Jump to content

AHS 2012: Targeting Energy Metabolism in Brain Cancer

Tiny Tom

Recommended Posts

De flesta har nog redan sett Docs intressanta föredrag på Ancestral Health Symposium 2012. Det finns många flera därifrån på YouTube och ett av de mest intressanta jag sett på rätt länge var Thomas Seyfrieds föredrag om hur ketogen kost kan användas för att behandla hjärncancer. Föredraget är kanske lite "tungt" för normale lekmannen och i kombination med att Seyfried tenderar prata rätt fort så kan det säkert upplevas lite svårtuggat för många. Hur som helst, för den orkar ta sig igenom det och använder möjligheten att pausa/spola tillbaka så är det mäkta intressant av en massa anledningar:

För att sammanfatta lite:

- Den forskning Seyfried beskrev utgår från cancer som ett metabolt problem (vilket är fantastiskt intressant ur perspektivet att så mycket verkar kopplat tilll detta på ett eller annat sätt) vilket tangerar Otto Warburgs teori om cancer. En studie om detta finns här:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/7/1/7

- En ketogen diet i kombination med (vad jag tror på svenska heter) substratanalogon kallad deoxyglukos fick anmärkningsvärda resultat på en elakartad hjärncancer. Det fungerar så här:

1) Den ketogena kosthållningen minskar på tillgången av blodsocker vilket på allmän nivå drabbar cancertumörernas förmåga till tillväxt då dessa kräver glukos.

2) Medelst deoxyglukos så verkar man kunna lura tumörcellerna att absorbera dessa vilket leder till en mer specifik effekt. Problemet för tumören är således att den inte kan använda deoxyglukos för energi. Deoxyglukos är således en substratanalogon av glukos, dvs en kemiskt modifierad glukosmolekyl som inte kan användas för vare sig glykogeninlagring eller för förbränning.

- Skepsis baserat på fettskräcken, om jag tolkade rätt, i beslutande organ verkar fortfarande stå i vägen för att få viktig forskning som den i klippet att rent praktiskt ligga till grund för behandlingar inom vården.

- Seyfried riktade förvånansvärt skarp och direkt kritik (för att vara forskare som brukar vara återhållsamma överlag) åt standardbehandlingen inom vården och då menade han sådant som strålning som han hävdade i själva verket motverkade möjligheten för kroppen/patienten att tillfriskna.

Det var mer saker igår...men det där är allt jag kommer ihåg för stunden.

Studie på möss om det Seyfried diskuterade i klippet:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/33

• Like 2

Det var en kraftfull föreläsning som jag aldrig kommer att glömma. Har han rätt så är detta av oerhörd vikt för behandling av cancer. Här en bok han skrivit: http://www.amazon.co.uk/Cancer-Metabolic-Disease-Management-Prevention/dp/0470584920/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1365695502&sr=8-1&keywords=thomas+seyfried

• Like 1