Jump to content

Hur funkar Metformin? (För viktnedgång?)


Mu2008
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är inte diabetiker men verkar vara insulinresistens. Har hört talas om att metformin skulle kunna hjälpa mig att gå ner i vikt. Trots strikt lågkolhydratkost så händer absolut inget på min vikt. Fick låna en blodsockermätare av en vän och mitt högsta värde är på morgonen ca 6,4-6,8. Vad tror ni som vet? Hur funkar metformin i praktiken? Biverkningar? Hur får man sin doktor att skriva ut detta (de brukar inte gilla att man kommer med egna förslag)? Tack på förhand alla hjälpsamma!

Link to comment
Share on other sites

Metformin fungerar genom att minska leverns egen glukosproduktion via glukoneogenes och stimulerar GLUT4 att ta upp mer glukos från blodet!

 

Vanligaste biverkan är magbesvär och den allvarligaste men ovanligare är Laktatacidos.

 

På morgonen skall man ha högt blodsocker, det är gryningsfenomenet (kortisol) som höjer det för att du skall vakna och ha energi att gå till jobbet.

 

Man får nog vara konstaterad medecinskt insulinresistent för att läkaren skall skriva ut Metformin.

 

Hur länge har du ätit LCHF, för mig tog det tre månader innan något hände.. och det var nog mest en mental omställning som behövdes.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Jag har ätit det nu i en månad och kommer fortsätta hela livet. Mitt blodsocker svänger så hemskt mycket när jag äter minsta socker, ex mer än 30 g kolhydrater per dag. Verkar vara min gräns. Åt det dock förut i en längre period ca 6 månader och det hände inte något alls då heller. Går inte upp dock men har 30 kg över som jag skulle vilja beta av!

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret! Jag har ätit det nu i en månad och kommer fortsätta hela livet. Mitt blodsocker svänger så hemskt mycket när jag äter minsta socker, ex mer än 30 g kolhydrater per dag. Verkar vara min gräns. Åt det dock förut i en längre period ca 6 månader och det hände inte något alls då heller. Går inte upp dock men har 30 kg över som jag skulle vilja beta av!

Ja altså för mig handlade det rätt mycket om olika vanor och sådant som behövdes ändras och hur och varför jag åt.

 

Numera så äter jag bara två gånger om dagen.. det tog ett tag innan man vågade lita på det.. dvs jag gillar att äta rejäla portioner.. så antingen så får man minska på dessa eller antalet.. jag föredrar att minska på antalet.

 

Sen så märker jag att mycket annat spelar in.. som stress och leda.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om Metformin skulle hjälpa mot att blodsockret svänger. Det är väl framförallt fastesockret som sänks om man hämmar leverns glukosproduktion? Speciellt på en person som inte är diabetiker.

 

Varför tror du att du är insulinresistent? Att blodsockret svänger om du äter kolhydrater är ju normalt och äter du LCHF är du kanske också känsligare för kolhydrater än annars.

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp att du äter tillräckligt med fett - lägg dig på cirka 70-80E%. Ät ägg med smör eller riktig majonäs till - enkel och bra mat som det är lätt att få rätt fetthalt i,,,

 

Använd ett pgm på nätet och kolla upp din fördelning för fett, kolhydrater och protein - de flesta som börjar med LCHF överäter protein i början,,,,

 

Det är väl troligt att du är minst pre-diabetiker vilket ju jag anser att man är om man har 30 kg övervikt,,,

 

Din insulinkänslighet blir dock snabbt bättre med minskad vikt - det gäller bara att komma igång med den "positiva" nedåtspiralen,,,,

 

Tänk oxå på att du kan minska rejält i omfång utan att gå ned ett enda gram, du "tränar" och får muskler utan att lyfta ett finger då du går över till LCHF,,,

 

Lyd Zepps råd och ät 2 och max 3 ggr om dagen 0ch inom ett 8-timmars fönster - bästa sättet är att hoppa över frukosten då kroppen redan befinner sig i fasta - en del dricker kaffe med smör, grädde eller kokosfett - det mättar otroligt bra,,,,

 

Metforminet används i USA som ett bantarpiller och när vikten minskat kan det tas bort,,,,

 

Turbometoden för att sänka blodsocker är HIIT - högintensitetsträning (Tabata) samt styrketräning. Du förbrukar blodsocker utan att blanda in insulin och ökar oxå på din insulinkänslighet rejält vilket ju rimligtvis borde minska blodsockersvängningarnas styrka en hel del?

 

Ta det lugnt i början - själv kör jag med racercykel inomhus samt med kettlebells (du får ett helt gym  i handen) - du kommer att bli otroligt förvånad över hur snabbt din kondition blir betydligt bättre!!!

 

Promenader hjälper men att rulta omkring bland hyllorna i ett varuhus ger inget - ta i lite istället!

 

http://diabetesdoc.bloggsida.se/motion/easd-berlin-dag-3-att-valja-ratt-motion

 

En halvtimmes daglig promenad anses kunna ge runt 10% sänkning av långtidssockret.

 

10 kg viktminskning ger 5 - 15 mmHg lägre blodtryck - betydligt bättre än piller,,,

 

Kolla upp ditt långtidssocker på en vårdcentral - ett sådant prov får du direkt med din övervikt!

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för alla råd! Jag lär mig mer och mer varje dag om hur kroppen funkar. Styrketräning har jag hört förut ska vara bra men jag har inte fattat varför. Nu vet jag varför och då är det lättare att göra. Uppskattar att ni vänliga själar försöker hjälpa till!

Link to comment
Share on other sites

Som lite ytterliggare info sägs det att 20 - 30 minuters promenad motsvarar ungefär 1 tablett Metformin, uppgifterna om längden går isär lite men beror väl på intensitet och mycket annat,,,

 

Endera får man se till att minska blodsockerhalten med hjälp av piller (Metforminet minskar ju glykoneogenesen och minskar upptaget i tarmarna) eller så motionerar (förbränner) du bort sockret, givetvis äter man LCHF om man har problem med högt blodsocker,,,

 

Det fina med styrketräning är att du förutom lägre blodsocker oxå ökar på musklernas insulinkänslighet - ökningen sägs sitta i 8 - 24 timmar efteråt, uppgifterna varierar lite,,,

 

Om du är man tar du till tricket att träna överkroppen - ett snabbt sätt att se mindre stor ut,,, 

 

Det hävdas oxå att det ska gå att återställa en insulinresistent lever genom att köra en ketogen diet liknande den som epileptiker kan ta till - ett par månader på sådär 800 kcal påstås kunna göra underverk.

 

Jag tror de har helt rätt - svält är nog ett betydligt "normalare" tillstånd än att ständigt vara proppmätt,,,,

 

Men du kommer nog långt med periodisk fasta - som är lätt att genomföra då man äter LCHF och är fettdriven hela tiden!

 

Alkohol är ett otyg - uppgifterna går isär men min uppfattning är att en någorlunda rejäl "rotblöta" hämmar viktnedgången upp till en vecka - öl är givetvis helt förbjudet utom på julaftonen och eventuellt midsommar,,,,

 

Lycka till - du bör ha nått din målvikt ungefär i augusti,,,,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...