Jump to content

Måltider

Minnahej

Recommended Posts

On 2021-03-29 at 18:59, Minnahej sade:

Hur många måltider per dag? Kalorier? Mellanmål?

Bra fråga, man bör äta minst en gång om dagen, eller varanan dag åtminstone!

Och då skall man hur som helt få i sig allt man behöver av Kalorier, macronutrienter, vitaminer, mineraler, spårämnen och litta annat

Allvarligt talat.. äter man LCHF så brukar man landa på två (2) måltider per dag.. finns lixom inte en chans att man ens funderar på mellanmål.

LCHF-mat

Eller ;

LCHF-mat

Bara som exempel på mat man kan äta !

https://www.dietdoctor.com/se/lchf

• Like 3

On 2021-04-01 at 06:01, Svettigochfet sade:

Jag äter 2 rejäla mål om dagen frukost och middag, men har med ett (mellanmål ägg och majonnäsröra) eftersom jag ränner runt en del som servicetekniker. Hade önskat att det räckt med frukost och middag, men behöver det där lilla på dagen för att inte bli hungrig och sugen på skit. 

Är inne på min 3e vecka nu, och det går faktiskt bra, känner mig piggare och sover längre om nätterna. 

Mm jag åt lunch och kvällsmat förut, typ 16:8.. oså blidde jag pensionär, blev aldrig hungrig!

Såå i dag blir det mer 23:1 dvs till slut blev jag tvungen att ta tag i matvanorna!

• Like 2

Och jag brukar också säga: är du hungrig, så ät. Det tar ett tag att vänja sig vid den här maten. Efter ett tag upptäcker man ofta att man inte är hungrig fast man tänkt sig äta; då kan man låta bli maten just då. 
Själv var jag i många år övertygad om att det var lag på att äta frukost; snudd på, i alla fall. När jag ätit lchf i några år läste jag att man alls inte behövde äta frukost. Det tog ett tag innan jag vågade testa, då jag visste hur bottenlöst hungrig jag kunde bli om jag inte åt...men det var en lättnad när jag prövade. Tidig lunch på jobbet, middag hemma. Men jag har ju aldrig varit morgonmänniska. Numera när jag inte jobbar kan det variera lite mer. Lunch någon gång 10-14, middag 16-18. Beror på vad som passar. 
Jag ser inte mitt ätmönster som fasta, och det påverkar inte min vikt. För det krävs mer. 

• Like 2

Alltsedan fetkaffet introducerades får det bli min frukost, ett matmål kl.13 som alltid börjar med en bit färsk ingefära som tuggas väl plus en halv tsk. gurkmeja med lite svartpeppar utrört i vatten. Båda dessa "tillskott" smakar förfärligt men tron på dess nyttighet (hoppas det stämmer) underlättar och efter första mattuggan är allt glömt.

En mugg kaffe, ev. med smör senare på em. Detta håller hungern på avstånd hela dagen.  Jag tror ju att smöret är viktigast för mättnad, matportionen är inte stor och tallriken liten.

• Like 1