Karinb Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Äntligen har jag lyckats gå ner till normalvikt utan att vara hungrig. Ketogen kost och 16:8 har hjälpt mig. Tack till Diet Doctor! Ldl kolesterol har gått upp, och jag vill äta mer normalt framgent men ändå behålla vikten och slippa hungerkänslorna som jag haft de senaste 50 årens jojobantning. Tips emottages med glädje. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Välkommen som aktiv i forumet! Vad roligt att det gått bra! Hur länge har du hållit på? Det kan ju ta tid innan värdena bättras på. I förra veckan sa min läkare att hon inte sett så bra obehandlade värden hos en 50+are förut, inkl LDL. Jag har ätit LCHF i 10år. Vad menar du med "äta mer normalt"? Jag tycker ju mitt sätt att äta är väldigt normalt. Har du mer "hållit diet"? En som kan vara värd att kika på är Dr.Jason Fung. Han menar att utan att programmera om "hjärnans normalvikt" kommer vi aldrig att kunna stå kvar i en lägre vikt utan det kommer krypa uppåt. Kroppen strävar efter homeostas, dvs jämvikt och den felande länken menar Dr.Fung är insulinresistensen. För att komma åt den (och den har nästan alla västerlänningar) måste man ha långa perioder med låga insulinnivåer. Man kan äta 3ggr/dag men inga mellanmål då. Man kan tillämpa periodisk fasta om man så vill och äta två gånger per dygn. Hur man gör är individuellt men det är insulinresistensen som är den felande länken menar han när vikten börjar krypa uppåt. Ett annat potentiellt problem skulle kunna vara att dina kortisolhalter ligger för högt och gör de det kommer vikten också att krypa uppåt efter ett tag. Kortisol bidrar till glukosfrisättning och det höjer insulinet. Sedan har du lightprodukter som höjer insulinet genom s.k inkretinhormoner (detta att insulinet går igång på att nåt stoppas i munnen). Det bidrar också till insulinresistens. Så, mitt tips är alltså att se över livssituationen och se om olika orsaker till insulinhöjningar kan komma att ställa till det för dig och om du vill kunna äta lite mer kolhydrater, se om fasta kan hjälpa dig. Man brukar dock avråda från fasta om man har binjureproblematik (utmattning). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 13, 2021 Share Posted April 13, 2021 Man säger att man kan gå ner i vikt med vilken diet som helst men för att hålla vikten måste man hitta en livsstil som man kan fortsätta med. Betraktar man ketogen kost eller LCHF som en diet, går ner i vikt och sedan går tillbaka till sin "normala" sättet att äta på så kryper kilon tillbaka. Det var ju det resultatet man har fått förut av den kosten man åt då, varför skulle den här gången vara annorlunda? Nu vet jag inte vad du menar när du säger att med att du "vill äta mer normalt framgent". Vad är normalt för dig? Fär mig LCHF och ketogen kost plus periodisk fasta ÄR det nya normala. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karinb Posted April 13, 2021 Author Share Posted April 13, 2021 Hej Och tack för återkoppling. Mitt normala är lite mindre fett och lite mer kolhydrater. Har aldrig varit sockerberoende men kolhydratjunkie ( mackor, pasta och potatis) Jag förstår om ni tycker jag är tokig som vill lämna ketosen. Men dels vill jag inte gå ner mer i vikt dels se till att Ldl kolesterolet inte drar iväg i höjden. Det verkar som om det kanske är svårare att komma in i Ketos igen efter att man brutit den, är det så? Det har varit helt fantastiskt att slippa hunger, det är ju så mycket enklare att ha karaktär då :). Hur har ni lyckats med detta när ni är nöjda med vikten? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 För mig är fasta nyckeln till att hålla vikten. Jag äter ganska liberal lågkolhydratkost men försöker att inte överdriva med fettet. Jag blir ändå inte mer mätt med mer fett. Dessutom fuskar jag då och då med en och annan bulle till kaffet. Sedan i höstas har jag fastat lite kortare än tidigare, med hjälp av Datadriven Fasta. Som egentligen är ett sätt att tidsbegränsa sitt ätande till perioder när kroppen behöver bränsle. Därför har jag använt blodsockermätare för att se när kroppen behöver påfyllning, och lärt mig att koppla detta till mina hungerkänslor (som tidigare var ganska mycket satta ur spel). Mätaren har också varit bra för att förstå vilken mat som höjer blodsockret mycket/länge, vilket påverkat mina matval till mindre fett, mer protein. Dessutom gör mer motion underverk för min energiförbrukning och min hunger (det vill säga den minskar...). Olssons universum | Fru Olssons fasta: Att mäta är att veta Data-Driven Fasting: How to Lose Weight and Reverse Type 2 Diabetes Without Tracking Your Food (The COMPLETE Guide) - Optimising Nutrition Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 På ett sätt förstår jag att du är orolig att ditt Ldl kolesterol har gått upp eftersom din läkare påpekar detta. Har man testat bara det totala kolesterolet eller har man också kollat partikelstorlekar? De stora fluffiga LDL partiklarna är inte alls problematiska medan de små oxiderade kan vara det. Sedan finns det tester för inflammationsmarkörer som man kan göra. Dessutom det totala mängden kolesterol är ingen bra markör för din risk att drabbas av blodpropp, det finns bättre. Jag föreslår att du läser på om kolesterol och tar själv ställning till det innan du okritiskt följer din läkares råd. Det har skrivits massor om det på det här forumet, bara sök. Kom ihåg att kroppen gör sin egen kolesterol om man inte äter tillräckligt med fett - så viktig är kolesterolet för kroppen. Utan kolesterol skulle inte en människa kunna leva. Utan kolesterolet skulle kroppen aldrig kunna bygga nya celler, könshormoner osv. Hur vet din läkare egentligen vilken mängd av kolesterol just din kropp behöver för att täcka dess behov just vid tidpunkten för testet? De tänker ju inte så. De utgår ifrån ett standard värde som dessutom kan diskuteras om det stämmer för kvinnor eftersom man forskar oftast på män. Dessutom ville man sälja mer kolesterolsänkande statiner. Vår sockerdrypande kost oxiderar kolesterolet precis som den oxiderar och inflammerar resten av kroppen. Så när du säger att du vill äta mer kolhydrater kan det betyda mer glukos i blodet och mer glykering av kroppens vävnader. Hur känslig just du är till glukosens påverkan vet jag inte. Jag kan bara säga att om man har pre-diabetes eller diabetes så har kroppen en störd glukosomsättning och då kan glukosen stanna kvar i kroppen längre, simma runt i blodbanorna och ställa till med problem. Att ta reda på mer om det behöver man veta fördelningen mellan små oxiderade kolesterol partiklar och stora fluffiga. Man kan även testa insulinnivåer. Man kan ha förhöjd insulin ca 10 år innan man får förhöjd blodsocker och får diabetesdiagnos. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 Bästa sättet att behålla vikten är att äta LCHF med mycket animalisk protein och fett, fasta och styrketräna helst i slutet av sin fasta. Då får man hjälp att bygga muskler av tillväxthormoner som frigörs då man fastar och man går upp i muskelvikt, inte fett-vikt. På det sättet håller man sig ung längre eftersom förtvining av muskler är en del av vår åldrande. Man håller uppe sin ämnesomsättning med hjälp av större muskelmassa. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted April 14, 2021 Share Posted April 14, 2021 11 timmar sedan, Karinb sade: Hur har ni lyckats med detta när ni är nöjda med vikten? Viktnedgången på LCHF fortsätter inte i all evighet. Om din vikt minskar på LCHF (det fungerar dock inte alltid på alla) så kommer nedgången till slut att plana ut. Bästa sättet att sedan hålla den vikten är troligen att fortsätta med LCHF. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mango Posted April 23, 2021 Share Posted April 23, 2021 Läs den här nya guiden och öka ditt proteinintag!? Det finns många varianter på mat med högt proteininnehåll, även de med lite mer kolhydrater om det är det du önskar. Annars tror jag att vanligt sunt förnuft och kroppsmedvetenhet hjälper. Testa att äta mer kolhydrater och mindre fett och känn efter hur det känns. Självklart kan du inte gå tillbaka till att äta som du gjort tidigare - den livsstilen och kosten som gjorde dig sjuk - men det betyder heller inte att du måste äta strikt ketogen kost resten av livet. Kolla in den nya guiden den tror jag kan hjälpa dig. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 25, 2021 Share Posted April 25, 2021 On 2021-04-23 at 22:14, Mango sade: Läs den här nya guiden Den guiden tyckte jag var lite svår, och alldeles för lång för att säga något så enkelt som att "ät mer lokalt rött kött". I början redovisar man andel protein per kalori (kommer det från Ted Naiman?), i slutet andel protein per 100 g. Förstår att Kostdoktorn vill nå ut med sitt budskap till så många som möjligt (och därmed öka intäkterna) men tycker det börjar drifta iväg lite här, med soja och kikärtor. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 25, 2021 Share Posted April 25, 2021 On 2021-04-13 at 13:06, Karinb sade: Äntligen har jag lyckats gå ner till normalvikt utan att vara hungrig. Ketogen kost och 16:8 har hjälpt mig. Tack till Diet Doctor! Ldl kolesterol har gått upp, och jag vill äta mer normalt framgent men ändå behålla vikten och slippa hungerkänslorna som jag haft de senaste 50 årens jojobantning. Tips emottages med glädje. Oavsett bakgrunden till din tidigare övervikt, riskerar du med stor sannolikhet att åter gå upp i vikt, om du närmar dig dina tidigare matvanor. När du säger "äta mer normalt" är det just vad LCHF innebär - att äta normalt, som kroppen eftersträvar dvs. som tillfredsställer bakteriekulturen i mage och tarmar. När det sker mår kroppen som bäst. Ditt LDL hamnar då högre, liksom ditt HDL och samtidigt sjunker ditt triglyceridvärde, som tillsammans med andra metabola förbättringar ger mycket positiva effekter. Du påpekar att du kunnat gå ner i vikt utan att behöva hungra. Det är just ditt högre fettintag som ligger bakom det fenomenet. Höjer du åter andelen glukosbildande inslag i kosten är du snart tillbaka på ruta ett med hungerkänslor etc.. Observera att skolsjukvårdens syn på LDL-nivån i blodet bygger på gamla felaktiga föreställningar (sedan 1950-talet) som nu helt motbevisats. LDL representerar i verkligheten en av kroppens viktigaste komponenter (bygger upp varje ny cell) - inte minst viktigt för immunförsvaret nu i samband med Covid-19 pandemin. Ett gott råd alltså: Låt LCHF i fortsättningen förbli förenat med begreppet att äta normalt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 25, 2021 Share Posted April 25, 2021 On 2021-04-13 at 22:44, Karinb sade: 1. kolhydratjunkie (mackor, pasta och potatis) 2. ...vill lämna ketosen. 3. ...inte gå ner mer i vikt 4. Det har varit helt fantastiskt att slippa hunger, det är ju så mycket enklare att ha karaktär då 5. Hur har ni lyckats med detta när ni är nöjda med vikten? 1. Där har du problemet - en vana tvärt emot LCHF! 2. Observera att det finns grader av ketos. 3. Det behöver du inte oroa dig för - kroppen är klyftigare än så. När den uppnått sin idealvikt, så håller den sig där. 4. Du har själv konstaterat vari själva nyckeln till framgång ligger - att äta normalt utan att bli hungrig 5. Den LCHF-vane behöver inte göra något särskilt - bara äta tills den blir mätt - då håller sig vikten normal. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 26, 2021 Share Posted April 26, 2021 On 2021-04-13 at 13:06, Karinb sade: ...behålla vikten och slippa hungerkänslorna som jag haft de senaste 50 årens jojobantning. Begreppet "jojobantning" är ju väl känt. När det gäller skillnaden mellan sätten att gå ner i vikt (via LCHF eller växtbaserad kost), brukar ju LCHF-kritikerna påpeka att fördelarna med den senare kosten jämnar ut sig efter ca. ett år. Existerande studier har visat just detta. I resonemanget ingår då att alltför stor andel studiedeltagare som satts på LCHF-kost successivt återgår till tidigare matvanor med förklaringen att den ketogena kosten skulle uppfattas som ensidig och tråkig. För den som vet vad LCHF innebär är detta ganska oförståeligt. Själv ser jag LCHF bjuda på lyxmat varje dag till lägre eller samma kostnad som den växtbaserade kosten. De oförståeliga för LCHF-entusiasten, särskilt om växlingen till denna kost föranletts av metabola problem (diabetes, fetma etc.) som övervunnits, är att kunna återgå till tidigare olämplig kost. Alltså att medvetet offra hälsan för dåliga vanor (sötsug etc.), Vad gäller det ökade inslaget fett, särskilt det mättade fettet, ger det genom sitt större energiinnehåll dels snabbare mättnadskänsla, dels längre varaktighet. Min 17-18 timmars dagliga fasta ger mig lång tid för aktiviteter av olika slag utan störande krav på avbrott i form av upprepade måltider under dagen. Två måltider av LCHF-typ räcker och kräver inga mellanmål. En kopp te eller kaffe representerar bara en social funktion och krävs eller uppstår inte via hunger. Ja, du vet redan vilken rekommendation som gäller i ditt fall! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts