Xeroc Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 TjenaÄr lite nyfiken på hur det kan förhålla sig såpass olika bland vissa tillverkare ang kokkos och för den delen vissa nötter ibland.Vi tar som exempel kokosflingorna jag köper. Köper väl framst från ICA eller Coop:Coop kokosflingor: Per 100g så innehåller dom:5,5g Protein6,5g Kolyhdrater 62g FettICAs i love eco kokosflingor:Tråkigt nu sitter ja ej med ett paket i handen, (det tog slut häromdan ) men vill minnas att innehåller var ungefär samma enbart att mängden kolhydrater inte var mer än 2g per 100g. Hur kan det vara sån skillnad i kolhydratsmängd mellan 2 produkter som bör vara ungefär lika?Fick hem ett gäng Kokoschips idag från Sun Island av Mormor som ville vara snäll å köpa nått sånt till mig eftersom att jag äter "så där konstigt".Äter vanligtvis inte kokoschips och liknande då jag likaväl kan käka flingorna som dom är men vad som slår mig är att jag läser bak på paketet: 6,9g Protein19,6g Kolhydrat <-------- whaaaaaaaaaat??? 65g Fett Öppnade och smakade, verkar bara vara ren kokos, inget socker, inte rostade i nån konstig olja utan det smakar ganska normalt. Står även på förpackningen att det inte är rostat eller dyl.Tränar ganska mycket och är inte dödligt rädd för att få i mig lite kolhydrater från Nötter och dylikt men det är ju lustigt att det skiljer sig såpass mycket mellan diverse olika tillverkares kokos produkter.Vet ju att det skiljer sig mellan Kokosmjölk och vanligt kokoskött men detta verkar lite rörigt, någon som har någon idé eller tanke om nått liknande? Eller missar jag nått? Enligt denna länken:http://matkalkyl.se/se-kokosnot.phpSå är ju fettmängden föränderlig eftersom att dom räknar med både mjölk och kött i dom 100g (gissar jag på) men kolhydratsvärdet överstiger ju inte 7g. Hur kommer det sig att det gör det i olika kokosprodukter? Har märkt att mandelmjöl och kokosmjöl har lite samma effekt Tillverkare skriver att t.ex kokosmjöl bara har 4g kolhydrater Per 100g och mandelmjöl ungefär samma. Dock har hela mandlar mer och är väl runt 15g give or take. Samma fundering där, hur kommer sig detta? Bör ju vara samma då den ene produkten bara är en nermald version av den andra men kanske någon form av olje/fett förlust efter processen.Någon som vet? Sitter på 4 påsar kokoschips som jag inte vet om ja ska slänga eller äta upp nämnligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xeroc Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Snyggt att ja missade att det nyss gjorts en tråd om detta. Mod får gärna ta bort tråden igen http://forum.kostdoktorn.se/topic/1766-hur-kan-det-skilja-s%C3%A5-mycket-i-kolhydratinneh%C3%A5ll-mellan-olika-m%C3%A4rken/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts