convinced Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag ska ivag och ata fisk buffe, sill och lax och vet att jag kommer att ata potatis, det kanns som ett maste for att jag ska kunna ata sill, laxen kan ju atas utan potatis men inte sillen. Min fraga: kan det vara smart att ata lite extra kolhydrater dagen innan for att varna kroppen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ta en rejäl dos Glukosanol i stället strax före.. för då vågar du inte äta någon potatis för då får du diare! I dag åt jag stekt potatis till snitseln.. har inte märkt något ännu.. däremot så åt jag inte alla potatisar som låg i lunchlådan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Camillawl Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Finns ingen anledning attvarna kroppen ät du dina potatisar (du behöver väl inte vräka i dig?) och återgå sedan till din normala kost:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Varför potatis det är jätte gott med kokt ägg till sill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag ska ivag och ata fisk buffe, sill och lax och vet att jag kommer att ata potatis, det kanns som ett maste for att jag ska kunna ata sill, laxen kan ju atas utan potatis men inte sillen. Min fraga: kan det vara smart att ata lite extra kolhydrater dagen innan for att varna kroppen? Det är väl du själv som bestämmer vad du äter och inte omgivningen eller sederna ? Stå på dig och gör som du vill... inte som andra tycker. Det ger dig styrkan stå mot även i fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Glucosanol?!Nej absolut inte. Ät du en eller två potatisar och återgå sedan till din normala kost. Risken är, om du är sockermissbrukare, att stärkelsen i potatisen triggar ditt sötsug. Ang Glucosanol, läs följande artikel från Kostdoktorn http://www.kostdoktorn.se/plus-kastar-kolhydratblockeraren-glucosanol-i-soptunnan/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ett par potatisar nån enstaka gång stjälper säkert inte märkbart. Ingen anledning att förvarna kroppen tror jag. Testa gärna att kombinera sill med en bit kokt ägg på samma gaffel - det har jag vant mig vid och tycker det är jättgott. Dessutom mentalt tillfredsställande att veta att ägg ju är helt optimal föda 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emma Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Mitt tips är att bestämma innan exakt hur många potatis du kommer äta. Sedan kanske du kommer märka att det inte smakade så gott som du minns. Och nej, ingen förvarning till kroppen behövs. Eller hur tänker du förvarna kroppen inför förvarningen då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
convinced Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Tyvarr sa serverar dom inte agg, Det ar inte andra som gor att jag tanker ata potatis utan jag tror att det behovs for att det ska bli gott. Emma, gor nog som du sager, bestammer innan. Jag tankte att man kanske skulle ha trappat upp kolhydraterna i nagra dagar och pa sa vis forvarna men det struntar jag i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Tyvarr sa serverar dom inte agg, Det ar inte andra som gor att jag tanker ata potatis utan jag tror att det behovs for att det ska bli gott. Emma, gor nog som du sager, bestammer innan. Jag tankte att man kanske skulle ha trappat upp kolhydraterna i nagra dagar och pa sa vis forvarna men det struntar jag i. Håller med de andra, ta du en potatis, förvarna inte kroppen, det behövs verkligen inte. OM man nu ska äta kolhydrater, så tycker jag potatis är bättre än bröd (=gluten). Jag har blivit så känslig för gluten numera så jag får i bästa fall halsbränna och i sämsta fall ett akut toabesök dagen efter... :-( Men den vetskapen och upplevelsen gör att jag har inga problem med att hålla mig från gluten ialla fall!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag läste i en annan tråd att LCHF-are i USA åt kolhydrater i 3 dagar innan dom skulle ta ett glukostoleranstest för att inte få underkända värden. Det innebär att man får en högre glukosstegring än annars om man äter potatis. Vilka följder det får är jag dock osäker på. Kanske kan man dämpa det genom pulshöjande motion dagen efter och kanske dagen före kalaset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Nej, det är den totala mängden kolhydrater som avgör hur "svidande" avsteget blir så inget upptrappningstänk Det blir bara svårare att komma på banan igen ju mer kolhydratomställd du blir av tilltaget Men, för tusan Koka några egna ägg och ta med dig som tillbehör så har du ju löst problemet Fast i ärlighetens namn kommer ett par små potatisar knappast att förstöra nånting för dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slacktivisten Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Så länge det bara är en måltid så gör det inget enligt min erfarenhet av pubbesök då och då med hamburgare med lite pommes och ett par tre öl. Så länge det bara är den gången och inte särskilt ofta - en gång varannan månad - så påverkar det inte mig. Jag förbereder inte kroppen på något sätt. Den mesta pommesen blir oftast över för jag blir rejält mätt. Däremot påsken för min del blev flera dagar med kolhydrater, det var inte alls bra och jag håller fortfarande på att hämta mig från det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Så länge det bara är en måltid så gör det inget enligt min erfarenhet av pubbesök då och då med hamburgare med lite pommes och ett par tre öl. Så länge det bara är den gången och inte särskilt ofta - en gång varannan månad - så påverkar det inte mig. Jag förbereder inte kroppen på något sätt. Den mesta pommesen blir oftast över för jag blir rejält mätt. Däremot påsken för min del blev flera dagar med kolhydrater, det var inte alls bra och jag håller fortfarande på att hämta mig från det. På vilket sätt påverkade påskens kolhydrater dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts