kareng Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Tänkte bara berätta att min son som går i sexan kom hem idag och sa att de "hade lärt sig om mat idag - men jag tjafsade inge alls". "Va bra", sa jag. Såklart hade de fått lära sig att kroppen behöver kolhydrater - att det ger bränsle till cellerna o.s.v. Förutom att kroppen inte egentligen behöver kolhydrater, i varje fall inte så mycket, så fungerar de ju som bränsle. Det som var positivt under lektionen var att läraren berättade att man inte skulle välja lightprodukter utan fullfeta produkter istället. Varför det var så hade de inte riktigt pratat om. I matsalen serveras Bregott så lärarens budskap hänger med hela vägen dit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Kroppen behöver visst kolhydrater. Blodsocker på noll och man dör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus77 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Kroppen behöver visst kolhydrater. Blodsocker på noll och man dör. Missuppfattar du med flit för att göra dig rolig, eller? Kroppen behöver inte dietära kolhydrater, vilket du mycket väl vet (jag har läst tillräckligt av dina inlägg för att veta att du vet), och det var vad diskussionen handlade om. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Missuppfattar du med flit för att göra dig rolig, eller? Kroppen behöver inte dietära kolhydrater, vilket du mycket väl vet (jag har läst tillräckligt av dina inlägg för att veta att du vet), och det var vad diskussionen handlade om. Jag har bättre saker för mig än att försöka vara rolig här på forumet. hade lärt sig om mat idag Ja, jag borde ha insett att det handlade om dietära kolhydrater. Jag har dock svårt att inte tolka vad som står skrivet som det står skrivet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Tänkte bara berätta att min son som går i sexan kom hem idag och sa att de "hade lärt sig om mat idag - men jag tjafsade inge alls". "Va bra", sa jag. Såklart hade de fått lära sig att kroppen behöver kolhydrater - att det ger bränsle till cellerna o.s.v. Förutom att kroppen inte egentligen behöver kolhydrater, i varje fall inte så mycket, så fungerar de ju som bränsle. Det som var positivt under lektionen var att läraren berättade att man inte skulle välja lightprodukter utan fullfeta produkter istället. Varför det var så hade de inte riktigt pratat om. I matsalen serveras Bregott så lärarens budskap hänger med hela vägen dit. Känner igen det där. Min egen knodd hade en liknande berättelse förra terminen och återgav det som "idag sa läraren att kolhydrater är kroppens främsta bränsle och då var det flera i min klass som tittade på varandra och skakade på huvudet". Och efter det så berättade jag i princip att ju äldre hon blir desto oftare kommer hon mötas av att det som är rätt och fel ofta får stå tillbaka för den/det som bestämmer. Med en diplomatisk skruv och lite mer inlindat påpekade jag även att bara för att man har en auktoritetsposition säger det inte nödvändigtvis något om att man inte är en komplett idiot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Min 6 åring kom gråtandes hem från förskolan en dag. HOn hade sagt till en fröken att riktigt smör är nyttigare än margarin. Då hade fröken sagt att det inte alls är så, att margarin är bättre. En 6 åring är inte utrustad att säga emot en vuxen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Min 18-åring som går i gymnasiet har precis påbörjat ett arbetsområde där som heter Hälsa, kost och rörelse. Med utgångspunkten LCHF-diabetes! Det känns som det finns hopp. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ljusblo Posted April 19, 2013 Share Posted April 19, 2013 Jag jobbar som fritidspedagog och har idrott och hälsa med en klass 3 och jag kommer inom kort ha en lektion om kost med dom. Dom vet redan hur jag äter så det behöver jag inte beröra. En sak är säker och det är att jag kommer att ta upp att allt inom kost handlar om pengar och att dom som ger kostråd fullständigt struntar i hur vi mår. Läst en del böcker så jag har en hel bibba med bevis som kommer få dom att tappa hakan . Funderar på om jag ska ta ner den stora planchen om tallriksmodellen som finns i matsalen, ta med den in i klassrummet och klippa sönder den. Jag är inte så farlig som jag verkar utan tycker om mina små barn . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts