joey Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Hej, jag har ätit enligt LCHF någon vecka nu och har börjar märka att jag blir väldigt irriterad så fort jag blir lite hungrig? Kan detta bero på brist på kalorier eller vad tror ni? Tack. D 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Som till alla skriv vad du äter annars är det jätte svårt att hjälpa dig och vill du gå ner i vikt eller är det för att må bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Det är nog bara omställningen, jag var också skitirriterad de första två veckorna, men sen gick det över Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Låter, precis som övriga skriver, som omställningsbesvär. Det går troligtvis över efter ett tag! Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Ok jag får hoppas på det, tack ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Hej, jag har ätit enligt LCHF någon vecka nu och har börjar märka att jag blir väldigt irriterad så fort jag blir lite hungrig? Kan detta bero på brist på kalorier eller vad tror ni? Tack. D Näe.. jag tror det är på grund av glukosbrist i första hand.. kanske kaloribrist oxå men det borde du i så fall veta själv! Grejen är ju att du utsätter din kropp för dåligt med kolisar.. så den får brist på glukos och tvingas göra sådant själv i levern.. och/eller ketonkroppar! Vad jag mins så antingen var jag vrålhugrig eller så blev jag inte hungrig alls, det pendlade. Mycket handlar om att hjärnan föredrar mat som höjer blodsockret.. och du får en belöning i form av Dopamin.. då mår du bra! Får du inget Dopamin blir du låg och lättretlig! "För många är bantning en serie misslyckade experiment. Trots kaloriräknare, stegmätare, hushållsvåg och viktcoaching går vikten snarare upp än ner. Att det enda som hjälper är att äta mindre och röra sig mer är något som överviktiga fått höra till leda. Men så enkelt är det faktiskt inte. Vägen till en framgångsrik och hållbar viktkontroll går via hjärnan. Den har en överordnad roll när det gäller vårt grundläggande behov av mat och dryck. Hjärnans belöningssystem är en osynlig supermakt som styr vårt handlande på gott och ont, och som föredrar mat som skjuter blodsockernivån i höjden och ger oss en omedelbar kick. I den här boken får du veta hur man samarbetar med belöningssystemet i stället för att kämpa emot det. Det är lättare att banta med än mot hjärnan! Hjärnkoll på vikten vänder sig både till dig som vill gå ner i vikt och till dig som ger råd om vikt och hälsofrågor." http://www.bokus.com/bok/9789127119215/hjarnkoll-pa-vikten/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 8, 2013 Author Share Posted April 8, 2013 Ok, får kanske börja äta lite mer kolhydrater. tack för tipsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Eller så kör du hard core och väntar ut det hela! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Att man blir irriterad när man är hungrig är ju helt normalt. Finns det någon som inte blir det? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Om det var normalt för mig så hade jag väl inte startat den här tråden. Är det fler som tror att det bara är omställningen? Känner mig tröttare än vanligt också, speciellt på morgonen. Någon som känner igen sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Om det var normalt för mig så hade jag väl inte startat den här tråden. Är det fler som tror att det bara är omställningen? Känner mig tröttare än vanligt också, speciellt på morgonen. Någon som känner igen sig? Omställningsbesvär beror ju på att kroppen inte hunnit ställa om sig till att använda fett som bränsle och det i sin tur innebär att det blir brist på glukos. När hjärnan får för lite glukos så blir man irriterad. Många får ju huvudvärk, känner sig trötta osv när dom börjar med LCHF. Många har betydligt större omställningsbesvär än så. Alla reagerar inte likadant. Om du tycker det blir för jobbigt så kan du ju komplettera med nötter. Dom är dock långsamma så man får äta dom i god tid. Långa promenader eller cykelturer kan också hjälpa eftersom musklerna då använder mer fett som bränsle och det blir mer kolisar över till hjärnan. Ketos kan jag inget om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Ok. Jo jag äter nötter en del, även mycket grönsaker. Sen är det mest ägg, fisk och kyckling. Svamp, bacon. Jag väntar några dagar, verkar som många har varit med om samma sak. Låter ju som att kroppen inte har hunnit ställa om sig till att använda fett som bränsle, som många av er säger. ' Tack för tipsen! Jag fortsätter å skriva hur det utvecklas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Vänta ut det! Om du är lite halvstrikt (med nötter och så) så tar det eventuellt lite längre tid för kroppen att ställa om sig till fettdrift. Tålamod is the key Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ok. Jo jag äter nötter en del, även mycket grönsaker. Sen är det mest ägg, fisk och kyckling. Svamp, bacon. Jag väntar några dagar, verkar som många har varit med om samma sak. Låter ju som att kroppen inte har hunnit ställa om sig till att använda fett som bränsle, som många av er säger. ' Tack för tipsen! Jag fortsätter å skriva hur det utvecklas! När du skriver vad du äter så låter inte som LCHF. Äter du inte mer fett än du berättar här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Även jag tycker det verkar som att du får i dig för lite fett. Extra mycket fett har hjälpt många, inklusive mig, vid omställningsbesvär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Som sagt så är jag nybörjare. Har jag förstått principen rätt att poängen är att man ska helt undvika kolhydrater och ersätta med mycket fett. Och om man äter en större mängd kolhydrater en gång i veckan t.ex. Eller tar några öl, så förstörs dieten? Och att det främst är i början man ska vara strikt med mkt fett och inga kolhydrater, men efter ett tag kan man äta lite mer kolhydrater? (alltså att det inte är så farligt med kolhydrater nån gång i veckan, efter ett tag?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Som sagt så är jag nybörjare. Har jag förstått principen rätt att poängen är att man ska helt undvika kolhydrater och ersätta med mycket fett. Och om man äter en större mängd kolhydrater en gång i veckan t.ex. Eller tar några öl, så förstörs dieten? Och att det främst är i början man ska vara strikt med mkt fett och inga kolhydrater, men efter ett tag kan man äta lite mer kolhydrater? (alltså att det inte är så farligt med kolhydrater nån gång i veckan, efter ett tag?) Nah, kolhydrater är ganska svårt att undvika helt, man brukar säga att för LCHF ska man ligga på MAX 20g kolhydrater per dag, men det finns de som äter både liberalare och striktare. Men 20g är en bra utgångspunkt. Om du tar en öl eller äter för många kolhydrater så kommer du gå ur ketos, vilket innebär att kroppen inte drivs av fett längre. Meningen är att kroppen ska anpassa sig till att använda fett som primärt bränsle istället för glykos. Om du vill äta kolhydrater eller inte är upp till dig, de flesta ser detta som ett livsstilsval och mår otroligt bra av att äta såhär ävwen när viktminskningen är över - det finns till och med de som äter LCHF trotts att de aldrig har behövt tappa i vikt (som jag...). Det handlar om att välja sina kolhydratskällor med omsorg även om man äter liberal lchf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joey Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Ok, jag lutar väl åt det liberala hållet då. Men öl måste man undvika helt om dieten ska funka alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ok, jag lutar väl åt det liberala hållet då. Men öl måste man undvika helt om dieten ska funka alltså? Allt beror på hur strikt man är och hur man definierar LCHF. En öl lite då och då klarar vissa av & mår jättebra ändå, det är nog inviduellt. Tror du får testa dig fram, men tänk på att öl innehåller en del kolhydrater så det kan ju dra iväg där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ok, jag lutar väl åt det liberala hållet då. Men öl måste man undvika helt om dieten ska funka alltså? Öl kan fungera för vissa. Men för att vara ärlig tror jag det är bra att undvika allt sånt från början medan kroppen ställer in sig, efter ett par månader till ett år kan man börja experimentera lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag har lagt upp mitt ätande så att jag aldrig blir hungrig. Hunger är det värsta jag vet sedan kolhydratlivet och jag vill undvika det helt numera. I mitt fall är det hunger som lett till överätande och oproportionella mängder mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Berglund Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Kokosfett kan hjälpa under omställningen, det tas upp snabbt i kroppen, redan i magsäcken, så du får snabb effekt på det.Huvudvärk kan bero på saltbrist eftersom du tappar mycket vatten första tiden när du tömmer kroppen på kolhydrater. Pröva i så fall en tesked salt i ett glas vatten och se ifall det hjälper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts