Aleks Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag äter LCHF för att gå ner i vikt. Nu har jag stampat med samma typ av mat och tänkte att jag skulle ta hjälp av andra. Därför undrar jag vad strikt LCHF är för dig och vilken typ av mat som räknas dit. Det skulle vara trevligt med förslag på olika rätter, gärna med recept. Jag är inte direkt någon frukost människa, i alla fall för tillfället, utan det är kaffe med grädde och sen till jobb. Fett alternativet till kaffe, som kokos och smör, är inte aktuellt just nu då smaken på min "frukost" blir förstörd tycker jag. Ös på med tips och råd. Jag ska hem och inventera kyl och frys Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 kolla: http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition/ Under 10 gram per dag ger inte mycket utrymme för mejerier och grönsaker. Har själv registrerat min kost mycket noggrant och kommer oftast upp i 10-20 gram per dag och tyckte då att jag åt ganska strikt, ack så jag bedrog mig ;-) Så, själv äter jag Normal LCHF till övre gräns för LCHF och då äter jag lite paprika, grädde i kaffet och gräddsåser, lite kokt broccoli och lite nötter. Vips, så var man uppe i 30 gram kolisar per dag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Kött/fisk/ägg + smör Fritt med bladgrönsaker Måttligt med mejerier (Basera aldrig kosten på mejerier) Enstaka bitar av tomat paprika Frukt = sällan Bär = efterrätt nån gång per vecka <20 gram kolhydrater om dan i snitt 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Strikt LCHF ser jag som <5g kolhydrater per dag. Då antar jag att man äter näst intill endast animalier. Fläsk, nötkött, kyckling, fisk, smör, ost, ägg, kokosfett etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaWii Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Strikt LCHF för mig handlar mest om att dra ner på mjölkprodukterna och titta en extra gång på vilken typ av grönsak jag äter. Jag har märkt att när jag försöker strama upp kolhydratintaget är det lätt hänt att det blir mer protein istället, kött och ägg, så det får man ju också se upp för. Strikt LCHF handlar om att äta de basala livsmedlena, och inte joxa så mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 strikt för mig är nog som robineh säger. endast animaliska och smör och ev ost. jag kör mer liberal alltså bär, nötter mejerier etc. vilket man antagligen inte kör om man kör riktigt strikt. samt grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Strikt LCHF är i princip optimal ketos ur ett basalt praktiskt perspektiv. Då hamnar man i regel under 5 E% kolhydrater. Individuella variationer måste också vägas in i detta. När jag åt som mest strikt LCHF-kost så hamnade jag på 15-25 gram kolhydrater/dag. Under den nivån är det väldigt svårt att komma för min del och i E% var jag då oftast i häraden 3-5 E%. Numera hamnar jag nog på ca 30-60 gram/dag och det upplever jag faktiskt vara "liberalt" ur perspektivet att jag verkligen inte upplever någon restriktion utan äter egentligen godare än vad jag gjorde förr i tiden. Igår åt jag t.o.m. en satsumas vilket var första gången på ett halvår (vad jag minns) som jag åt frukt. Detta hänger enbart ihop med att jag nästan helt tappat suget efter frukt. Den praktiska skillnaden, för mig, vad gäller strikt LCHF och mer nutida är att jag numera äter lite mer grönsaker (oftast i grytor men ibland även sallader). Jag får också i mig en del grädde. Mörk choklad har jag inga som helst problem med och där äter jag utan upplevd restriktion vilket i praktiken bara blir 1-2 bitar till kaffet. Det händer dock att det blir en hel kaka om andan faller på. Men jag klarar det (lätt) och är man i en annan sits med annat energibehov/annan aktivitetsnivå så ska man så klart inte anamma den typen av ätande. Vill man verkligen göra det enkelt för sig för att "strikta upp sig" under en period så kan man ju använda något som närmar sig titrering utan att man för den sakens skull behöver leva på nedmixad och exakt vägd/beräknad föda. Då väljer man helt enkelt ut några mycket enkla favoriträtter som man pendlar mellan och alltid äter. Äter man 3 ggr/dag så ser man till att äta mängden protein man behöver/dag uppdelat på dessa tillfällen à la kött + ägg och så smör eller liknande som energimässig utfyllnad vid behov. Enformigt måhända men ibland och i vissa fall kan det behövas för att få lite styrfart vad gäller viktnedgång och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Oj kul att läsa de olika definitionerna på strikt. Ett enkelt recept är 4 kycklingbröst med en massa kryddor (ca. 2-5 tsk per krydda typ), ingefära, chili peppar, paprikapulver, svartpeppar, salt, spiskummin, chilli pulver, lökpulver, vitlökspulver, cayenne peppar typ det du tycker är gott , blanda med 1-2 dl rapsolja, och häll över kycklingen, ha in i ugnen, servera med smält smör, rödlök och isbergsallad och cream cheese. Det är väl bra att inte vara en frukostmänniska, jag använder mig mig av periodisk fasta, vilket gör att jag äter ca 2 ggr om dagen det gör att jag kan fördela mina max 20 gram kolhydrater på färre måltider vilket gör dem godare enligt mig. Så för mig är strikt max 20 gram. Jag gör skillnad på strikt och fakir som för mig är smör, kött och ägg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Utesluta självklara saker som vetemjöl, ris och potatis samt ligga i optimal ketos, vilket är individbaserat. Jag äter 30g kh/dag och har ett bra ketosvärde, och anser mig därför strikt LCHF även om andra inte håller med Tycker också man ska försöka anamma livsstilen om att äta så naturligt som möjligt, dvs köpa ekologiskt & icke-processerat till den mån det går. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag betrakar <20g om dagen som strikt. Äter man <5g anser jag det vara fakir. Egna erfarenheter säger mig att det inte går bra att ligga så lågt som under 5 en längre tid. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jounih Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag brukar titta på en grönsak ibland 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mumlan Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jounih, haha.. Det är lustigt när man har börjat tänka se-men-inte-röra om grönsaker. Så är det för mig. Hur det kan bli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag tycker jag är ganska strikt men jag har nog min egen variant. Jag äter inte mjöl, mejeri, baljväxter eller nötter/frön. Nötter är på grund av att magen reagerar. Men jag är noga med att få i mig grönsaker, ungefär 2/3 av min "mat tallrik" består av grönsaker numera och där tänker jag efter så att jag får i mig så mycket näring som möjligt. Alltid någon mörkgrön grönsak, som mangold, spenat, grönkål. Alltid någon färgad grönsak som paprika, rödkål, röd lök. Alltid någon tredje grönsakssort som broccoli, sparris, vitkål, avokado etc. Svamp försöker jag också äta. Rotfrukter som persiljerot, majrova, rättika. Jag försöker att hålla nere kolhydratsmängden så jag undviker grönsaker som morötter etc, samt även bär, eftersom jag behöver gå ned lite i vikt. Samt att jag tänker att socker är lite inflammatoriskt, försöker hålla nere. Annars skulle jag nog äta lite bär. Försöker får antioxidanter från andra källor istället, bla dricker jag chaga té och äter grapefruktkärnextrakt. Så lchf utan mejeri och med mycket ovanjordsgrönsaker + vissa rotfrukter? Eller paleo utan nötter/frön och bär samt lite koll på kolhydratsmängden? Försöker också äta ekologiskt och vilt/gräsbetat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag tycker jag är ganska strikt men jag har nog min egen variant. Jag äter inte mjöl, mejeri, baljväxter eller nötter/frön. Nötter är på grund av att magen reagerar. Men jag är noga med att få i mig grönsaker, ungefär 2/3 av min "mat tallrik" består av grönsaker numera och där tänker jag efter så att jag får i mig så mycket näring som möjligt. Alltid någon mörkgrön grönsak, som mangold, spenat, grönkål. Alltid någon färgad grönsak som paprika, rödkål, röd lök. Alltid någon tredje grönsakssort som broccoli, sparris, vitkål, avokado etc. Svamp försöker jag också äta. Rotfrukter som persiljerot, majrova, rättika. Jag försöker att hålla nere kolhydratsmängden så jag undviker grönsaker som morötter etc, samt även bär, eftersom jag behöver gå ned lite i vikt. Samt att jag tänker att socker är lite inflammatoriskt, försöker hålla nere. Annars skulle jag nog äta lite bär. Försöker får antioxidanter från andra källor istället, bla dricker jag chaga té och äter grapefruktkärnextrakt. Så lchf utan mejeri och med mycket ovanjordsgrönsaker + vissa rotfrukter? Eller paleo utan nötter/frön och bär samt lite koll på kolhydratsmängden? Försöker också äta ekologiskt och vilt/gräsbetat. Jag äter nog ganska lika dig tror jag men jag skippar ofta det röda i alla fall röd paprika som smakar för sött i min mun. Chili och rödkol använder jag ofta.Om jag vill vara striktare så beror det ofta på att jag mår lite bättre då jag kryper ner runt 20gr. (Jag äter LCHF för hälsan då jag är normalvikt). Jag kör då på MBC-kaffe och ägg till frukost, lunch och middag som vanligt. När jag inte är så strikt så byter jag frukosten till turkisk joghurt med lite creme-fraiche i med LCHF mysli, till det en vanlig kaffe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 För mig är strikt LCHF under 5g per dag. Allt över är liberal LCHF... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag äter nog ganska lika dig tror jag men jag skippar ofta det röda i alla fall röd paprika som smakar för sött i min mun. Chili och rödkol använder jag ofta.Om jag vill vara striktare så beror det ofta på att jag mår lite bättre då jag kryper ner runt 20gr. (Jag äter LCHF för hälsan då jag är normalvikt). Jag kör då på MBC-kaffe och ägg till frukost, lunch och middag som vanligt. När jag inte är så strikt så byter jag frukosten till turkisk joghurt med lite creme-fraiche i med LCHF mysli, till det en vanlig kaffe. Baby spenat och strimlad rödkål (strimla med osthyveln!) är en bra nödlösning för att få färg och mörkgrönt. Med mycket oliv/rapsolja och salt och peppar. Enkelt att komplettera med tex kokt broccoli. Smörstekta champinjoner till äggröra är en annan pärla. MBC kaffe är en annan favorit, försöker äta minst 1-2 msk kokosfett per dag. Är tokig i avokado Nytt projekt är egen buljong... vi får se hur det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Baby spenat och strimlad rödkål (strimla med osthyveln!) är en bra nödlösning för att få färg och mörkgrönt. Med mycket oliv/rapsolja och salt och peppar. Enkelt att komplettera med tex kokt broccoli. Smörstekta champinjoner till äggröra är en annan pärla. MBC kaffe är en annan favorit, försöker äta minst 1-2 msk kokosfett per dag. Är tokig i avokado Nytt projekt är egen buljong... vi får se hur det går. Det svåra är att få tag i bra kokeben. Oxsvans ser man inte heller så ofta numera. Fast det blir ju fin buljong av när man kokar kött men inte så mycket. Kokt höna ger en fantastisk buljong men svårt att få tag i höna och speciellt i ekologisk sådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Det svåra är att få tag i bra kokeben. Oxsvans ser man inte heller så ofta numera. Fast det blir ju fin buljong av när man kokar kött men inte så mycket. Kokt höna ger en fantastisk buljong men svårt att få tag i höna och speciellt i ekologisk sådan. När man beställer gräsbetat kött kan man även beställa märgben. Men jag vet inte om det blev så gott, hade nog för mycket alger i. Kan man koka på kyckling? Det finns ju bosarps. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Baby spenat och strimlad rödkål (strimla med osthyveln!) är en bra nödlösning för att få färg och mörkgrönt. Med mycket oliv/rapsolja och salt och peppar. Enkelt att komplettera med tex kokt broccoli. Smörstekta champinjoner till äggröra är en annan pärla. MBC kaffe är en annan favorit, försöker äta minst 1-2 msk kokosfett per dag. Är tokig i avokado Nytt projekt är egen buljong... vi får se hur det går. Mmm.Nu blev jag hungrig, Problem bara när alla i hushållet har olika smak .Champinjonerna med äggröra låter så himla gott tyvärr får jag nog äta detta själv men det gör ju egentligen inget alls.Spenat passar till det mesta, i dag lagade jag squash lasagne med spenat och mozzarella i den blev väldigt god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 När man beställer gräsbetat kött kan man även beställa märgben. Men jag vet inte om det blev så gott, hade nog för mycket alger i. Kan man koka på kyckling? Det finns ju bosarps. Det går utmärkt att koka buljong på kyckling! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slimbaby Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag har ingen koll på hur mycket kolhydrater jag äter. Men jag har uteslutit alla mejeriprodukter, grönsaker, bär och nötter. Äter i princip bara ägg, kött, fisk, räkor, kokosmjölk. Ibland äter jag sallad till med halloumi eller feta ost Och försöker ibland på helger unna mig rysk youghurt om jag förtjänar de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 När man beställer gräsbetat kött kan man även beställa märgben. Men jag vet inte om det blev så gott, hade nog för mycket alger i. Kan man koka på kyckling? Det finns ju bosarps. Kycklingbuljong blir rätt blaskig. Ett tag hade dom jättestora bosarpskycklingar som såldes i halvor. Dom blev det en god buljong av men nu verkar inte dom finnas längre och deras mindre kycklingar funkade inte att koka buljong på. När det gäller buljong så verkar den bli mustigare om djuret är äldre. Höna blir ju god buljong på. Jag bad min icaaffär att ta hem höna men dom sa att det inte fanns att få tag på. Då ringde jag ICA centralt och bad att få tala med personen som hade hand om dom kyckling o dyl och han sa att det gick visst att beställa. Ringde tillbaka till affären igen och han tog då hem höna. Bara så du vet om du frågar i en ica-affär. Det är med i deras sortiment sedan ett par år tillbaka men handlarna har inte koll på det. Willys brukar ha men dom tar slut så fort dom får hem. Innan jag fick ica att ta hem så lovade Willys att ringa när dom fick nästa leverans. Det gjorde dom också men en timme senare ringde dom igen och sa att dom tyvärr redan tagit slut. Helst skulle jag dock vilja få tag i ekologisk höns. Om efterfrågan ökar så kommer det att finnas men att höns försvann från butikerna för 10-15 år sedan berodde på att folk inte iddes koka sådant och nu vet inte alla att det är något man kan fråga efter. Jag har en tryckkokare så det blir inte ens långkok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Oj, vad många som svarat. Satte kaffet i halsen imorse nästan när jag såg vilken morgon läsning jag hade Jag frågade om strikt LCHF för jag kämpar med vikten och med att pussla ihop familjelivet. Med två barn (på 2 och 6 år) kan man inte enbart köra strikt LCHF för då får jag laga mat dygnet runt känns det som. Barnen äter mycket liberal lchf hemma och det som serveras på förskolan. Den äldsta får lördagsgodis ibland, fast hon föredrar att baka något smarrigt med oss. Hemmagjord glass och chokladsås är väldigt uppskattat av barnen. Jag vet uppriktigt inte HUR jag ska minska användandet av mejerier i kosten. Barnen ratar såser gjorda på kokosmjölk och kokosgrädde. Bea spottas ut. Dressingar på oljor uppskattas inte heller. Däremot en hemmagjord sås, gräddsås eller champinjonsås, äter de som soppa!! Så dels ska jag hitta en balans som funkar för hela familjen och dels ska jag hitta något som funkar för mig och min viktnedgång. Ett evigt pusslande känns det som! Under en period åt jag taco färs till varje lunch. Jag hade avocado till och någon snabbt ihopvispad aioli. En eller två grönsaker coh riven ost till. Jag kan inte se åt den maten längre... Jag gillar variation, behöver inte vara ofta och mycket men min smärtgräns går på samma mat till tre måltider per vecka Jag börjar dagen med kaffe med grädde i (till min mans stora fasa, för huuur kan jag hoppa frukosten...) Till lunch blir det gårdagens rester oftast, igår var det hemmagjord köttfärsås och idag blir det tonfiskssallad med mest tonfisk och ägg i + någon sked smetana och majonnäs för kladdets, fettets och smakens skull. Middagen igår var asiatisk kycklinggryta med broccoli i. Den var gjord på kokosmjölk och smaksatt med bla curry. Jag äter inget mellan måltiderna, dricker inget mer kaffe heller. Dricker jag något blir det vatten. Fram till fö rnågra dagar sedan kunde jag äta någon LCHF efterrätt (pannacotta eller bär med grädde eller någon bit mörk - 90%- choklad eller nötter) men jag har under en veckas tid tagit bort allt som kan räknas som "unna sig" för att se om det gör någon skillnad. Jag går på semester vecka 21 så jag tänkte köra på detta vis fram tills dess. Dock får jag ju modifiera matintaget efter behovet. Är jag hungrig på morgonen får jag ju äta NÅGOT. Jag ser ju på min sammanställning över gårdagens matintag att jag ligger lågt på fett sidan... Jag har inte varit hungrig alls så jag har inte tänkt på det... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 När man beställer gräsbetat kött kan man även beställa märgben. Men jag vet inte om det blev så gott, hade nog för mycket alger i. Kan man koka på kyckling? Det finns ju bosarps. Jag brukar koka enbart på märgben, vatten och salt. Blir oftast ganska bra, och sen kan man frysa in och ta fram efter behov och koka med/smaksätta med det man vill ha för tillfället. Eller äta den som den är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag brukar koka enbart på märgben, vatten och salt. Blir oftast ganska bra, och sen kan man frysa in och ta fram efter behov och koka med/smaksätta med det man vill ha för tillfället. Eller äta den som den är. Glömde att skriva att jag brukar koka benen med kött på, och sen silar jag buljongen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Vi tar vara på det som blir över när vi har ätit ugnsgrillad kyckling (hel kyckling då). En del av det som blir över läggs i en gryta sedan fyller vi på med allt möjligt gott som lök, viltlök, morot, palsternacka, kryddor. På med vatten och låter det puttra några timmar. Må va att det inte är den bästa buljongen med tanke på köttet men det är en väldigt god smaksättare till diverse kycklinggrytor. Ska våga mig på att göra köttbuljong också. Kanske lite smaksatt med rött vin ... mmmums!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Köp "LCHF för hela familjen" av Monique Forslund där finns många olika goda rätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Oj, vad många som svarat. Satte kaffet i halsen imorse nästan när jag såg vilken morgon läsning jag hade Jag frågade om strikt LCHF för jag kämpar med vikten och med att pussla ihop familjelivet. Med två barn (på 2 och 6 år) kan man inte enbart köra strikt LCHF för då får jag laga mat dygnet runt känns det som. Barnen äter mycket liberal lchf hemma och det som serveras på förskolan. Den äldsta får lördagsgodis ibland, fast hon föredrar att baka något smarrigt med oss. Hemmagjord glass och chokladsås är väldigt uppskattat av barnen. Jag vet uppriktigt inte HUR jag ska minska användandet av mejerier i kosten. Barnen ratar såser gjorda på kokosmjölk och kokosgrädde. Bea spottas ut. Dressingar på oljor uppskattas inte heller. Däremot en hemmagjord sås, gräddsås eller champinjonsås, äter de som soppa!! Så dels ska jag hitta en balans som funkar för hela familjen och dels ska jag hitta något som funkar för mig och min viktnedgång. Ett evigt pusslande känns det som! Under en period åt jag taco färs till varje lunch. Jag hade avocado till och någon snabbt ihopvispad aioli. En eller två grönsaker coh riven ost till. Jag kan inte se åt den maten längre... Jag gillar variation, behöver inte vara ofta och mycket men min smärtgräns går på samma mat till tre måltider per vecka Jag börjar dagen med kaffe med grädde i (till min mans stora fasa, för huuur kan jag hoppa frukosten...) Till lunch blir det gårdagens rester oftast, igår var det hemmagjord köttfärsås och idag blir det tonfiskssallad med mest tonfisk och ägg i + någon sked smetana och majonnäs för kladdets, fettets och smakens skull. Middagen igår var asiatisk kycklinggryta med broccoli i. Den var gjord på kokosmjölk och smaksatt med bla curry. Jag äter inget mellan måltiderna, dricker inget mer kaffe heller. Dricker jag något blir det vatten. Fram till fö rnågra dagar sedan kunde jag äta någon LCHF efterrätt (pannacotta eller bär med grädde eller någon bit mörk - 90%- choklad eller nötter) men jag har under en veckas tid tagit bort allt som kan räknas som "unna sig" för att se om det gör någon skillnad. Jag går på semester vecka 21 så jag tänkte köra på detta vis fram tills dess. Dock får jag ju modifiera matintaget efter behovet. Är jag hungrig på morgonen får jag ju äta NÅGOT. Jag ser ju på min sammanställning över gårdagens matintag att jag ligger lågt på fett sidan... Jag har inte varit hungrig alls så jag har inte tänkt på det... Det där låter precis som hemma hos oss. Har också svårt att minska på mejerierna i kosten. Du skulle kunna göra två såser, eller köpa frädig Bea för att slippa göra egen, eller ta majjo till dig själv. Alltså, fortsätta göra gräddiga såser till familjen, men till dig själv ta färdig mejerifri sås? OM du inte går ner i vikt men vill/behöver, så testa att dricka svart kaffe på morgonen, strunta i grädden. Bra att du tagit bort efterrätter, nötter och choklad, det drar upp kh och kalorier rejält! Kämpa på, detta är ju långsiktigt och gör långsamma små förändringar så ska du se att det hela ordnar sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Finns bosarps kyckling i tex ica? För nu när jag äter lchf har det blivit nästan ingen kyckling ivlket jag åt mkt förr. Då jag inte trodde det fanns någon bra eftersom jag helst av allt bara vill äta gräsbetat och villt. Men det finns alltså bra kyckling ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Finns bosarps kyckling i tex ica? För nu när jag äter lchf har det blivit nästan ingen kyckling ivlket jag åt mkt förr. Då jag inte trodde det fanns någon bra eftersom jag helst av allt bara vill äta gräsbetat och villt. Men det finns alltså bra kyckling ? Ica maxi och Willys. Men den är dyr >.< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 FÖr mig (vet att det avviker från Docs) är LCHF uppdelningen så här: < 5 gr kh/dag Fakir 5-20 gr kh/dag Strikt LCHF (som håller de flesta i god ketos) 20-50 gr kh/dag LCHF 50-100 gr kh/dag Liberal LCHF>100 gr kh/dag kolhydrats kost. Jag har en "grund majo" som jag gör och har i kylen på 1 ägg, 1-2 tsk vitvinsvinäger, 3-4 dl olja. Smaksätts med allt från dragon och öppelcidervinäger och salt, för beasmak, parmesanost till köttfärsås, finhackade oliver, soya osv.... Dricker äggmjölk till frukost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag ser det såhär: Under 5 gr kh: Fakir Max 5 gr kh eller max 2E% för de som äter mycket mat: Strikt LCHF Max 10 gr kh: Halv strikt LCHF Max 20 gr kh eller 5E%: Normal LCHF 20 - 50 gr kh, eller 10E%: Liberal LCHF50 - 100 gr kh: Lågkolhydratskost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ica maxi och Willys. Men den är dyr >.< Jaså? Vad ligger den på? Ah inte dyrare än gräsbetes kött hoppas jag Haha. Det enda man köper nu för tiden samt vild fisk så skulle vara gött med lite kyckling då och då . Men dom sagt inte ätit det på länge för vill inte ha foder upp fött Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 FÖr mig (vet att det avviker från Docs) är LCHF uppdelningen så här: < 5 gr kh/dag Fakir 5-20 gr kh/dag Strikt LCHF (som håller de flesta i god ketos) 20-50 gr kh/dag LCHF 50-100 gr kh/dag Liberal LCHF >100 gr kh/dag kolhydrats kost. Jag har en "grund majo" som jag gör och har i kylen på 1 ägg, 1-2 tsk vitvinsvinäger, 3-4 dl olja. Smaksätts med allt från dragon och öppelcidervinäger och salt, för beasmak, parmesanost till köttfärsås, finhackade oliver, soya osv.... Dricker äggmjölk till frukost. Jag ser det såhär: Under 5 gr kh: Fakir Max 5 gr kh eller max 2E% för de som äter mycket mat: Strikt LCHF Max 10 gr kh: Halv strikt LCHF Max 20 gr kh eller 5E%: Normal LCHF 20 - 50 gr kh, eller 10E%: Liberal LCHF 50 - 100 gr kh: Lågkolhydratskost Men när upphör ketosen och vad händer då med kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Enligt officiell definition är ju den övre gränsen för LCHF ca. 50 gram kolhydrater. LCHF på den nivån kallas för liberal för att sedan vid överskridande heta kolhydratreducerat kost. Normal LCHF handlar enligt samma definition max 25 gram kolisar. Sedan säger inte definitionen mycket mer, om jag uppfattat det korrekt. I det perspektivet skulle att äta "strikt" kunna handla om att aldrig överskrida den övre gränsen för LCHF. Alltså hålla sig inom definitionen utan "fusk" eller avsteg. Jag resonetar själv enligt det ovanstående, fast jag har nog satt gränsen för "strikt" runt gränsen för normal LCHF, dvs. runt 25 gram. Anledningen är just det nämnda resonemanget kring avvikelserna. Med 25 grams gränsen skapar man utrymme för dolda intag och naturlig variation för att b.la. kunna slippa skuldkänslor vid ett ev. överskridande... om så ofivillig eller frivillig. Att jag sedan själv försöker äta efter 5 grams nivån som rent praktiskt kan variera mellan 0 och 10 gram, är en helt annan sak. Strikt är det dock alla gånger och jag avviker sällan från min plan. Jag har för mig att runt 20 gram är det som jag ätit som högst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jaså? Vad ligger den på? Ah inte dyrare än gräsbetes kött hoppas jag Haha. Det enda man köper nu för tiden samt vild fisk så skulle vara gött med lite kyckling då och då . Men dom sagt inte ätit det på länge för vill inte ha foder upp fött Jag tror en hel kyckling (är billigare) går på ca 110 kr/kg. En Bosarps kyckling verkar alltid väga runt 2kg så det blir en slant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Men när upphör ketosen och vad händer då med kroppen? Det är väldigt individuellt. För vissa upphör ketosen vid 25g kolhydrater, för vissa vid 100g kolhydrater. Det är även beroende av hur mycket protein som äts. Jag som tränar mycket ligger fortfarande i ketos vid 50-60g kolhydrater trots ett högt proteinintag. Minskar jag på proteinet kan jag äta mer kolhydrater och fortfarande stanna i ketos. Vid mitt senaste kolhydratsexperiment åt jag 100-150g kolhydrater per dag under 3 dagar och hoppade då ur ketos, men var tillbaka i optimal ketos 2 dagar senare. Så, som sagt, det beror på kroppstyp, träningsmängd, proteinintag och givetvis kolhydratsintag. Det som händer när du går ur ketos är att kroppen använder glucos som primärbränsle istället för just ketoner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det är väldigt individuellt. För vissa upphör ketosen vid 25g kolhydrater, för vissa vid 100g kolhydrater. Det är även beroende av hur mycket protein som äts. Jag som tränar mycket ligger fortfarande i ketos vid 50-60g kolhydrater trots ett högt proteinintag. Minskar jag på proteinet kan jag äta mer kolhydrater och fortfarande stanna i ketos. Vid mitt senaste kolhydratsexperiment åt jag 100-150g kolhydrater per dag under 3 dagar och hoppade då ur ketos, men var tillbaka i optimal ketos 2 dagar senare. Så, som sagt, det beror på kroppstyp, träningsmängd, proteinintag och givetvis kolhydratsintag. Det som händer när du går ur ketos är att kroppen använder glucos som primärbränsle istället för just ketoner Det jag funderar på är om man går över till en liberal variant (främst addera rotfrukter som jag saknar) och hamnar ur ketos kan lite olika saker hända. 1. Jag är fortfarande mätt och utan sockersug, och kan göra något litet nedsteg utan att behöva ha omställningsbesvär. 2. Jag går upp i vikt på grund av att det blir mycket fettinlagring i cellerna. ja... jag är väl mest orolig för den sista och hoppas på den första. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Men när upphör ketosen och vad händer då med kroppen? När man är i Ketos så använder kroppen fett som primär energi källa. Detta gör också att de flesta går ner i vikt. Optimal ketos enl. Kostdoktorn är 1,5-3 så man måste äta ganska lite kolhydrater och protein tycker jag. Att bara "vara i ketos" är inte så svårt att komma ner i 3 är lite svårare. Man mäter detta lätt med ketosstickor från apoteket som man kissar på på morgonen när man vaknar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det jag funderar på är om man går över till en liberal variant (främst addera rotfrukter som jag saknar) och hamnar ur ketos kan lite olika saker hända. 1. Jag är fortfarande mätt och utan sockersug, och kan göra något litet nedsteg utan att behöva ha omställningsbesvär. 2. Jag går upp i vikt på grund av att det blir mycket fettinlagring i cellerna. ja... jag är väl mest orolig för den sista och hoppas på den första. Vissa går ju ner på "liberal" LCHF oftast beror det på hur mycket man behöver gå ner kan jag tycka. har du sett denna listan på saker du kan äta men istället äta lite mindre kanske? http://www.fettdieten.se/lchf-tips/51-groensaker-som-du-kan-aeta-med-lchf jag äter exempelvis rotselleri (ganska lite sådant) ugnsrostat. Jättegott! Så inte alla ovanjordgrönsaker gills. Typ man kan inte äta majs, kronärtskocka, bönor osv.. Men vissa rotfrukter. överlag är min erfarenhet att alla är så fettskrämda. Försök äta mera majosåser, aioli, kokosfett, kokosgrädde, kryddsmör, bea såser. Mindre grädde och CF saker är min filosofi. Då har du också lite mera kolhydrater att spendera på goda grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det jag funderar på är om man går över till en liberal variant (främst addera rotfrukter som jag saknar) och hamnar ur ketos kan lite olika saker hända. 1. Jag är fortfarande mätt och utan sockersug, och kan göra något litet nedsteg utan att behöva ha omställningsbesvär. 2. Jag går upp i vikt på grund av att det blir mycket fettinlagring i cellerna. ja... jag är väl mest orolig för den sista och hoppas på den första. Det jag tror kan hända är att suget kommer tillbaka och det är lätt att gå upp i vikt. Men om din kropp är stabil vid en normalvikt så tror jag inte det är några problem. När jag själv äter liberalare så kan jag äta mer utan att känna mig proppfull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det jag tror kan hända är att suget kommer tillbaka och det är lätt att gå upp i vikt. Men om din kropp är stabil vid en normalvikt så tror jag inte det är några problem. När jag själv äter liberalare så kan jag äta mer utan att känna mig proppfull. Tack för bollandet! Man går och grubblar på en hel del. Det finns ju inga facit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Tack för bollandet! Man går och grubblar på en hel del. Det finns ju inga facit. Det bästa är att prova sig fram. Jag har ätit LCHF more or less i 5/6 år och jag håller fortfarande på och experimenterar en hel del för att "optimera" mig själv. Låt saker ta tid, ge det åtminstonde en månad, det tar tid innan man märker någon skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emmi Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det bästa är att prova sig fram. Jag har ätit LCHF more or less i 5/6 år och jag håller fortfarande på och experimenterar en hel del för att "optimera" mig själv. Låt saker ta tid, ge det åtminstonde en månad, det tar tid innan man märker någon skillnad. Det är klokt. Jag äter det mest för rena hälsoeffekter och inte viktnedgång just nu. Så tid har jag. Bästa vinsten har varit lugnare mage och minskat sug. Det har jag klarat på en liberalare variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det jag tror kan hända är att suget kommer tillbaka och det är lätt att gå upp i vikt. Men om din kropp är stabil vid en normalvikt så tror jag inte det är några problem. När jag själv äter liberalare så kan jag äta mer utan att känna mig proppfull. Jag undrar om inte mjölkprodukter har mer trigger-effekt än rotfrukter? Det som fick mig att göra avsteg från LCHF första gången jag provade var att jag blev allför liberal med grädde och yoghurt och lchf godis som mörk choklad. Men de kanske är olika från person till person? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag undrar om inte mjölkprodukter har mer trigger-effekt än rotfrukter? Det som fick mig att göra avsteg från LCHF första gången jag provade var att jag blev allför liberal med grädde och yoghurt och lchf godis som mörk choklad. Men de kanske är olika från person till person? Inte en anning faktiskt då jag inte äter mjölkprodukter, men gärna rotfrukter. Men de flesta mjölkprodukterna är ju mer eller mindre flytande och det gör det lätt att äta dem i större kvantiteter utan att känna sig nöjd och då äter man gärna lite mer kolhydrater än kanske tänkt. Mjölkprodukter innehåller ju generellt en hel del kolisar kontra hur mycket man behöver äta för att bli "nöjd". Själv åt jag mycket yoghurt i början av tonåren innan jag gick över till paleo-kost och jag kan ju säga att en lite yoghurt om dagen var ju inte svårt att smälla i sig - fullfet eller inte 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Inte en anning faktiskt då jag inte äter mjölkprodukter, men gärna rotfrukter. Men de flesta mjölkprodukterna är ju mer eller mindre flytande och det gör det lätt att äta dem i större kvantiteter utan att känna sig nöjd och då äter man gärna lite mer kolhydrater än kanske tänkt. Mjölkprodukter innehåller ju generellt en hel del kolisar kontra hur mycket man behöver äta för att bli "nöjd". Själv åt jag mycket yoghurt i början av tonåren innan jag gick över till paleo-kost och jag kan ju säga att en lite yoghurt om dagen var ju inte svårt att smälla i sig - fullfet eller inte Kan bara hålla med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Jag gjorde en snabb koll genom att lägga upp en dags matintag på ShapeUp. 24 gram kolhydrater och 68% fett... Trodde fördelningen var bättre än så!! Jag fick inte till alla måltider till 100% på ShapeUp, men nära nog. Jag har fått en liten uppfattning om vad jag behöver jobba med. Kolhydratmängden måste ner! Och fettet måste upp! Jag har varit skeptisk till magic bullet kaffe. Provade att ha kokosfett i kaffet en gång och tyckte att smaken blev vidrig. Men jag kan ju experimentera fram något eget . Börja med att dra ner grädden en aning och ha i lite kokosfett och sedan ha i lite smör och mindre grädde igen. Sen får vi se vad smaklökarna säger Någon skrev om äggmjölk. Jag vågar inte dricka äggmjölk. Den är gjord på råa ägg och jag får sjukt ont i magen av vissa ägg!! Vändstekta med rinnande gula och löskokta ägg gör att jag har ont i magen halva dagen! Inget jag utsätter mig själv för frivilligt. HÅrdkokta ägg går bra, men de är svåra att ha i kaffet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 HÅrdkokta ägg går bra, men de är svåra att ha i kaffet Jag säger bara: Mixer 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Jag säger bara: Mixer Nja... alla mina smaklökar protesterar högljutt!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts