matte_a Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag sitter precis och tittar på första avsnittet av Världens historia, en fantastiskt bra serie. Avsnittet heter Överlevnad och handlar om människans förhistoria, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. I avsnittet påstås det att forskare genom att studera skelett av våra förfäder kan se att människan blev ungefär 10 centimeter kortare, antalet svåra inflammationer i kropparna ökade samt att tänderna blev sämre efter det att vi blev jordbrukare. Orsaken är naturligtvis övergången från den gamla kosten så som kött, ägg, bär osv... till spannmål. Med tanke på hur mycket bättre jag själv mår efter att ha rest 15 000 år tillbaka i tiden rent kostmässigt är jag benägen att tro på uppgifterna men det vore kul att läsa mer om detta. Är det möjligen så att någon här har tips på litteratur eller artiklar om människans hälsa efter den Neolitiska revolutionen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag sitter precis och tittar på första avsnittet av Världens historia, en fantastiskt bra serie. Avsnittet heter Överlevnad och handlar om människans förhistoria, från jägare och samlare till bofasta jordbrukare. I avsnittet påstås det att forskare genom att studera skelett av våra förfäder kan se att människan blev ungefär 10 centimeter kortare, antalet svåra inflammationer i kropparna ökade samt att tänderna blev sämre efter det att vi blev jordbrukare. Orsaken är naturligtvis övergången från den gamla kosten så som kött, ägg, bär osv... till spannmål. Med tanke på hur mycket bättre jag själv mår efter att ha rest 15 000 år tillbaka i tiden rent kostmässigt är jag benägen att tro på uppgifterna men det vore kul att läsa mer om detta. Är det möjligen så att någon här har tips på litteratur eller artiklar om människans hälsa efter den Neolitiska revolutionen? Jag rekommenderar då boken "The 10,000 Year Explosion - How Civilization Accelerated Human Evolution" av Gregory Cochran och Henry Harpending, utgiven 2009. En bok från 1989 av Mark Nathan Cohen, "Health & The Rise Of Civilization" är också bra, känns dock lite gammal ibland. Staffan Lindeberg från Lund har gjort en systematisk genomgång av modern mats påverkan på hälsa samt jämför med paleolitikum (äldre stenåldern) i "Food And Western Desease", utgiven 2010. Han har också en hemsida på svenska: http://staffanlindeberg.com/Svenska.html 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Å andra sidan exploderade faktiskt våra uppfinningar samtidigt då vi fick mer tid än att bara överleva. Så vad hade vi varit utan dessa "nödvändigt ont". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted December 29, 2012 Share Posted December 29, 2012 Å andra sidan exploderade faktiskt våra uppfinningar samtidigt då vi fick mer tid än att bara överleva. Så vad hade vi varit utan dessa "nödvändigt ont". Precis, jag tror vi ska försöka kombinera vår teknologi och vetenskap med att leva så gott det går i vår moderna värld efter vad vi är biologiskt anpassade för när det gäller kost, motion, stress, sömn, miljögifter, sol/D3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted December 29, 2012 Author Share Posted December 29, 2012 Tack för boktipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag har hört att jägare/samlare bara ägnar några timmar om dagen till just matletandet, medan jordbrukaren arbetar i sitt anletes svett hela dagen! Att pyssla med konst och uppfinningar var förbehållet ett försvinnande fåtal i jordbrukarsamhället. Själv jobbar jag heltid plus att jag samlar och tillagar mat, sedan på de få timmar som blir över ägnar jag åt mina hobbies. Typisk jordbrukare? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hur vet man att de bara ägnade ett par timmar åt att jaga/samla? Spekulationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ulf-S Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Hur vet man att de bara ägnade ett par timmar åt att jaga/samla? Spekulationer? Observationer av traditionella jägare/samlare i modern tid (de senaste 150 åren eller så). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted December 30, 2012 Share Posted December 30, 2012 Jag tror jag har läst det i Gryning i Kalahari, att San-folket tex inte ägnar så mycket tid åt födosamlandet. De umgås mycket istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 5, 2013 Share Posted January 5, 2013 Hur vet man att de bara ägnade ett par timmar åt att jaga/samla? Spekulationer? Observationer av traditionella jägare/samlare i modern tid (de senaste 150 åren eller så). Dessutom bor de sista jägare/samlare i s k randområden dvs områden med sämre jord och natur eftersom "civilisationerna" tagit över det bästa! Detta gör att de nog använder mer tid än de paleolitiska jägar/samlarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts