla 3
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-03-28 at 06:04, Svettigochfet sade:

Det verkar inte vara en lätt ekvation detta, och det verkar dessutom som att folk reagerar så olika, vissa kan inte knappt äta 1gram P/kg kroppsvikt för då höjs blodsockret, andra kan äta både P och K utan att reagera, själv är jag känslig för K, så jag försöker hålla mig under 20 gram per dag, då slipper jag sug efter onyttigheter. Det svåra tycker jag är fettet, jag orkar inte väga maten och räkna kalorier, därför kör jag detta. En vanlig måltid för mig är uppskattat 150-200 gram kött, kanske 2 msk smör (kryddat) och lite coleslaw (vitkål + majonnäs), men frågan är, äter jag för mycket fett, eller för lite?

Det kan du egentligen svara bäst på själv. Du ska äta tillräckligt med fett för att hålla dig hyfsat mätt under dagen, varken mer eller mindre. Om så inte är fallet, dvs du är hungrig hela tiden så ät mer fett och välj naturligt feta råvaror som t.ex. entrecote framför ryggbiff, eller kycklingklubba istället för mager kycklingfilé.  

Om dina 2 msk smör per måltid är tillräckligt beror ju helt på hur mycket fett resten av din måltid består av.  

Att folk uppmanas fettbomba i början och tillsätta en extra fett, beror mycket på att det underlättar för kroppen att komma in in ketos samt hjälper mot sug eller verktyg för att få ordning på blodsockret. Sen är det väl också lite av en mantra eller slentrianmässigt svar att "ät mer fett" som att det alltid skulle lösa precis alla problem. Men har du ätit lchf/keto ett tag så upplever jag det lite kontasproduktivt att proppa i sig smörklickar in absurdum eller kokos/ketofettbollar, om nu målet är viktminskning. Poängen är ju att kroppen ska börja använda det egna kroppsfettet som drivmedel(inte tillsatt smör, Bregott, olivolja eller mayo), så man går ner fettvikt. 
 

  • Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-03-28 at 06:04, Svettigochfet sade:

Det verkar inte vara en lätt ekvation detta, och det verkar dessutom som att folk reagerar så olika, vissa kan inte knappt äta 1gram P/kg kroppsvikt för då höjs blodsockret, andra kan äta både P och K utan att reagera, själv är jag känslig för K, så jag försöker hålla mig under 20 gram per dag, då slipper jag sug efter onyttigheter. Det svåra tycker jag är fettet, jag orkar inte väga maten och räkna kalorier, därför kör jag detta. En vanlig måltid för mig är uppskattat 150-200 gram kött, kanske 2 msk smör (kryddat) och lite coleslaw (vitkål + majonnäs), men frågan är, äter jag för mycket fett, eller för lite?

Själva ekvationen är superenkel, det är verkligen inget problem.. 1:1 är lätt att förstå!

Till att börja med kan jag lugna dig angående att excesser av protein höjer blodsockret.. det gör det inte.. det är en hoax, dvs protein är mer insulinogent än glukos/vitt bröd i princip vilken annan kolhydrat som helst, men det höjer inte blodsockret per se/per gram!

 Enda anledningen till att protein går in i glukoneogenes är när halten glukos från födan är på tok för lite för att upprätthålla ett normalt blodsocker, allt annat överskott av protein går in i Urecykeln och kissas ut.

Men då är man redan i det metabola tillstånd som kallas för ketos, dvs ketonkroppar ersätter redan en ansenlig del av behovet av glukos, främst för hjärnan och hjärtat.

Och ketonkroppar tillverkas i levern från fett, när glukogenese går på högvarv och förbrukar ensymer för att bilda glukos utav glycerol samt glukoida aminosyror.

Kruxet att förstå är nog aminosyror (protein) är mer insulinogena än glukos?

Det man skall förstå är att glukos tas upp först cirka 1 gram per kilo och timme, det innebär då att magen signalerar via inkretinhormon att nu kommer ett skitlass med glukos som behöver lagras så öka insulinutsöndringen.

Detta sker inte senare när aminosyrorna tas upp, utan det påverkas mest av mängden fria aminosyror i blodet, och olika aminosyror skall till olika ställen, det fixar insulin till stora delar.

Efter det tas fett upp, de mesta,. iallafall alla längre fettsyror transporteras av Kylomicroner och går via lymfsystemet tills det puttas ut via Vena Cava där de sen snabbt kan nå muskler eller fettceller, där deras innehåll kan lagras för framtida kaloribehov.

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-04-01 at 00:23, Zepp sade:

Till att börja med kan jag lugna dig angående att excesser av protein höjer blodsockret.. det gör det inte.. det är en hoax, dvs protein är mer insulinogent än glukos/vitt bröd i princip vilken annan kolhydrat som helst, men det höjer inte blodsockret per se/per gram!

Enligt vad jag läst sjunker insulinet väldigt snabbt (minuter) efter att initialt ha höjts vid intag av protein. Det stod liksom i förbifarten i en text av Jason Fung, är det detta han avser, tro?

  • Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2021-04-06 at 11:52, MariaF sade:

Enligt vad jag läst sjunker insulinet väldigt snabbt (minuter) efter att initialt ha höjts vid intag av protein. Det stod liksom i förbifarten i en text av Jason Fung, är det detta han avser, tro?

Iomed att jag numera är allergisk mot Pubmed, så köper jag Fungs förklaring rakt av!

Iallafall, det är den där första incretin inducerade följt av den glukosinducerade hyperinsulin situationen man  bör undvika!

Hur svårt är det att koppla, undvik alla snabba kolhydrater,  ät alla essentiella aminosyror din kropp behöver, lite fler om du vill träna och få en fit kropp!

Framförallt bör man undvika att bli insulinresistent.. fråga mig om hur GLUT4 och 1 fungerar, det går att läsa om i Pubmed, utifall man orkar.. gör det om du inte har koll på LCHF, dvs om du är en newbie på LCHF!

Skit samma.. aminosyror, speciellt vissa essentiella (antar jag?) är fucking mer insulinogena än glukos i blodet (ytterligare ett antagande från mig)!

Hallå, är det någon där ute som har lite koll på hur olika macronutrienter tas upp?

Snabba kolhydrater tas upp rätt snabbt, bryts ner rätt snabbt i magen, ger en snabb respons av incretinhormoner som ger signal om at spruta ut en massa insulin!

Vad jag läser så kan man ta upp i blodet cirka 1 gram glukos per kilo kroppsvikt per timme, mest beroende på kroppsvikt per längd antagligen?

Det går rätt snabbt, så förutom magens incretinhormoner så reagerar leverns huvudvens sensorer om det kommer ett skitlass av glukos den vägen, dvs ingen mer glukoneogens/ketosis.. inte ens något försök att omvandla glukoida aminosyror till glukos, man blir fucking tvungen att kissa dessa som kväve på sina rosor!

Sååå, Insulinet är jätteviktigt för att putta olika aminosyror till olika ställen och jag har lite indikationer om insulinet utsöndras proportionerligt till mängden aminosyror (sammansättningen av dessa)/ (dvs man kan äta vegetariskt/veganskt) antar jag)

Oså om man då kan undvika den där första toppen av snabba kolhydrater.. iallafall reducera den till 20-10 gram per måltid.. dvs det blir mest en massa gröna blad isåfall!

Nästa grej är att vi likt förbannat behöver essentiella aminosyor, vissa av dem är hyperinsulinogena för att putta olika aminosyror på de ställen där de behövs mest!

Anyone får föreslå vilka essentiella aminosyror de tycker är bäst för deras situation.. oså får de föreslå vilket insulinpåslag de vill ha för att putta olika aminosyror till olika delar av kroppen?

Dvs nu blir det komplicerat.. lixom livet i övrigt!

Iallafall till MariaF och alla andra LCHFare och andra som läser här, protein är sällan något problem, snarare tvärt om!

Sååå max 10E% kolisar, gärna 5E% kolisar den första månaden, gärna 1,5 gram protein per kilo normalvikt per längd, go even 2,0 per kilo normalvikt för din längd!

Dvs om din apetit säger att du inte orkar äta mer fett!

Dvs det e sådant som kan hända för personer som går ner i vikt!

Dvs man skall i förstone inte blanda ihop det med personer som äter low kalories och ändå inte går ner i vikt!

  • Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...