Melliz Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Hej! jag har nu ätit lchf ett tag och jag älskar det. Aldrig ätit godare mat och träning börjar bli bättre och bättre . I början gick det segt men det tar ju sin tid att ställa om kroppen. Men det enda jag är lite orolig för är att jag inte haft lingonvecka på ett bra tag!? Vet inte när jag hade de sist just nu.. Aldrig riktigt haft bra koll på det men var ju iallafall 6 veckor sen.. Är det någon som känner igen sig? Är väl inte jätte orolig än. Borde nog inte vara det . Gör inte mig nåt ont hehe. Men ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Hej! jag har nu ätit lchf ett tag och jag älskar det. Aldrig ätit godare mat och träning börjar bli bättre och bättre . I början gick det segt men det tar ju sin tid att ställa om kroppen. Men det enda jag är lite orolig för är att jag inte haft lingonvecka på ett bra tag!? Vet inte när jag hade de sist just nu.. Aldrig riktigt haft bra koll på det men var ju iallafall 6 veckor sen.. Är det någon som känner igen sig? Är väl inte jätte orolig än. Borde nog inte vara det . Gör inte mig nåt ont hehe. Men ja. I början fick jag massa mellanblödningar fastän jag var på p-piller, aldrig hänt förut. Men det verkar ha gått över. Men du har väl gått på LCHF ett tag nu? För mig var det nog bara en övergångsfas nämligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Samma här.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 I början fick jag massa mellanblödningar fastän jag var på p-piller, aldrig hänt förut. Men det verkar ha gått över. Men du har väl gått på LCHF ett tag nu? För mig var det nog bara en övergångsfas nämligen. Hm. Jaha okej! Ah jag äter själv inga p piller eller liknande då jag inte mådde nåt vidare av alla dessa hormon preparat. Redan haft mkt med mina hormoner. Men har har ätit lchf i drygt 3 månader så inte så länge. För vid jul och nyår gick det inget vidare så började igen efter det. Det värsta är att jag inte kommer ihåg om jag hadt den sen jag började med lchf. Alltså tiden går så jäkla fort! Hahaha.. Men var ett tag sen, det vet jag! Kanske borde vänta ett tag till och se? Får jag den inte innan juni så är det nåt som inte stämmer :0 men men. Annars mår jag bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Samma här.... Hur längesen? Slutade den när du började på lchf? Ah jag vill ju inte börja äta nåt annat än lchf bara för att få igång den.. Gillar det endå inte haha.. ;p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ja tiden går fort, det finns fler saker som påverkar förutom dålig/bra mat, ex, stress, resor osv. Men d låter lite väl länge......Men vi är alla olika så hoppas att det går bra. Jag hade nog köpt ett grav test, för att kunna utesluta, om det skulle kunna vara en bebis alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Om du bara har ätit i 3 månader så kan det vara hormonomställningen som blir när man börjar med LCHF. Har hört otaliga historier om kvinnor som fått tillbaka sin mens, förlorat sin mens, börjat mellanblöda osv när de börjat med LCHF. Vänta och se om det stabiliserar sig skulle jag säga.Och som Hildegaard säger - fundera på om det kan vara graviditet, för det vill man inte vänta med att veta haha Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Hade det senast vid nyår ätit lchf i ca 2,5 år... Fuskat lite vid jul och så, enda jag gjort annorlunda är att jag provat pf någon dag varje vecka. Jag avvaktar ett tag till innan jag kollar upp det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Hade det senast vid nyår ätit lchf i ca 2,5 år... Fuskat lite vid jul och så, enda jag gjort annorlunda är att jag provat pf någon dag varje vecka. Jag avvaktar ett tag till innan jag kollar upp det! Du ska visserligen inte få förändringar efter 2,5 år, men det är klart att om du fuskat lite kanske kroppen behöver anpassa sig tillbaka igen. Beror på hur mycket du fuskade ^^ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Inte hysteriskt mkt, misstänker att det kan vara pf som kroppen måste anpassa sig till.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Inte hysteriskt mkt, misstänker att det kan vara pf som kroppen måste anpassa sig till.... Möjligt ja, du kan ju ge det lite tid om du inte känner av några andra problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Inga problem i övrigt, avvaktar nog den här månaden ut innan jag kollar upp det:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irren Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Jag har inte haft mens på ett år, och jag har fuskat så att säga och haft typ en blödning sedan april förra året, jag kollade upp det, och dem sa att de kan ha med vikten att göra men de vet inte annars. Är lite orolig och det känns ju lite onaturligt att inte ha mens även fast det har varit skönt. Jag har skrivit inlägg om det här tidigare och då var det någon som föreslog rosenrot tabletter som kan stabilisera hormoner... ska ta och testa det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag har inte haft mens på ett år, och jag har fuskat så att säga och haft typ en blödning sedan april förra året, jag kollade upp det, och dem sa att de kan ha med vikten att göra men de vet inte annars. Är lite orolig och det känns ju lite onaturligt att inte ha mens även fast det har varit skönt. Jag har skrivit inlägg om det här tidigare och då var det någon som föreslog rosenrot tabletter som kan stabilisera hormoner... ska ta och testa det. Jaså... alltså när du fuskat och ätit en mer kolhydrater så har den kommit tillbaks? Hm ja... alltså jag är ju normalviktig. Har alltid vägt 59 och är 1,71 lång så. Dock har jag minskat lite i fett procent nu på lchf men muskler verkar har ökat och blivit mer tydliga annars ingen ändring i vikten så ja... underviktig är jag inte men.. kan ju ha med vikten och göra? dock ingen aning... kanske med får testa med rosenrot... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irren Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag fuskade med drinkar på semstern i somras och då kom den inte, men sen vid jul så kom det pytte lite när jag åt typ bröd och godis. Jag är inte heller underviktig, men tappade vikt snabbt med lchf, men känns inte som att det var snabbare än någon annan som följer lchf. Känns som att kroppen bör ha stabiliserat sig nu efter den här tiden även fast man har fuskat :/ Jag tog och köpte dem på ett naturapotek, så får se nu då! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MaWii Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Mm, jag har också sen/utebliven mens. Har cykler på 31-37 dagar i vanliga fall (jag vet, det är långt emellan och dessutom varierar) men nu har det gått 44 dagar. Inga symptom som tyder på varken mens eller graviditet, så jag tror den bara är rejält sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag kom att tänka på att jag inte haft mens på bra länge...så jag började efterforska vad det skulle kunna bero på. Om jag förstått det rätt så finns det en stark koppling till de starka östrogenvariationer som kan uppstå i relation till kroppsfettförändringar. Just östrogenets koppling till kroppsfett är ju något man då och då nämner i relation till att män hellre bör vara magra än feta om de har för avsikt att bygga muskler istället för kvinnobröst. Nu tassar jag iväg. TIllägg: ...tassar tillbaka en sväng. Fanns mycket anekdoter på ämnet som kanske kan vara av intresse via följande länk: http://livinlavidalocarb.blogspot.se/2006/02/does-low-carb-prolong-your-period.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag är verkligen förvånad över att så många verkar fundera så lite över detta. Att inte reproduktionssystemet fungerar är ett tydligt tecken på att man inte har optimal hälsa. Det kan bli en del hormonsvängningar i samband med plötsliga kostförändringar, så idealt bör man kanske göra ändringar lite långsamt, och inte kasta ut alla kolhydrater på en dag. Men om man inte gjort det så får man kanske vänta några månader och hoppas att det stabiliserar sig. När det gäller utebliven mens med LCHF handlar det sannolikt om "hypothalamic amenorrhea" som kan uppstå vid anorexi eller hård träning. Det är kopplat till låga insulin- och leptinnivåer. http://jcem.endojournals.org/content/83/7/2309.short Det verkar vara ett dokumenterat problem vid behandling av epilepsi med en ketogen diet, och drabbar 21%. http://ccjm.org/content/69/11/849.full.pdf+html Utebliven mens i åtminstone anorexi/ female athletes triad är kopplat till benskörhet, och ingenting att strunta i. Det verkar också hänga samman med högre risk för hjärt- och kärlsjukdom. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025619611636835 Jag skulle äta mer kolhydrater/ och eller kalorier om jag hade problem med utebliven mens. Tillägg: När jag åt LCHF hade jag längre cykel, 6 veckor mot mina 5 veckor med kolhydratkost. Men den var regelbunden ändå. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det är ju för att det är så vanligt just när man börjar med LCHF som man inte blir så uppjagad, har pratat med många vilka det har stabiliserat sig på. Det vi har sagt är att man ska kolla upp det om det inte ändrar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
irren Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag har kollat upp det, och haft gyn undersökning, men har inte fått något konkret svar. Det har varit mest "det kan no bero på att du gått ner i vikt" . Jag äter mer kalorier och mer kolhydrater i form av nötter, bär, rotfrukter, och det har inte hjälpt. Det verkar mer som att min mens kommer när jag äter onyttigt. Jag är verkligen förvånad över att så många verkar fundera så lite över detta. Att inte reproduktionssystemet fungerar är ett tydligt tecken på att man inte har optimal hälsa. Det kan bli en del hormonsvängningar i samband med plötsliga kostförändringar, så idealt bör man kanske göra ändringar lite långsamt, och inte kasta ut alla kolhydrater på en dag. Men om man inte gjort det så får man kanske vänta några månader och hoppas att det stabiliserar sig. När det gäller utebliven mens med LCHF handlar det sannolikt om "hypothalamic amenorrhea" som kan uppstå vid anorexi eller hård träning. Det är kopplat till låga insulin- och leptinnivåer. http://jcem.endojournals.org/content/83/7/2309.short Det verkar vara ett dokumenterat problem vid behandling av epilepsi med en ketogen diet, och drabbar 21%. http://ccjm.org/content/69/11/849.full.pdf+html Utebliven mens i åtminstone anorexi/ female athletes triad är kopplat till benskörhet, och ingenting att strunta i. Det verkar också hänga samman med högre risk för hjärt- och kärlsjukdom. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025619611636835 Jag skulle äta mer kolhydrater/ och eller kalorier om jag hade problem med utebliven mens. Tillägg: När jag åt LCHF hade jag längre cykel, 6 veckor mot mina 5 veckor med kolhydratkost. Men den var regelbunden ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 ag äter mer kalorier och mer kolhydrater i form av nötter, bär, rotfrukter, och det har inte hjälpt. Det verkar mer som att min mens kommer när jag äter onyttigt. Men du skulle ju kunna prova att äta potatis, frukt, ris, etc, utan att nödvändigtvis äta onyttigt? Jag har upptäckt att det är ganska svårt att komma upp till icke-ketogena nivåer (100-150 g kolhydrater), jag måste tänka på att äta riktiga kolhydratkällor till varje mål, och inte snåla med dem. (Jag behöver äta så mycket av andra hälsoskäl.) Sen kanske du inte behöver så mycket, man kan ju öka succesivt. Sen kan det ju finnas individuella hälsofördelar med LCHF som man får väga mot riskerna i det här fallet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Men du skulle ju kunna prova att äta potatis, frukt, ris, etc, utan att nödvändigtvis äta onyttigt? Jag har upptäckt att det är ganska svårt att komma upp till icke-ketogena nivåer (100-150 g kolhydrater), jag måste tänka på att äta riktiga kolhydratkällor till varje mål, och inte snåla med dem. (Jag behöver äta så mycket av andra hälsoskäl.) Sen kanske du inte behöver så mycket, man kan ju öka succesivt. Sen kan det ju finnas individuella hälsofördelar med LCHF som man får väga mot riskerna i det här fallet. Icke ketogena är vid 30-50 för många? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag är verkligen förvånad över att så många verkar fundera så lite över detta. Att inte reproduktionssystemet fungerar är ett tydligt tecken på att man inte har optimal hälsa. Det kan bli en del hormonsvängningar i samband med plötsliga kostförändringar, så idealt bör man kanske göra ändringar lite långsamt, och inte kasta ut alla kolhydrater på en dag. Men om man inte gjort det så får man kanske vänta några månader och hoppas att det stabiliserar sig. När det gäller utebliven mens med LCHF handlar det sannolikt om "hypothalamic amenorrhea" som kan uppstå vid anorexi eller hård träning. Det är kopplat till låga insulin- och leptinnivåer. http://jcem.endojournals.org/content/83/7/2309.short Det verkar vara ett dokumenterat problem vid behandling av epilepsi med en ketogen diet, och drabbar 21%. http://ccjm.org/content/69/11/849.full.pdf+html Utebliven mens i åtminstone anorexi/ female athletes triad är kopplat till benskörhet, och ingenting att strunta i. Det verkar också hänga samman med högre risk för hjärt- och kärlsjukdom. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025619611636835 Jag skulle äta mer kolhydrater/ och eller kalorier om jag hade problem med utebliven mens. Tillägg: När jag åt LCHF hade jag längre cykel, 6 veckor mot mina 5 veckor med kolhydratkost. Men den var regelbunden ändå. Okej. Då ska har svara. För det första drog jag ner på kolhydraterna successivt. Och åt inte någon jätte mängd innan heller men ja sen sÅ mår jag ju jätte bra utöver det. Har inga humör svägningar länge! Ingen PMS. Huden har blivit bra! Och massa mer.. Älskar denna maten. Har inte gått ner i vikt av lchf då jag är normal viktig och det var inte därför jag började. Tränar på hög nivå och har mörkt att träningen har blivit bättre och bättre!! Körde löpning idag 1 mil och kunde bara fortsätta. Tar inte slut sen äter jag sjukt mycket mat så det kan det inte vara! det enda jag märkt är att fett procenten gått ner lite. Och ännu mer muskler även om jag alltid varit "vältränad" . Så ja vet inte... Tänker ju inte börja äta massa kolhydrater för art få humör svängningar PMS och mens igen......... Så ja. Man för la vänta. Sen börjar jag typ undra. Förr i tiden... Alltså långt tillbaka. Hade man verkligen mens varje jäkla månad då? Kan inte låta bli att fundera... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Och anorexia har jag långt ifrån sund inställning till mat och älskar mat! Där e mot älskar jag muskler vilket verkar bli ännu mer i ketos! Men ketos är ju tydligen muskel bevarande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Åh jag tänker ALDRIG börja med säd igen. Oavsett. Det är inget för människo kroppen. Och inte för min plus att JAG tycker ris inte är någon nyttig mat. Inte heller massa potatis. I undantag söt potatis 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hade man verkligen mens varje jäkla månad då? Kan inte låta bli att fundera... Nä, man hade väl mens någon enstaka gång, sen var man gravid och ammade i 3-4 år, sen någon mens igen, repetera till död eller klimakterium. Men systemet lär ju ha funkat för de som är våra förmödrar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Icke ketogena är vid 30-50 för många? Jag tror inte det. Utan ketoner kräver bara hjärnan 120 g glukos/ dygn. Levern tillverkar ju glukos från protein (och lite från fett), men jag tror inte att det sker utan samtidig ketonproduktion. Sen är det ju gradvis, man är ju aldrig helt ketonfri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Women who go through significant weight loss, dieting, or perform considerable amounts of exercise on a regular basis are at risk of developing hypothalamic (or 'athletic') amenorrhoea. It was thought for many years that low body fat levels and exercise related chemicals (such as beta endorphins and catecholamines) disrupt the interplay of the sex hormones estrogen and progesterone. However, recent studies have shown that there are no differences in the body composition, or hormonal levels in amenorrhoeic athletes as compared to regularly cycling athletes. Instead, amenorrhoea has been shown to be directly attributable to a low energy availability. Many women who diet or who exercise at a high level do not take in enough calories to expend on their exercise as well as to maintain their normal menstrual cycles. https://en.wikipedia.org/wiki/Amenorrhoea Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag tror inte det. Utan ketoner kräver bara hjärnan 120 g glukos/ dygn. Levern tillverkar ju glukos från protein (och lite från fett), men jag tror inte att det sker utan samtidig ketonproduktion. Sen är det ju gradvis, man är ju aldrig helt ketonfri. Menade att vissa går ur optimal ketos så fort de kommer upp i 30-50 g kolhydrater Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Women who go through significant weight loss, dieting, or perform considerable amounts of exercise on a regular basis are at risk of developing hypothalamic (or 'athletic') amenorrhoea. It was thought for many years that low body fat levels and exercise related chemicals (such as beta endorphins and catecholamines) disrupt the interplay of the sex hormones estrogen and progesterone. However, recent studies have shown that there are no differences in the body composition, or hormonal levels in amenorrhoeic athletes as compared to regularly cycling athletes. Instead, amenorrhoea has been shown to be directly attributable to a low energy availability. Many women who diet or who exercise at a high level do not take in enough calories to expend on their exercise as well as to maintain their normal menstrual cycles. https://en.wikipedia.org/wiki/Amenorrhoea Jag är nog 120 om inte 130 % säker att jag äter tillräckligt med kalorier. Äter till och mer mellanmål med ofta även om man håller sig mätt längre för att verkligen få i mig till räckligt så man inte går ner i vikt eller liknande äter som dn häst. Men men. Får väl se.... Annars kanske jag kan fråga doc på kryssningen om han kan veta nåt! Sen min fett procent ligger på 23 % ingen fara mer den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Nä, man hade väl mens någon enstaka gång, sen var man gravid och ammade i 3-4 år, sen någon mens igen, repetera till död eller klimakterium. Men systemet lär ju ha funkat för de som är våra förmödrar. Hm.. Ja men då kanske det inte är så konstigt!? Det kanske vad som är "normslt" egentligen.. Att ha mens var 4 vecka känns inte normalt. Hahaha. Hoppas jag iallafall. Klarar mig underbart utan den tills jag vill skaffa mig barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Min mens kommer och går lite som den känner för, har alltid fått höra att det beror på att jag tränar så mycket. Men för att vara ärlig så klagar jag inte speciellt mycket då jag vet att jag äter normalt, inte är underviktig eller har för låg fettprocent. Jag känner samma sak, jag börjar fundera då jag vill skaffa barn xD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag är nog 120 om inte 130 % säker att jag äter tillräckligt med kalorier. Äter till och mer mellanmål med ofta även om man håller sig mätt längre för att verkligen få i mig till räckligt så man inte går ner i vikt eller liknande äter som dn häst. Men men. Får väl se.... Annars kanske jag kan fråga doc på kryssningen om han kan veta nåt! Sen min fett procent ligger på 23 % ingen fara mer den Jag tror på något vis ändå att i det häradet någonstans ligger orsaken till dina bekymmer.. som ioförsej kan vara engångsföreteelse. Du tränar/dansar vad jag förstår rätt mycket.. och det är inte alls något ovanligt att tex elitidrottare har problem att få i sig tillräckligt med energi, för det som de sysslar med. Gunde lär ju ha sagt att en av de bästa sakerna med att sluta åka på elitnivå var att man slapp att äta långt över sin mättnadsnivå. Och.. det är där som olika tillskott kommer in, dock inte alla sorter/märken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag tror på något vis ändå att i det häradet någonstans ligger orsaken till dina bekymmer.. som ioförsej kan vara engångsföreteelse. Du tränar/dansar vad jag förstår rätt mycket.. och det är inte alls något ovanligt att tex elitidrottare har problem att få i sig tillräckligt med energi, för det som de sysslar med. Gunde lär ju ha sagt att en av de bästa sakerna med att sluta åka på elitnivå var att man slapp att äta långt över sin mättnadsnivå. Och.. det är där som olika tillskott kommer in, dock inte alla sorter/märken! Men om man är viktstabil, äter man verkligen för lite kalorier då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Menstruationen är ju en del av fortplantningssystemet och det är känsligt för flera störningar. Dvs om situationen inte är lämplig för graviditet så kan den ta en paus, och det kan handla om många saker, tex om hög fysisk ansträngning, stress, sömn och massa annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Hm.. Ja som zara skrev tänkte jag på om Man är vikt stabil och ja jag kan nog inte äta mer haha. Äter redan sjukt mkt men ja förstår var du menar hm.. Jo kanske stress. Med projekt och grejer men vet inte. Mår bra . Hm Aja får avvakta... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Kollar aldrig kalorier eller nåt . Har aldrig gjort för tycker det är onödigt. Men ska kolla hur mkt jag får i mig på ett ungefär på dn dag så ska vi se. Men tror det är en hel del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Tex idag: frukost : omelett på 3 ägg, kokosgrädde Typ en halv dl samt paprika , chanpinjon och rödlök sen stor crème fraîche klick till samt massa ost på och kokos olja. Sen mellan kaffe med grädde typ 3 msk. Sen lunch. Broccoli Mos med 30 g smör och kokosmjölk i och gräsbetad köttfärs med paprika stekt i smör samt 1 avokado 1 ägg till plus feta ost. Plus nötter. Sen träning och efter protein shake på gammel dags mjölk. Middag blev: vit kål i ugn med ost och sås 1 dl crème fraîche med ädel ost och ett paket eko bacon. Och sen några hallon. Detta kan inte vara för lite. Jo just det! 2 rutor 81 % choklad med. Orkar nog inte mer än det. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Vet inte vad kalorierna blir men ah. Middagen var mättsam. Var sjukt hungrig så blev hela paketet plus delade 1 crème fraîche med en kompis . Tror 1 dl är typ 300 kcal. Och ett bacon paket borde vara en del Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Brukar äta över 2000 kcal när jag tränar och då kommer det mesta från middagen som är 180-200g kött/fisk, 2 dl av någon sås, en halv paprika och en klick smör. Sen brukar jag ofta ta lite yoghurt med bär efter det. Jag är 163cm och väger 54kg, tränar dagligen. Vet inte om det hjälper dig att jämföra? Min mens är stabil :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Samma här, förra månaden snittade jag över 2400 kcal /dag och tappade ändå i vikt (vilket iof var planerat...). Normalt är jag viktstabil och äter alltså betydligt mer. Det kan ju omöjligt vara så att vi äter för lite, det är nog snarare att vi tränar för mycket Men intressant disussion i alla fall, jag har funderat en del över detta (utan att för dens skull vara orolig) och det är ju skönt att inte vara ensam om detta "problem". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det KAN ju faktiskt vara något annat också.. Har en kompis som har en godartad, ickeväxande tumör i hjärnan (hmm...kunde det vara hypofysen kanske?..) som påverkar hennes hormonproduktion så hon inte har mens. Hon har två barn men för att kunna få dem har hon varit tvungen att äta medicin som får igång hormonproduktionen. Hon är normalviktig och kh-ätare. Har inga andra symtom än detta, MER än att när läkaren frågade hur hon hade det med sin libido, så kunde hon konstatera att den var mycket svag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Kan meddela att min mens nu efter dryga 3 månaders paus tydligen behagade återvända. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det KAN ju faktiskt vara något annat också.. Har en kompis som har en godartad, ickeväxande tumör i hjärnan (hmm...kunde det vara hypofysen kanske?..) som påverkar hennes hormonproduktion så hon inte har mens. Hon har två barn men för att kunna få dem har hon varit tvungen att äta medicin som får igång hormonproduktionen. Hon är normalviktig och kh-ätare. Har inga andra symtom än detta, MER än att när läkaren frågade hur hon hade det med sin libido, så kunde hon konstatera att den var mycket svag... Det är visserligen ganska ovanligt med sådana tumörer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Samma här, förra månaden snittade jag över 2400 kcal /dag och tappade ändå i vikt (vilket iof var planerat...). Normalt är jag viktstabil och äter alltså betydligt mer. Det kan ju omöjligt vara så att vi äter för lite, det är nog snarare att vi tränar för mycket Men intressant disussion i alla fall, jag har funderat en del över detta (utan att för dens skull vara orolig) och det är ju skönt att inte vara ensam om detta "problem". Japp.. det är det jag menar.. unga aktiva.. särskildt kvinnor har en tendens att underskatta sitt energibehov! Och som jag tidigare nämnt.. är man väldigt aktiv.. och dessutom har mycket spring i benen.. som man skall ha när man är ung.. ja då är det inte alltid maten räcker till för att fylla energibehovet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Japp.. det är det jag menar.. unga aktiva.. särskildt kvinnor har en tendens att underskatta sitt energibehov! Och som jag tidigare nämnt.. är man väldigt aktiv.. och dessutom har mycket spring i benen.. som man skall ha när man är ung.. ja då är det inte alltid maten räcker till för att fylla energibehovet! Men om jag ökar kaloriintaget kommer jag ju gå upp i vikt, vilket jag inte vill göra, men är det troligtvis det som kommer behövas för en mer regelbunden mens? Att gå upp i vikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Eller mindre spring i benen? Skaffa familj, radhus, Volvo, vovve o hela kittet så får du se! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EB_ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag som trodde att utebliven mens var en bieffekt av graviditet ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Eller mindre spring i benen? Skaffa familj, radhus, Volvo, vovve o hela kittet så får du se! Hahahaha!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Men om jag ökar kaloriintaget kommer jag ju gå upp i vikt, vilket jag inte vill göra, men är det troligtvis det som kommer behövas för en mer regelbunden mens? Att gå upp i vikt? Det kan räcka med att äta mer kolhydrater, med lite tur behöver du varken äta mer kalorier eller gå upp i vikt. Här finns lite mer för den intresserade: http://www.paleoforwomen.com/how-extremity-can-make-even-the-best-diet-fail/ Kanske speciellt cause 4: Low carb och cause 5: High-dairy Men för den som inte gjort det kan det kanske vara en god idé att mat- och aktivititetsregistrera några dagar och se att man inte ligger för lågt i kalorier i förhållande till aktivitetsnivån. Det kan ju vara ett problem om man blir för mätt på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts