Jump to content

Keto Kimchi recept

Recommended Posts

hallå, just nu letar jag recept för bra enkel Kimchi. jag har sett att vissa ersätter socker med erythtiyol men jag undrar vad funktionen är. alltså att hälla socker i vanlig ordning, är det för smak lr för att bakterier och jäst ska ha det som sin näring för att fermentera grönsakerna? så sockerfritt alternativ som stevia, björksocker osv, finns det någon poäng?

sen undrar jag om jag verkligen behöver gå och köpa rismjöl som vissa recept säger, vad har det för funktion för om jag kan förstå det kanske det går att ersätta eller skippa? och vidare undrar jag vad som duger istället för "Chinese (or Napa) cabbage", nu så här på tidiga våren i sverige, vad kan jag köpa till rimligt pris att grunda receptet på?

• Like 1

Kan du länka de recept som du kollar på @lee hughes?

Här kommer ingredienslistan till ett recept på kimchi från boken 'Fermentera - Mat med jäst, mögel och bakterier' av Jenny Neikell. Kolla om boken finns på ditt lokala bibliotek.

- 1 kg salladskål

- 20 g jodfritt salt

- 50 g gul lök

- 20 g färsk ingefära

- 10 g vitlök

- 5 g gochugaru (kallas ibland koreansk rödpeppar)

• Like 1

17 minuter sedan, morgonsol sade:

Kan du länka de recept som du kollar på @lee hughes?

Här kommer ingredienslistan till ett recept på kimchi från boken 'Fermentera - Mat med jäst, mögel och bakterier' av Jenny Neikell. Kolla om boken finns på ditt lokala bibliotek.

- 1 kg salladskål

- 20 g jodfritt salt

- 50 g gul lök

- 20 g färsk ingefära

- 10 g vitlök

- 5 g gochugaru (kallas ibland koreansk rödpeppar)

ja det ska jag göra. hon säger jodfritt? varför? det där rosa himalaya saltet, gör det någon märkbar skillnad om jag använder de? Ja började med att söka på youtube, och kollade kanske 15 olika videos innan jag bara gjorde en nät sökning ifall de skulle ge bättre resultat och det sista jag tittade på innan jag gav upp och kom hit med frågan var denne: https://ketosummit.com/easy-keto-kimchi-recipe/

så, ja kollade på de flesta av de första 1-2 sidorna av sökresultat från dessa: https://www.youtube.com/results?search_query=keto+Kimchi anledningen till att jag fråga här är för jag kanske får relevantare förslag på ingredienser som är enklare / billigare / specifikt LCHF vänligare.

• Like 1

Hej! Jod är bakteriedödande. Det gynnar inte fermenteringen. Annars funkar det med Himalaya, havssalt eller annat jodfritt salt.
Angående socker så är det nog en del av smaken på just Kimchi men själva fermenteringsprocessen bör funka utan socker.
Jag brukar fermentera grönsaker(surkål) och har även gjort Kimchi ett par gånger utan socker och utan rismjöl.

Lycka till!

• Like 2