Gå till innehåll

Hjälp mig analysera mina blodketonmätningsresultat

Recommended Posts

Dags att ropa på hjälp igen! Jag blir inte riktigt klok på mina resultat... :(

Hur kan det komma sig att resultatet igår kväll var 0.8 mml/L, och nu på morgonen 0.6 mml/L?

Nej, jag har inte ätit något mellan de två mätningarna. Ja, jag mäter via blodprov.

Någon som har en gissning?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror inte det på att under de tidiga morgontimmarna tillverkar levern glukos (gryningsfenomenet) för att du ska vakna upp pigg och glad, därmed så minskar behovet av just ketonkroppar som bränsle tillfälligt under just morgontimmarna?   

Länk till inlägg

Du får högre ketonvärden om du tränar eller äter mer fett, större mängder kolhydrater drar ner värdet. Mätningen på morgonen är för att se lägsta värder om du konsumerat lite extra fett i din sista måltid dagen innan får du oftast högre  värde.

Länk till inlägg

1. Mätarna visar inte resultaten med någon större precision...så man ska titta på storleksordning över tiden..och inte fästa någon vikt vid tiondelar.

2. Enligt expertisen är morgonvärdet oftast lägst men också det mest tillförlitliga att mäta....på dagarna finns det andra faktorer som spelar in på värdet (bl a kost och aktiviteter)

Länk till inlägg

Jisses vad korkad jag känner mig! :o

Här har jag i över 4 veckor kämpat som en galning för att komma upp i värden över 1,2 mml/L. Vareviga morgon har jag stuckit mig i fingrarna och kollat. Ingen mätning på morgonen har varit över 0,5 mml/L. Har ändrat kosten, minimerat kolisarna och försökt få styr på proteinet. Ingenting tycktes hjälpa och jag började känna en viss tröstlöshet.

Alldeles nyss drack jag kaffe med kokosfett och efter en stund kollade jag. Wow, 1,5 mml/L!! Ha, jag har alltså haft en skaplig förbränning - utan att fatta det!

Tack för hjälpen, livet känns plötsligt mycket bättre!

Länk till inlägg

Hej,

man mäter på morgonen när man vaknar. Då vill du ligga i "optimal ketos" 1,5-3.

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

jag fick ta bort mejeriprodukter, äta lite mindre protein och mera feta såser som majo, kokosfett, kokosgrädde, aioli, kryddsmör, dessa går att krydda i det oändliga.

Under 20 gr KH/dag måste jag ligga på för att ligga på över 3 på morgonen när jag vaknar.

Lycka till!

Länk till inlägg