Britt-Mari

10 - 12 ägg om dagen?

Recommended Posts

Hur många ägg per dag kan man äta? Mitt barnbarn, 20 år, äter ca 10 ägg om dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så många man vill ;) Ägg är bra mat! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före LCHF så åt jag minst två tre ägg per dag och numera så kan det blir upp till 6 ägg.

Tiny Tom vi kan väl prova med äggur ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan äta tills magen är full :D

Några problem med hälsan kommer det inte att bli

Ägg är ett av naturens absolut mest potenta och näringsriktiga matvaror

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla, som kommenterat min fråga! Nu kan jag lugna barnbarnets pappa, min son, som förfasade sig över den stora ägg-konsumtionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var någon här på forat som sade att det kanske inte var så bra att äta mycket ägg och att man för säkerhets skull inte varje dag borde äta mer än 16st.

Men det kanske är onödigt räddhågset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det innehåller ju en bra mängd retinol. Så det är väl något man bör tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller ca 0,1-0,2 mg retinol per ägg och risken för överdosering ligger på 10-15mg retinol per dag och om du är rädd för mängden retinol i ägg så kan du väl ställa denna frågan till dig själv: äter du 50 ägg per dag? Om inte så vad oroar du dig för?

Lever kan dock innehålla 10-20mg per 100g så det om något borde du vara försiktig med, men inte ägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väger man 70 kilo och äter 12-13 ägg om dagen så får man hela sitt proteinbehov därifrån.. men det e ju minimum.. och är man ung och aktiv kan man lägga till ett paket bacon så hamnar man på aktivas behov av protein!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ägg innehåller ca 0,1-0,2 mg retinol per ägg och risken för överdosering ligger på 10-15mg retinol per dag och om du är rädd för mängden retinol i ägg så kan du väl ställa denna frågan till dig själv: äter du 50 ägg per dag? Om inte så vad oroar du dig för?

Lever kan dock innehålla 10-20mg per 100g så det om något borde du vara försiktig med, men inte ägg.

Jag ser inte syftet med att överdosera retinol vare sig det anses vara under säker gräns. Att äta dubbla mängden retinol än rekommenderat och därutöver få i sig mer retinol från andra livsmedel, ost och vispgrädde t.ex. ser jag bara som en onödig risk. Är man dessutom som jag en sådan person som tycker om lever och äter det någon gång i månaden så känns det dumt att överdosera retinol dagligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte syftet med att överdosera retinol vare sig det anses vara under säker gräns. Att äta dubbla mängden retinol än rekommenderat och därutöver få i sig mer retinol från andra livsmedel, ost och vispgrädde t.ex. ser jag bara som en onödig risk. Är man dessutom som jag en sådan person som tycker om lever och äter det någon gång i månaden så känns det dumt att överdosera retinol dagligen.

Självklart ska du inte överdosera, allt i lagom mängd.

Men denna tråden handlar om 10-12 ägg om dagen, inte 10-12 hg lever per dag. Och är man rädd för att överdosera retinol så är det ju inte ägg man ska fokusera på utan livsmedel som innehåller extremt mycket retinol, som lever. Men både ost och vispgrädde innehåller ju mindre än 1mg retinol per 100g så man får ju äta sjuka mängder för att riskera överdosering. Man kommer inte överdosera retinol om man inte äter det som kosttillskott och äter lever varje dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg