Mig Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Ja. Hör ofta att msker på LCHF får reducerat matbehov, eller rättare sagt reducerad hungerskänsla. Vad är det som gör att jag ofta är hungrig? Äter 80-90 e%fett, resterande protein, och låg andel kolhy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 10, 2021 Share Posted April 10, 2021 Hur länge har du ätit LCHF? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 10, 2021 Author Share Posted April 10, 2021 6 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 Jag har aldrig upplevt att jag kan äta mig mätt på fett. Behöver protein och att maten fyller upp ordentligt i magen (fiber i form av grönt eller en rejäl kopp te). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 11, 2021 Author Share Posted April 11, 2021 Mer protein ger mig inte energi eller mätthet, bara mer glukos och det behöver jag inte. Jag har inga kilon att gå ner, så jag måste äta. Iom att jag inte äter kolhydrater blir energibringaren fett. Men jag blir inte mätt mer än för en kort stund. Fasta gör mig mindre hungrig, men då går jag mycket ned i vikt. Är rädd för att det blir mer svält än fasta. Fasta leder till stress och det har jag nog av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Jag vet inte orsaken till att du inte vill äta mer protein men undrar varför. Får du problem med blodsockret? Jag tipsar dig om att lyssna till Ted Naiman ang. protein. Han menar att vi bör basera våra måltider på protein och sedan lägga till måttligt med fett och lite grönt. Fett och kolhydrater i sig tillför i princip enbart energi. Näring som du behöver finns i proteinet med alla aminosyror, mineraler, vitaminer som vi behöver. Dina hungerkänslor kan kanske bero på att kroppen inte har fått tillräckligt med näring. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Vill hålla insulinet nede. För mkt protein ökar det. Det är inte det att jag inte vill äta protein, men det hjälper inte att tillföra för mkt. Några dagar blir det mer, andra dagar lagom, andra gånger kanske lite lite. Man behöver inte så mkt som de flesta tror. Tidigare åt jag jättemängder av protein, har skrivit om det här tidigare, och jag blev inte mer mätt då heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts