Jump to content

Strikt LCHF, vad är det för er?

Aleks

Recommended Posts

Jag skulle tro att smaklökarna styr väldigt långt hur man klarar av intaget av kokofett. Jag gick över till smakfritt kokosfett p.g.a att kokossmaken medförde olika stora stopp, när jag blandade det i kaffe och te. Sedan kom jag underfund med att grön te i kombination med kokosfett passade bäst ihop för mina smaklökar. Alltså, testa fram och tillbaka med olika smaker, så kanske du hittar din kombination. 

Om man använder kokosfett i matlagningen så märks det oftast inte. Stek t.ex. färska champinjoner i kokosfett, de suger åt sig de svampar de är! Eller i äggröra. Steker jag blandade grönsaker så suger de åt sig mer än man kan tro, även kött och framför allt köttfärs.

Jag håller på att läsa om alla mina LCHF böcker, så jag sprang på det här tipset i Åse (56kilo.se) härliga bok.

Jag stavmixa en kopp starkt kaffe med en msk kokosolja med smak (markattas). Det blev typ en latte! Oh yes!

Testade kaffe med kokosfett igen. Det bli horribel smak!!

Kaffet smakar mycket starkare och skarpare, inte alls gott!!

Smör får bli nästa test, utan salt alltså.

Jag dricker (oftast) endast EN kopp kaffe om dagen!! Hade varit rätt bra att få ner kolhydraterna och öka fettmängden...

Sista tiden har jag haft lite bekymmer med toabesöken... Min man bakade fröknäckebröd (receptet hittade han på lifezone och modifierade till våra behov) med bla psyliumfrö, pumpakärnor och solrosfrö. Jag tar två såna till frukost, de är typ2*3 cm stora. På ett sådant lastar jag på ett tjockt lager med smör och viker ihop en skinkskiva och toppar med en gurkbit. Underbar frukost! Och min mage har mått bra!!

Så det känns som att jag fyller min kolhydratskvot till frukost ;)

Måste se över resten av kosten... Kanske dags att damma av LCHF böckerna igen? Påminna mig själv om lite gammal kunskap?