Kaos-troll Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Mitt namn är Fredrik Andersson, jag pluggar Friluftsliv, hantverk och Ledarskap på Sjöviks Folkhögskola, Började med LCHF för en vecka sedan och en så länge trivs jag.Nu om 1,5 månad så kommer vi att göra en 3 veckors Kanadensare färd i "orörd" miljö, alltså inte komma i kontakt med omvärlden.Så det jag undrar är vad kan vara smart att ta med så jag får i mig tillräckligt med energi de här veckorna, i vanlig kost brukar man räkna det dubbla, är det samma i LCHF?Köttfärs , ägg, grönsaker har jag inga problem att torka så det funkar.Ps. kan inte få i mig dessa av olika anledningarFiskJordnötterHasselnötterLaktos (extremt känslig)Tack för svaret! MVH // Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Kokosfett för att säkra fettmängden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Skiva innanlår tunt och torka som du torkar köttfärsen. Torkade fläsksvålar, har aldrig ätit det själv, men jag tror att det finns dom här på forumet som rekomenderar det och vet hur man får dem goda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ölkorv, salami och andra torkade charkprodukter. Mandel och andra nötter och fröer som du tål. Hembakade frökex. Torkade bär, tex blåbär, tranbär etc. Olivolja att ha på grönsaker. En fin buljong att blanda ner kokosfett i. Mjukost på tub håller sig fint. Mörk choklad att lyxa till det med. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 makrill i tomatsås, brukar jag ha med då vi seglar. Vi har liten båt och är sällan i hamnar med affärer. Fläsksvålar kan du köpa i affären. sen brukar jag ha med småostar till den första veckan.. tonfisk på burk kan med fördel blandas med kokosolja och kryddas gott.Kokoscreme är också toppen att ha med på såna här äventyr. Vet inte om frökex håller så himla bra i blöt miljö. jag steker ägg att ha som lunch, med smör på, när det gungar.Jag är nyfiken på hur du torkar köttfärs!! Det borde jag kunna ha på vår semestersegling, juu. =O) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Vi har också båt. När det närmar sig sommar lite mer måste vi ha en ordentligt tråd för LCHF-båtmat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaos-troll Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Tack för svaren!med kokos fett, finns det någon kokosfett som inte är den där sönderhärdade "silverpaketet" ? och vart köper man nu detta..Hur jag torkar köttfärs!stek det först ( annars kommer det bli en mögel bakteriehärd när man blöter upp det)lägg det sedan i ett tunt lager på en plåt med papper under( så det överflödiga fettet sugs upp, det blir inte bra annars, i alla fall vad jag har märkt)sätt in det i ungnen på 50°C grader i runt 16-24h ( tills det e smultort)VIKTIGT!! lukan till ungnen måste vara lite uppen så det blir en luft cirkulation, annars kommer de börja mögla då mögel lever gott i 50 °C (räcker att sätta en kniv i ungsluckan, det blir skit bra så )Sedan kommer man ha det här snustorra köttet, som är litet och väger förvånadsvärt lite. ha det inte i en plastpåse, den ska ligga luftigt och torrt, så en bommuls påse är perfekt, lin och hampa, funkar med ^^Till matlagning.. Låt det ligga i vatten runt 1h innan, sedan blir det exakt som förrut!låt smaka! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Vi har också båt. När det närmar sig sommar lite mer måste vi ha en ordentligt tråd för LCHF-båtmat! Ja, det måste vi.. Jag kan behöva tips. Vi ska segla i 5 veckor, ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meppalottan Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Tack för svaren! med kokos fett, finns det någon kokosfett som inte är den där sönderhärdade "silverpaketet" ? och vart köper man nu detta.. Hur jag torkar köttfärs! stek det först ( annars kommer det bli en mögel bakteriehärd när man blöter upp det) lägg det sedan i ett tunt lager på en plåt med papper under( så det överflödiga fettet sugs upp, det blir inte bra annars, i alla fall vad jag har märkt) sätt in det i ungnen på 50°C grader i runt 16-24h ( tills det e smultort) VIKTIGT!! lukan till ungnen måste vara lite uppen så det blir en luft cirkulation, annars kommer de börja mögla då mögel lever gott i 50 °C (räcker att sätta en kniv i ungsluckan, det blir skit bra så ) Sedan kommer man ha det här snustorra köttet, som är litet och väger förvånadsvärt lite. ha det inte i en plastpåse, den ska ligga luftigt och torrt, så en bommuls påse är perfekt, lin och hampa, funkar med ^^ Till matlagning.. Låt det ligga i vatten runt 1h innan, sedan blir det exakt som förrut! låt smaka! finns på Maxi tex, eller i lchfbutiken.se Åh, tack för att jag fick reda på hur man torkar färs.. =O) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 I större välsorterade livsmedelsbutiker brukar det finnas ekologiskt kokosfett av olika slag. Ofta Kung Markatta eller Biofood, men det finns många fabrikat. Fettet står ibland i hälsokosthyllan, ibland bland bakgrejorna. Går också att beställa via nätet. Googla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamman Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ibland hittar man kokosolja på samma hyllor som olivolja och rapsolja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Tack för svaren! med kokos fett, finns det någon kokosfett som inte är den där sönderhärdade "silverpaketet" ? och vart köper man nu detta.. Hur jag torkar köttfärs! stek det först ( annars kommer det bli en mögel bakteriehärd när man blöter upp det) lägg det sedan i ett tunt lager på en plåt med papper under( så det överflödiga fettet sugs upp, det blir inte bra annars, i alla fall vad jag har märkt) sätt in det i ungnen på 50°C grader i runt 16-24h ( tills det e smultort) VIKTIGT!! lukan till ungnen måste vara lite uppen så det blir en luft cirkulation, annars kommer de börja mögla då mögel lever gott i 50 °C (räcker att sätta en kniv i ungsluckan, det blir skit bra så ) Sedan kommer man ha det här snustorra köttet, som är litet och väger förvånadsvärt lite. ha det inte i en plastpåse, den ska ligga luftigt och torrt, så en bommuls påse är perfekt, lin och hampa, funkar med ^^ Till matlagning.. Låt det ligga i vatten runt 1h innan, sedan blir det exakt som förrut! låt smaka! Jag brukar köpa Bio-food ekologisk kokosfett på coop den ligger inte i kyldisken utan i deras hällso-hylla, den kostar ca 60 kr jag tror det är 400 gr.I vissa affärer finns cocousa i glasburk den är lyxigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Penny Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Pemmican! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 KOlla denna diksussion som handlar om likanande undring/problem. http://forum.kostdoktorn.se/topic/531-lchf-mat-på-fjällvandring/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ja, varför inte testa göra Pemmican? http://en.wikipedia.org/wiki/Pemmican http://www.reddit.com/r/askscience/comments/18fts2/biologywould_it_be_possible_to_create_a_complete/c8ej586 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Kaos-troll - tänk på att efter knappt 2 månader LCHF har ofta kroppen inte helt vant sig med fettförbränning så du kommer kanske inte ha samma styrka än som innan. Hoppas du tränar massa innan så kroppens funktioner hinner igång.I princip alla hälsokostbutiker har bra kokosfett- Senaste LCHF-magasinet utnämnde Kung Markatta till bästa (och bland de billigare). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts