Jump to content

Mätningar av blodsockernivåer

LillNisse

Recommended Posts

Hej Andreas! 

Jag undrar ibland vad som händer med mitt blodsocker efter att jag ätit en apelcin eller ett par skivor Finncrips. Eller vad händer om jag äter det i samband med fysisk aktivitet, hur pass stor skillnad blir det i blodsockerhöjningen? Etc...

Jag minns att Annika Dahlqvist gjorde några mätningar av sitt eget blodsocker och la ut på sin hemsida. Hon visade vad som hände med hennes blodsocker efter olika sorters frukostar... Jätteintressant! Jag undrar om det finns fler såna mätningar, Gjorda på olika personer och under olika omständigheter. 

Det vore förvånande om det inte fanns omfattande undersökningar av det slaget. För det första handlar det ju om väldigt grundläggande saker att förstå när det gäller vår funktion. För det andra torde det ju vara väldigt enkelt att utföra sådan forskning jämfört med hur komplicerad medicinsk forksning annars kan vara... föreställer jag mej. 

mvh

Johannes Ahlvlinder

Kungälv 

PS Den 5 januari för strax två år sen fick jag syn på Matrevolutionen på nätet och blev lchf:are på en gång. Samma dag, utan förberedelse eller vidare funderingar. Tack för det Andreas!!! Det är så mycket som fungerar bättre sen dess; leder, mage, energi... har bla kunnat börja jogga igen, det hade jag gett upp hoppet om... skulle kunna räkna upp fler saker men de flesta lchf:are vet redan :)

• Like 1

• 1 month later...

Hej LillNisse,

En egen blodsockermätare är rätt överkomlig i pris. Du kan googla efter något erbjudande eller kika på den jag föreslår:

http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare/

En del av mina mätningar hittar du här:

http://www.kostdoktorn.se/?s=blodsocker&submit.x=0&submit.y=0

När eller vilka tillfällen bör man generellt mäta sitt blodsocker/ketoner? När man vaknat, före måltid & efter måltid?

För när man går på hälsokontroll så tar dem ju blodsocker före & en tid efter man fått sockerlösning.

orko,

Fastevärden är intressantast när det gäller ketoner och även enklast att tolka när det gäller blodsocker.

För att se effekten på blodsockret av olika slags mat kan man förslagsvis ta blodsockret innan maten och 30, 60, 90 samt 120 minuter efter. Då kan man rita snygga kurvor och jämföra effekten av olika slags mat.

• Like 1

Man kan beställa gratis blodsockermätare här http://www.abbott-diabetes.se/?id_site=1&id_item=178. Jag har en och den är väldigt lättskött o sticket känns verkligen inte, jag som var så rädd haha! Intressant att se hur man själv reagerar på olika kost. Vid "normal lchf"ca 20-50 kg/dag ligger mitt socker på 4,5-5 hela tiden. MEN när jag åt ganska mycket kh en dag, rejält avsteg med bullar, cornflakes, bananer mm så höjdes "grundvärdet" till mellan 5-6 i 2-3 dagar! Det var intressant! Fettfastade en dag o då drogs värdet ner till 4,5 igen... Effektivt!

På bloggen "Ett sötare blod" skriver Ann Fernholm om en kostrådgivare som har testat olika typer av måltider och därefter kollat sitt blodsocker. Dör finns också länk till hemsidan. Kika in där så hittar du säkert inläggen, det är fö en mycket läsvärd blogg.

• Like 1