Britt-Mari Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Hur många ägg per dag kan man äta? Mitt barnbarn, 20 år, äter ca 10 ägg om dagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Så många man vill Ägg är bra mat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Tiny Tom Posted April 11, 2013 Popular Post Share Posted April 11, 2013 Snälla administratörer, jag vet att ni har mycket att göra men kan ni vid tillfälle lyfta frågan med Doc/siteansvarig om det, åtminstone för ägg, inte går att skapa en klistrad länk där man hittar alla redan gedigna diskussioner om detta viktiga livsmedel? Det går ju inte heller att söka på "ägg" för att ordet är för kort så det går liksom inte att ignorera medelst "använd sökfunktionen". Om någon annan instämmer, vänligen klicka "Gilla detta" för att markera ett eventuellt vidare intresse. Personligen är jag i varje fall bortom uttråkad/utmattad av att likartade frågor om ägg hela tiden ställs och hela tiden måste besvaras på nytt. Återuppfinna hjulet är ju "så där" roligt. TIll frågeställaren, hur många orkar du och hur många kan ditt energibehov hantera? Det är nämligen på den nivån eftersom ägg brukar klassas som det mest kompletta och nyttiga livsmedlet som finns. Jag har personligen ätit fler än så under lång tid och enstaka tillfällen mycket mer än 10 ägg/dag. Jag har tidigare refererat till den här klassiska studien men jag gör det igen av skälet jag tar upp inledningsvis (som inte på något sätt är kritik av din frågeställning som är fullt relevant och intressant vilket det faktum att den återkommer så ofta visar): http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM199103283241306 Det handlar alltså om en 88-årig man som under lång tid ätit enorma mängder ägg. Studier av typen n=1 bör man så klart inte i onödan dra för stora växlar på men jag tycker ändå den är intressant av illustrativa anledningar. Är det något du borde oroa dig för så är det inte först och främst att ditt barnbarn äter mycket ägg utan vad vederbörande äter i övrigt. 20-åringar är kanske i synnerhet en grupp som sannolikt kan tänkas äta en massa andra saker som borde rendera primärt fokus framför ägg. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koff Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Före LCHF så åt jag minst två tre ägg per dag och numera så kan det blir upp till 6 ägg. Tiny Tom vi kan väl prova med äggur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Jansson Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Se till att barnbarnet äter ekologiska ägg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dufva Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Man kan äta tills magen är full Några problem med hälsan kommer det inte att bli Ägg är ett av naturens absolut mest potenta och näringsriktiga matvaror 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Britt-Mari Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Tack alla, som kommenterat min fråga! Nu kan jag lugna barnbarnets pappa, min son, som förfasade sig över den stora ägg-konsumtionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det var någon här på forat som sade att det kanske inte var så bra att äta mycket ägg och att man för säkerhets skull inte varje dag borde äta mer än 16st. Men det kanske är onödigt räddhågset? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Det innehåller ju en bra mängd retinol. Så det är väl något man bör tänka på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwerky Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ägg innehåller ca 0,1-0,2 mg retinol per ägg och risken för överdosering ligger på 10-15mg retinol per dag och om du är rädd för mängden retinol i ägg så kan du väl ställa denna frågan till dig själv: äter du 50 ägg per dag? Om inte så vad oroar du dig för? Lever kan dock innehålla 10-20mg per 100g så det om något borde du vara försiktig med, men inte ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Väger man 70 kilo och äter 12-13 ägg om dagen så får man hela sitt proteinbehov därifrån.. men det e ju minimum.. och är man ung och aktiv kan man lägga till ett paket bacon så hamnar man på aktivas behov av protein! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobinEH Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ägg innehåller ca 0,1-0,2 mg retinol per ägg och risken för överdosering ligger på 10-15mg retinol per dag och om du är rädd för mängden retinol i ägg så kan du väl ställa denna frågan till dig själv: äter du 50 ägg per dag? Om inte så vad oroar du dig för? Lever kan dock innehålla 10-20mg per 100g så det om något borde du vara försiktig med, men inte ägg. Jag ser inte syftet med att överdosera retinol vare sig det anses vara under säker gräns. Att äta dubbla mängden retinol än rekommenderat och därutöver få i sig mer retinol från andra livsmedel, ost och vispgrädde t.ex. ser jag bara som en onödig risk. Är man dessutom som jag en sådan person som tycker om lever och äter det någon gång i månaden så känns det dumt att överdosera retinol dagligen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qwerky Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Jag ser inte syftet med att överdosera retinol vare sig det anses vara under säker gräns. Att äta dubbla mängden retinol än rekommenderat och därutöver få i sig mer retinol från andra livsmedel, ost och vispgrädde t.ex. ser jag bara som en onödig risk. Är man dessutom som jag en sådan person som tycker om lever och äter det någon gång i månaden så känns det dumt att överdosera retinol dagligen. Självklart ska du inte överdosera, allt i lagom mängd. Men denna tråden handlar om 10-12 ägg om dagen, inte 10-12 hg lever per dag. Och är man rädd för att överdosera retinol så är det ju inte ägg man ska fokusera på utan livsmedel som innehåller extremt mycket retinol, som lever. Men både ost och vispgrädde innehåller ju mindre än 1mg retinol per 100g så man får ju äta sjuka mängder för att riskera överdosering. Man kommer inte överdosera retinol om man inte äter det som kosttillskott och äter lever varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts