Jump to content

Ska jag äntligen lyckas? Dagbok med matsedel.

Jerker

Recommended Posts

Nu ska det ske! Jag har varit övertygad om det rätta med LCHF sedan ett antal år, men har aldrig lyckats avstå från kolhydrater tillräckligt. I den här tråden ska jag beskriva hur jag har kommit fram till det som funkar för mig och beskriva hur jag känner och mår, hur min viktnedgång går osv. Jag beskriver också i separata inlägg hur jag äter idag, hur det fördelar sig på Kh, protein och fett, Skaldemans ratio, energiprocent och vad det kostar (billigare än man kan tro!)

Efter att ha analyserat vad mina problem är med att äta LCHF så har jag kommit fram till att det är att hitta en mathållning som jag trivs med och som kräver så lite engagemang av mig som möjligt. Jag behöver god framförhållning med maten, annars trillar jag lätt i fällan att äta nån onyttig snabbmat eller ta ett onyttigt snacks eller t.o.m. godis. Att köpa kokböcker och försöka vara duktig och laga en massa olika sorters mat har inte funkat. Jag behöver en LCHF-snabbmatslösning som jag kan laga i förväg och frysa in, en mathållning som inte tar en massa energi i anspråk att planera, köpa in till och att laga till och som jag inte tröttnar på.

Eftersom jag sedan flera år äter exakt samma frukost varje morgon (en slags ägg- och baconröra) och som jag trivs väldigt bra med, så tänkte jag försöka hitta en lunch/middag som funkar lika bra. Kraven på lunchen är dock något större eftersom den ska funka att ha med som matlåda där man bara har en micro att värma maten i. Nästan alla rätter med feta såser blir ingen hit när man värmer upp en sån matlåda i micron; såsen skär sig och löst fett simmar omkring i matlådan.

Jag kom till slut fram till en maträtt som består av kött och blandade grönsaker (t.ex. en wokmix) och en sås på vispgrädde, smör och ägg, smaksatt med fond. En variant på bearnaisesås, kan man säga. Jag beskriver närmare i ett separat inlägg hur jag har löst problemet med att på ett enkelt sätt värma denna sås utan att den skär sig.

Jag vill med denna tråd inspirera andra. Jag vet ju hur jag själv läser och försöker hitta inspiration, och alltid är det nån som blir hjälpt av mina tankar och erfarenheter...

• Like 3

Min frukost:

Jag steker 130-140g bacon i 50-55g cocosfett. Jag delar på 4 ägg, saltar (sparsamt) och pepprar vitan och gulorna var för sig. Jag tar upp baconet ur stekpannan och låter fettet vara kvar. Sen slår jag i vitorna och låter dem koagulera och tar sen upp även dem ur fettet. Efter det häller jag det heta fettet ur stekpannan i en skål och vispar ner gulorna så att de reder fettet. Sen rör jag ner baconet och vitorna i såsen, kryddar med krossad svartpeppar och slår upp i en djup tallrik och äter med sked. Gott!

Jag kallar det Falsk Carbonara eller LCHF-Carbonara och jag står mig större delen av dagen (7-9 timmar) på den portionen. Om man vill kan man också toppa med eller röra ner lite riven, smakrik ost. Då kan man dock behöva värma på rätten lite i micron och röra om för att få osten att smälta eftersom eftervärmen inte riktigt räcker till att smälta osten också.

Min lunch/middag:

Jag steker nåt kött, helst fläskkött, som fläskkarré (riktigt fett och gott!) i strimlor och fräser upp wokgrönsaker.

Till detta göra jag en sås på följande vis (1 port): Jag smälter 50 g smör med 0,5 dl vispgrädde och smaksätter med nån fond. Om jag ugnssteker köttet så kan jag samla upp stekspadet och reducera till fond, men annars använder jag Knorrs "Fond du chef", som jag tycker är ett acceptabelt alternativ. Då går det åt 1/4 burk till denna portion. Sen reder jag såsen med ett helt ägg, alltså även vitan.

Lite mer detaljerat: jag använder en kastrull med tjock botten och teflonbeläggning. Smöret, grädden och fonden får koka upp, ta av kastrullen från plattan och sänk den till medelvärme. Rör hastigt ner ägget och fortsätt att röra. Nu kan man själv bestämma hur tjock såsen skall bli genom att försiktigt värma kastrullen på plattan under ständig omrörning. Det blir alltså liksom en tunn äggröra, smaksatt som en köttsås.

Nu förbereder jag ju större portioner för att frysa in matlådor. Så hur gör jag när jag värmer denna sås? Jo, jag slår inte ihop kött-grönsaksröran med såsen utan fryser in dessa separat. Jag tar upp matlådan dan innan så att såsen får tina i lugn och ro. Väl på jobbet låter jag såsen stå framme och inta rumstemperatur. Sen värmer jag endast kött-grönsaksröran ganska rejält i micron och rör sedan ner den rumsvarma såsen. Då får såsen lagom värme av det andra, vilket i sin tur svalnar av lite och hela rätten får en lagom ätbar temperatur utan att såsen skär sig! Tada!

