Bithe Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Hej! Håller på att läsa boken Matrevolutionen. Blir inspirerad att göra ett försök med LCHF. Är en person som behöver göra förändringar långsamt för att fungera i längden. Har idag (för första gången på flera månader) inte fallit för frestelsen att äta choklad. I stället köpte jag mandel och frysta bär att småäta på. Kollade i affären efter mandelmjöl och fiberhusk, men hittade inget. Var köper man det? Funderar också på vad jag ska byta ut min saft mot att dricka. Är inte särskilt förtjust i vatten. Dricker annars 1 mugg te om dagen men 1-2 sockerbitar. Är det bättre att använda råsocker? Dricker gärna 2-3 glas mellanmjölk till middagen, Funderar på att byta ut den mot standardmjölk eller gammeldags mjölk. På morgonen brukar jag äta en tallrik filmjölk med en skivad banan och rågfras. Har köpt solroskärnor i stället för flingorna. I boken (sid 182) nämns 10%-ig filmjölk. Var hittar man det? Finns det något annat att söta filen med (då jag tycker den är lite för syrlig annars) som inte är frukt eller sötningsmedel? Någon som har reflektioner runt mina funderingar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Jag köper mandelmjöl och fiberhusk på ICA Maxi, har du ingen välsorterad i närheten kan du beställa t.ex. här http://lchfbutiken.se/. Råsocker är tyvärr detsamma som vanligt socker - en disackarid bestående av en glukos- plus en fruktosmolekyl. Kärt barn har många namn: honung, sirap, stärkelsesirap, majssirap etc men tyvärr samma skräp. Många blir av med sötsuget på nån vecka efter att ha gått över till LCHF och skippat både riktigt socker och sötningsmedel. En del använder sötningsmedel som t.ex. sukrin. (Se LCHF-butiken). All mjölk innehåller en hel del laktos (=socker) så om du inte är laktosintolerant blir det socker av det också. Jag drack förr mycket lightdrycker men sedan jag gick över till LCHF i början av 2012 har jag lyckats vänja mig vid kranvatten, nu njuter jag faktiskt av det. Kämpa och låt det ta tid - du vinner i längden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 10% filmjölk borde vara turkisk yoghurt (har inte läst boken). Finns i små hinkar i mjölkkylen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Droppa några droppar citron i ditt vatten, eller om det blir för surt, lägg i lite fruktskivor för att få smak. UNDVIK socker, om du blir inspirerad till LCHF av Matrevolutionen, så tror jag du kan bli inspirerad av att minska sockret rejält av "Ett sötare blod" av Ann Fernholm (kolla även hennes blog, ett sötare blod). Bra att du känner dig själv och att du är inställd på långsamma förändringar. LCHF är ingen kortsiktig diet, det är en kosthållning för livet, så låt det ta tid, för du har tid! Alla små steg mot att ta bort socker, gluten och stärkelse är bra! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det viktigaste du bör styra upp (innan du börjar finlira med fiberhusk o kokos) är att styra upp hur dina måltider ser ut Det är trots allt här kosten definieras Dra ner på pasta/ris/potatisbiten och ersätt dom med goda nyttiga & kolhydratsnåla saker istället (broccoli/vitkål/blomkål etc) Och var förstås inte rädd för det nyttiga fettet som ska ersätta kolisarna du minskar ner på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bithe Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Tack för tips och idéer! Dufa: Jag tänkte det var lättare att börja med småsakerna och sedan gå över till de större förändringarna. I boken finns tex recept på Oopsis i stället för bröd och alternativt recept på pannkakor. Där behövs fiberhusk och mandelmjöl. Lotta J: Har bestämt mig för att varva mitt saftdrickande med citron/fruktvatten för att vänja mig vid smaken och sedan mer och mer går över till vatten. Tack för tipset med fruktskivor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hej! Håller på att läsa boken Matrevolutionen. Blir inspirerad att göra ett försök med LCHF. Är en person som behöver göra förändringar långsamt för att fungera i längden. Så du nosar på LCHF? Visst doftar det gott? Du har redan fått en massa bra svar här ovan ser jag. En tanke som slog mig dock vad gällde det där med att skynda långsamt är vad jag själv har i erfarenhetsbagaget. Jag började läsa på om lågkolhydratkost redan i slutet av 90-talet och hamnade den vägen i något som skulle kunna liknas vid rätt liberal stenålderskost. Det jag idag ångrar rejält är att jag stannade i den fasen alldeles för länge och till nackdel för det mesta jag nu vet. Orsaken till detta var just att jag anammade ett tillvägagångssätt där jag gradvis förändrade kosten, dvs började med att ta bort raffinerade livsmedel, socker etc. Till slut hamnade jag i ett läge där jag inte upplevde mig kunna förändra mera eftersom jag "måste" äta havregryn, jag "måste" drick mjölk etc. Det fanns inte riktigt i min fattningsvärld att kunna klara mig utan dessa livsmedel ur ett rent praktiskt perspektiv. Ack så fel jag hade. En viktig anledning till att jag upplevde dessa "måsten" hade att göra med att jag utgick från min dåvarande normativa uppfattning av världen/maten/träning etc. Det här låter nog kryptiskt men för att underlätta förståelsen så kan det vara värt att påpeka de förändringar som LCHF bidragit med: - Jag äter med lägre frekvens än tidigare, dvs från att tidigare ha ätit ca 5-8 ggr/dag så äter jag nu 2-4 ggr/dag. - När jag väl äter är det i regel godare och till RIKTIG mättnad (inte jag-har-så-mycket-blad-i-magen-att-magsäckens-sensorer-jobbar-på-högtryck-för-att-signalera-att-det-går-inte-in-mer-mättnad). - Mina smaksinnen har förändrats radikalt. Från att "alltid" ha varit förtjust i sött så är detta något jag knappt tittar åt längre. Mörk choklad är finemang men under 90% och jag brukar uppleva att det är en aning för sött för min smak. - Prestationerna och resultaten av min träning har förbättrats tack vare sådant som ideal bränslepartitionering och (sannolikt) en och annan anabol egenskap med lågkolhydratkost (kända som - möjligtvis - hittills okända). - Ökad koncentrationsförmåga/mental stabilitet. Det jag egentligen vill förmedla med ovanstående är alltså att lågkolhydratkost inte är som andra dieter. Det finns avsevärda potentiellt stora skillnader som kan leda till likaledes stora förändringar inte bara i relation till VAD man äter utan HUR man äter, VARFÖR man äter, NÄR man äter, HUR LIVET i allmänhet påverkas av detta etc. Konkret, jag ångrar idag enormt att jag lät något i sammanhanget så försumbart som havregryn och mjölk stå i vägen för en riktig lågkolhydratkosthållning så länge som jag gjorde. Visst, jag upplevde en hel del positivt med att äta min specialvariant av liberal stenålderskost också men det är märkligt långt ifrån LCHF-perspektivet och dess effekter på väldigt mycket. Funderar också på vad jag ska byta ut min saft mot att dricka. Är inte särskilt förtjust i vatten. Dricker annars 1 mugg te om dagen men 1-2 sockerbitar. Är det bättre att använda råsocker? Jag är förtjust i vatten men dricker stora mängder pga träning/svettning etc så för mig blir det mycket lättare med smaksättning ex. genom sockerfritt saftkoncentrat (Fun Light etc). Är det idealt? Knappast. Är det direkt ohälsosamt? Tveksamt...och åtminstone studieunderlaget antyder ju inte detta annat än i mycket högre doser än vad jag får i mig. Är det bättre än att få i sig för lite vätska? Definitivt. Det är en avvägningsfråga helt enkelt. Lycka till med det fortsatta nosandet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts