Gå till innehåll

Recommended Posts

Till frukost äter jag ett kokt ägg, rökt skinka, 25-30 gram, och en skiva LCHF-bröd deluxe http://www.lchfguiden.com/lchf-recept/lchf-brod/lchflimpa-deluxe/ Jag bakar två limpor åt gången, gärna när det är extrapris på ägg eftersom det går åt 12 stycken. Varje limpa skär jag i runt 30 skivor och då blir det ca 1 carb/skiva. Jag delar brödskivan på mitten och (ja, den blir inte speciellt stor, men det är ju mest för att ha något att lägga pålägget på, som en vanlig puma). Ett par skivor smör på varje halva, smör skär jag numera alltid med osthyvel, det blir runt 35-40 gram smör totalt. Pålägg på den ena vanligtvis cheddarost och på den andra min hemlagade kycklingleverpastej, så där 25-30 g per pålägg. En stor kopp te som avrundning. Jag äter alltid frukosten med kniv och gaffel, skär mackorna i små bitar, vilket innebär att jag äter långsammare och tuggar bättre. Även det tror jag hjälper till. Totalt ger det runt 25 P, 2 K och 65 F och på denna frukost står jag mig normalt fram till middagen.

För att variera någon gång ibland kan vi äta en "Dunderfrukost", per person:

2 ägg

1/2 pkt bacon

1 dl vispgrädde

Stek bacon i smör och lite olja. Ta upp dem när de är klara och håll varma. Vispa samman ägg och grädde, lite salt och peppar på. Häll i smeten i stekpannan och för med stekspaden smeten in från sidorna så att den inte fastnar. När allt börjat koagulera lägger man på ett lock och låter det puttra färdigt. Färdigt är det när hela omeletten blivit som en pösig sufflé, det tar några minuter. Hur gott som helst, den står man sig definitivt på hela dagen. En kopp te eller kaffe till så klart!

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att höra om din och din sambos resa @Sasse

Om det var efterrätter som var största boven avseende viktuppgång, var det LCHF-alternativ eller bakat med socker och vetemjöl? Något däremellan? 

Vad är fatchock? 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Det jag skyller efterrätterna för är de desserter jag åt på krogen, så där kan det säkert vara både socker och vetemjöl. Själv använder jag aldrig någonsin vetemjöl (glutenallergier i familjen), socker mycket sällan, jag använder Splenda som sötning. Vet inte om det finns att köpa i Sverige, jag har tagit hem från USA, det är ett bra sötningsmedel som inte har någon bismak och är fritt från carbs. När jag bakar använder jag mandelmjöl och vid behov fiberhusk, möjligen kokosmjöl någon gång. 

Min egen favoritefterrätt är den enklaste av alla: Vispa 2 msk grädde, blanda i 25 gram hallon/blåbär direkt från frysen och rör ihop så det blir glasskonsistens, strö över några mandelflagor. Ät! Vill man lyxa till det ytterligare så tar man lite hackad +70%ig choklad också. Utan chokladen kostar det knappt 2,5 gram på carbskontot och är för mig en trevlig avslutning till kaffet på middagen.

Fatchock kan man äta som mellanmål eller, denna kyliga vinter, som barndomens choklad med vispgrädde istället för eftermiddagsfikat. Ta en förpackning kokosgrädde (den lila förpackningen av märket Garant som finns på Willys är helt klart den bästa!), 60 g mjukt smör och 2 msk kakaopulver. Kör det med stavmixern en stund och tillsätt ungefär 1 dl kokande vatten till lagom drickchokladkonsistens. 1 dl fatchock med en klick vispgrädde kostar 3,5 carbs. Jag brukar förvara den i en glasburk i kylen, håller sig i alla fall en vecka. Fatchock hittade jag i en skrift av Martina Johansson, cred till henne. 

• Gilla 4
Länk till inlägg
23 timmar sedan, Sasse sade:

jag använder Splenda som sötning

Splenda vill jag minnas är sötningsmedlet sukralos.

(Längre nedbrytningstid än radioaktivt avfall (lite överdrivet men lång är den). Går rakt genom kroppen, hävdas det men triggar inkretinhormonerna. Har visst hittats i vattnet i Olslofjorden. )

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2021-04-13 at 11:15, Sasse sade:

ensamma de senaste 7 åren, igen lunch men ibland någon form av puma; ost och smör eller en bit skinka.

/Sasse

Vad är (en) puma???? (Har inte svensak som modersmal), tack!

Länk till inlägg