Gå till innehåll

Hjälp mig analysera mina blodketonmätningsresultat


Recommended Posts

Dags att ropa på hjälp igen! Jag blir inte riktigt klok på mina resultat... :(

 

Hur kan det komma sig att resultatet igår kväll var 0.8 mml/L, och nu på morgonen 0.6 mml/L?

 

Nej, jag har inte ätit något mellan de två mätningarna. Ja, jag mäter via blodprov.

 

Någon som har en gissning?

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror inte det på att under de tidiga morgontimmarna tillverkar levern glukos (gryningsfenomenet) för att du ska vakna upp pigg och glad, därmed så minskar behovet av just ketonkroppar som bränsle tillfälligt under just morgontimmarna?   

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får högre ketonvärden om du tränar eller äter mer fett, större mängder kolhydrater drar ner värdet. Mätningen på morgonen är för att se lägsta värder om du konsumerat lite extra fett i din sista måltid dagen innan får du oftast högre  värde.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Mätarna visar inte resultaten med någon större precision...så man ska titta på storleksordning över tiden..och inte fästa någon vikt vid tiondelar.

2. Enligt expertisen är morgonvärdet oftast lägst men också det mest tillförlitliga att mäta....på dagarna finns det andra faktorer som spelar in på värdet (bl a kost och aktiviteter)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jisses vad korkad jag känner mig! :o

 

Här har jag i över 4 veckor kämpat som en galning för att komma upp i värden över 1,2 mml/L. Vareviga morgon har jag stuckit mig i fingrarna och kollat. Ingen mätning på morgonen har varit över 0,5 mml/L. Har ändrat kosten, minimerat kolisarna och försökt få styr på proteinet. Ingenting tycktes hjälpa och jag började känna en viss tröstlöshet.

 

Alldeles nyss drack jag kaffe med kokosfett och efter en stund kollade jag. Wow, 1,5 mml/L!! Ha, jag har alltså haft en skaplig förbränning - utan att fatta det!

 

Tack för hjälpen, livet känns plötsligt mycket bättre!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

man mäter på morgonen när man vaknar. Då vill du ligga i "optimal ketos" 1,5-3.

 

http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt/#14

 

jag fick ta bort mejeriprodukter, äta lite mindre protein och mera feta såser som majo, kokosfett, kokosgrädde, aioli, kryddsmör, dessa går att krydda i det oändliga.

 

Under 20 gr KH/dag måste jag ligga på för att ligga på över 3 på morgonen när jag vaknar.


Lycka till!

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...