Då jag tidigare kom fram till att jag ofta åt för stora portioner lunch, och då framför allt för mycket kött och därmed protein, så testade jag mig fram till hur mycket jag egentligen behövde. Jag äter frukost vid c:a 6:30 och lunch vid 14-tiden. Jag har nu kommit fram till att denna portion blir lagom: 50 g stekt kött med 100 g stekta grönsaker och så en portion sås som ovan. På detta blir jag helt mätt men inte övermätt.

Till kvällsteet:

Det här har varit det svåraste att knäcka. Det är ju så gott att äta te och macka till kvällen! Jag har sedan länge ersatt det mjuka brödet med olika varianter på hårt bröd som ju ger betydligt mindre kolhydrater, men nu har jag på sista tiden satt in stöten och skippat brödet och hittat de pålägg som inte kräver nåt bröd, och för mig har det stannat vid en bit god fransk ost och några skivor torkad skinka/korvar som man kan köpa som "brickor" i butiken.

Hur fördelar sig nu detta näringsmässigt och energimässigt?

FRUKOST:

Gram:

Kh            0,7 g

Protein   52    g

Fett      186    g

Energi%:

Kh            0,2%

Protein   17,3%

Fett        82,5%

Skaldemans ratio: 3,5

LUNCH:

Gram:

Kh           6,2 g

Protein  19,3 g

Fett       86,7 g

Energi%:

Kh          11%

Protein   20%

Fett        70%

Skaldemans ratio: 3,4

KVÄLLSTEET:

Har inte mätt exakt, men en uppskattning är att jag får i mig ungefär:

Gram:

Kh          0,1 g

Protein  13   g

Fett       42   g

PÅ EN HEL DAG BLIR DETTA:

Gram:

Kh           7 g

Protein  84 g

Fett     315 g

Jag landar på en ungefärlig E% fördelning på:

Kh            5%

Protein   19%

Fett        76%

Skademans ratio:  3,45

Ekonomi

Jag köper både ägg och kokosfett billigt, dessutom brukar försöka köpa basvaror på rea, kött på kort datum osv.

Min frukost kostar c:a 23:-

Min lunch kostar c:a 13:-

Tilltugget till kvällsteet c:a 15:-

Summa per dag: 51:-! (~1500:-/mån)

Så tillkommer kostnad för te (jag dricker inte kaffe) och el till matlagningen osv. Om man ska betala mer för råvarorna så kanske man kommer upp i 60-80:-, men det känns ändå som riktigt billigt för en hel dags mat!

Vem var det som sa att LCHF blir dyrt?

• Like 1

Vikt

Jag har inte vägt mig på länge. En snabb koll så här mitt på dan gav c:a 107 kilo till mina 182 cm. Jag ska väga mig ordentligt i morgon bitti och sen uppdatera detta veckovis.

Jag har ätit så här i en vecka nu, så jag räknar med att det vattenöverskottet har gått ur kroppen.

Nu ska det ske! Jag har varit övertygad om det rätta med LCHF sedan ett antal år, men har aldrig lyckats avstå från kolhydrater tillräckligt. I den här tråden ska jag beskriva hur jag har kommit fram till det som funkar för mig och beskriva hur jag känner och mår, hur min viktnedgång går osv. Jag beskriver också i separata inlägg hur jag äter idag, hur det fördelar sig på Kh, protein och fett, Skaldemans ratio, energiprocent och vad det kostar (billigare än man kan tro!)

Efter att ha analyserat vad mina problem är med att äta LCHF så har jag kommit fram till att det är att hitta en mathållning som jag trivs med och som kräver så lite engagemang av mig som möjligt. Jag behöver god framförhållning med maten, annars trillar jag lätt i fällan att äta nån onyttig snabbmat eller ta ett onyttigt snacks eller t.o.m. godis. Att köpa kokböcker och försöka vara duktig och laga en massa olika sorters mat har inte funkat. Jag behöver en LCHF-snabbmatslösning som jag kan laga i förväg och frysa in, en mathållning som inte tar en massa energi i anspråk att planera, köpa in till och att laga till och som jag inte tröttnar på.

Eftersom jag sedan flera år äter exakt samma frukost varje morgon (en slags ägg- och baconröra) och som jag trivs väldigt bra med, så tänkte jag försöka hitta en lunch/middag som funkar lika bra. Kraven på lunchen är dock något större eftersom den ska funka att ha med som matlåda där man bara har en micro att värma maten i. Nästan alla rätter med feta såser blir ingen hit när man värmer upp en sån matlåda i micron; såsen skär sig och löst fett simmar omkring i matlådan.

Jag kom till slut fram till en maträtt som består av kött och blandade grönsaker (t.ex. en wokmix) och en sås på vispgrädde, smör och ägg, smaksatt med fond. En variant på bearnaisesås, kan man säga. Jag beskriver närmare i ett separat inlägg hur jag har löst problemet med att på ett enkelt sätt värma denna sås utan att den skär sig.

Jag vill med denna tråd inspirera andra. Jag vet ju hur jag själv läser och försöker hitta inspiration, och alltid är det nån som blir hjälpt av mina tankar och erfarenheter...

Hej

skulle vilja ta del av det. jag brukar göra skaldemanns kålpudding dubbelportioner, och frysa in i enportioner,

bara o plocka, brukar göra olika , känner att det skall vara lätt. lördagar, brukar jag ibland göra 3 - 4 olika mat.

o sen fylla frysen, o köpa turkisk youghurt, massa ägg, korv 82% och fläsk elelr bacon.....

Energiintag

Energiintaget per dag blir c:a 2250 kcal, och jag läste i nån av Skaldemans böcker att han bedömer det som optimalt för en man. Jag vet inte vad jag ska räkna som min fettfria vikt, men låt säga 80, det är väl rimligt till 182 cm? Då bör jag äta c:a 64g protein om dagen för att inte lida ett underskott, och summan i min sammanställning blir 84 g. Det bör alltså inte vara för mycket så att det påverkar insulinet.

Hej

skulle vilja ta del av det. jag brukar göra skaldemanns kålpudding dubbelportioner, och frysa in i enportioner,

bara o plocka, brukar göra olika , känner att det skall vara lätt. lördagar, brukar jag ibland göra 3 - 4 olika mat.

o sen fylla frysen, o köpa turkisk youghurt, massa ägg, korv 82% och fläsk elelr bacon.....

Tack! Alla tips om snabbmat/matlådor à la LCHF emottages tacksamt! :) Alla är vi olika och var och en måste hitta sin mat som fungerar.

Jag stod häromdagen och lagade till min lunch. Det blev 13 portioner och tog väl ett par timmar i anspråk. En lindrig insats för 2 veckors mat. Frukosten lagar jag ju från grunden varje morgon, men det går på c:a 15 minuter, och med rutin så behöver man inte ens besvära hjärnan så tidigt på morgonen! :rolleyes:

Med den här mathållningen borde jag ju kunna hamna i ketos! Men jag har ändå bestämt mig för att inte köpa nån mätare. Det blir ju så fruktansvärt dyrt när nu stickorna kostar så mycket! De pengarna använder jag hellre på nåt annat!

Intressant! Själv är jag lika dan, mat ska gå snabbt och enkelt! Själv är jag en av dem som aldrig i hela mitt liv har lagt ner tid på att faktiskt laga mat, luncher för mig har alltid varit ett problem då jag inte tycker det är en hit att värma mat. Men jag har löst det genom att ha en tub med kryddsmör på jobbet och sen tar jag bara med mig en burk med kött och grönsaker - värmer och har kryddsmöret till. Super gott! (jag är inget fan av såser och äter inte mjölkprodukter).

Jag tror du borde hamna i ketos relativt snabbt om du äter som du gör. Själv har jag märkt att jag klarar av ganska stora mängder protein och relativa mängder kolhydrater och håller mig fortfarande i ketos. Dock tränar jag mycket. 

Hoppas det går bra för dig!  

Intressant! Själv är jag lika dan, mat ska gå snabbt och enkelt! Själv är jag en av dem som aldrig i hela mitt liv har lagt ner tid på att faktiskt laga mat, luncher för mig har alltid varit ett problem då jag inte tycker det är en hit att värma mat. Men jag har löst det genom att ha en tub med kryddsmör på jobbet och sen tar jag bara med mig en burk med kött och grönsaker - värmer och har kryddsmöret till. Super gott! (jag är inget fan av såser och äter inte mjölkprodukter).

Jag tror du borde hamna i ketos relativt snabbt om du äter som du gör. Själv har jag märkt att jag klarar av ganska stora mängder protein och relativa mängder kolhydrater och håller mig fortfarande i ketos. Dock tränar jag mycket. 

Hoppas det går bra för dig!  

Ah! Jag har ibland sprungit in på mataffärn och köpt en tub mjukost som jag har tryckt i mig av direkt in i munnen! :lol: Eller ett par ölkorvar. Men det är så dyrt och ger ändå inte den där tillfredsställelsen som en komplett måltid ger.

Jag är ju väldigt förtjust i såser, så jag vill gärna ha sån mat. Jag vill också ha varm mat.

Jag tränar inte. Jag har noll intresse av sånt, och att promenera/springa gör mig uttråkad på gränsen till deprimerad, men jag rör mycket på mig i vardagen, och använder min kropp en hel del, så jag är egentligen inte orolig för min fysik.

Lycka till du med!

Nu har jag vägt och mätt mig:

105,7 kg

midjemått 120 cm

Jag räknar med att överflödigt vatten redan har lämnat kroppen eftersom jag har ätit så här c:a 1 vecka. Återkommer med uppdateringar om dessa mått veckovis.

Omställningsbesvär

Jag känner efter om jag känner av något speciellt nu när jag går på strikt LCHF, eller fakir. Kanske något. Jag känner ju mig annorlunda i kroppen på nåt odefinierbart sätt. Första dagarna fick jag temperaturhöjning i kroppen direkt efter måltiderna, lite på samma sätt som man kan uppleva när man äter nåt riktigt sockerrikt och blodsockret går upp. Men de senaste två dagarna har jag snarast känt av det motsatta, att jag fryser lite mer än vanligt. Jag går och tittar på termometern, men den visar en bra inomhustemperatur, och ändå tycker jag att det är lite kyligt.

Jag är ju van vid att vara den som aldrig fryser och går omkring i kortärmat när andra sätter på sig tröja. Jag har ju i ett par omgångar för några år sedan kört på pulverdiet. Då upplevde jag samma sak, att jag frös. Nu förstår jag det berodde på att kroppens ämnesomsättning går ner på sparlåga eftersom man utsätter den för svält och därför fryser man. Men nu, när den får allt bränsle den behöver borde jag ju inte frysa? Jag läste i nån av Skaldemans böcker där han beskriver vad han upplevde när han var på en föreläsningsturné i Norge. Där blev han serverad fakir-LCHF dagarna i ända och åt mycket mer än han brukar, och han kände hur förbränningen gick igång för högtryck med resultat att han blev väldigt varm. Trots att det var januari så gick han omkring på gatorna i bara skjortärmarna utan att frysa.

Kan det vara så att kroppen ännu inte ställt om på fettdrift utan fortfarande saknar de lättillgängliga kolhydraterna och nu initialt reagerar med att dra i nödbromsen? Ska bli intressant att följa!

Däremot känner jag inte av någon prestationsnedgång på det mentala planet.

När jag förut åt stora portioner mat med mycket kolhydrater i så drabbades jag ju av den välkända "paltkoman". Den uteblir nu, vilket är väldigt skönt.

Däremot har jag de senaste dagarna blivit väldigt sömnig framemot 15-16-tiden. Antar att det har med omställningen till ketondrift att göra.

Det här med vägning är ett intressant kapitel! Jag vet mycket väl att man inte ska fixera sig vid vikten, men jag har nu bestämt mig för att väga mig varje morgon, under så identiska betingelser som möjligt.

Tidigare hade vi bara en gammal mekanisk badrumsvåg, inköpt i början av 80-talet. När jag vägde mig på den var jag medveten om att felmarginalen på den var stor, särskilt som glaset med strecket på inte var fixerat utan kunde flyttas i sidled så att mätresultatet kunde variera mer än 1 kilo. Delar av kilon var inte att tänka på, och dessutom visade den lite olika beroende på hur man flyttade tyngdpunkten. Så det enda var att se till resultat över en längre tid.

Men för några veckor sedan ersattes denna våg av en digital. Ingen dyr, faktiskt riktigt billig, inköpt på Jula. Men jag har testat den och den verkar leverera samma resultat varje gång, även om man flyttar den, hanterar den, slår av och på etc. Hur det är med den absoluta vikten den uppmäter vet jag inte, men det är ju inte så intressant.

Denna våg visar ju 10-dels kilo, så nu blev det plötsligt intressant att väga sig varje dag! Och då ser man hur kroppsvikten hoppar upp och ner! Trots att jag äter samma mat varje dag (som jag beskrivit ovan) så kan vikten hoppa upp och ner med ett halvkilo från morgon till morgon. Det visar ju hur olika vatteninlagringen är, antar jag? Det kan ju bara vara en sån sak som kan påverka vikten så snabbt.

Naturligtvis är ju bara det veckovisa mätresultatet, eller t.o.m. det månadsvisa, som är det intressanta eftersom såna här variationer inte syns i det, men det är ändå lite kul att se vad som händer från dag till dag!

Naturligtvis är ju bara det veckovisa mätresultatet, eller t.o.m. det månadsvisa, som är det intressanta eftersom såna här variationer inte syns i det, men det är ändå lite kul att se vad som händer från dag till dag!

Sund inställning!

Jag vägde mig varje dag och tog en medelvikt för veckan som jag sedan jämförde med tidigare veckas medelvärde, då blir jämförelsen bättre då enstaka toppar och dalar jämnas ut.

Kalasbra ju!

Ja! Det går åt rätt håll! Sen är det så, att jag har ju gått stegvis mot den strikta LCHf jag äter nu, och jag ställde mig på den nya vågen när den var nyinköpt, för att kolla att den funkade efter att jag hade satt i batteriet, och då, men inomhuskläder på, så vägde jag drygt 110, så några kilo till kan jag räkna med att jag hade gått ner redan innan jag körde på med den här strikta varianten.

Sund inställning!

Jag vägde mig varje dag och tog en medelvikt för veckan som jag sedan jämförde med tidigare veckas medelvärde, då blir jämförelsen bättre då enstaka toppar och dalar jämnas ut.

Jag plottar ju ett diagram i Excel, så då får jag en fin kurva som visa trenden! Tänkte publicera det här, sen när jag gått ner en bra bit!

• Like 1

Efter ungefär 2 veckor på strikt LCHF så börjar min kropp att acceptera det och jag upplever liksom en inre kroppslig frid! Mitt sötsug har verkligen minskat nu och jag har inga svårigheter att gå förbi godishyllorna utan saknad. Det betyder väl antagligen att min hjärna inte längre saknar de snabba glukoskickarna.

Jag har skjutit fram mitt andra mål några timmar och äter nu c:a kl 6:30 och 16:30. Jag upplever att detta bättre motsvarar mitt behov. Egentligen upplever jag aldrig hungerkänslor nu. Det är lite märkligt, för jag märker snarare att jag behöver äta på att jag känner av lite "dimmighet" i huvudet och känner mig lite kraftlösare. Det kände jag när jag några dagar i följd inte hann äta mitt andra mål runt kl 14 som planerat utan fick skjuta på det ett par timmar. Men kroppen anpassade sig snabbt till detta och nu har jag satt det i system. När jag har ätit mitt andra mål vid den nya tiden så känns det bättre. Jag kunde förut känna mig lite övermätt trots att det verkligen inte är nån stor portion jag äter! Men nu känns båda målen väl anpassade och min mage mår hur bra som helst!

Att jag inte frestas till att äta sötsaker underlättas givetvis också av att jag upplever så mycket positivt och att jag har lyckats fästa ett mål om viktnedgång framför mina ögon. Detta känns nu som så viktigt att jag orkar stå emot alla frestelser. Häromdagen var jag på kurs och avstod helt enkelt från att äta något alls när de andra åt lunch och jag var hemma lagom tills det var dags att äta min middag. Rätt praktiskt!

Under de år som jag har försökt att konsekvent äta LCHF så har det nånstans i mitt bakhuvud malt en tanke om när jag nästa gång ska kunna unna mig avsteg och äta glass, godis och bakverk. Men nu har jag lagt undan det där, och tänker att om jag nånsin ska unna mig det nån gång så får det bli när jag gått ner minst 15-20 kilo och börjar närma mig min målvikt. Men vem vet, då kanske mitt intresse för sötsaker helt är borta?...

• Like 5

Det här med vägning blir allt intressantare. Att det endast är de långa perspektiven man ska ta hänsyn till blir allt tydligare.

Jag försöker ju väga mig varje morgon under så identiska förhållanden som möjligt. På vardagar stiger jag normalt upp 6-6:30. Jag går på toa, sen väger jag mig. I morse, lördag och sovmorgon, vaknade jag ändå 6:40 och gjorde denna rutin. Sen la jag mig en stund i igen. När det nån timme senare tryckte på så gick jag upp, bajsade och kissade lite till och så vägde jag mig igen, för skojs skull. Då vägde jag plötsligt 3 hg mindre! Ändå var det inte särskilt mycket "ballast" jag gjorde mig av med.

Jag har ju förut beskrivit att jag har testat vågens tillförlitlighet, och den verkar vara hög, så detta visar ju hur mycket kroppsvikten kan variera av "naturliga" skäl. Så rena tillfälligheter kan visa på en nedgång eller en uppgång från den ena dagen till den andra.

De som beklagar sig över att de gått upp mycket efter en dags synder kanske inte ska ta så hårt på det heller. Vissa livsmedel binder ju vatten i kroppen, och kroppens celler kan ju bära stora mängder vatten tillfälligt och släppa ifrån sig det väldigt fort. Så jag antar att variationer på upptill några kilon kan förklaras av enbart olika stort vattenlager i cellerna eller helt enkelt hur magen för ögonblicket fungerar och var i "avföringsrytmen" man befinner sig vid vägningstillfället.

Efter att ha filosoferat ett tag över mätvärdena från den nya vågen så har jag kommit fram till att jag ska försöka får bort runt 20 kilo fett till. Vitsen med att skaffa sig en våg som visar fettprocent är ju att man kan se hur mycket fett man förbränner och hur mycket muskler man lägger på sig! Då är en enkel vägning ett väldigt trubbigt verktyg.

Det intressantaste vore ju att först gå ner i vikt utan att träna och efter det sätta igång med styrketräning. Om vågen klarar av det som påstås så skulle man ju då se på den att en viktökning bestod i muskelmassa!

Men, hur som helst så vet jag med mig att jag är sådan att jag behöver den där dagliga kollen på vågen för att påminna mig om vad det är jag håller på med. Nu ser jag ju hur ett litet slarv med kolhydrater en dag (som jag gjorde fre-lör, inget märkvärdigt, åt bara lite mer friterade rotsaker) ger utslag på vågen. Antagligen var det mest bara vatten jag lade på mig, men jag gick iaf upp några hekto och efter en synnerligen sträng söndag på bara ägg, kött och fett gick jag åter ner de där hektona.

När jag försöker se det långa perspektivet så tappar jag lätt fokus. Ett litet avsteg här och där känns inte så farligt, det är ju ändå inte vikten som räknas... Men då vet jag att jag kommer att förlänga den tid då jag behöver fokusera på viktnedgång eftersom varje avsteg i slutändan lägger till några dagar. Så jag fortsätter att väga mig varje morgon, men att kolla fett- och muskelprocent får räcka med 1 g/vecka eftersom utslagen från dag till dag ligger inom felmarginalen. Kanske räcker det t.o.m. men 1 g/månad?

Det är roligt att göra diagram med trendlinjer i Excel! Där kan man då se att med nuvarande takt skulle jag kunna nå min målvikt runt okt-nov i höst. Antagligen kommer jag att drabbas av nån platå nånstans, så ett mer realistiskt perspektiv är väl så här dags nästa år? På det sättet har jag iaf det långa perspektivet, men ändå måste jag fokusera varje dag, ta ett steg i taget...

• Like 1

Man undrar ju verkligen vad som händer i kroppen! I början av veckan kändes det som att den genomgick nån slags kris. Jag kunde verkligen känna att det hände en massa saker inom mig! Jag rasade också snabbt i vikt under några dygn för att sedan plana ut och stå still på samma vikt 3 dagar i rad.

Så var vi bortbjudna igår kväll. Jag hade flaggat för hur jag nu äter, så de var förberedda. De hade gjort en gratäng som inte innehöll några konstigheter. Det var kyckling, bacon, crême fraiche och kryddor, jag hoppade riset och åt av salladen och fetaost som serverades till. Jag drack mineralvatten. Jag åt sedan inget av efterrätten som bestod av färska frukter och glass, och naturligtvis inget av godisskålen som stod på bordet resten av kvällen.

Jag tror att jag var ensam om att dricka hela 1,5-litersflaskan med Loka, och dessutom drack jag nåt glas kranvatten också efter det. Det märkliga var att jag inte blev kissnödig! Jag brukar snabbt bli det om jag dricker mycket, och normalt skulle jag ha varit på toa minst 2 ggr under kvällen, men strax innan vi gick så gick jag på toa men det hade inte ens varit nödvändigt! Och inte var jag uppe fler gånger än vanligt på natten heller! Så jag var spänd på att se hur mycket jag vägde nu på morgonen, och när jag steg upp och efter att ha kissat ett par gånger till så vägde jag 4 hekto mer än igår.

När jag analyserar gårdagens matintag så var nog skillnaden att jag åt lite mer protein än jag brukar (tog rätt mycket av kycklingen) och mycket mindre fett. Jag frågade inte men antagligen var crême fraichen i gratängen mager. Denna lilla skillnad gjorde uppenbarligen att kroppen lagrade in en massa vatten i cellerna!

Jag noterar detta med intresse och lägger det till min kunskapsbank!

• Like 5

Hade jag läst det här för ett halvår sedan så hade jag tänkt: so what? Ibland går man upp, ibland går man ner.

Nu är reaktionen en helt annan. Det ÄR roligt att analysera vad som händer med kroppen vid olika tillfällen, ta lärdom av det, och gå vidare som en visare människa.

• Like 1

Veckorapport 4:

Vikt: Totalt -3,8, denna vecka -0,3

Midja: Totalt -2,5, denna vecka +-0

Den här veckan har det gått lite upp och ner men slutade ändå ett litet minus och det känns ju ändå bra! ^_^

Jag för ju statistik och gör diagram i Excel. Så här långt så ser det ut så här:

Diagram1.JPG

Det kanske inte ser så uppmuntrande ut, men om man drar ut perspektivet och låter Excel lägga till trendlinjer blir det mer hoppingivande:

Diagram2.JPG

Då ser det ut som att jag skulle kunna nå min målvikt (85) i mitten av september! Men jag vet ju att det kommer att komma platåer, att hastigheten i viktnedgången kommer att plana ut etc., så jag har ändå den mentala förberedelsen att det kommer att ta upp emot ett år innan jag är där (under förutsättning att jag inte tappar greppet och börjar äta på det gamla viset igen, vill säga... :wacko: )

Jag äter ju i det närmaste Fakir, iaf en bra bit under 5 g Kh per dygn. I helgen har jag tagit ut svängarna lite: Igårkväll festade jag på vispad grädde med lite sukrin i och krossade frusna hallon. Idag var jag på kinarestaurang och åt Mongolisk barbecue. Dels åt jag alldeles för mycket och så åt jag lite jordnötssås till, och det kändes att den var söt!

Får se om det straffar sig... :blink:

Veckorapport 5:

Vikt: Denna vecka -0,5, totalt -4,3 kg

Midja Denna vecka -0,5, totalt -3 cm

Det tuffar på!

Jag pysslar ju med min statistik. För mig är det viktigt för att hålla fokus. Jag har lagt till en linje i mitt prognosdiagram. Man kan ju läsa att en bra och stabil viktnedgång ligger runt 0,5 kg i veckan för någon som väger som jag. Så jag lade till en sån linje som referens. Då kan man se att jag än så länge har gått ner betydligt snabbare än det förväntade utfallet, och det är ju väldigt uppmuntrande!  :P

Diagram%203.JPG

• Like 1

Sömnbehov

Jag har aldrig haft särskilt stort sömnbehov. Har oftast sovit 6-7 timmar per natt och varit helt nöjd med det. Jag har heller inte svårt att vakna på morgonen.

Men nu börjar mitt sömnbehov bli löjligt lågt. Jag somnar sällan före kl 24 och nu börjar jag spontanvakna mellan kl 4 och 5. Ofta kan jag inte somna om utan ligger och och drar mig tills klockan ringer kl 6. Jag sover inte något på dagtid, och känner mig inte trött. Palt/pizzakoma förekommer ju naturligtvis inte heller längre.

Nån annan med liknande erfarenheter?

Veckorapport 6:

Vikt: Denna vecka -0,5, totalt -4,8 kg

Midja: Denna vecka -0,5, totalt -3,5 cm

Känslan är att jag är mycket lättare och smidigare och senaste tiden har jag dessutom känt mig otroligt pigg. Jag kan jobba från tidig morgon till sena kvällen utan att jag känner av nån trötthet alls! Det är en skön känsla!

• Like 1

Sömnbehov

Jag har aldrig haft särskilt stort sömnbehov. Har oftast sovit 6-7 timmar per natt och varit helt nöjd med det. Jag har heller inte svårt att vakna på morgonen.

Men nu börjar mitt sömnbehov bli löjligt lågt. Jag somnar sällan före kl 24 och nu börjar jag spontanvakna mellan kl 4 och 5. Ofta kan jag inte somna om utan ligger och och drar mig tills klockan ringer kl 6. Jag sover inte något på dagtid, och känner mig inte trött. Palt/pizzakoma förekommer ju naturligtvis inte heller längre.

Nån annan med liknande erfarenheter?

Ja, jag har haft sömnbehov på ca 8-9 timmar per natt, men nu räcker det med 6-7 timmar (23:30 till 6:30), vaknar pigg och utvilad, aldrig paltkoma aldrig trött under dagen. 

Du, jättebra jobbat med vikten och visst är det roligt med kurvor och diagram? Det blir liksom ett mål att påverka kurvorna och diagrammet och kroppen är ett redskap för det! Lite sjukt, men som sagt jag tror det kan vara bra för vissa, då blir inte resultatet en prestation av dig utan mer ett experiment. Asch, svårt att förklara, men jag tror det kan sporra en del att se sina resultat i diagram (och speciellt med trendkurvorna) och inte siffror på vågen som hoppar lite upp-och-ner ibland.

• Like 2

Ja, jag har haft sömnbehov på ca 8-9 timmar per natt, men nu räcker det med 6-7 timmar (23:30 till 6:30), vaknar pigg och utvilad, aldrig paltkoma aldrig trött under dagen. 

Du, jättebra jobbat med vikten och visst är det roligt med kurvor och diagram? Det blir liksom ett mål att påverka kurvorna och diagrammet och kroppen är ett redskap för det! Lite sjukt, men som sagt jag tror det kan vara bra för vissa, då blir inte resultatet en prestation av dig utan mer ett experiment. Asch, svårt att förklara, men jag tror det kan sporra en del att se sina resultat i diagram (och speciellt med trendkurvorna) och inte siffror på vågen som hoppar lite upp-och-ner ibland.

Tack! Ja, jag håller med, diagrammen sporrar mig och det blir en hållhake på mig; jag tillåter mig inte att fuska lika mycket när jag kan se resultatet av det på vågen nästa morgon. Väger jag mig bara en gång i veckan eller månaden så tänker jag att "det här gör inget, för det hinner jag ta igen innan nästa vägning"...

• Like 1

Veckorapport 7:

Denna vecka har kroppen tagit ett språng nedåt:

Vikt: -1,3kg

Midja: -1,5 cm

Jag har nu bestämt mig för att ändra min start på bantningen till den 1:a april istället för den 11:e eftersom det var då jag verkligen började äta nästan strikt. Jag vägde mig ju före påskhelgen och då vägde jag nästan 110 med kläderna på. Jag har vägt de kläder jag hade och de väger runt 1,5 kg, så jag sätter nu min startvikt till 108 och startmidjemått till 121.

Detta innebär att jag hittills har gått ner 8,4 kg och minskat midjan med 7 cm! I morgon är det 2 månader.

Jag har också nu tvingats göra nya hål i den livrem jag har på de byxor jag använder hemma! Den livremmen köpte jag för 4 år sedan, så jag har alltså inte varit smalare än detta de senaste 4 åren. Jag har en annan livrem, en riktig läderrem som jag köpte för c:a 25 år sen. På den har jag vid nåt tillfälle gjort extra hål och tills jag slår i botten på den har jag några cm kvar. Det är lite kul att tänka på att när jag når dit så har jag flyttat min kropp minst 25 år tillbaka i tiden!

Att banta är också att göra en tidsresa bakåt i tiden! :P

• Like 2

Det är ju alltid bra att visualisera sin viktnedgång! Nu har jag nästan gått ner 9 kilo. Om man tänker sig att en 1,5-liters PET-flaska väger 1,5 kilo så skulle jag behöva stoppa 6 st sådana i en kasse och ställa mig på vågen med den i handen för att vågen ska visa samma som innan jag började. Jag har alltså gått ner så här mycket:

9kg.jpg

• Like 7

Veckorapport 8:

Vikt: -0,9kg, totalt -9,3kg

Midja: +-0, totalt -7 cm

BMI: 29,8

Jag är alltså nu inte längre FET, utan endast överviktig!  ;) 

Jag har nu 7 hekto kvar till 10 kilos viktminskning. Det är min första etapp, och då ska jag unna mig att gå på restaurang och äta. Jag fick en födelsedagspresent av mina arbetskamrater, ett presentkort på ett restaurangbesök med 3-rätters middag för mig och min hustru, och det ska vi göra då, och då tänker jag inte vara en allt för krånglig gäst, utan äta utan att se så mycket till kolhydratinnehållet i maten!

Jag är lite förundrad över att mitt midjemått minskar så relativt lite. Det är ju det farliga fettet kring de inre organen jag vill åt i första hand! Men min hustru säger att det syns tydligt i ansiktet och på rumpan! :ph34r:

• Like 3

• 2 weeks later...

Veckorapport 9:

Upptäckte just att jag inte lämnade nån rapport i torsdags, som jag brukar! Kanske var det nåt undermedvetet som gjorde att jag glömde det eftersom jag inte hade nåt kul att rapportera...

vikt: denna vecka: +1,0, totalt -8,3 kg

midja:  denna vecka: +-0, totalt -7 cm

Verkar som att jag har hamnat på en platå nu. just nu går det ner och jag är snart under 99 igen, men det svänger lite fram och tillbaka.

Några hekto upp och ner brukar jag också svänga eftersom jag äter 15-20 kh om dagen. Ibland står vågen still men då brukar det synas på måttbandet istället. Inte alltid i midjan dock..

Jo, det svänger, det är jag medveten om, men jag äter mindre än 5 g kolhydrater per dag, så jag har lite andra förväntningar... :angry:

Veckorapport 10:

Vikt: Denna vecka -1,2, totalt -9,5 kg

Midja: Denna vecka -1,0, totalt -7,0 cm

Nu har har jag alltså nått en ny lägstanivå! Vikten har hoppat upp och ner men trenden är ändå neråt och det känns bra. Dock gäckar mig 10-kilosdelmålet ännu! Och nu kommer midsommarhelgen då jag tänker unna mig bl.a. lite färskpotatis och jordgubbar. Men det känns ju ändå bra att ha gått ner så mycket!

Veckorapport 11:

Min vikt hoppar sedan ett par veckor rejält upp och ner från dag till dag, så det är en ren slump vad veckomätningen ger. (Men trenden är fortfarande nedåt!)

Vikt: Denna vecka: -0,6, totalt: 10,1

Midja: Denna vecka: -0,5, totalt: -7,5

Jag kan konstatera att min kropp nu helt ställt om till ketondrift. Tidigare har jag kunnat känna mig orkeslös när jag har ansträngt mig och snabbt blivit trött, men nu har det gått över! Jag är nu uthållig och det känns som att krafterna aldrig tar slut. Lite fascinerande!

Veckorapport 12:

Vikt: Denna vecka: -0,3, totalt: 10,4

Midja: Denna vecka: -0,5, totalt: -8,0

Sommar och semester gör att jag fuskar lite ibland och jag är glad att det inte gör mer på vågen än att jag klamrar mig kvar och denna vecka tangerar min lägsta vikt, 97,6. Men nu börjar folk säga att det syns tydligt att jag har gått ner i vikt, och kroppen verkar flytta om resurserna, för jag märker verkligen att magen är smalare nu än förut, och det säger andra också. Min kära hustru oroar sig för att det snart inte ska finnas något kvar av mig att hålla i! :P

• Like 2

Oj! Jag har haft känslan av att inte gå ner alls denna vecka, men jag har ju tagit ett skutt!

Veckorapport 13:

Vikt: Denna vecka: -1,2, totalt: -11,6

Midja: Denna vecka: -0,5, totalt: -8,5

Grattis till mig själv! ;)

• Like 4