Jump to content

Hälsokontroll

Recommended Posts

1 timme sedan, Svettigochfet sade:

Vad tror ni rekommendationerna blev, ja bmi ska inte vara över 25, och du ska äta mer grönsaker, och minst 3 frukter om dagen. Jag sa att jag äter inte frukt, jag äter hellre ägg.

Eftersom du skriver på detta sätt, så förstår jag att DU förstår att det inte var bra råd.

(även om bmi inte bör vara över 25,  om man inte har mycket muskler)

Stå på dej! Och använd bättre råd! Som du oftast får här.

• Like 4

On 2021-04-08 at 21:20, Svettigochfet sade:

Bmi är ett helt galet sätt att mäta tycker jag, bättre mäta bukomfång vs bröstomfång.

Midja-höftkvot är ett bra mått som används ofta idag. <1 för män och <0,8 för kvinnor brukar man rekommendera. Som kvinna svänger dock midjemåttet en del tex beroende av menscykeln eller hur många barn man fött och då kan man mäta precis under revbenen istället, det måttet är lite stabilare. Men som vanligt är det förstås riktvärden, inga exakta tal. 

• Like 5

On 2021-04-09 at 17:07, Svettigochfet sade:

Fick min blodsocker/blodketonmätare idag bs 4.7 åt kl 12 och värdet är från 16.40 blodketoner var det sämre med, bara 0,7. mindre protein och mer fett eller ?

Om du har gott om fett på kroppen att ta av så behöver du inte lägga till så mycket.

Studier visar att proteinrik kost har bättre effekt på fettminskning | Diet Doctor

• Like 3