meggieforssander Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej! Jag tänkte fråga om det finns någon som har erfarenhet av LCHF-kost och som även äter Spirulina och Chlorella? Jag är lite sugen på att prova på grund av de goda egenskaper som de båda tillskotten har. Mest är jag ute efter den avgiftande effekten hos Chlorellan och ökningen av tarmbakterier tack vare spirulinan. Dock är kolhydratinnehållet 21-30g/100g i Chlorella och 20g/100g i Spirulina, men den dagliga dosen 3 g på båda pulverna. Vad tror ni? Är det något att satsa på som komplement till min lchf-kost? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Också lite nyfiken 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Det är ju onekligen två väldigt spännande kosttillskott med tanke på deras höga proteininnehåll och deras vitaminochmineral-innehåll Och om chlorellan avgiftar så effektivt som man kan läsa så är det ju verkligen värt att prova, men vill inte spoliera eventuell ketos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag skulle inte stoppa i mig massa bakterier för det sägs vara bra. Tröttsamt med alla dessa otroliga tillskott som ska göra en så frisk. Jag är frisk genom att äta bra mat Men för att svara på din fråga - Det beror helt på vad du har för kolhydratsgräns och hur mycket av varje du skulle äta. Räkna in det på samma sätt som du räknar in andra kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Jag skulle inte stoppa i mig massa bakterier för det sägs vara bra. Tröttsamt med alla dessa otroliga tillskott som ska göra en så frisk. Jag är frisk genom att äta bra mat Men för att svara på din fråga - Det beror helt på vad du har för kolhydratsgräns och hur mycket av varje du skulle äta. Räkna in det på samma sätt som du räknar in andra kolhydrater. Men LCHF sägs också vara bra...? Givetvis blir man frisk genom att äta bra mat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Men LCHF sägs också vara bra...? Givetvis blir man frisk genom att äta bra mat... LCHF är ju inte ett tillskott bakterier? Går knappast att jämföra mat & tillskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Alger är rika på selen och jod och kan säkert vara bra i måttliga mängder Jod kanske man ska vara lite försiktig med förresten... I höga doser kan det ge struma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag skulle inte stoppa i mig massa bakterier för det sägs vara bra. Tröttsamt med alla dessa otroliga tillskott som ska göra en så frisk. Jag är frisk genom att äta bra mat Men för att svara på din fråga - Det beror helt på vad du har för kolhydratsgräns och hur mycket av varje du skulle äta. Räkna in det på samma sätt som du räknar in andra kolhydrater. Chlorella och spirulina är alger även om spirulina också räknas som cyanobakterie. Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om? Det viktigaste med alger är annars att dom vuxit i rent vatten. Jag har inte vågat köpa några alger efter kärnkraftskatastrofen i Japan och nu ville dom visst släppa ut ännu mer radioaktivt vatten i havet. En del alger är odlade i bassänger men det gäller ändå att ta reda på att dom är ordentligt kontrollerade. Alger är annars en förträfflig föda ur näringssynpunkt. Man brukar också använda alger för att få bort tungmetaller ur kroppen men det sägs också att dom binder tungmetaller när dom växer. Inte helt lätt att få reda på hur pass bra dom är alltså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meggieforssander Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Chlorella och spirulina är alger även om spirulina också räknas som cyanobakterie. Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om? Det viktigaste med alger är annars att dom vuxit i rent vatten. Jag har inte vågat köpa några alger efter kärnkraftskatastrofen i Japan och nu ville dom visst släppa ut ännu mer radioaktivt vatten i havet. En del alger är odlade i bassänger men det gäller ändå att ta reda på att dom är ordentligt kontrollerade. Alger är annars en förträfflig föda ur näringssynpunkt. Man brukar också använda alger för att få bort tungmetaller ur kroppen men det sägs också att dom binder tungmetaller när dom växer. Inte helt lätt att få reda på hur pass bra dom är alltså. Jag förstår problematiken. Dock odlas dessa enligt försäljaren i glasrör någon stans i Tyskland. Om det är tillförlitligt eller ej törs jag ej spekulera i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Alger är rika på selen och jod och kan säkert vara bra i måttliga mängder Jod kanske man ska vara lite försiktig med förresten... I höga doser kan det ge struma För lite jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln. Jag, och vad jag förstår, väldigt många med mig, överdoserar jod hela tiden utan några problem. Riskerna med att överdosera jod i form av alger verkar vara betydligt överdrivet. Det enda jag har hört är att om man redan har problem med sköldkörteln så ska man vara försiktig. Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om? Det viktigaste med alger är annars att dom vuxit i rent vatten. Jag har inte vågat köpa några alger efter kärnkraftskatastrofen i Japan och nu ville dom visst släppa ut ännu mer radioaktivt vatten i havet. En del alger är odlade i bassänger men det gäller ändå att ta reda på att dom är ordentligt kontrollerade. Alger är annars en förträfflig föda ur näringssynpunkt. Man brukar också använda alger för att få bort tungmetaller ur kroppen men det sägs också att dom binder tungmetaller när dom växer. Inte helt lätt att få reda på hur pass bra dom är alltså. Det är cyanobakterier som skapar den giftiga gegga som våra kuster drabbas av med jämna mellanrum. Spirulina är en cyanobakterie och jag tror det blev någon form av missförstånd. Spirulina som odlas i sötvatten bildar inte gifter. Man behöver inte köpa dyra alger från Japan. Finns mycket billigare som har skördats utanför Island. Och även om algerna binder tungmetaller när dom växer så finns det fortfarande plats för mer. Vattnen i ishaven är fortfarande relativt rena. http://www.alg-borje.se/algmjol-grovmalen-p-118-c-149.aspx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 För lite jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln. Jag, och vad jag förstår, väldigt många med mig, överdoserar jod hela tiden utan några problem. Riskerna med att överdosera jod i form av alger verkar vara betydligt överdrivet. Det enda jag har hört är att om man redan har problem med sköldkörteln så ska man vara försiktig. Det är cyanobakterier som skapar den giftiga gegga som våra kuster drabbas av med jämna mellanrum. Spirulina är en cyanobakterie och jag tror det blev någon form av missförstånd. Spirulina som odlas i sötvatten bildar inte gifter. Man behöver inte köpa dyra alger från Japan. Finns mycket billigare som har skördats utanför Island. Och även om algerna binder tungmetaller när dom växer så finns det fortfarande plats för mer. Vattnen i ishaven är fortfarande relativt rena. http://www.alg-borje.se/algmjol-grovmalen-p-118-c-149.aspx Är det någon som har mätt hur långt dom radioaktiva ämnena från Japan har spridit sig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag är definitivt ingen anhängare av kärnkraft och tycker att vi ska stänga ner alla reaktorer idag, men rent spontant så tänker jag att utsäppen i vattnet vid Fukushima mestadels får en lokal effekt beroende på hur vattenströmmarna går. Dom stora vattenströmmarna vid Japan håller sig dessutom vad jag förstår mest i stilla havet. Dessutom så är vattenmassorna i haven så enorma, mycket större än vi kan föreställa oss, så utspädningseffekten gör att på ett längre avstånd så blir det kanske inte ens mätbart. Lokalt kan det vara stora utsläpp men i det stora hela så är det väldigt lite. Strålning är vi utsatta för hela tiden via bakgrundsstrålningen och har alltid varit det, det är vi byggda för att klara av. Att äta Alg-Börjes alger med tanke på det kan inte vara någon som helst fara. Rätta mig gärna om jag har fel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag är definitivt ingen anhängare av kärnkraft och tycker att vi ska stänga ner alla reaktorer idag, men rent spontant så tänker jag att utsäppen i vattnet vid Fukushima mestadels får en lokal effekt beroende på hur vattenströmmarna går. Dom stora vattenströmmarna vid Japan håller sig dessutom vad jag förstår mest i stilla havet. Dessutom så är vattenmassorna i haven så enorma, mycket större än vi kan föreställa oss, så utspädningseffekten gör att på ett längre avstånd så blir det kanske inte ens mätbart. Lokalt kan det vara stora utsläpp men i det stora hela så är det väldigt lite. Strålning är vi utsatta för hela tiden via bakgrundsstrålningen och har alltid varit det, det är vi byggda för att klara av. Att äta Alg-Börjes alger med tanke på det kan inte vara någon som helst fara. Rätta mig gärna om jag har fel. Du kan ju fråga honom vilka ämnen de har tagit prov på. Det sägs ju att vi får en liten del radioaktiva ämnen i våra kustvatten från upparbetningsanläggningen i England. Dom har ju släppt ut ofantliga mängder radioaktiva ämnen utanför Japan och hur långt det sprider sig har jag ingen aning om men jag skulle gärna vilja vet. Jag har inte vågat köpa alger alls efter olyckan. Jag skrev till Greenpeace och till en leverantör av alger och frågade men några svara har jag inte fått. Ju fler som frågar desto bättre, då kanske dom kollar till slut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Alger är rika på selen och jod och kan säkert vara bra i måttliga mängder Jod kanske man ska vara lite försiktig med förresten... I höga doser kan det ge struma Är det inte jod som är så bra att inta så att man inte ska få struma!? Jag som äter massa jod haha .... eller finns i mitt örtsalt tillsatt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 för salt är väl inga fara i stora mängder på lchf? För lite salt är väl däremot farligt.... vet ju själv när jag inte saltar ordentligt att jag då blir snurrig osv. bara jag saltar och dricker är det prima! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Är det inte jod som är så bra att inta så att man inte ska få struma!? Jag som äter massa jod haha .... eller finns i mitt örtsalt tillsatt... För mycket och för lite skämmer allt. Det gäller alla vitaminer och mineraler. växter måste ha kväve för att leva men får dom för mycket så dör dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 för salt är väl inga fara i stora mängder på lchf? För lite salt är väl däremot farligt.... vet ju själv när jag inte saltar ordentligt att jag då blir snurrig osv. bara jag saltar och dricker är det prima! När det gäller salt är risken för överdosering betydligt högre än risken att man äter för lite. Jag tror att genomsnittet ligger på 12 mg per dag. Slv vill ha ner det till 6 mg per dag och jag äter nog högst 1 mg per dag. Flera har skrivit att behovet av salt ökar när man äter LCHF och samtidigt känner jag att så salt mat som bacon, kassler och fläsk skulle jag inte kunna äta. Det skulle ju vara intressant att få veta teorin bakom att man skulle behöva mer salt om man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Vad jag hörde på föreläsingen av Martin Invar och Gunilla Eldh så binder socker salt, och att det inte finns någon fara angående saltet i kosten så länge man inte äter mycket socker. Fick själv saltbrist när jag började träna på LCHF, snurrig bollen som tusan som gick över med lite salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag tror att dessa kosttillskott är jättebra, för de som säljer dem! Ät riktig mat! Det är omöjligt att överdosera vitaminer genom riktig mat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Ät riktig mat! Det är omöjligt att överdosera vitaminer genom riktig mat. Makroalger är inte mindre riktig mat än vanlig sallad och har ätits av människan mycket länge (skulle gärna vilja veta hur länge?). Dom är skördade och torkade. Inget tillsatt eller borttaget. Allt i sitt naturliga tillstånd. Riktig mat. Chlorella och spirulina har i mina ögon mer karaktären av kosttillskott men även där så är det inga konstigheter. Skördat och torkat bara. Sen går det ju för övrigt att överdosera vitaminer även genom riktig mat. A-vitamin tex. Jod är inget vitamin utan ett icke-metalliskt grundämne som tillhör gruppen halogener. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Du kan ju fråga honom vilka ämnen de har tagit prov på. Det sägs ju att vi får en liten del radioaktiva ämnen i våra kustvatten från upparbetningsanläggningen i England. Dom har ju släppt ut ofantliga mängder radioaktiva ämnen utanför Japan och hur långt det sprider sig har jag ingen aning om men jag skulle gärna vilja vet. Jag har inte vågat köpa alger alls efter olyckan. Jag skrev till Greenpeace och till en leverantör av alger och frågade men några svara har jag inte fått. Ju fler som frågar desto bättre, då kanske dom kollar till slut. Lokalt så är det stora mängder dom släppt ut. I det stora hela i det närmaste ingenting. Jorden är stor, vattenmassorna i haven är enormt enorma, Japan ligger på andra sidan jorden, dom stora havsströmmarna tar andra vägar. Utspädningseffekten gör att det på längre avstånd försvinner in i den bakgrundsstrålning vi hela tiden utsätts för. Det skulle vara intressant att veta om det överhuvudtaget är mätbart i norra Atlanten. Man har mätt nedfallet från luften och det motsvarar en tiotusendel av bakgrundsstrålningen. Dvs. i princip ingenting. Spridningen i vattnet kan inte vara så mycket annorlunda. Spåren från kärnkraftsolyckan i Tjernobyl finns fortfarande kvar i dom delar av Sverige som drabbades av nedfall då. Är du säker på att din mat inte kommer från dom områdena? Jag ringde Alg-Börje och frågade och där sa man samma sak som mig. Jag tänker att det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara ett problem. För oss här. För dom där är det ju ett problem. Vi människor och vårt ekosystem har andra och mycket större problem än just dom utsläppen. I det stora hela. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Är det inte jod som är så bra att inta så att man inte ska få struma!? Jag som äter massa jod haha .... eller finns i mitt örtsalt tillsatt... Brist på jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln, och då får man ju problem med annat också. Det jod du får i dig via örtsaltet är pyttelite jämfört med om du tar en tesked med knöltång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfgott Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Sjukgymnast Jonas Bergqvist tipsar om att vi skall starta dagen med en nypa salt i vatten, gärna med några droppar citron för smakens skull. Han förespråkar även en nypa salt i ett glas vatten cirka en timme före träning. Viktigt är att det är ett salt av god kvalitet, typ havssalt/himalayasalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 När det gäller salt är risken för överdosering betydligt högre än risken att man äter för lite. Jag tror att genomsnittet ligger på 12 mg per dag. Slv vill ha ner det till 6 mg per dag och jag äter nog högst 1 mg per dag. Flera har skrivit att behovet av salt ökar när man äter LCHF och samtidigt känner jag att så salt mat som bacon, kassler och fläsk skulle jag inte kunna äta. Det skulle ju vara intressant att få veta teorin bakom att man skulle behöva mer salt om man äter LCHF. Ja jag undrar samma sak men hittar inget svar på det. Att vi behöver extra salt första veckan, det är helt logiskt eftersom vi tappar stora mängder vatten som kolhydraterna bundit och att cellerna då sköljs igenom och tappar salter. Men sen? Varför behöver vi mer salt då? Det är ju uppenbart att många behöver det eftersom de få symptom som yrsel och illamående och det försvinner med ett glas saltvatten, men varför blir det så? Om man tittar tillbaka historiskt, när började vi utvinna salt och hur fick stenåldersfolket i sig salt? På något vis måste de ju ha fått det eftersom vi behöver det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Ja jag undrar samma sak men hittar inget svar på det. Att vi behöver extra salt första veckan, det är helt logiskt eftersom vi tappar stora mängder vatten som kolhydraterna bundit och att cellerna då sköljs igenom och tappar salter. Men sen? Varför behöver vi mer salt då? Det är ju uppenbart att många behöver det eftersom de få symptom som yrsel och illamående och det försvinner med ett glas saltvatten, men varför blir det så? Om man tittar tillbaka historiskt, när började vi utvinna salt och hur fick stenåldersfolket i sig salt? På något vis måste de ju ha fått det eftersom vi behöver det. Min personliga upplevelse är att den vätska som man har bunden i kroppen när man äter kolhydrater fungerar som en slags saltbuffert som jämnar ut variationerna. Utan denna buffer är jag mer känslig för att komma ur jämviktsläget. Äter jag för lite salt, eller dricker några glas bubbelvatten mer än jag egentligen behöver (bara för att det är gott) så rubbas saltbalansen direkt och jag blir yr, illamående och får kramp i benen på nätterna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Om man tittar tillbaka historiskt, när började vi utvinna salt och hur fick stenåldersfolket i sig salt? På något vis måste de ju ha fått det eftersom vi behöver det. Det kan, tänker jag, vara så att man på stenåldern åt annan/bättre mat så att det rena saltbehovet var mindre. Ju mer fett man äter desto mindre mineraler får man i sig över lag. Vilket borde kunna leda till bristsymptom. Och så här mycket fett som LCHF-kosten innehåller åt man inte vad jag förstår. Och är det inte så att om man får i sig ett rikligt och brett spektrum av mineraler så kan dom till viss del kompensera för varandra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Så här tänker jag. Bara för att man har saltbrist så kanske det inte är salt man har brist på. För att kroppen ska kunna upprätthålla en bra saltbalans borde den vara beroende av en massa olika ämnen. Saltbalansen är bara en del i det stora systemet människokroppen där alla delar hänger ihop på ett eller annat sätt. Saltbristen blir det tydliga symptomet i en kedja där problemet egentligen ligger tidigare i kedjan.Med en väldigt hög andel fett så finns såklart risken att det blir brister både här och där. Och dom bristerna kan visa sig men kanske inte så att det blir tydligt var problemet egentligen ligger. Och i så fall, vad händer i längden om man motar bort symptomen (genom att tex. börja dagen med ett glas saltvatten) istället för att åtgärda problemet genom att äta riktig(are) mat?Jag spekulerar såklart men borde det inte ligga något i det här resonemanget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Ganymedes: Jag vet inte om det du skrivit ovan var en allmän spekulering eller ett svar på mitt inlägg tidigare i tråden. Egentligen har vi kommit ifrån ämnet, så det här får bli en avslutande parentes på utvikningen om salt. Återigen talar jag för egen del när jag konstaterar att din teori om näringsfattig mat i alla fall inte stämmer in på mig. Sedan jag gick över helt till LCHF så äter jag mer nyttigt och varierat än någonsin. Ett kvitto på det är min logg på matkalkyl, den vittnar om att jag får i mig lagom av det mesta i närings- och vitaminväg. Och samma sak tror jag gäller för de flesta någorlunda medvetna LCHFare, i alla fall de som använder bra råvaror och lagar mat från grunden. Något som däremot antagligen gör mig mer känslig än andra för svängningar i saltbalansen är min "pyttelilla" kroppsvolym och mitt låga blodtryck. Nu låter vi diskussionen återgå till att handla om alger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Fnutt: Jag ber om ursäkt ifall du kände dig påhoppad, vilket inte var min mening. Resonemanget var en fortsättning på inlägget ovanför som var ett svar på Labolinas undran hur stenåldersfolket gjorde. Jag tror att dom fick i sig mer mineraler och spårämnen än oss pga. av att dom bla. åt mindre raffinerad mat och, i LCHF:ares fall, mindre fett. Vilket i och för sig ligger något sånär i linje med ämnet då alger är rika på mineraler och spårämnen.Dessutom så var tanken att det skulle vara ett mer allmänt resonemang och inte specifikt gällande saltbrist. Jag var kanske lite otydlig där. Min tes var att en brist på något kan vara brist på något annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Om Martin Ingvar hade rätt, att mycket socker i kosten gör att vi binder salt lättare, förklarar ju det varför man kan äta mer salt om man äter kolhydratreducerat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Fnutt: Jag ber om ursäkt ifall du kände dig påhoppad, vilket inte var min mening. Resonemanget var en fortsättning på inlägget ovanför som var ett svar på Labolinas undran hur stenåldersfolket gjorde. Jag tror att dom fick i sig mer mineraler och spårämnen än oss pga. av att dom bla. åt mindre raffinerad mat och, i LCHF:ares fall, mindre fett. Vilket i och för sig ligger något sånär i linje med ämnet då alger är rika på mineraler och spårämnen. Dessutom så var tanken att det skulle vara ett mer allmänt resonemang och inte specifikt gällande saltbrist. Jag var kanske lite otydlig där. Min tes var att en brist på något kan vara brist på något annat. Nej, påhoppad kände jag mig inte. Bara lite osäker på vad du svarade på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Okej, allt gott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Sjukgymnast Jonas Bergqvist tipsar om att vi skall starta dagen med en nypa salt i vatten, gärna med några droppar citron för smakens skull. Han förespråkar även en nypa salt i ett glas vatten cirka en timme före träning. Viktigt är att det är ett salt av god kvalitet, typ havssalt/himalayasalt. Vad är Himalayasalt egentligen? Tittade på en förpackning med rosa H-salt igår. Enligt innehållsförteckningen består det av SALT. Ingenting annat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liniloto Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Apropå Spirulina, så har jag läst att den kan hämma upptaget av vitamin B 12. Den som är intresserad kan säkert leta fram nåt på nätet om det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Lokalt så är det stora mängder dom släppt ut. I det stora hela i det närmaste ingenting. Jorden är stor, vattenmassorna i haven är enormt enorma, Japan ligger på andra sidan jorden, dom stora havsströmmarna tar andra vägar. Utspädningseffekten gör att det på längre avstånd försvinner in i den bakgrundsstrålning vi hela tiden utsätts för. Det skulle vara intressant att veta om det överhuvudtaget är mätbart i norra Atlanten. Man har mätt nedfallet från luften och det motsvarar en tiotusendel av bakgrundsstrålningen. Dvs. i princip ingenting. Spridningen i vattnet kan inte vara så mycket annorlunda. Spåren från kärnkraftsolyckan i Tjernobyl finns fortfarande kvar i dom delar av Sverige som drabbades av nedfall då. Är du säker på att din mat inte kommer från dom områdena? Jag ringde Alg-Börje och frågade och där sa man samma sak som mig. Jag tänker att det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara ett problem. För oss här. För dom där är det ju ett problem. Vi människor och vårt ekosystem har andra och mycket större problem än just dom utsläppen. I det stora hela. Kommer alla alger som säljs i Sverige från Norra Atlanten menar du? Jag skulle vilja veta om någon faktiskt har mätt hur långt de radioaktiva ämnena har spridit sig och inte bara gissar. Sedan finns det säkert utsläpp från sjunkna atomubåtar norr om Ryssland också för den delen. När det gäller din fråga om jag är säkert på att maten jag köper inte kommer från områden som smittades av Tjernobyl så är jag mest fundersam när det gäller grönsaker och frukt från Italien och spanien. Det hamnade ju mycket nedfall från Tjernobyl där också och jag är inte säker på att de har samma kontroll som i Sverige. Sedan vet jag ju inte säkert hur väl det kontrolleras i Sverige heller men det vi framförallt konsumerar mycket av är morötter och dom kommer ofta från Gotland. Dom bryter dock torv utanför Gävle och den kan man ju fundera över. De säger dock att det översta lagret skalades av efter nedfallet men om dom har mätt vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Blir påmind om en av mina kollegor som vid en hälsokontroll hade taskiga levervärden. Efter att ha uteslutit alkohol som orsak (han är i stort sett absolutist) så fick han skriva ned allt han åt och drack under en veckas tid. Och när hans läkare såg att han drack en flaska s.k. hälsodryck per dag innehållande spirulina så fick han stränga order att genast sluta med det. Och hans levervärden förbättrades betydligt. Så vitt jag vet var det den enda ändringen han gjorde i sina kostvanor. Efter det har jag alltid varit väldigt avvaktande gentemot de påstådda hälsoeffekterna av spirulina. I och för sig vet jag inte vilka andra ämnen som ingick i 'hälsodrycken' men jag har för mig att det var en av Brämhults, med rätt så mörk grön färg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Kommer alla alger som säljs i Sverige från Norra Atlanten menar du? Dom som säljs i tex. hälsokostaffären och heter typ kombu, arame, wakame mm. kommer från Japan (eller i alla fall inte från norra Atlanten). Personligen skulle jag inte vara rädd för att äta av dom, men varför ska jag det när dom är mångdubbelt dyrare än knöltången från Alg-Börje som kommer från norra Atlanten. "Algine plus" alger kommer också från norra Atlanten. Tillägg: Hur det är med chlorella och spirulina har jag ingen aning om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Blir påmind om en av mina kollegor som vid en hälsokontroll hade taskiga levervärden. Efter att ha uteslutit alkohol som orsak (han är i stort sett absolutist) så fick han skriva ned allt han åt och drack under en veckas tid. Och när hans läkare såg att han drack en flaska s.k. hälsodryck per dag innehållande spirulina så fick han stränga order att genast sluta med det. Och hans levervärden förbättrades betydligt. Så vitt jag vet var det den enda ändringen han gjorde i sina kostvanor. Efter det har jag alltid varit väldigt avvaktande gentemot de påstådda hälsoeffekterna av spirulina. I och för sig vet jag inte vilka andra ämnen som ingick i 'hälsodrycken' men jag har för mig att det var en av Brämhults, med rätt så mörk grön färg. Var det inte spirulina som drogs in ett tag därför att det kunde vara skadligt? Minns inte hela historien men för ett tag sedan fick jag beskedet att det vara falskt alarm och att spirulina är tillbaka. Om det nu var spirulina men det var någon alg som egentligen är en cyanobakterie. Det du berättar tyder ju på att något ändå inte var bra. Är det någon som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Dom som säljs i tex. hälsokostaffären och heter typ kombu, arame, wakame mm. kommer från Japan (eller i alla fall inte från norra Atlanten). Personligen skulle jag inte vara rädd för att äta av dom, men varför ska jag det när dom är mångdubbelt dyrare än knöltången från Alg-Börje som kommer från norra Atlanten. "Algine plus" alger kommer också från norra Atlanten. Tillägg: Hur det är med chlorella och spirulina har jag ingen aning om. Vad bygger du ditt ställningstagande på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 17, 2013 Share Posted April 17, 2013 Vad bygger du ditt ställningstagande på? Jag ångrade den där skrivningen direkt jag postat inlägget. Det var förhastat. Jag har ju egentligen inte tänkt igenom just det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ganymedes Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Jag skrev till Biofood som importerar alger och annat från Japan av märket Terrasana och fick följande svar: Det ska inte vara någon fara. Enligt WHO har olyckan rent generellt inte inneburit några ökade risker (http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2013/fukushima_report_20130228/en/index.html).Sen mer specifikt så har EU redan en högsta tillåtna strålningsgräns, den gränsen ligger på 500 becquerel och importerade livsmedel testas regelbundet, i synnerhet om de kommer från Japan efter olyckan. Vår leverantör av japanska livsmedel är dessutom inte riktigt nöjd med var EU har lagt gränsen så de har satt en egen gräns för sig själva som är ännu lägre, bara 50 Bq. De testar också sina produkter själva och de ligger med god marginal under den interna gränsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 22, 2013 Share Posted April 22, 2013 Det var ju bra att du frågade. Ju fler som frågar desto bättre. Just Biofood är jag dock rätt misstänksam mot sedan jag fick en glasbit i ett paket linser och dom inte tyckte det var allvarligt. Jag ställde en del andra frågor som det var trögt att få svar på så dom kanske har ändrat sig. Det var nog minst 5 år sedan jag hade kontakt med dom. 500 bq tycker jag också är mycket. Var det inte 300 dom satte som gräns för cesium efter Tjernobyl? Säger enbart en strålningstest något om vilka ämnen som finns i ett testat livsmedel eller gör man fler analyser? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mae Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Spirulina liksom andra vatten-odlade näringsrika produkter, absorberar spirulina lätt tungmetaller, såsom kvicksilver och bly, från sin omgivning. Studier från 80-90 talet visar att man måste ta mer än 77 gram av den sämsta (kontaminerade) spirulina dagligen för att det skall bli att man lider av toxicitet. Men idag är tillverkare mer medvetna om att växa spirulina i en säker miljö, men man skall alltid ekologiskt certifierade alger för att vara säker. Ett företag som krever certifierade och kontrolerade produkter är iforma.se. De spirulinaprodukter som är kontrolerade och certifierade i Europa skall vara rena. Algerna odlas i stora bassänger, pumpas upp och silas i finmaskiga nät. Därefter tvättas och sköljs spirulinan flera gånger, Därefter genomgår den en torkningsprocess och mals till ett blågrönt pulver som i sin tur kan komprimeras till tabletter. När vi tar Spirulina äller Chlorella som ett kosttillskott ligger dagsdos på 5-20 gram, något som är hält ofarligt. Det är mycket sämre med vår egen mat i Sverige. Det är mycket lätt att kritisera andra länder, men hur ser du ut hos oss i Norden? I Danmark är det rena Rama skriken då skolbarnen pissar tungmetaller (på nyheterna). BORT MED FÖRÖDANDE TILLSATSÄMNEN OCH BEKÄMPNINGSMEDEL I Sverige är över 300 tillsatser tillåtna, varav många är mer eller mindre livsfarliga och kan orsaka hjärtsjukdomar, benskörhet, migrän och hyperaktivitet. Den svenska kontrollmyndigheten KRAV tillåter bara ett fåtal av dessa, ca 25 stycken. Över 400 sorter av farliga pesticider och kemiska bekämpningsmedel används vanligen i konventionellt framställd mat och rester är ofta funna i den ickeekologiska maten och även i vårt dricksvatten. Den ekologiska bonden får inte använda konstgödsel, bekämpningsmedel eller andra pesticider. Att äta giftfritt är ett viktigt skäl att äta ekologiskt. GENMANIPULERAT – NEJ TACK! Genetiskt modifierade organismer (GMO), typ soja och många grönsaker är icke tillåtet i den ekologiska produktionen. GMO är organismer vars arvsanlag har förändrats på ett sätt som naturen inte kan genomföra själv. Genmanipulerad mat kan förändra näringsinnehållet negativt och strider mot naturens egna lagar. ANTIBIOTIKAFRITT/HORMONFRITT Det finns en växande oro gentemot användandet av antibiotika och hormoner på gårdsdjur och potentiella risker/effekter på människans hälsa. Detta är förstås förbjudet på ekologiska gårdar. GLOBALT ANSVAR Att handla ekologiska varor innebär väsentlig skillnad för odlare i tredje världen. Lantarbetare slipper att bli skadade av enorma mängder bekämpningsmedel, deras jordar blir bördigare och skördarna kan bli större. Alltså mer mat till deras familjer, mer pengar till barnens skolgång och bättre hälsa. Sköt om er, ta spirulina, må bra och tänk Globalt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Märta Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Hoppar på tråden med en fråga. Är det någon som ätit chorella och som blivit illamående av det? Jag åt det i ca två veckor och var illamående till och från, slutade med tabletterna när jag blev riktigt illamående... Vet inte om det alls berodde på dem med det kändes så. Och om det nu berodde på tabletterna var det då avgiftningssymtom eller tålde jag de inte. Har inte vågat testa igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjoran Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Hoppar på tråden med en fråga. Är det någon som ätit chorella och som blivit illamående av det? Jag åt det i ca två veckor och var illamående till och från, slutade med tabletterna när jag blev riktigt illamående... Vet inte om det alls berodde på dem med det kändes så. Och om det nu berodde på tabletterna var det då avgiftningssymtom eller tålde jag de inte. Har inte vågat testa igen. Både jag och mor blev illamående och det var under en period vi käkade chorella. Försvann när vi slutade med det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts