Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ikväll kl 21 deltar Kalle Moraeus o Shirley Clamp och berättar om sin kamp mot vågen. Ska det handla om en plågsam eller njutbar metod tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sasch Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Håller tummarna för att de pratar gott om LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Varför är det så viktigt att dom använder samma "metod" ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Varför är det så viktigt att dom använder samma "metod" ni? Ja vad tror jag? Det är väl för att man vill att de ska lyckas och att de sedan kan hålla vikten skapligt skulle jag tro 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Shirley gör väl reklam för Viktväktarna? Kalle har jag ingen aning om vad han gör för att gå ner eller behålla sin vikt. Såvida inte Kalle äter LCHF så tror jag inte de kommer nämna det, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 (edited) Shirley gick ju ner med hjälp av en dyr klinik och pulver om jag minns rätt. Det var ju stor skandal just för att hon gör reklam för VV. Kalle har jag hört äter LCHF... dock syns det ju inte riktig (ännu)? Edit: Nu har jag snabbt googlat och se där - 18 kilo : http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article16571152.ab Edited April 10, 2013 by Emma 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ahh, där ser man! Kanske ska titta ikväll då och se vad de säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Varför är det så viktigt att dom använder samma "metod" ni? För då pratar de bra om metoden, vilket alltid är roligt när man tror på något. Sån är väl människan, det är kul när människor pratar bra om saker man känner för. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Varför är det så viktigt att dom använder samma "metod" ni? Jag tycker synd om människor som desperat försöker gå ner i vikt bara genom att begränsa kaloriintaget. Ändrar man kroppens hormonbalans genom att framför allt undvika socker och stärkelse är det för de allra flesta så lätt att gå ner i vikt. Medan man njuter av god mat och livet... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag tycker synd om människor som desperat försöker gå ner i vikt bara genom att begränsa kaloriintaget. Ändrar man kroppens hormonbalans genom att framför allt undvika socker och stärkelse är det för de allra flesta så lätt att gå ner i vikt. Medan man njuter av god mat och livet... Fast det finns ju många olika kostsammansättningar som uppfyller det och som inte är lchf. Att enbart äta färre kalorier och fortfarande äta bröd med finmalet mjöl, socker och andra snabba kolhydrater är nog ganska hopplöst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Fast det finns ju många olika kostsammansättningar som uppfyller det och som inte är lchf. Att enbart äta färre kalorier och fortfarande äta bröd med finmalet mjöl, socker och andra snabba kolhydrater är nog ganska hopplöst. Det har du rätt i, LCHF är pedagogiskt lätt att hantera bara. Jag gick ner mina första fem kilo på paleolitisk kost medan jag åt mängder med frukt och rotfrukter. Men nästa tio kilo krävde strikt LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Det har du rätt i, LCHF är pedagogiskt lätt att hantera bara. Jag gick ner mina första fem kilo på paleolitisk kost medan jag åt mängder med frukt och rotfrukter. Men nästa tio kilo krävde strikt LCHF. Jag gick ner 20 kg genom att äta långsamma kolhydrater och nästan inget fett. Dvs mat med lågt GI som en del här förkastar fullständigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag gick ner 20 kg genom att äta långsamma kolhydrater och nästan inget fett. Dvs mat med lågt GI som en del här förkastar fullständigt. Det stämmer gott med att många "naturfolk" som studerats de senaste 150 åren varit smala, vältränade samt ätit många kh. Det är nog vad man inte äter som är viktigt (alltså socker, spannmål, olika processade saker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag gick ner 20 kg genom att äta långsamma kolhydrater och nästan inget fett. Dvs mat med lågt GI som en del här förkastar fullständigt. Man kan väl få glädjas över att andra anammar LCHF, det är vad jag mår bra av & tror på så då blir jag såklart glad om det sprids. Sen finns det säkert andra sätt som är bra med, vetenskapen är ändå fortfarande osäker när det kommer till dessa ämnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Man kan väl få glädjas över att andra anammar LCHF, det är vad jag mår bra av & tror på så då blir jag såklart glad om det sprids. Sen finns det säkert andra sätt som är bra med, vetenskapen är ändå fortfarande osäker när det kommer till dessa ämnen. Visst, det är bara det att jag ibland får intrycket av att många LCHF-anhängare tycker att det är det enda rätta. Det blir lite som att hålla på ett fotbollslag ibland också. Jag har aldrig haft någon idol eller hållit på något lag så jag förstår nog inte riktigt det där. Jag har aldrig sprungit med flocken och kan tvärtom bli lite anti av flockbeténde. Åt vilket håll flocken springer kan ju dessutom variera från tid till annan. Ett tag skulle alla äta seléntillskott men nu är det bortglömt. Pauluns Blodsockerblues sålde som smör men nu är det lchf som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Visst, det är bara det att jag ibland får intrycket av att många LCHF-anhängare tycker att det är det enda rätta. Det blir lite som att hålla på ett fotbollslag ibland också. Jag har aldrig haft någon idol eller hållit på något lag så jag förstår nog inte riktigt det där. Jag har aldrig sprungit med flocken och kan tvärtom bli lite anti av flockbeténde. Åt vilket håll flocken springer kan ju dessutom variera från tid till annan. Ett tag skulle alla äta seléntillskott men nu är det bortglömt. Pauluns Blodsockerblues sålde som smör men nu är det lchf som gäller. Jovisst är det mycket trender som folk hakar på och blir helst frälsta av både det ena och det andra. Jag har dock aldrig varit på någon diet förut, testade mest LCHF för att bli av med mitt "vitt-bröd-beroende". Eftersom jag började må så jävla bra så är det klart att man vill sprida det och "vinna över" andra för att de ska få samma hälsoupplevelse. Men jag förstår vad du menar. jag som anser mig äta LCHF blir ibland inte tagen så seriös av andra mer "strikta" LCHF-are pga att jag äter mjölkprodukter, grönsaker & rotfrukter. Däremot är det nog också viktigt att man inte drar alla över en kam, ibland syns bara de som skriker högst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts