Jump to content

Hunger

Ronny

Recommended Posts

Tjenixen! 

Jag har ett litet problem med hunger. Tror jag iallafall.
Jag äter två mål om dagen, men ibland känns det som att

det räcker med ett. Som jag har förstått det så ska man ju

bara äta när man är hungrig, men det tar hur lång tid som helst

för mig att bli det, iallafall på morgonen. 

Det kan gå 2-4 timmar och då äter jag nåt bara för att få i mig
någonting, men jag är inte speciellt hungrig. 

Tränar inget för övrigt, förutom "vardagsmotion" som man
"får gratis".

Är det här bra eller dåligt?

Jag skulle säga: ät som det passar dig (även en gång/dag) men håll koll på att du mår bra och har ork. Och ha gärna lite koll på hur mycket du äter totalt under dagen, så du inte svälter dig. Är du ny på LCHF kan det ta ett tag innan du känner igen hungerkänslorna, men det ingår i konceptet att försöka lära känna kroppens signaler.

Tjenixen! 

Jag har ett litet problem med hunger. Tror jag iallafall.

Jag äter två mål om dagen, men ibland känns det som att

det räcker med ett. Som jag har förstått det så ska man ju

bara äta när man är hungrig, men det tar hur lång tid som helst

för mig att bli det, iallafall på morgonen. 

Det kan gå 2-4 timmar och då äter jag nåt bara för att få i mig

någonting, men jag är inte speciellt hungrig. 

Tränar inget för övrigt, förutom "vardagsmotion" som man

"får gratis".

Är det här bra eller dåligt?

Vadå 2-4 timmar är väl inget vänta mycket längre så blir du kanske hungrigare. Skulle du bli hungrig inom 2 tim har du ätit för lite.

Att äta har oftast med olika inlärda vanor att göra... både postiva och negativa diton. Enligt praxis ska man äta visst antal gånger om dagen med ett visst innehäll och helst samtidigt som alla andra. Ett framgångrikt LCHF:ande innebär att bryta mot alla dessa praxis. Det kan även handla om att bryta mot LCHF:s egna "sanningar" om kroppen mår bättre av det. Din kropp fungerar nämligen bara som din kropp gör och genom att lyssna på kroppen, kommer du underfund med vad kroppen vill ha och när. Om kroppen har störningar i att känna rätt, kan det ta litet tid innan olika funktioner normaliseras, men till slut inträffar det. Därmed vill jag säga att strunt i olika praxis, ät efter kroppens behov och det du gillar. Vill du börja dagen med saftig biff, gör det om biffen löser dina problem. Lås inte tanken i en hörna !  

Det problemet har du gemensamt med flera av oss andra här på forumet oxå.. fast de flesta anser det inte vara något problem utan snarare en av fördelarna med LCHF!

Såå.. jag äter inget på morgonen.. jag åt ju för bara 15 timmar sedan och det är bara 4 timmar till lunch!

Håll bara koll på att du inte får i dig för lite, för en del tappar aptiten, eller rättare sagt känner inte igen de nya signalerna.

• Like 3