Jump to content

LCHF och allergi

aeh

Recommended Posts

LCHF (ibland lite fusk dock) nu i snart två år. Det verkar som om min kattallergi hade blivit lindrigare. Dito herpes, om det kommer är det mycket lindrigt. En bekant till mej har haft liknande erfarenheter.

Lysin (aminosyra) hjälper mot herpes, när man börjar äta (mer) protein, vilket de flesta gör på "LCHF" så stärks imunförsvaret.

Märker själv att min tidigare pollenallergi är helt borta, Histidin (en annan aminosyra) används för tillverkning av Histamin, som är viktigt för imunförsvaret (http://sv.wikipedia.org/wiki/Histidin )

Jag har i ca 5år före min kostomläggning 2009 tagit två-tre kortison-depå-sprutor om året under pollensäsongen + ibland även "vanlig" allergimedicin för att klara av att leva normalt...
2010 glömde jag bort att beställa tid för den första sprutan och tänkte att jag känner mig nog ganska bra och kan vänta lite tills det är dags för gräs som jag reagerar mest mot...döm om min förvåning när jag knappt kände något?!
Tror jag åt 5 Kestintabletter det året, inga ögondroppar, ingen inhalator, ingen nässpray och INGA SPRUTOR!!!
Har ej behövt någon medicin varken 2011 eller 2012.

Även mitt Atopiska eksem är bättre men där handlar det ju även om att sköta huden allmänhet och det kanske jag inte alltid är så bra på när jag "nästan är bra" ;O)

Herpesblåsor har jag inte sett på fler år!

• Like 1

• 2 months later...

Jag har kattallergi. Klarade nu sova över hos en kattfamilj i två nätter. Tidigare skulle jag fått lindrigare symptom så som rinnande näsa och kliande ögon. Nu kände jag lite av kliande i näsan men sen efter ett par timmar gick det om.

Jag har haft perioder när jag bara kunnat vara ca 2 timmar i katthus men det har varierat, så jag kan inte säga något tydligt.

• 2 months later...

Jag har haft allergi sedan våren -98. Pollen, stenfrukter, nötter etc. Det har varit väldigt besvärligt och krävs spruta och piller varje år. Började med LCHF i januari och körde strikt i cirka två månader. Fuskar nu en hel del men dricker iaf ingen läsk eller äter margarin etc. Helt fri från alla symptom, känns helt j-vla surrealistiskt. 

Samma erfarenhet här har pollenallergi med nästäppa kliande ögon och rinnsnuva/nysningar är mkt mkt bättre känner bara av allergin lite ibland, har även varit känslig mot katt och hund med det har i princip helt försvunnit! Tack Kostdoktorn!

Jag tillhör också kategorin med pollen-, hö-, nötkänsliga. Djupet av mina allergier har varierat från år till ett annat med mängden pollen i luften. I fjol, dvs. ett år sedan,när jag började med LCHF, var jag nästan symptomfri. Vad som händer i år, blir intressant och se. Än så länge har jag inte haft några bekymmer...peppar, peppar... och om en månad vet jag förhoppningsvis mer om LCHF påverkat mina allergier något. 

åååh är det sant?!?! Om min kattallergi minskar signifikant.... åh vad glad jag skulle bli!! T__T Hoppas verklingen...

edit: ååh börjar nästan gråta vid tanken att mina allergier kan minskas eller t.o.m. försvinna... det finns få djur som jag älskar så mö som katter, plus att jag har atopisk hud och hudallergi... mot min egen hud >.< om jag hade tre önskningar skulle en va att ingen skulle behöva va allergisk...

• Like 1

Förutom allergi utslag jag får av tryck/ristningar på huden så har jag i princip blivit helt symptomfri från alla mina allergier (massa pollen och päls/kvlaster) samt känner av astman bara mycket lite. Jag var förkyld för första gången för några veckor sedan där det vara bara en vanlig förkylning och inte en astma "attack" på köpet. Jag fick inte svårt att andas och fick inte "kikhosta" som jag alltid fått innan. Var faktiskt en fröjd att bli sjuk på detta vis :P.

• 3 weeks later...