Jump to content

Provocerad av all "sockrig" matlagning i TV?

AnetteB

Recommended Posts

Jag känner mej oerhört provocerad ibland av många av dom där matlagningarna och bakningarna som sker på nästan alla kanaler i vårt TV-utbud... och fyran är värst tycker jag!

Jag har ofta TV:n på i bakgrunden här i hemmet och i morgonens nyhetsprogram har dom alltid nån kock eller bagare som fixar och donar, och jag upplever som att dom riktigt fokuserar på att det ska vara så långt ifrån LCHF som det bara går att vara?!

Det sockras och pratas om sockret med len och mjuk röst, så jag börjar undra om inte annonsörerna hotar med att dra tillbaka sina reklamer och annonser om dom ens nämner mat som är nyttig?!

Är det någon mer än jag som reagerar på detta? Eller är det jag som är "känslig" kanske  :rolleyes:

• Like 2

Mmm håller med - visst kan det vara störande. Jag reagerar likadant på LCHFsötsaker/desserter när det gäller LCHFvänner som jag följer på Instagram. Jag blir liksom provocerad av att få en LCHF-kladdkaka upptryckt rakt i ansiktet... :/ Men det är för att jag inte vill riskera att bli triggad av sött! Jag är som en nygjord vampyr som inte klarar av att se eller känna lukten av blod :P

• Like 3

Då blir jag betydigt mer provocerad i affären där skräpprodukterna står uppradade. Frödinge kladdkaka eller bake off-kanelbullar någon? Nä då äter jag hellre hembakt, i lagom mängd (denna mängd är såklart individuell beroende vad man tål :).

• Like 1

Förra säsongen av Malous Efter tio exempelvis, där det i nästan varje program stod en stor skål på hög fot fylld med gelehallon mitt på bordet, och var nästan ständigt i bild.

- Till och med programmen efter att Ann Fernholm var där och blev intervjuad och dom testade sitt blodsocker efter att ha ätit ett gelehallon, så fortsatte dom där sockriga hallonen att dominera i rutan, som JAG upplevde det i allafall  :angry:  ;)

Har hört att i princip alla kockutbildningar i Sverige lär ut att man måste ha socker i alla maträtter. Då är det ju inte konstigt att det måste vara det i all mat som visas på TV med.
Ååå kan inte kostdoktorn ha ett program på TV där han bjuder in mängder med LCHF profiler, som bland annat lagar LCHF mat.

• Like 3

Har hört att i princip alla kockutbildningar i Sverige lär ut att man måste ha socker i alla maträtter. Då är det ju inte konstigt att det måste vara det i all mat som visas på TV med.

Ååå kan inte kostdoktorn ha ett program på TV där han bjuder in mängder med LCHF profiler, som bland annat lagar LCHF mat.

Tycker jag med  :D

• Like 1

• 2 weeks later...

Ja, tyvärr är det sant. Jag får alltid högt blodsocker efter att ha ätit på restaurang även om jag väljer LCHF-liknande rätter. Det måste bero på allt dolt socker eftersom jag får aldrig högt socker av min egen hemmalagade mat (är "frisk" typ2-diabetiker, som håller sockret på normal nivå endast genom LCHF).