Jump to content

Mentala förbättringar

Hildegaard
 Share

Recommended Posts

Haloj

Jag tycker det mest skrivs om fysiken och kroppshälsa (vilket dock är intressant) så jag är nyfiken på vilka mentala förbättringar ni andra märkt?

Själv så tänker jag mycket mer logiskt, jag studerar på högskola vilket för min del innebär att jag måste kunna dra logiska slutsatser mellan ex. olika teorier och vetenskapliga artiklar etc., stooor förbättring, hjärnan "låser" sig inte längre ex. utan ja, jag har blivit smartare helt enkelt!  :D

En annan rolig grej jag märkte härmodagen var när jag spelade Forza 3 (racingspel) jag är mycket bättre på det nu, händerna gör det som jag vill att de ska göra mycket stor skillnad mot innan LCHF. Och nej d beror inte på att jag övat :P , spelade en halv gång för kanske 5 månder sedan, har aldrig spelat mycket för tyckt det varit svårt, men det är roligare nu...

Jag jobbar extra som natt vårdare ngn gång i månaden och min hjärna är inte längre dimmig emellan dygns virrvarret.

Har ätit LCHF sedan 29 nov förra året och äter under 20 gram kol om dagen.

Tar d vitamin, havtorn, omega-3, magnesiumolja, havssalt och kollodialt silver.

• Like 1

Jag  märker det mest på mina barn, deras skolarbete och resultat har förbättrats avsevärt, och då äter dom inte strikt LCHF. Dom äter även D-vitamin och omega 3. Men sådana positiva förändringar glädjer ett modershjärta. :)

• Like 2

Jag har mindre ångest (gått ner på min medicin t o m, vilket jag inte trodde jag skulle klara någonsin), är mycket piggare, har motivation, är lycklig och energisk - älskar helt plötsligt att träna fastän jag tyckt om det innan.

Så ja, kosten kan påverka. Både fysiskt och mentalt.

Sen är jag inte klarare i huvudet utan alltid lite upp i det blå & glömsk, men det är nog mest min personlighet.

• Like 1

Känner mig mer balanserad i humöret och lugnare. Mer fokuserad.

Har dessutom har "vallningar" som hör till min ålder helt plötsligt upphört  ;)

Sover bättre och är piggare på dagarna.

Äter D-vitamin och magnesium.

Mår bättre än på många år :)

Sämre. Insåg mycket. Blev ytlig som fan vilket i sin tur bara skjutsar ner mig neråt i en spiral.

Usch vad tråkigt att höra. Jag har ändrat uppfattning om min omvärld, är mer skeptisk och kritisk, på gott och ont.

Jag gick ned i vikt för många år sedan till "normalvikt" (som jag gått upp och mer därtill) och kommer ihåg att jag blev ytlig och var väldigt stolt över att jag var smal, tyckte att det var skönt att jag inte var en tjockis längre som de där andra. Men så länge man har lite insikt i hur man blivit så är det nog inte så farligt, det är när man inte funderar över hur man är eller hur man tänker som det är värre.

Jag har en lugnare mage, inget evigt sötsug, slipper äntligen min eksem!!

Jag har lärt mig att läsa innehållsförteckningar och leta efter sånt som inte är människoföda så att jag inte utfodrar mina barn med skräp!

Jag har blivit mycket bättre på att laga mat från grunden (är ju uppväxt med blå bands pulversåser typ så det blev en väldig stor smaksensation för mig att göra såser från grunden själv och inse hur enkelt det egentligen var!)

Jag "ser" fällorna mina barn utsätts för av vänliga släktingar som anser att det är ok att kosten till största del består av socker för små.

Jag har LÄRT mig en massa om mat!!

Den mentala biten är också intressant. Förr tyckte jag, som så många andra, att det handlar om färre kalorier, springa mer och att ha karraktär (vilket jag totalt saknade ju) för att lyckas gå ner i vikt!

När jag började med LCHF var jag frälst och skulle frälsa ALLA. Brände mig ordentligt där och lärde mig att hålla tyst! Jag ser nu att alla är olika, alla har olika mål i livet. Vissa kan äta fler kolhydrater, andra VILL äta fler kolhydrater, det finns de som struntar blankt i ALLA kostråd och kör sitt race. Oavsett vilken människa jag springer på kan jag inte tjata om LCHF. Då får man kallt räkna med att försvara sig i det oändliga!

Så lite ödmjukhet har jag fått lära mig på köpet!

Jag genomförde begåvningstestet WAIS-III på <10 gr/dag kolhydrater, och fick grymt bra resultat. Trots att de 14 deltesterna tog lång tid, så hade jag full skärpa och kände mig pigg från början till slut. Jag känner mig inte smartare idag med LCHF, men däremot mycket mer skärpt och är alltid fullt fokuserad när jag genomför avancerat tankearbete.

Nuförtiden äter jag <5 gr/dag kolhydrater, och mår ännu bättre. Det känns som jag kan ha femtielva bollar i luften, och ha alla under full kontroll. Fantastiskt härlig känsla att må så här bra, både fysiskt och mentalt.