MKJ Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Vid två tillfällen med några års mellanrum har jag legat under gränsvärdet för kalium. Jag äter inga läkemedel som kan ha orsakat det. Är det någon mer som råkat ut för det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Har du testat att använda mineralsalt`? Det är så jag får i mig mestadels av mitt dagliga kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Har du testat att använda mineralsalt`? Det är så jag får i mig mestadels av mitt dagliga kalium. Jag äter mycket kaliumrika grönsaker så det blir mycket mer än från salt även om jag skulle använda seltin som jag gjorde tidigare. Jag har inte mätt på länge så jag vet inte hur jag ligger till just nu men det skulle vara intressant att höra om någon mer haft det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Bara lite nyfiken - märker du av det rent fysiskt? T.ex används ju kalium vid nervsignalering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Bara lite nyfiken - märker du av det rent fysiskt? T.ex används ju kalium vid nervsignalering. Svårt att säga. Jag hade så mycket hälsokrångel samtidigt så det är lätt att veta vad som var vad. Jag var dock extremt saltkänslig. Jag var väldigt törstig i största allmänhet och åt jag salt så blev det olidligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Kaliumbrist är som sagt ganska ovanligt om man inte äter vätskedrivande medicin. Kräkningar och diareer kan också ge kaliumbrist liksom vissa njur och binjuresjukdomar. Har aldrig legat under referensvärdet men på gränsen, vet inte om det berodde på mina magproblem eller om det bara är så med mig. Jag försöker att äta salt med mycket kalium, jag kan också få ett enormt sug efter salt, ganska ofta faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Kaliumbrist är som sagt ganska ovanligt om man inte äter vätskedrivande medicin. Kräkningar och diareer kan också ge kaliumbrist liksom vissa njur och binjuresjukdomar. Har aldrig legat under referensvärdet men på gränsen, vet inte om det berodde på mina magproblem eller om det bara är så med mig. Jag försöker att äta salt med mycket kalium, jag kan också få ett enormt sug efter salt, ganska ofta faktiskt. Har det ändrat sig sedan du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Har det ändrat sig sedan du började med LCHF? Nej, inte vad jag vet. för min del så får jag nog i mig mindre salt med LCHF, då det "gömda" saltet försvinner, därför försöker jag salta lite extra när jag äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag tänkte på det här med referensvärden på alla prover man kan ta. En viss procent av alla människor ligger över eller under utan för den skull vara sjuk. Så när vi ligger i under eller överkant av något så kan det ju vara normalt för den individen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag trodde det var vanligt med kaliumbrist hos äldre? Har själv en gammal släkting som äter medicin, Kaleroid, för sin kaliumbrist. Jag vill oxå gärna veta mer om varför man får kaliumbrist och vilka livsmedel som är kaliumrika, gärna "LCHF-godkända". Finns det livsmedel/ämnen som hämmar kaliumupptaget? Läste t.ex. på Aftonbladet att vitt mjöl/gluten kan hämma upptaget: http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article14673992.ab Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gunbo Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag märker kaliumbristen på att jag får hjärtklappning och orolig i hela kroppen,men jag äter blodtrycksmedecin,hade hoppas på att slippa dom men de är fortfarande lite högt, har fått åka in akut ett par gånger, har ätit LCHF i snart fyra år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag märker kaliumbristen på att jag får hjärtklappning och orolig i hela kroppen,men jag äter blodtrycksmedecin,hade hoppas på att slippa dom men de är fortfarande lite högt, har fått åka in akut ett par gånger, har ätit LCHF i snart fyra år. Finns det inte blodtrycksmedicin som är kaliumsparande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Nej, inte vad jag vet. för min del så får jag nog i mig mindre salt med LCHF, då det "gömda" saltet försvinner, därför försöker jag salta lite extra när jag äter. Vad menar du är kopplingen till saltet? Har du mätt kalium sedan både före och efter det att du började med LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag tänkte på det här med referensvärden på alla prover man kan ta. En viss procent av alla människor ligger över eller under utan för den skull vara sjuk. Så när vi ligger i under eller överkant av något så kan det ju vara normalt för den individen. Nja, läkarna har ju dålig koll på sådant som inte är sjukdomar så det kan nog bero på något ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Finns det inte blodtrycksmedicin som är kaliumsparande? Vätskedrivande medicin=diuretika kan vara kaliumsparande, och dessa används ju även som blodtryckssänkande ibland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Vad menar du är kopplingen till saltet? Har du mätt kalium sedan både före och efter det att du började med LCHF? Ja, jag har mätt både innan och efter. Vad jag menar är att jag saltar mer på maten nu med LCHF, då maten innehåller mindre salt jämfört med "vanlig" kost för att jag känner att jag behöver det. (kan ju vara en felaktig känsla). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ja, jag har mätt både innan och efter. Vad jag menar är att jag saltar mer på maten nu med LCHF, då maten innehåller mindre salt jämfört med "vanlig" kost för att jag känner att jag behöver det. (kan ju vara en felaktig känsla). För mig är det likadant jag behöver äta mer salt på LCHF, håller verkligen med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ja, jag har mätt både innan och efter. Vad jag menar är att jag saltar mer på maten nu med LCHF, då maten innehåller mindre salt jämfört med "vanlig" kost för att jag känner att jag behöver det. (kan ju vara en felaktig känsla). Var kaliumvärdet samma innan du åt LCHF och nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag trodde det var vanligt med kaliumbrist hos äldre? Har själv en gammal släkting som äter medicin, Kaleroid, för sin kaliumbrist. Jag vill oxå gärna veta mer om varför man får kaliumbrist och vilka livsmedel som är kaliumrika, gärna "LCHF-godkända". Finns det livsmedel/ämnen som hämmar kaliumupptaget? Läste t.ex. på Aftonbladet att vitt mjöl/gluten kan hämma upptaget: http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article14673992.ab Grönsaker, fisk och fågel ska innehålla bra med kalium. Nötter innehåller också kalium. Kaliumbrist är vad jag vet vanligast hos de som äter vätskedrivande medicin. Vid diareer och kräkningar, man kan känna det som domningar och stickningar i armar och ben vid magsjuka till exempel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Var kaliumvärdet samma innan du åt LCHF och nu? Ja, ungefär tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag trodde det var vanligt med kaliumbrist hos äldre? Har själv en gammal släkting som äter medicin, Kaleroid, för sin kaliumbrist. Jag vill oxå gärna veta mer om varför man får kaliumbrist och vilka livsmedel som är kaliumrika, gärna "LCHF-godkända". Finns det livsmedel/ämnen som hämmar kaliumupptaget? Läste t.ex. på Aftonbladet att vitt mjöl/gluten kan hämma upptaget: http://www.aftonbladet.se/halsa/mage/article14673992.ab Mycket kalium försvinner med kokvattnet när man kokar grönsaker så man kan spara det och dricka upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej, jag vet att när jag kört vattengympa med pensionärer så har nästan alla de kaliumbrist och det är inte ovaligt att få brist när man dricker mycket kaffe exempelvis. Men en banan så brukade de vara ok igen. Om man då äter LCHF som inte lagrar vatten på samma sätt lagrar vi inte heller kalium och salter på samma sätt. Då kan ett tillskott vara att föredra. Då våra jordar är dåligt berikade med mineraler längre så tror jag tyvärr inte kosten räcker till (förutom möjligtvis eko banan) och mineralsalt. Jag köper extra kalium på hälsokosten (jag får kramp i fötterna när jag har brist, obs inte magnesium brist). Jag dricker koppvis med te, det kan också göra att kalium försvinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 För mig är det likadant jag behöver äta mer salt på LCHF, håller verkligen med. Jag har funderat på det där med behovet av salt nu, det kanske egentligen är så att vi inte äter mer salt nu, vi bara kompenserar det som minskat i och med LCHF. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Hej, jag vet att när jag kört vattengympa med pensionärer så har nästan alla de kaliumbrist och det är inte ovaligt att få brist när man dricker mycket kaffe exempelvis. Men en banan så brukade de vara ok igen. Om man då äter LCHF som inte lagrar vatten på samma sätt lagrar vi inte heller kalium och salter på samma sätt. Då kan ett tillskott vara att föredra. Då våra jordar är dåligt berikade med mineraler längre så tror jag tyvärr inte kosten räcker till (förutom möjligtvis eko banan) och mineralsalt. Jag köper extra kalium på hälsokosten (jag får kramp i fötterna när jag har brist, obs inte magnesium brist). Jag dricker koppvis med te, det kan också göra att kalium försvinner. Försvinner krampen i fötterna när du tar kalium? Det svåra med att ta tillskott av kalium i tablettform är ju att på grund av att det är farligt att överdosera så är styrkan på tabletterna lååångt under dagsbehovet. Hur mycket tar du för att slippa krampen och när på dagen tar du det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag har funderat på det där med behovet av salt nu, det kanske egentligen är så att vi inte äter mer salt nu, vi bara kompenserar det som minskat i och med LCHF. Jag trodde att LCHF innehöll mycket mer salt än vanlig mat. Beror på vad man äter förståss men ägg utan salt är ju ingen höjdare och många äter ju bacon, korv, kassler och annat saltat också. Ost innehåller ju också rätt mycket salt. Det borde i alla fall vara väldigt mycket mer salt i LCHF än i den maten jag äter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Vid två tillfällen med några års mellanrum har jag legat under gränsvärdet för kalium. Jag äter inga läkemedel som kan ha orsakat det. Är det någon mer som råkat ut för det? Ut och plocka massor med brännässlor nu när de börjar komma. Man ska ta dem innan de utvecklat blomskott, helst när de är späda på våren. De är rena kaliumbomber! Ta inte brännässlor som växer på gödselstackar/komposter dock då de då är väldigt kväverika då. Använder brännässlor till att tillverka nässelvatten som jag vattnar mina chileplantor med och de fullkomligt exploderar i blommning och frukters tillväxt på grund av kaliumet i dem. Aldrig varit med om något liknande med något annat gödsel. Kan med fördel användas även till blommande växter också (kalium är nödvändigt för detta). Att göra nässelsoppa och stuvningar på grädde är fullkomligt underbart LCHF. Livet vore så fruktansvärt pissigt utan brännässelsoppa! Bästa av allt är att det är gratis och finns hur mycket som helst där ute och växer som ogräs (men det är det verkligen inte)! Man kan förvälla och frysa in, eller torka och smula sönder och förvara i zip bags (som man lägger i frysen också, då torkade saker även håller sig längre på det viset också). Doktorn Pingvin ordinerar en nässelsoppadag i veckan 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Försvinner krampen i fötterna när du tar kalium? Det svåra med att ta tillskott av kalium i tablettform är ju att på grund av att det är farligt att överdosera så är styrkan på tabletterna lååångt under dagsbehovet. Hur mycket tar du för att slippa krampen och när på dagen tar du det? Jag köper en variant på hälsokosten man kan ta upp till 4 talbetter/dag. Oftast räcker 2 till natten, men gör det inte det tar jag även 2 på morgonen och sen 2 till natten. Tills det varit borta några dagar. Säg att jag tar det en vecka. Jag trodde att LCHF innehöll mycket mer salt än vanlig mat. Beror på vad man äter förståss men ägg utan salt är ju ingen höjdare och många äter ju bacon, korv, kassler och annat saltat också. Ost innehåller ju också rätt mycket salt. Det borde i alla fall vara väldigt mycket mer salt i LCHF än i den maten jag äter. Hmmm... Jag har svårt att tänka mig att det är en massa kalium i dessa salter. Det är ju skillnad på bergssalt och havssalt. Hur hög halt har typ bacon av kalium? jag äter i princip inget bacon, kassler eller korv, då detta är processad mat. Äter mera "ren" mat i min kost. Så mineral salt är bra för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Effect of increased potassium intake on cardiovascular risk factors and disease: systematic review and meta-analyses High quality evidence shows that increased potassium intake reduces blood pressure in people with hypertension and has no adverse effect on blood lipid concentrations, catecholamine concentrations, or renal function in adults. Higher potassium intake was associated with a 24% lower risk of stroke (moderate quality evidence). These results suggest that increased potassium intake is potentially beneficial to most people without impaired renal handling of potassium for the prevention and control of elevated blood pressure and stroke. Potassium Bicarbonate powder (food grade) is a cheap, easy way to increase potassium intake if current intake less than ADEQUATE 2.7g potassium bicarbonate supplies 1.05g or 1,050mg elemental potassium Potassium food sources Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) Jag trodde att LCHF innehöll mycket mer salt än vanlig mat. Beror på vad man äter förståss men ägg utan salt är ju ingen höjdare och många äter ju bacon, korv, kassler och annat saltat också. Ost innehåller ju också rätt mycket salt. Det borde i alla fall vara väldigt mycket mer salt i LCHF än i den maten jag äter. Personligen äter jag inget av ovanstående förutom ost, och ägg förståss, med salt. Edited April 10, 2013 by Syster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ut och plocka massor med brännässlor nu när de börjar komma. Man ska ta dem innan de utvecklat blomskott, helst när de är späda på våren. De är rena kaliumbomber! Ta inte brännässlor som växer på gödselstackar/komposter dock då de då är väldigt kväverika då. Använder brännässlor till att tillverka nässelvatten som jag vattnar mina chileplantor med och de fullkomligt exploderar i blommning och frukters tillväxt på grund av kaliumet i dem. Aldrig varit med om något liknande med något annat gödsel. Kan med fördel användas även till blommande växter också (kalium är nödvändigt för detta). Att göra nässelsoppa och stuvningar på grädde är fullkomligt underbart LCHF. Livet vore så fruktansvärt pissigt utan brännässelsoppa! Bästa av allt är att det är gratis och finns hur mycket som helst där ute och växer som ogräs (men det är det verkligen inte)! Man kan förvälla och frysa in, eller torka och smula sönder och förvara i zip bags (som man lägger i frysen också, då torkade saker även håller sig längre på det viset också). Doktorn Pingvin ordinerar en nässelsoppadag i veckan Jag brukar äta nässlor och jag äter massor av kaliumrika grönsaker. Jag håller med om nässlor är bra. Mycket c-vitamin är det i dom också. Jag brukar plocka några påsar när dom är som bäst och ha i kylen. Sedan kokar jag lite i taget som grönsak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag köper en variant på hälsokosten man kan ta upp till 4 talbetter/dag. Oftast räcker 2 till natten, men gör det inte det tar jag även 2 på morgonen och sen 2 till natten. Tills det varit borta några dagar. Säg att jag tar det en vecka. Hmmm... Jag har svårt att tänka mig att det är en massa kalium i dessa salter. Det är ju skillnad på bergssalt och havssalt. Hur hög halt har typ bacon av kalium? jag äter i princip inget bacon, kassler eller korv, då detta är processad mat. Äter mera "ren" mat i min kost. Så mineral salt är bra för mig. Hur starka är tabletterna? Jag tror i och för sig att man får i sig mer med grönsaker men jag har kaliumtabletter hemma som jag tar om jag ätit salt och törsten inte vill gå över. När det gäller salt så tänkte jag på Natriumklorid. Skriver man bara salt så tror åtminstone jag att man menar salt som man saltar med. Inte ens Seltin betraktar jag som någon källa till kalium. Har inte räknat på det men det borde vara ynka lite man får i sig i jämförelse med det man får från grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hur starka är tabletterna? Jag tror i och för sig att man får i sig mer med grönsaker men jag har kaliumtabletter hemma som jag tar om jag ätit salt och törsten inte vill gå över. När det gäller salt så tänkte jag på Natriumklorid. Skriver man bara salt så tror åtminstone jag att man menar salt som man saltar med. Inte ens Seltin betraktar jag som någon källa till kalium. Har inte räknat på det men det borde vara ynka lite man får i sig i jämförelse med det man får från grönsaker. Fast om du får i dig 10mg mineralsalt så har du 65% av RDI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Fast om du får i dig 10mg mineralsalt så har du 65% av RDI Hm, kanske får räkna på det fast när du äter mineralsalt så får du ju i dig natrium också och då ökar behovet av kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hm, kanske får räkna på det fast när du äter mineralsalt så får du ju i dig natrium också och då ökar behovet av kalium. Jo, men tar man t ex JOZO mineralsalt så har det 30% natriumklorid & 69%kaliumklorid så kanske värt det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jo, men tar man t ex JOZO mineralsalt så har det 30% natriumklorid & 69%kaliumklorid så kanske värt det? Fast jag tror ändå inte att man skall tänka på salt som källa till kalium även om det kanske är bättre med det saltet än vanligt salt. Jag brukar använda örtsalt som är baserat på havssalt. Har provat seltin men tyckte inte jag mådde bra av det och dessutom smakade det blärp. Dessutom saltar jag ytterst lite. För min del får jag i mig gott och väl dagsbehovet av kalium så det borde inte vara lågt intag som gjorde att jag fick brist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hildegaard Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Jag trodde att LCHF innehöll mycket mer salt än vanlig mat. Beror på vad man äter förståss men ägg utan salt är ju ingen höjdare och många äter ju bacon, korv, kassler och annat saltat också. Ost innehåller ju också rätt mycket salt. Det borde i alla fall vara väldigt mycket mer salt i LCHF än i den maten jag äter. Det kan ju stämma för dig, men jag håller mig undan alla tillverkade livsmedel eftersom jag inte vill äta e:ämnen eller socker, potatis etc som brukar finnas i köttprodukterna du nämner. Så jag måste salta extra, eller äta saltflingor som tillskott, tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 23, 2013 Share Posted April 23, 2013 Hur starka är tabletterna? Jag tror i och för sig att man får i sig mer med grönsaker men jag har kaliumtabletter hemma som jag tar om jag ätit salt och törsten inte vill gå över. När det gäller salt så tänkte jag på Natriumklorid. Skriver man bara salt så tror åtminstone jag att man menar salt som man saltar med. Inte ens Seltin betraktar jag som någon källa till kalium. Har inte räknat på det men det borde vara ynka lite man får i sig i jämförelse med det man får från grönsaker. Jag har Great Earth 400 mg, men då tar man 2 tbl. morgon och 2 tbl. kväll. Är det mer kalium i grönsaker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 23, 2013 Author Share Posted April 23, 2013 Jag har Great Earth 400 mg, men då tar man 2 tbl. morgon och 2 tbl. kväll. Är det mer kalium i grönsaker? Tar du alltså 1600 mg kalium per dag? Jag vet inte hur mycket man kan ta utan risk men just kalium som tillskott bör man vara lite försiktig med eftersom det kan påverka hjärtat. I multipreparat finns sällan något kalium och gör det det så är väldigt lite. Har du mätt kalium på vårdcentralen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Tar du alltså 1600 mg kalium per dag? Jag vet inte hur mycket man kan ta utan risk men just kalium som tillskott bör man vara lite försiktig med eftersom det kan påverka hjärtat. I multipreparat finns sällan något kalium och gör det det så är väldigt lite. Har du mätt kalium på vårdcentralen? Nej, det är 400 på 4 tabletter. Så jag får i mig 400 max, men tar oftast bara 200 till natten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 25, 2013 Share Posted April 25, 2013 Tar du alltså 1600 mg kalium per dag? Jag vet inte hur mycket man kan ta utan risk men just kalium som tillskott bör man vara lite försiktig med eftersom det kan påverka hjärtat. I multipreparat finns sällan något kalium och gör det det så är väldigt lite. Har du mätt kalium på vårdcentralen? Viktigt påpekande där. Finns väldigt mycket negativa erfarenheter av detta inom bl.a. kroppsbyggarsammanhang då man manipulerat med elektrolytbalansen (natrium/kalium) för att försöka tappa vätska...och ibland istället nästan tappat livet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Nej, det är 400 på 4 tabletter. Så jag får i mig 400 max, men tar oftast bara 200 till natten. Aha, ja då är det ju inte så mycket. Tar du några andra mineraler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ted_Hutchinson Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Dietary Changes Help Lower Blood Pressure Superhuman Radio talks to Professor Macgregor about salt/potassium sound quality a bit poor at first but it improves. Suppverstity Science Round-Up Seconds: The Macro-Mineral Alphabet & the Potential Health Hazards of Diet-Induced Latent Acidosis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 I omställningsperioden (första veckorna) gör man av sig med väldigt mycket vätska. Att man tappar upp emot 5 kg vattenvikt är inte helt orimligt. När man kissar vattnet följer det med en hel del elektrolyter, bl.a. salt, kalium, magnesium. Just brist på dessa tre (samt allmän vätskebrist) är huvudorsakerna till de flesta omställningsproblemen många upplever när de byter till LCHF. När man gjort något åt den akuta bristen (t.ex. käkat avocado och spenat) så brukar det inte vara nåra större problem att hålla elektrolytnivåerna vettiga i min erfarenhet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 I omställningsperioden (första veckorna) gör man av sig med väldigt mycket vätska. Att man tappar upp emot 5 kg vattenvikt är inte helt orimligt. När man kissar vattnet följer det med en hel del elektrolyter, bl.a. salt, kalium, magnesium. Just brist på dessa tre (samt allmän vätskebrist) är huvudorsakerna till de flesta omställningsproblemen många upplever när de byter till LCHF. När man gjort något åt den akuta bristen (t.ex. käkat avocado och spenat) så brukar det inte vara nåra större problem att hålla elektrolytnivåerna vettiga i min erfarenhet. Jag åt inte LCHF när mitt kaliumvärde låg lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Det må vara hänt, men det ändrar inte vad jag skrev. Se det mer som en allmän kommentar i ämnet än något som specifikt rör dina problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Det må vara hänt, men det ändrar inte vad jag skrev. Se det mer som en allmän kommentar i ämnet än något som specifikt rör dina problem. Vad har kaliumet legat på under omställningsperioden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted May 7, 2013 Share Posted May 7, 2013 Jag åt inte LCHF när mitt kaliumvärde låg lågt. Jag har upptäckt en sak ang. kalium i samband med att jag läste om Alkalos ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkalos ) som kan leda till hypokalemi. Detta eftersom jag har panikångest/ångestproblematik. Men detta handlar även om den stress som många människor lever med idag, helt omedvetet dessutom. Det är nämligen så att vid stress gör vi av med stora mängder kalium. Utflödet av vätska ökar i kroppen, därav kan man börja kissa väldigt mycket vid ångest och stress. När man äter enligt LCHF, speciellt i början när man gör sig av med alla reserver av glukos och tappar vatten, men även under LCHF och strikt, kan man falla i kalium och magnesium om man samtidigt äter för lite kaliumrik föda. Potatis med mera innehöll anständigt mycket med kalium innan. Jag har börjat äta mer mineralsalt varje dag (några få kryddmått) som innehåller nära 70% kalium istället. Detta för att jag märkt att jag i samband med blodtrycksmedicinen blivit vimsig. Nu några dagar efter mer mineralsalt och noga med att dricka 2 liter vatten om dagen så är vimsigheten borta med mera. Detta uppkom i samband med lättare panikångestattack och oro så boven är ertappad. Förmodligen bör jag prata med min läkare om att få en kaliumsparande variant av Enalapril, vilket denne pratade om vid ett tillfälle. I alla fall hålla koll på hur nivåerna av kalium och annat ligger i kroppen. Men troligen kommer jag kanske inte behöva medicin för blodtryck framöver eftersom kroppen går hela tiden ner i mått och vikt - sakta med säkert. Frågan är vad som sker om en patient har skräck för nålar eller får ångest av sjukvården när man har att göra med dem och andas snabbare med mera, eller lever med stress dygnet innan för att man undermedvetet vet att man ska ta blodprov eller komma i kontakt. Det lär säkerligen kunna påverka kaliumvärdet också tycker man - kanske marginellt hos de flesta, men för vissa kanske det faller mycket mer? (edit: kan säga att jag haft mycket mindre panikångest sedan jag började med LCHF för 1-2 år sedan nu, men just vid perioder där jag haft oro och ångest så har jag också blivit väldigt vimsig och på något vis känts i "hjärtat" så att säga) http://svenska.yle.fi/artikel/2010/10/29/kaliumvarden-hoga-och-laga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 14, 2013 Author Share Posted November 14, 2013 Jag ser ganska ofta att gäster är inne och läser denna tråd. Om någon av er har eller har haft kaliumbrist så skulle det vara väldigt intressant att få höra er historia. Även om man registrerar sig och skriver så kan man ju fortfarande vara anonym. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted January 11, 2014 Share Posted January 11, 2014 Kan berätta att mitt S-kalium har vid varje blodprov i samband med panikångest och andra tester blivit lägre och lägre och lägre. Samtidigt har mitt blodtryck svängt och gått upp och sedan plötsligt ner rätt bra, men mitt diastoliska tryck ligger högt.Misstanken var sköldkörteln. Alla världen var normala. Men samtidigt visar mitt S-kalium sist på 3.3. Det är 0.1 under gränsvärdet på 3.4. Då har det gått från 3.9, 3,7, 3.5 och nu ner på 3.3 trots mineralsalt, äter mycket chilepeppar med kalium med mera.Nu kollar de mig för Conn's Sjukdom, dvs störning eller tumörer i binjurarna som gör att man kissar ut kalium istället för natrium.Så jag testade vad som händer om jag då undviker kalcium och mjölkprodukter, dricker limevatten (som rensar njurarna lite) och drar ner på natriumet och ersätter det med kaliumrikt natriumsalt med jod...Från att ha legat på 140-160 / 100-122 i 4 månader går mitt blodtryck plötsligt ner till..124/87. 134/92. 139/91. 128/97... lägsta jag haft var 118/89!! Blodtrycket går ner och håller sig under 140 systoliskt och tendens på under 100 diastoliskt. Trenden är tydlig efter 4-5 dagars mätningar. Detta är alltså under inga som helst blodtrycksmediciner alls sedan 6-7 månader tillbaka. Detta är också som kallas för Primär Aldosteronism och är under Sekundär Hypertoni.Tur att man inte tagit Losartan. Det gör nämligen av med ännu mer kalium. Står specifikt i bipacksedeln att man inte ska ta Losartan om man har lågt kaliumvärde.Man tar blodprover och samlar dygnsurin för att undersöka detta. Jag väntar på svar från dessa prover just nu. Hoppas inte att det är tumörer i binjurarna eller så, utan bara behandlingsbart med mediciner.5-10% av de med hypertoni bedöms lida av detta och är vanligt med de som lever med psykiska och stressjukdomar.har du problem med kaliumet lär du kolla upp det. Hypokalemi är fatalt om det blir för lågt och man får även högt blodtryck när det blir lågt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted January 11, 2014 Author Share Posted January 11, 2014 Skrev en massa och så kraschade programmet och texten försvann. Hinner inte skriva om alltihop nu men när det gäller mätning så fick jag tjata mig till att få mäta kalium våren 2009 och då låg det på 3,3. Angående det låga värdet sa läkaren bara "det är en del som har det". Sedan dess har jag slutat gå till läkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts