meggieforssander

Chlorella & Spirulina (bra komplement?)

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte fråga om det finns någon som har erfarenhet av LCHF-kost och som även äter Spirulina och Chlorella? :rolleyes:

Jag är lite sugen på att prova på grund av de goda egenskaper som de båda tillskotten har. Mest är jag ute efter den avgiftande effekten  hos Chlorellan och ökningen av tarmbakterier tack vare spirulinan.

Dock är kolhydratinnehållet 21-30g/100g i Chlorella och 20g/100g i Spirulina, men den dagliga dosen 3 g på båda pulverna.

Vad tror ni? Är det något att satsa på som komplement till min lchf-kost? :unsure:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju onekligen två väldigt spännande kosttillskott med tanke på deras höga proteininnehåll och deras vitaminochmineral-innehåll :D

Och om chlorellan avgiftar så effektivt som man kan läsa så är det ju verkligen värt att prova, men vill inte spoliera eventuell ketos :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte stoppa i mig massa bakterier för det sägs vara bra. Tröttsamt med alla dessa otroliga tillskott som ska göra en så frisk. Jag är frisk genom att äta bra mat :)

Men för att svara på din fråga - Det beror helt på vad du har för kolhydratsgräns och hur mycket av varje du skulle äta. Räkna in det på samma sätt som du räknar in andra kolhydrater.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte stoppa i mig massa bakterier för det sägs vara bra. Tröttsamt med alla dessa otroliga tillskott som ska göra en så frisk. Jag är frisk genom att äta bra mat :)

Men för att svara på din fråga - Det beror helt på vad du har för kolhydratsgräns och hur mycket av varje du skulle äta. Räkna in det på samma sätt som du räknar in andra kolhydrater.

Men LCHF sägs också vara bra...?

Givetvis blir man frisk genom att äta bra mat...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men LCHF sägs också vara bra...?

Givetvis blir man frisk genom att äta bra mat...

LCHF är ju inte ett tillskott bakterier? Går knappast att jämföra mat & tillskott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alger är rika på selen och jod och kan säkert vara bra i måttliga mängder

Jod kanske man ska vara lite försiktig med förresten...

I höga doser kan det ge struma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chlorella och spirulina är alger även om spirulina också räknas som cyanobakterie. Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om?

Det viktigaste med alger är annars att dom vuxit i rent vatten. Jag har inte vågat köpa några alger efter kärnkraftskatastrofen i Japan och nu ville dom visst släppa ut ännu mer radioaktivt vatten i havet.

En del alger är odlade i bassänger men det gäller ändå att ta reda på att dom är ordentligt kontrollerade.

Alger är annars en förträfflig föda ur näringssynpunkt.

Man brukar också använda alger för att få bort tungmetaller ur kroppen men det sägs också att dom binder tungmetaller när dom växer. Inte helt lätt att få reda på hur pass bra dom är alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Chlorella och spirulina är alger även om spirulina också räknas som cyanobakterie. Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om?

Det viktigaste med alger är annars att dom vuxit i rent vatten. Jag har inte vågat köpa några alger efter kärnkraftskatastrofen i Japan och nu ville dom visst släppa ut ännu mer radioaktivt vatten i havet.

En del alger är odlade i bassänger men det gäller ändå att ta reda på att dom är ordentligt kontrollerade.

Man brukar också använda alger för att få bort tungmetaller ur kroppen men det sägs också att dom binder tungmetaller när dom växer. Inte helt lätt att få reda på hur pass bra dom är alltså.

Jag förstår problematiken.

Dock odlas dessa enligt försäljaren i glasrör någon stans i Tyskland. Om det är tillförlitligt eller ej törs jag ej spekulera i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lite jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln. Jag, och vad jag förstår, väldigt många med mig, överdoserar jod hela tiden utan några problem. Riskerna med att överdosera jod i form av alger verkar vara betydligt överdrivet. Det enda jag har hört är att om man redan har problem med sköldkörteln så ska man vara försiktig.

Var det inte spirulina som dom drog in ett tag för att dom trodde den var skadlig? Sedan verkar den ha kommit tillbaka igen. Någon som vet vad det handlade om?

Det är cyanobakterier som skapar den giftiga gegga som våra kuster drabbas av med jämna mellanrum. Spirulina är en cyanobakterie och jag tror det blev någon form av missförstånd. Spirulina som odlas i sötvatten bildar inte gifter.

Man behöver inte köpa dyra alger från Japan. Finns mycket billigare som har skördats utanför Island. Och även om algerna binder tungmetaller när dom växer så finns det fortfarande plats för mer. Vattnen i ishaven är fortfarande relativt rena.

http://www.alg-borje.se/algmjol-grovmalen-p-118-c-149.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För lite jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln. Jag, och vad jag förstår, väldigt många med mig, överdoserar jod hela tiden utan några problem. Riskerna med att överdosera jod i form av alger verkar vara betydligt överdrivet. Det enda jag har hört är att om man redan har problem med sköldkörteln så ska man vara försiktig.

Det är cyanobakterier som skapar den giftiga gegga som våra kuster drabbas av med jämna mellanrum. Spirulina är en cyanobakterie och jag tror det blev någon form av missförstånd. Spirulina som odlas i sötvatten bildar inte gifter.

Man behöver inte köpa dyra alger från Japan. Finns mycket billigare som har skördats utanför Island. Och även om algerna binder tungmetaller när dom växer så finns det fortfarande plats för mer. Vattnen i ishaven är fortfarande relativt rena.

http://www.alg-borje.se/algmjol-grovmalen-p-118-c-149.aspx

Är det någon som har mätt hur långt dom radioaktiva ämnena från Japan har spridit sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt ingen anhängare av kärnkraft och tycker att vi ska stänga ner alla reaktorer idag, men rent spontant så tänker jag att utsäppen i vattnet vid Fukushima mestadels får en lokal effekt beroende på hur vattenströmmarna går. Dom stora vattenströmmarna vid Japan håller sig dessutom vad jag förstår mest i stilla havet. Dessutom så är vattenmassorna i haven så enorma, mycket större än vi kan föreställa oss, så utspädningseffekten gör att på ett längre avstånd så blir det kanske inte ens mätbart. Lokalt kan det vara stora utsläpp men i det stora hela så är det väldigt lite. Strålning är vi utsatta för hela tiden via bakgrundsstrålningen och har alltid varit det, det är vi byggda för att klara av.

Att äta Alg-Börjes alger med tanke på det kan inte vara någon som helst fara.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är definitivt ingen anhängare av kärnkraft och tycker att vi ska stänga ner alla reaktorer idag, men rent spontant så tänker jag att utsäppen i vattnet vid Fukushima mestadels får en lokal effekt beroende på hur vattenströmmarna går. Dom stora vattenströmmarna vid Japan håller sig dessutom vad jag förstår mest i stilla havet. Dessutom så är vattenmassorna i haven så enorma, mycket större än vi kan föreställa oss, så utspädningseffekten gör att på ett längre avstånd så blir det kanske inte ens mätbart. Lokalt kan det vara stora utsläpp men i det stora hela så är det väldigt lite. Strålning är vi utsatta för hela tiden via bakgrundsstrålningen och har alltid varit det, det är vi byggda för att klara av.

Att äta Alg-Börjes alger med tanke på det kan inte vara någon som helst fara.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du kan ju fråga honom vilka ämnen de har tagit prov på. Det sägs ju att vi får en liten del radioaktiva ämnen i våra kustvatten från upparbetningsanläggningen i England. Dom har ju släppt ut ofantliga mängder radioaktiva ämnen utanför Japan och hur långt det sprider sig har jag ingen aning om men jag skulle gärna vilja vet. Jag har inte vågat köpa alger alls efter olyckan.

Jag skrev till Greenpeace och till en leverantör av alger och frågade men några svara har jag inte fått.

Ju fler som frågar desto bättre, då kanske dom kollar till slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte jod som är så bra att inta så att man inte ska få struma!? Jag som äter massa jod :( haha .... eller finns i mitt örtsalt tillsatt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för salt är väl inga fara i stora mängder på lchf? För lite salt är väl däremot farligt.... vet ju själv när jag inte saltar ordentligt att jag då blir snurrig osv. bara jag saltar och dricker är det prima!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte jod som är så bra att inta så att man inte ska få struma!? Jag som äter massa jod :( haha .... eller finns i mitt örtsalt tillsatt...

För mycket och för lite skämmer allt. Det gäller alla vitaminer och mineraler.

växter måste ha kväve för att leva men får dom för mycket så dör dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

för salt är väl inga fara i stora mängder på lchf? För lite salt är väl däremot farligt.... vet ju själv när jag inte saltar ordentligt att jag då blir snurrig osv. bara jag saltar och dricker är det prima!

När det gäller salt är risken för överdosering betydligt högre än risken att man äter för lite. Jag tror att genomsnittet ligger på 12 mg per dag. Slv vill ha ner det till 6 mg per dag och jag äter nog högst 1 mg per dag.

Flera har skrivit att behovet av salt ökar när man äter LCHF och samtidigt känner jag att så salt mat som bacon, kassler och fläsk skulle jag inte kunna äta. Det skulle ju vara intressant att få veta teorin bakom att man skulle behöva mer salt om man äter LCHF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag hörde på föreläsingen av Martin Invar och Gunilla Eldh så binder socker salt, och att det inte finns någon fara angående saltet i kosten så länge man inte äter mycket socker. Fick själv saltbrist när jag började träna på LCHF, snurrig  bollen som tusan som gick över med lite salt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att dessa kosttillskott är jättebra, för de som säljer dem! 

Ät riktig mat!

Det är omöjligt att överdosera vitaminer genom riktig mat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ät riktig mat!

Det är omöjligt att överdosera vitaminer genom riktig mat.

Makroalger är inte mindre riktig mat än vanlig sallad och har ätits av människan mycket länge (skulle gärna vilja veta hur länge?).  Dom är skördade och torkade. Inget tillsatt eller borttaget. Allt i sitt naturliga tillstånd. Riktig mat.

Chlorella och spirulina har i mina ögon mer karaktären av kosttillskott men även där så är det inga konstigheter. Skördat och torkat bara.

Sen går det ju för övrigt att överdosera vitaminer även genom riktig mat. A-vitamin tex. Jod är inget vitamin utan ett icke-metalliskt grundämne som tillhör gruppen halogener.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju fråga honom vilka ämnen de har tagit prov på. Det sägs ju att vi får en liten del radioaktiva ämnen i våra kustvatten från upparbetningsanläggningen i England. Dom har ju släppt ut ofantliga mängder radioaktiva ämnen utanför Japan och hur långt det sprider sig har jag ingen aning om men jag skulle gärna vilja vet. Jag har inte vågat köpa alger alls efter olyckan.

Jag skrev till Greenpeace och till en leverantör av alger och frågade men några svara har jag inte fått.

Ju fler som frågar desto bättre, då kanske dom kollar till slut.

Lokalt så är det stora mängder dom släppt ut. I det stora hela i det närmaste ingenting. Jorden är stor, vattenmassorna i haven är enormt enorma, Japan ligger på andra sidan jorden, dom stora havsströmmarna tar andra vägar. Utspädningseffekten gör att det på längre avstånd försvinner in i den bakgrundsstrålning vi hela tiden utsätts för. Det skulle vara intressant att veta om det överhuvudtaget är mätbart i norra Atlanten.

Man har mätt nedfallet från luften och det motsvarar en tiotusendel av bakgrundsstrålningen. Dvs. i princip ingenting. Spridningen i vattnet kan inte vara så mycket annorlunda.

Spåren från kärnkraftsolyckan i Tjernobyl finns fortfarande kvar i dom delar av Sverige som drabbades av nedfall då. Är du säker på att din mat inte kommer från dom områdena?

Jag ringde Alg-Börje och frågade och där sa man samma sak som mig. Jag tänker att det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara ett problem. För oss här. För dom där är det ju ett problem. Vi människor och vårt ekosystem har andra och mycket större problem än just dom utsläppen. I det stora hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brist på jod kan ge struma och andra problem med sköldkörteln, och då får man ju problem med annat också. Det jod du får i dig via örtsaltet är pyttelite jämfört med om du tar en tesked med knöltång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjukgymnast Jonas Bergqvist tipsar om att vi skall starta dagen med en nypa salt i vatten, gärna med några droppar citron för smakens skull. 

Han förespråkar även en nypa salt i ett glas vatten cirka en timme före träning.

Viktigt är att det är ett salt av god kvalitet, typ havssalt/himalayasalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller salt är risken för överdosering betydligt högre än risken att man äter för lite. Jag tror att genomsnittet ligger på 12 mg per dag. Slv vill ha ner det till 6 mg per dag och jag äter nog högst 1 mg per dag.

Flera har skrivit att behovet av salt ökar när man äter LCHF och samtidigt känner jag att så salt mat som bacon, kassler och fläsk skulle jag inte kunna äta. Det skulle ju vara intressant att få veta teorin bakom att man skulle behöva mer salt om man äter LCHF.

Ja jag undrar samma sak men hittar inget svar på det.

Att vi behöver extra salt första veckan, det är helt logiskt eftersom vi tappar stora mängder vatten som kolhydraterna bundit och att cellerna då sköljs igenom och tappar salter. Men sen? Varför behöver vi mer salt då? Det är ju uppenbart att många behöver det eftersom de få symptom som yrsel och illamående och det försvinner med ett glas saltvatten, men varför blir det så? 

Om man tittar tillbaka historiskt, när började vi utvinna salt och hur fick stenåldersfolket i sig salt? På något vis måste de ju ha fått det eftersom vi behöver det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag undrar samma sak men hittar inget svar på det.

Att vi behöver extra salt första veckan, det är helt logiskt eftersom vi tappar stora mängder vatten som kolhydraterna bundit och att cellerna då sköljs igenom och tappar salter. Men sen? Varför behöver vi mer salt då? Det är ju uppenbart att många behöver det eftersom de få symptom som yrsel och illamående och det försvinner med ett glas saltvatten, men varför blir det så? 

Om man tittar tillbaka historiskt, när började vi utvinna salt och hur fick stenåldersfolket i sig salt? På något vis måste de ju ha fått det eftersom vi behöver det.

Min personliga upplevelse är att den vätska som man har bunden i kroppen när man äter kolhydrater fungerar som en slags saltbuffert som jämnar ut variationerna. Utan denna buffer är jag mer känslig för att komma ur jämviktsläget. Äter jag för lite salt, eller dricker några glas bubbelvatten mer än jag egentligen behöver (bara för att det är gott) så rubbas saltbalansen direkt och jag blir yr, illamående och får kramp i benen på nätterna.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg