Jamtlandstjej Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 I förrgår kväll när jag satt och tittade på TV märkte jag plötsligt att det kändes "konstigt" med hjärtat. Kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var, inte ont, inte stickningar, men "annorlunda". Blev inte rädd eller orolig, mera konstaterade att det kändes annorlunda. Kollade pulsen snabbt men det kändes bra, tyckte jag. Det satt i hela kvällen. Sov hyfsat på natten men när jag vaknade var det likadant. Åt frukost och uträttade lite ärenden men sen kände jag att jag ville försöka ta reda VARFÖR det kändes annorlunda. Satte mig och tog pulsen under en längre period och kunde då konstatera att jag hade flera överhoppade slag per minut. Frekvensen låg på drygt 70, så för mig som relativt otränad är det ju helt okej. Ringde sjukvårdsrådgivningen för att få råd och de tyckte absolut att jag skulle kolla upp det, så de fixade en akuttid på HC. Där kollades puls, blodtryck, syresättning och EKG till att börja med. Sköterskan kände också på pulsen och kunde även hon känna hur det blev överhopp ibland. Allt såg bra ut. Lite högt blodtryck för att vara jag: 130/75, brukar ha 105/55, men de tyckte det var helt okej. Läkaren undersökte mig och konstaterade att det troligen var helt ofarliga extraslag, men remiss ska ändå skickas för 24-timmars EKG. Under de 20 slag de tog EKG där syntes inga extraslag,men när han lyssnade så hörde han några. Tyckte när jag var där i går att det blev bättre när jag låg ner, men kunde konstatera i dag på morgonen att det var likadant fast jag låg stilla i sängen. De tog också prover, både blodstatus och thyroideaprover. Har nu börjat fundera själv på vad som skulle kunna vara orsaken, för även om de är ofarliga så är de inte så "trevliga" så jag vill ju helst ha bort dem. Har ätit LCHF rätt strikt i 4 år, sen nyår har jag även i stort sett plockat bort mjölkprodukter,då min mage inte är så förtjust i dem. En omfattande födoämnesintollerans i grunden gör att t.ex nötter/mandel går bort helt Äter tillskott av D3,Omega3 samt magnesium/kalcium, kombinationstablett. Om jag har förstått det hela rätt så kan natrium/kaliumbalansen ha påverkan på hjärtrytmen...kan det finnas fler orsaker? Nån som har några tips eller idéer?.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag har egentligen inga nya ideer om vad som kan orsaka detta, men det känns bra att dom har kollat upp EKG, skickat remiss och tagit prover. Ser allt bra ut och normalt efter detta så får du fundera mer med läkarna. Jag vet ju inte hur gammal du är, men har man kommit i åldern för klimakteriet så kan ju det ge sådana här bevär. Stress av olika anledningar kan också vara en bov i dramat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Att ha så ofta är ju lite ovanligt, jag har det oftare när jag är inne i en ångestperiod men inte riktigt så ofta. Hur starka är magnesium / kalcium tabletterna? Hur mycket kalium får du i dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Jag är inte i klimakteriet än, så jag tror inte det beror på det. Tabletterna innehåller 600 mg kalcium och 300 mg magnesium. Inte ångestrelaterat - har haft panikångestattacker och det liknar inte såna. Hemma och sjukskriven efter op just nu så även stressnivån borde vara hellre lägre än vanligt, än hög.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag har nästan samma upplevelser i några dagar nu. Det känns som om hjärtat "fladdrar", fjärillsslag på nått sätt, går inte riktigt att beskriva men pulsen är stadig och som vanligt. Det kan hålla i sig bara några sekunder eller några minuter, det kommer och går. Ikväll låg jag en längre stund på rygg på hårt underlag och kände att det är rejält kraftiga extraslag som ger den här känslan. Jag kan minnas några enstaka och kortvariga tillfällen då det här har hänt förut. Bör man uppsöka läkare för kontroll? (Har ätit ganska strikt lchf sedan mitten av januari, under 20 g kh/dag förutom lite fusk under påskhelgen). Det känns iaf lite lugnande att läkaren sa att det troligen är ofarligt för dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Extraslag känner man ju oftast när man lägger sig ner & slappnar av, då hjärtat "rättar till" rytmen från en högre till en lägre. Känner ni igen att det händer mest när ni slappnar av? Jamtlandstjej: Har du sett över din mat & sett om du kan få i dig för lite av någon mikronutrient? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jo, det är sant att jag känner det när jag är avslappnad, så som i TV-soffan, men även ibland på jobbet (som är stillasittande) och som nu i avslappningsövningar på kvällens yoga. Men det är sista veckan jag har känt av det här, flera gånger varje dag, tidigare har det kanske hänt kanske ett par, tre gånger per år eller så. Men det låter logiskt det du säger och jag vill gärna hoppas på att det är en så enkel lösning på det hela. Har nog närmare 20 år kvar till klimakteriet och lider inte av ångest, tar tillskott av 25 mg zink i kombitablett med 200 mg C-vit, 250 mg magnesium, 2000 IE D-vitamin (ibland dubbelt), en multivitamin och 1 g omega 3. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jo, det är sant att jag känner det när jag är avslappnad, så som i TV-soffan, men även ibland på jobbet (som är stillasittande) och som nu i avslappningsövningar på kvällens yoga. Men det är sista veckan jag har känt av det här, flera gånger varje dag, tidigare har det kanske hänt kanske ett par, tre gånger per år eller så. Men det låter logiskt det du säger och jag vill gärna hoppas på att det är en så enkel lösning på det hela. Har nog närmare 20 år kvar till klimakteriet och lider inte av ångest, tar tillskott av 25 mg zink i kombitablett med 200 mg C-vit, 250 mg magnesium, 2000 IE D-vitamin (ibland dubbelt), en multivitamin och 1 g omega 3. Det är väldigt mycket vitaminer & mineraler... Behöver du verkligen allt det? Särskilt C-vitaminen reagerade jag på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Utan magnesium får jag benkramper, har dessutom många med RLS i släkten så jag vill verkligen göra allt för att slipp det h-vete som den sjukdomen innebär. Utan zinktabletterna får jag naglar som är fulla av vita fläckar och skiktar sig och går sönder. Tidigare har jag inte haft den mängden C-vitamin men det var de enda zinktabletterna som fanns på apoteket här och förklaringen var att C-vit ska förbättra upptaget av zink, men varför halten är nästen 3 gånger RDI kan man ju fundera över. C-vitamin är inte något jag medvetet valt hög nivå på alltså. Nästa burk zink jag har är utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Utan magnesium får jag benkramper, har dessutom många med RLS i släkten så jag vill verkligen göra allt för att slipp det h-vete som den sjukdomen innebär. Utan zinktabletterna får jag naglar som är fulla av vita fläckar och skiktar sig och går sönder. Tidigare har jag inte haft den mängden C-vitamin men det var de enda zinktabletterna som fanns på apoteket här och förklaringen var att C-vit ska förbättra upptaget av zink, men varför halten är nästen 3 gånger RDI kan man ju fundera över. C-vitamin är inte något jag medvetet valt hög nivå på alltså. Nästa burk zink jag har är utan. Magnesium & zink sätter jag mig inte emot. Däremot att du tar multivitamin, då får man så mycket man inte behöver... Är väl a-vitamin med i dom? Det finns teorier om att överdoseringen av A-vitamin som man haft från tillskott (var ju en A-vitamin fluga lång tillbaka) leder till benskörhet. MEN jag vet att t o m Doc. himself tar multivitamin, så det är ju delade meningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 På grund av en omfattande födoämnesintollerans kan jag inte äta allt, men jag äter kött, fick och ägg, minst två ägg per dag, sen avokado, squash, spenat eller haricote vertes, till exempel, som grönsak till proteinet. Har inte förändrat nåt i maten den senaste tiden mer än att jag dragit ner på mjölkprodukter sen nyår, för magens skull. Ligger på bra kcal-intag varje dag så jag tror inte det är nån fara att jag inte får i mig allt jag behöver egentligen... Kände av extraslagen första gången när jag satt stilla, men numera så känns de mer eller mindre helatiden, oavsett om jag ligger, sitter eller rör på mig. Vet inte hur mycket kalium jag får i mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 På grund av en omfattande födoämnesintollerans kan jag inte äta allt, men jag äter kött, fick och ägg, minst två ägg per dag, sen avokado, squash, spenat eller haricote vertes, till exempel, som grönsak till proteinet. Har inte förändrat nåt i maten den senaste tiden mer än att jag dragit ner på mjölkprodukter sen nyår, för magens skull. Ligger på bra kcal-intag varje dag så jag tror inte det är nån fara att jag inte får i mig allt jag behöver egentligen... Det låter som jättebra mat. Personligen tycker jag att man endast ska ta tillskott av det man vet att man behöver extra av. Men som sagt, det är delade meningar angående multivitamin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Utan magnesium får jag benkramper, har dessutom många med RLS i släkten så jag vill verkligen göra allt för att slipp det h-vete som den sjukdomen innebär. Utan zinktabletterna får jag naglar som är fulla av vita fläckar och skiktar sig och går sönder. Tidigare har jag inte haft den mängden C-vitamin men det var de enda zinktabletterna som fanns på apoteket här och förklaringen var att C-vit ska förbättra upptaget av zink, men varför halten är nästen 3 gånger RDI kan man ju fundera över. C-vitamin är inte något jag medvetet valt hög nivå på alltså. Nästa burk zink jag har är utan. Hej, Hittar inte källa nu, men c-vitamin "hämmar" upptaget av zink. Så jag rekommenderar alltid att man tar zink till natten och c-vitamin på morgonen. jag tar dem aldrig ihop. Äter du tillräckligt med kalium? Dricker du mycket Te, Kaffe, choklad? Tränar mycket. Många LCHF får faktiskt kalium brist, då vi inte lagrar vatten på samma sätt så kan ett intag av extra fint mineral salt säg 1 tsk/L vatten vara ett försök. jag tar i princip samma vitaminer som du, men kalium på det. Dock har jag inte erfarenhet av dubbelslag. Men kramp i fötterna tar jag bort med just kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Hej, Hittar inte källa nu, men c-vitamin "hämmar" upptaget av zink. Så jag rekommenderar alltid att man tar zink till natten och c-vitamin på morgonen. jag tar dem aldrig ihop. Äter du tillräckligt med kalium? Dricker du mycket Te, Kaffe, choklad? Tränar mycket. Många LCHF får faktiskt kalium brist, då vi inte lagrar vatten på samma sätt så kan ett intag av extra fint mineral salt säg 1 tsk/L vatten vara ett försök. jag tar i princip samma vitaminer som du, men kalium på det. Dock har jag inte erfarenhet av dubbelslag. Men kramp i fötterna tar jag bort med just kalium. Hej, det här måste man ju söka mer info om, vore mycket konstigt av ett företag (Gevita - EuroPharma) att göra en kombitablett av två ämnen där det ena motverkar det andra... Kalium har jag inte tittat närmare på och tar inte tillskott av mer än vad som finns i multivitaminerna, men däremot använder jag bara mineral- eller örtsalt som det ska finnas kalium i. Träningen har jag inte direkt kommit igång med på någon högre nivå, behöver nog ner minst 20 kg först men promenerar nån timme per dag (har hund), går på yoga en gång/vecka och simmar nån gång om sänder. Te dricker jag några koppar av i veckan, kaffe däremot runt tre muggar varje arbetsdag, mindre på helgen men det har jag gjort i många år. Nån chokladbit med hög kakaohalt kan slinka ner ibland men det handlar om nån gång per månad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Jag har haft liknande problem under många år. Även problem med hjärtrusning och hjärtklappning. Just extra-slagen har kommit och gått i perioder, när det var som värst kunde det vara 5-10 extraslag varje minut. Massor med läkarbesök och undersökningar har inte visat något onormalt. Läkarna har klassat det som stress-relaterat. Det jag dock upptäckte var att när jag började med LCHF och magnesium, så lugnade det ner sig rejält. Någonstans läste jag att magnesium-brist kan ge hjärtbesvär av olika slag. Om det är det jag haft vet jag inte, men idag tar jag 300mg magnesium per dag och har haft väldigt lite besvär sedan dess 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helajag.se Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Utan att ha läst hela tråden skulle jag rekommendera att se över ditt saltintag, orsakerna till hjärtklappning kan vara många och det har förmodligen diskuterats ovan men många snålar idag på saltintaget och ökad hjärtfrekvens kan yttra sig hos vissa. Läkarutredning osv ska förstås göras men annars kan du prova att tex dricka lite saltvatten + citron under en tid eller salta lite extra på maten och se om det blir bättre. Använd även naturligt mineralsalt, tex himalayasalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helajag.se Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 magnesium drar ihop/krampar muskler så om dina hjärtslag orsakas av kramper kan möjligen detta avhjälpas av magnesiumtillskott. Leta efter ett tillskott av kvalitet och för bra upptag, tex magnesiumcitrat (undvik magnesiumoxid). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
italjano Posted April 15, 2013 Share Posted April 15, 2013 Har haft å har ibland exakt de du beskrev, kolla upp de och det är hjärtat som hittar rytmen eller hur ho förklarade. Ofarligt va de för mig iaf. Kan även vara ett närvfel som växer bort. Min mor har haft detta och de sa samma till henne. Alla "lider" av detta men få känner av de sa läkaren, har man stora besvår fanns de nått på apoteket man kunde köpa receptfritt. Detta var min upplevelse av detta men du bör kolla upp de å inte ta råd av andra. Men troligen helt ofarligt //A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts